Hannah Arendt reader of Franz Kafka: a pedagogical approach to the poetic reason

Abstract

By addressing the issue regarding the poetic reason in Hannah Arendt from a pedagogical perspective, two paths of investigation can be defined. The first considerations guided us to the recognition of the poetic thinking, along with its similarity to the common language, as the human manner of understanding in a different and essential way, and of reflecting on what is unpredictable and indefinable. A second approach is to show how poetic reason can be developed, in education, through a revaluation of the tradition and the past. It seems that Hannah Arendt wants to indicate the humanistic heritage, often discredited by behavioral sciences, as the place from where the world can be seen as something in common, as a shared house, where an authentic type of communication can begin.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Agamben, G. (2005) El hombre sin contenido. Barcelona, Áltera.

Arendt, H. (1968) La filosofía de la existencia. Tarea, 1, 48-68.

Arendt, H. (1971) Walter Benjamin; Bertolt Brecht; Hermann Broch; Rosa Luxemburgo. Barcelona, Editorial Anagramma.

Arendt, H. (1984) La vida del espíritu. El pensar, la voluntad y el juicio en la filosofía y en la política. Madrid, Centro de Estudios Constitucionales.

Arendt, H. (1990) Hombres en tiempos de oscuridad. Barcelona, Gedisa.

Arendt, H. (1996a) Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Barcelona, Península.

Arendt, H. (1996b) La condición humana. Barcelona, Paidós.

Arendt, H. (1998) Los orígenes del totalitarismo. Madrid, Taurus.

Arendt, H. (2000) Rahel Varnhagen. Vida de una mujer judía. Barcelona, Lumen.

Arendt, H. (2002) Comprensión y política (Las dificultades de la comprensión). ??????. Revista de Filosofía, 26, 17-30.

Arendt, H. (2005) La tradición oculta. Buenos Aires, Paidós.

Arendt, H. (2008) La promesa de la política. Barcelona, Paidós.

Bárcena, F. (2012) Una pedagogía de la presencia. Crítica filosófica de la impostura pedagógica. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24: 2, 25-57.

Bárcena, F. (2006) Hannah Arendt. Una filosofía de la natalidad. Barcelona, Herder.

Benjamin, W. (2008) El narrador. Santiago de Chile, Metales Pesados.

Duch, L. (1998), La educación y la crisis de la modernidad. Barcelona, Paidós.

Foucault, M. (1992) El orden del discurso. Buenos Aires, Tusquets Editores.

Horkheimer, M. y Adorno, T. W. (2004) Dialéctica de la ilustración. Fragmentos filosóficos. Madrid, Trotta.

Jacerme, P. (2010) Introduzione alla filosofia occidentale. Eraclito, Parmenide, Platone, Cartesio. Milano, Christian Marinotti Edizioni.

Knott, M. L. (2016) Desaprender. Caminos del pensamiento de Hannah Arendt. Barcelona, Herder.

Lévinas, E. (2002) Totalidad e infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Salamanca, Sigueme.

Lévinas, E. (2003) De otro modo que ser. O más allá de la esencia. Salamanca, Sigueme.

Nussbaum, M. C. (2005) El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona, Paidós.

Nussbaum, M. C. (2010) Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Madrid, Katz.

Ordine, N. (2013) La utilidad de lo inútil. Manifiesto. Barcelona, Acantilado.

Recalcati, M. (2016) La hora de clase. Por una erótica de la enseñanza. Barcelona, Anagrama.

Ricoeur, P. (1983) Action, Story and History: On Re-reading. The Human Condition, Salmagundi, 60, 61-72.

Sánchez Madrid, N. (ed.) (2016) Hannah Arendt y la literatura. Barcelona, Bellaterra.

Sartre, J. P. (2007) El existencialismo es un humanismo. Barcelona, Edhasa.

Wittgenstein, L. (1973) Tractatus logico-philosophicus. Madrid, Alianza.

Zambrano, M. (1996) Filosofía y poesía. México, fce.
Billitteri, S. (2018). Hannah Arendt reader of Franz Kafka: a pedagogical approach to the poetic reason. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 30(1), 117–132. https://doi.org/10.14201/teoredu301117132

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Serena Billitteri

,
Università degli Studi di Cassino e del Lazio Meridionale
Dipartimento di Scienze Umane, Sociali e della Salute. Via S. Angelo - località Folcara 03043 Cassino
+