Is education changing? A reflection on the function and meaning of school for everyone

  • Roberto Sanz Ponce
    Universidad Católica de Valencia roberto.sanz[at]ucv.es
  • Ángela Serrano Sarmiento
    Universidad Católica de Valencia

Abstract

In this article, the authors make a reflection on the function and meaning of current school. They analyze the approaches from the significant institutions and pedagogues –UNESCO, Nussbaum, Perrenoud, Robinsson, Morin and Gardner– focusing on the current educational crisis or how educating today. From a capabilities perspective, the authors, they emphasized on the need to educate the person from reality and its context, giving a new approach to educational curriculum from a more inclusive approach. Thus the authors suggest the importance of a humanist education focused on the reality of students, with an educational model that responds to the reality of what school is able to do. An education based on a model that gives importance to formation and not only to instruct. This article also presents conclusions about educational practice as the teacher’s role, the teacher-student relationship, the classroom atmosphere, attention to diversity or methodologies; transversal topics when you need to give new meaning to the act of educating.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ARMSTRONG, T. (2012) El poder de la neurodiversidad. Barcelona, Paidós.

BERNAL, A. (2014) La función de la educación para la creación de las capacidades centrales. Edetania. Estudios y Propuestas Socieducativas, 46, 123-140.

BOKOVA, I. (2015) Replantear la educación. ¿Hacia un bien común mundial? París, UNESCO.

BOOTH, T. y AINSCOW, M. (2015) Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Madrid, FUHEM-OEI.

DAVINI, M. (2008) Métodos de enseñanza: didáctica general para maestros y profesores. Buenos Aires, Santillana.

DELORS, J. (1996) La educación encierra un tesoro. París, UNESCO.

ESCÁMEZ, J. (2004) La educación para la promoción de los derechos humanos de la 3.ª generación. Encounters on Education, vol. 5, 81-100.

FAURE, E. (1973) Aprender a ser. La educación del futuro. París, UNESCO.

FERNÁNDEZ COTO, R. (2012) Cerebrando el aprendizaje: Recursos teórico-prácticos para conocer y potenciar el «órgano del aprendizaje». Buenos Aires, Bonum.

FLÓREZ, J. (2016) Neurodiversidad e inteligencias múltiples. Revista Española de Investigación e Información sobre el Síndrome de Down, 129, 59-64.

GARDNER, H. (2015a) Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona, Paidós.

GARDNER, H. (2015b) Las cinco mentes del futuro. Barcelona, Paidós.

GIMENO SACRISTÁN, J. (2000) La educación obligatoria: su sentido educativo y social. Madrid, Morata.

JENSEN, E. (2005) Teaching with the brain in mind. USA, Association for Supervision and Curriculum Development.

JENSEN, E. (2008) Exploring exceptional brains, en The Jossey-Bass Reader on the Brain and Learning. San Francisco, Wiley, 385-404.

MARINA, J. A. (2015) Despertad al diplodocus. Una conspiración educativa para transformar la escuela… y todo lo demás. Barcelona, Ariel.

MEIRIEU, P. (2002) Aprender, sí pero ¿cómo? Barcelona, Octaedro.

MEIRIEU, P. (2003) Frankenstein educador. Barcelona, Laertes.

MEIRIEU, P. (2011) Carta a un joven profesor. Por qué enseñar hoy. Barcelona, Graó.

MORA, F. (2013) Neuroeducación. Madrid, Alianza.

MORIN, E. (2000) Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. París, UNESCO.

Naciones Unidas (1948) Declaración Universal de Derechos Humanos. París, Aegitas.

NUSSBAUM, M. (2012) Las fronteras de la justicia. Consideraciones sobre la exclusión. Barcelona, Paidós.

NUSSBAUM, M. (2013) Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona, Paidós.

PERRENOUD, P. (2012) Cuando la escuela pretende preparar para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Barcelona, Graó.

PNUD (2004) La libertad cultural en el mundo diverso hoy. Madrid, PNUD.

PNUD (2005) La cooperación internacional ante una encrucijada: Ayuda al desarrollo, comercio y seguridad en un mundo desigual. Madrid, PNUD.

PNUD (2009) Superando barreras: Movilidad y desarrollo humanos. Madrid, PNUD.

PNUD (2010) La verdadera riqueza de las naciones: caminos al desarrollo humano. Madrid, PNUD.

PRITCHARD, A (2014) Ways of learning: Learning theories and learning styles in the classroom. U. K., Routledge.

ROBINSON, K. (2015) Escuelas creativas. La revolución que está trasformando la educación. Barcelona, Grijalbo.

RODRÍGUEZ, L. (2006) Ética de la vida buena. Bilbao, Desclée.

SANTOS GUERRA, M. A. (2012) La escuela que aprende. Madrid, Morata.

SANZ, R. y SERRANO, A. (2016) El desarrollo de capacidades en la educación. Una cuestión de Justicia Social. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, 46, 1-16.

UNESCO (2008) Educación y diversidad cultural. Lecciones desde la práctica innovadora de América Latina. Santiago de Chile, Pehúen.
Sanz Ponce, R., & Serrano Sarmiento, Ángela. (2017). Is education changing? A reflection on the function and meaning of school for everyone. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 29(2), 167–184. https://doi.org/10.14201/teoredu292167184

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Sanz Ponce

,
Universidad Católica de Valencia
Facultad de Magisterio y Ciencias de la Educación. C/ Sagrado Corazón, 5. 46110 Godella (Valencia)

Ángela Serrano Sarmiento

,
Universidad Católica de Valencia
Facultad de Magisterio y Ciencias de la Educación. C/ Sagrado Corazón, 5. 46110 Godella (Valencia)
+