Hermeneutical weaknesses and post-critical education

Abstract

In this commentary on the Manifesto for a Post-critical Pedagogy we interrogate the text from the place where it has been organized, putting into question some philosophical confusions which problematized its proposal, mainly a misunderstanding of what Critical Pedagogy is. In a second moment we analyse what the Manifesto calls «Pedagogical Hermeneutics» from the perspective of the ontological turn carried out by Hans-Georg Gadamer in Truth and Method (1960).
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Blumenberg, H. (2013). Teoría del mundo de la vida. México: Fondo de Cultura Económica.

Cassirer, E. (1967). Antropología Filosófica. México: Fondo de Cultura Económica.

Duch, L. (2019). Vida cotidiana y velocidad. Barcelona: Herder.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.

Fullat, O. (1984). Verdades y Trampas de la Pedagogía. Barcelona: CEAC.

Derrida, J. (1993). Spectres de Marx. Paris: Galilée.

Gadamer, H. G. (1988). Verdad y Método. Salamanca: Sígueme.

Habermas, J. (1965). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus.

Hodgson, N., Vlieghe, J. y Zamojski, P. (2017). Manifesto for a Post-critical Pedagogy. London: Punctum Books. Recuperado de: https://punctumbooks.com/titles/manifesto-for-a-post-critical-pedagogy/ (Consultado el 01/03/2020).

Horkheimer, M. (1990). Teoría tradicional y teoría crítica. En Autor, Teoría Crítica (pp. 223-271). Buenos Aires: Amorrortu.

Marx, K. y Engels, F. (1998). El Manifiesto Comunista. Barcelona: Crítica.

Pagès, A. (2005). Bases hermenèutiques de l’educació. Vers una lectura pedagògica de Hans-Georg Gadamer. Temps d’Educació, (29), 167-188.

Pagès, A. (2006). Debilidades hermenéuticas. Pensar la tradición. En Autor, Al filo del pasado. Filosofía hermenéutica y transmisión cultural (pp. 171-217). Barcelona: Herder.

Pagès, A. (2007). Fer justicia a la historicitat de la comprensió. Ars Brevis, 13, 242-257. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/ArsBrevis/article/view/104621/130891 (Consultado el 02/05/2020).

Pagès, A. (2016). Actualidad de la hermenéutica como filosofía de la educación. Revista Española de Pedagogía, 74(264), 39-55. Recuperado de: https://revistadepedagogia.org/lxxiv/no-264/actualidad-de-la-hermeneutica-como-filosofia-de-la-educacion/101400001911/ (Consultado el 02/05/2020)

Ricoeur, P. (1983). Temps et récit. Paris: Seuil.

Sartre, J. P. (1973). El existencialismo es un humanismo. Buenos Aires: Sur.
Santacana, A. P. (2020). Hermeneutical weaknesses and post-critical education. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 32(2), 95–106. https://doi.org/10.14201/teri.22379

Downloads

Download data is not yet available.
+