The problem of the authority in family facing the challenge of social networks

Abstract

The current article clarifies how the exercise of authority as a whole, particularly in the education of children in their family, is in a historical crisis that has developed over the past few years. To a large extent this is because the formative parental figure has lost its own capacity. In connection with this idea, it is significant the influence of globalization and customs which have become common in many homes, more specifically, as a consequence of children’s universal access to social networks. Given this reality, this paper analyzes, from a philosophical and educational perspective, the best way through which parents can recover and strengthen their educational authority. This authority can also be achieved through the use and access to social networks, contributing in this manner to the raise of children with an emotional ba­lance and personal development, necessary for their development in life.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Arendt, H. (1961) What is Authority? New York, The Viking Press.

Arendt, H. (2013) Sobre la Revolución. Madrid, Alianza.

Belle, D. (1989) Children's Social Networks and Social Supports. New York, While-Interscience Publication.

Burbules, N. (2001) Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Madrid, Granica.

Burbules, N. (2012) El aprendizaje ubicuo y el futuro de la ense-anza. Encounters/Encuentros/Rencontres on Education, vol. 13, 3-14.

Caro, L. (2012) La encarnación del yo en las redes sociales digitales. Revista Telos, 91. Consultado el 22 de abril de 2015. http://telos.fundaciontelefonica.com/seccion=1268&idioma=es_ES&id=2012042611500002&activo=6.do.

Carr, N. (2008) Is Google Making Us Stupid? What the Internet is doing to our brains. The Atlantic (julio/agosto), 56-63.

Corsi, M. (2013) Persona, familia y sociedad. El papel de la educación entre libertad, responsabilidad y diálogo, en Ibá-ez Martín, J. A. (coord.) Educación, libertad y cuidado. Madrid, Dykinson.

Domingo, R. (1987) Teoría de la «auctoritas». Pamplona, Eunsa.

D'Ors, A. (1987) La violencia y el orden. Madrid, Dyrsa.

Durán Vázquez, J. F. (2010) La crisis de la autoridad en el mundo educativo. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 28 (4), 171-193.

Esteve, J. M. (1977) Autoridad, obediencia y educación. Madrid, Narcea.

Foucault, M. (2008) Vigilar y castigar. Madrid, Siglo xxi.

García del Dujo, Á. y Mu-oz Rodríguez, J. M. (2015) Medios de interacción social y procesos de (de-re) formación de ciudadanías. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 27 (1), 85-101. https://doi.org/10.14201/teoredu201527185101

García-Gutiérrez, J. (2015) El modelo europeo de protección a la infancia en Internet. Del cuidado a la responsabilidad. Teoría de la Educación, 27 (1), 119-136. https://doi.org/10.14201/teoredu2015271119136

Giddens, A. (1990) Consecuencias de la Modernidad. Madrid, Alianza Editorial.

Gonzálvez, V. y Jover, J. (2015) Articulación de la justicia y el cuidado en la educación moral: del universalismo sustitutivo a una ética situada de los derechos humanos. Educación xxi, 18 (2), 1-23.

Guardini, R. (1963) El Poder. Madrid, Guadarrama.

Hampton, K.; Rainie, L.; Lu, W.; Dwyer, M.; Shin, I. y Purcell, K. (2016) Social Media and the «Spiral of Silence». Pew Research Center. Consultado el 15 de junio de 2016. http://www.pewinternet.org/2014/08/26/social-media-and-the-spiral-of-silence/.

Han, B. (2012) La sociedad del cansancio. Barcelona, Herder.

Han, B. (2014) El enjambre. Barcelona, Herder.

Hildebrand, D. (2003) Escritos sobre autoridad y educación. Educación y Educadores, 6, 169-200.

Ibá-ez-Martín, J. A. (1974) La manipulación y el hombre contemporáneo. Revista de Estudios Políticos, 195-196, 209-220.

Ibá-ez-Martín, J. A. (1991) El sentido crítico y la formación de la persona, en Ense-anza de la filosofía en la educación secundaria. Madrid, Rialp, 201-225.

Ibá-ez-Martín, J. A. y Fuentes, J. L. (2015) Aprendizaje ético-cívico en entornos virtuales: presentación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 27 (1), 25-32.

Kholberg, L. (1997) La educación moral según Lawrence Kholberg. Barcelona, Gedisa.

Lenhart, A.; Purcell, K.; Smith, A. y Zickuhr, K. (2010) Social Media & Mobile Interne Use Among Teens and Young Adults. Pew Research Center. Consultado el 17 de junio de 2016. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED525056.pdf.

Locke, J. (2012) Pensamientos sobre la educación. Madrid, Akal.

Maritain, J. (2006) Tres reformadores. Lutero-Descartes-Rousseau. Madrid, Encuentro.

Martínez, Y. (2014) Redes Sociales y tic en educación superior. Historia y Comunicación, 19, 63-71.

McIntyre, A. (2007) After Virtue. Indiana, University of Notre Dame Press.

Montessori, M. (2013) El método de la pedagogía científica. Madrid, Biblioteca Nueva.

Ortega y Gasset, J. (1981) Espa-a invertebrada. Madrid, Alianza.

Ortega y Gasset, J. (2006) Ideas políticas, en Obras Completas, tomo iii. Madrid, Taurus.

Peters, R. S. (1966) Authority, Responsibility and Education. New York, Paul S. Erikson.

Pierella, M. P. (2014) La autoridad profesoral en la Universidad contemporánea. Aportes para pensar las transformaciones del presente. Perfiles educativos, vol. xxxvi, 145, 140-155.

Reyero, D. (2013) La educación familiar paradigma del cuidado, en Educación, libertad y cuidado. Madrid, Dykinson.

Rivera, A. (2002) Crisis de autoridad, sobre el concepto político de «autoridad» en Hannah Arendt. Revista de Filosofía, 26, 87-106.

Rousseau, J. J. (2005) Emilio o de la educación. Madrid, Alianza Editorial.

Ruiz-Corbella, M. y De-Juanas Oliva, A. (2015) Redes Sociales, identidad y adolescencia: nuevos retos educativos para la familia. Estudios Sobre Educación, 25, 95-113.

Sennett, R. (1980) Authority. New York, Alfred. A. Knopf.

Simon, Y. (2008) Una teoría general de la autoridad. Madrid, Caparrós.

Spaeman, R. (2005) Confianza. Revista Empresa y Humanismo, ix, 131-148.

Steiner, R. (2000) El estudio del hombre como base de la pedagogía: fundamentos de la educación Waldorf. Madrid, Rudolf Steiner.

Tedesco, J. Los pilares de la educación del futuro. Consultado el 10 de febrero de 2015. http://oei.es/noticias/spip.php?article521.

Torres Santomé, J. (2012) Posibilidades de una educación democrática y cívica. Aosma, 15, 1-9.
Rumayor, M. (2016). The problem of the authority in family facing the challenge of social networks. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 28(2), 75–92. https://doi.org/10.14201/teoredu2827592

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel Rumayor

,
Universidad Panamericana, Guadalajara, México
Profesor Titular de Filosofía de la Educación
+