Tne Feminist Perspective in Education and its Current Debates

Abstract

We are facing a social debate on feminism that is favoring the resurgence of very old misogynist thinking. The achievements of recent decades in relation to the advancement of equality between the sexes are being distorted and it seems that feminism is responsible for unleashing the baser instincts and hatred. This prevents us from listening to what is really being said. Prejudices prevent us from doing so. This article delves into the historical development of feminism as a political theory and praxis, examining its different moments from pre-modernity to post-modernity. It shows that feminism as a political theory and as a social movement has been analyzing reality for more than three centuries now and has built up knowledge that is essential for understanding today's societies and the debates that are taking place in them. It is important to convey that feminism is a humanism that seeks to build societies based on the values of equality, justice and freedom. For this to be possible, it is necessary to incorporate the ethics of care in the classroom. A care that goes from the egocentric to the world-centric, that includes all of us and that transcends the human to also include nature and all living beings. The education we need must be directed towards the realization of basic universal values and the construction of fairer and more inclusive societies. It is therefore urgent to give it more space and prominence in the education system and in the curriculum.   
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Amorós, C. (1997). Tiempo de feminismo. Sobre feminismo, proyecto ilustrado y postmodernidad. Cátedra.

Amorós, C., y De Miguel, A. (Eds.). (2007). Teoría feminista: de la Ilustración a la Globalización (3 vols.). Minerva.

Beauvoir, S. de (1981). El segundo sexo. Aguilar.

Benhabib, S. (2006). El ser y el otro en la ética contemporánea. Feminismo, comunitarismo y posmodernidad. Gedisa.

Butler, J. (2006). Deshacer el género. Paidós.

Butler, J. (2007). El género en disputa. Paidós.

Buxarrais, M.ª R., y Vilafranca, I. (2018). Una mirada femenina de la educación moral. Desclée de Brouwer.

Camps, M. V. (1990). Ética y democracia: una ética provisional para una democracia imperfecta. Revista del Centro de Estudios Constitucionales, 6, 25-35. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1050501

Camps, M. V. (1998). Ciudadanía: derechos y deberes. Servicios sociales y política social, 41, 9-16.

Cobo, R. (1995). Fundamentos del patriarcado moderno: Jean Jacques Rousseau. Cátedra.

Firestone, S. (1970). The dialect of Sex. The case for Feminism Revolution. Bantam Books.

Friedan, B. (2016). La mística de la feminidad. Cátedra.

Fraser, N. (2008). Escalas de Justicia. Herder.

Gilligan, C. (1982). In a different voice: psychological theory and women’s development. Harvard University Press.

Gilligan, C. (1985). La moral y la teoría psicológica del desarrollo femenino. FCE.

Gozálvez, V., y Jover, G. (2016). Articulación de la justicia y el cuidado en la educación moral: Del Universalismo sustitutivo a una ética situada de los derechos humanos. Educación XX1, 19(1), 311-330, https://doi.org/10.5944/educXX1.14221

Kohlberg, L. (1989). Estadios morales y moralización. El enfoque cognitivo-evolutivo. En E. Turiel, I. Enesco y J. Linaza (Comps.), El mundo social en la mente infantil (pp. 71-100). Alianza.

Kohlberg, L. (1992). Psicología del desarrollo moral. Descléee de Brouwer.

Marin, G. (1993). Ética de la justicia, ética del cuidado. Universitat de Girona. https://www.academia.edu/3242395/%C3%89tica_de_la_justicia_%C3%A9tica_del_cuidado

Millet, K. (1963). Política Sexual. Cátedra.

Miyares, A. (2021). Distopías patriarcales. Análisis Feminista del “generismo queer”. Cátedra.

Molina, C. (2018). Dialéctica Feminista de la Ilustración. Tirant Humanidades. 2.ª ed.

Noddings, N. (2013). An Ethic of Caring and Its Implications for Instructional Arrangements. En B.J. Thayer-Bacon, L. Stone & K. M. Sprecher (Eds.), Education feminism. Classic and Contemporary Readings (pp. 137-161). Suny Press.

Rodríguez, R. M. (2019). La mujer molesta. Feminismos postgéneros y transidentidad sexual. Ménades.

Rousseau, J. J. (1980). El Contrato social. Espasa-Calpe.

Rousseau, J. J. (1995). Emilio, o de la educación. Alianza.

Ruddick, S. (1980). Maternal Thinking. In Marilyn Pearsall (Eds.), Women and Values (pp. 110-120). Wadsworth.

Simón, E. (2010). La igualdad también se aprende. Cuestión de coeducación. Narcea.

Spivak, G. (2011). ¿Puede hablar el subalterno? Akal.

Sendón de León, V. (2002). Marcar la diferencia. Icaria.

Tronto, J. C. (2013). Caring Democracy: Markets, Equality and Justice. NYU Press.

Tronto, J. C. (2018). La democracia del cuidado como antídoto frente al neoliberalismo. En C. Domínguez, H. Kohlen. y J. C. Tronto (Comps.). El futuro del cuidado. Comprensión de la ética del cuidado y la práctica enfermera (pp. 7-20). Ediciones San Juan de Dios.

Unesco. (2012). Conference 21st Century: Towards the New Humanism. http://www.unesco.org/new/en/media-services/single-view/news/a_new_humanism_for_the_21st_century/

Valcárcel, A. (1991). Sexo y filosofía. Sobre mujer y poder. Anthropos.

Valcárcel. A. (2019). Ahora, Feminismo. Cuestiones candentes y frentes abiertos. Cátedra.

Valcárcel, A. (2000). La memoria colectiva y los retos del feminismo. En A. Valcárcel y R. Romero (Eds.). Los desafíos del feminismo ante el siglo XXI (pp. 19-54). Instituto Andaluz de la Mujer.

Varela, N. (2019). Feminismo para principiantes. Penguin Random House. 3.ª ed.

Wollstonecraft, M. (1998). Vindicación de los derechos de la mujer (Edición abreviada). Debate.
Buxarrais Estrada, M. R., & Valdivielso Gómez, S. (2021). Tne Feminist Perspective in Education and its Current Debates. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 129–147. https://doi.org/10.14201/teri.25923

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sofía Valdivielso Gómez

,
Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
Professor of the Las Palmas de Gran Canaria University.
+