Functions of recognition in educational practice

Abstract

The article analyzes the functions that recognition fulfills in educational practice, for which it exposes the theory about recognition. From there, the conceptualization of recognition is problematized by showing that it is an achievement that surpasses social value, since it is the product of a history of intersubjective links, for which conceptual constructions of psychoanalysis and the biology of knowledge are used. With this conceptual framework, seeks to argue that recognition is a core that constitutes subjectivity to establish in the subject principles of interpretation that assign relevance to the assessments made by other subjects. Following this postulate, exposes the concept of contempt and struggle for recognition. Finally, he argues that the educational act is based on the type of recognition that is established between the teacher and the student, which ideally should be sustained in knowledge (what is taught and what the other wants to learn).
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Echeita, G., Muñoz, Y., Sandoval, M. y Simón, C. (2014). Reflexionando en voz alta sobre el sentido y algunos saberes proporcionados por la investigación en el ámbito de la educación inclusiva. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 8(2), 25-48.

Cuesta, O. (2017). Formación de maestros, campo pedagógico y deseo de saber. Horizontes Pedagógicos, 19 (2), 77-84.

Cuesta, O. (2018). Reconocimiento social del docente universitario: subjetividad agobiada, puja por el prestigio académico y reivindicación del acto educativo. El Ágora USB, 18(1), 4-71.

Frankl, V. (1991). El hombre en busca de sentido. Barcelona: Herder.

García, X., Rovira, J. y Casares, M. (2018). Reconocimiento y don en la educación social. Edetania, 53, 45-60.

Grüner, E. (1995). Michel Foucault: una política de la interpretación. Buenos Aires: El cielo por asalto.

Hernández i Dobon, F. J., Herzog, B. y Martins, M. R. (2017). La Educación y la Teoría del Reconocimiento: entrevista a Axel Honneth. Educação & Realidade, 42(1), 395-406. http://dx.doi.org/10.1590/2175-623670297

Honneth, A. (1997). Las luchas por el reconocimiento. Barcelona: Crítica.

Honneth, A. (2007). Reificación. Buenos Aires: Katz.

Honneth, A. (2011). La sociedad del desprecio. Madrid: Trotta.

Honneth, A. (2013). La educación y el espacio público democrático. Un capítulo descuidado en la Filosofía política. Isegoría, 49, 377-395.

Klein, M. (1955). Sobre la identificación. Recuperado de: http://www.elortiba.org/old/mklein/melanie.Klein.6.30.htm (Consultado el 27/11/2018).

Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en educación y política. S.L.: Psikolibro. Recuperado de:
http://www.matriztica.cl/wp-content/uploads/Emociones-y-Lenguaje-en-Educacion-y-Politica.pdf (Consultado el 27/11/2018).

Pichon-Rivière, E. (2008). Teoría del vínculo. Buenos Aires: Nueva Visión.

Thoilliez, B. (2019). Vindicación de la escuela como espacio para el desarrollo de experiencias democráticas: aproximación conceptual a las prácticas morales de reconocimiento y respeto. Educación XX1, 22(1), 295-314.

Winnicott, D. (1972). Realidad y juego. Buenos Aires: Galerna.
Cuesta Moreno, O. J. (2019). Functions of recognition in educational practice. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 31(1), 81–101. https://doi.org/10.14201/teri.19011

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oscar Julián Cuesta Moreno

,
Pontificia Universidad Javeriana.
Facultad de Educación. Departamento de Formación. Bogotá, Colombia.
+