Neither critical nor post-critical: for a pedagogy without attributes

Abstract

The present document constitutes a response to the Manfiesto for a Post-critical Pedagogy of Hodgson, Vlieghe and Zamojski. Part of the recognition of points of coincidence with the works that some Latin American authors have developed in this regard but points out that the manifesto fails to identify the central problem of critical pedagogies. In this direction, the text argues that the central problem of these tendencies is that their conception of power is limited to what Foucault called the war and repressive hypotheses of power. Such a way of understanding power, as confrontation or repression, makes education conceived as a political action and, in this way, its fundamentally anthropological character (or in terms of Sloterdijk, anthropotechnical) is invisible. One of the most significant consequences of this fact is that education and pedagogy have been undergoing a process of politicization against which a «criticism» of the «critical tendencies» based on the conceptual horizon of pedagogy is necessary and urgent, and whose effect is its update and reconceptualization. Such an exercise would allow the production of new tools that help to understand the functioning of education as a modernity project. Criticism of the critical tendencies arises from the concepts of government (Foucault) and anthropotechnics (Sloterdijk) that applied to the analysis of the constitution of the modern concept of education lead to propose, following the analysis of Antelo and Serra, a pedagogy without attributes, that is, neither criticism nor post-criticism.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Arendt, H. (2003). La crisis de la educación. En, Entre pasado y futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política (pp. 169-301). Trad. Ana Luisa Poljak Zorzut. Barcelona: Península.

Antelo, R. y Serra, M. (2013). ¿Una pedagogía sin atributos? Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(2), 65-75.

Comenio, J. (1984). Didáctica magna. México: Porrúa.

Compayrè, G. (1897). Cours de pédagogie théorique et practique. Paris: Librairie Hachette.

Corominas, J. (1954). Diccionario crítico etimológico de la lengua castellana. Madrid: Gredos.

Erasmo. (1956). De cómo los niños precozmente y desde su nacimiento deben ser iniciados en la virtud y en las buenas letras. En, Obras escogidas (pp. 919-962). Madrid: Aguilar.

Fiori, E. M. (2005). Aprender a decir su palabra. El método de alfabetización del profesor Paulo Freire. En P. Freire, Pedagogía del oprimido (pp. 11-27). México: Siglo XXI.

Foucault, M. (2001a). Defender la sociedad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2001b). El sujeto y el poder. En H. Dreyfus y P. Rabinow, Michel Foucault: más allá de la hermenéutica y el estructuralismo (pp. 241-260). Buenos Aires: Nueva Visión.

Foucault, M. (2006). Seguridad, territorio, población. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2007). Sobre la Ilustración. Madrid: Tecnos.

Foucault, M. (2008). Nacimiento de la biopolítica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.

Freire, P. (2018). Pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI.

Giroux, H. (2018). Manifiesto por una pedagogía crítica. En R. Aparici, C. Escaño y D. García Marín (Coords.), La otra educación. Pedagogías críticas para el siglo XXI (pp. 307-321). Madrid: UNED.

Hodgson, N., Vlieghe, J. y Zamojski, P. (2017). Manifesto for a Post-critical Pedagogy. London: Punctum Books. Recuperado de: https://punctumbooks.com/titles/manifesto-for-a-post-critical-pedagogy/ (Consultado el 08/04/2020).

Kant, I. (2002). Pedagogía. Madrid: Akal.

Lewis, T. (2017). A response to the «Manifesto for A Post-Critical Pedagogy». En N. Hodgson, J. Vlieghe y P. Zamojski, Manifesto for a Post-Critical Pedagogy (pp. 23-34). London: Punctum Books. Recuperado de: https://punctumbooks.com/titles/manifesto-for-a-post-critical-pedagogy/ (Consultado el 08/04/2020).

McLaren, P. (2012). La pedagogía crítica revolucionaria. El socialismo y los desafíos actuales. Buenos Aires: Herramienta.

Manifiesto latinoamericano de pedagogía crítica y educación popular (2015). Recuperado de: http://otrasvoceseneducacion.org/wp-content/uploads/2016/04/Manifiesto-Latinoamericano-de-Pedagog%C3%ADa-Cr%C3%ADtica-y-Educación-Popular.pdf (Consultado el 08/04/2020).

Noguera-Ramírez, C. (2012). El gobierno pedagógico. Del arte de educar a las tradiciones pedagógicas. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Noguera-Ramírez, C. y Marín-Díaz, D. (2015). Training the Human Animal: Biopolitics and Anthropotechnics. Sisyphus. Journal of education, 3(3), 110-131. Recuperado de: http://revistas.rcaap.pt/sisyphus/article/view/8909/6408 (Consultado el 08/04/2020).

Senellart, M. (2006). As artes de governar. Do regimem medieval ao conceito de governo. São Paulo: Editora 34.

Sloterdijk, P. (2011). Reglas para el parque humano. En, Sin salvación. Tras las huellas de Heidegger. Madrid: Akal.

Sloterdijk, P. (2012). Has de cambiar tu vida. Valencia: Pre-Textos.

Silva, T. (1999). Documentos de identidade. Uma introdução às teorias do curriculo. Belo Horizonte: Autêntica.
Noguera Ramírez, C. E. (2020). Neither critical nor post-critical: for a pedagogy without attributes. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 32(2), 37–50. https://doi.org/10.14201/teri.22485

Downloads

Download data is not yet available.
+