The biographical perspective. The process of construction of pedagogical knowledge

  • María Sotos Serrano
    Universidad de Castilla-La Mancha maria.sotos[at]uclm.es
  • Carmen López Esteban
    Universidad de Salamanca
  • Ana Belén Sánchez García
    Universidad de Salamanca

Abstract

The main goal of this work is to analyze if the biographical perspective, through the real life stories, allows you to analyze the processes of construction of pedagogical knowledge of the teaching, since we think that teacher training exceeds the limits of formal training periods. Some of the objectives that justify such studies are presented and, finally, we defend the thesis that the biographical perspective allows you to meet those objectives. So we present a study of phenomenological court on the case of M. Antònia Canals, based on qualitative data through open interviews recordings, and in turn we present a method of analysis of 4 phases which has wide acceptance in the framework of qualitative social research.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Aguilar, J. M. (1999) Entrevista en profundidad. Buenos Aires, Lumen/Humanitas.

Arnaus, R. (1993) Vida professional y acció pedagógica. A la recerca de la comprensió d’una mestra. Un estudi de cas. Tesis doctoral inédita. Barcelona, Departamento de Didáctica y Organización Escolar, Universidad de Barcelona.

Balan, J. (comp.) (1974) Las historias de vida en ciencias sociales. Buenos Aires, Nueva Visión.

Bertaux, D. (2005) Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Barcelona, Bellaterra.

Casey, K. (2004) ¿Por qué abandonan la docencia las mujeres activistas progresistas?: teoría, metodología y política en la investigación sobre las historias de vida, en Goodson, I. F. (ed.) Historias de vida del profesorado. Barcelona, Octaedro, 245-268.

Connelly, F. M. y Clandinin, D. J. (1986) On Narrative Method, Personal Philosophy, and Narrative Unities in the Story of Teaching. Journal of Research in Science Teaching, 23 (4), 293-310. https://doi.org/10.1002/tea.3660230404

Contreras, J. (1985) ¿El pensamiento o el conocimiento del profesor? Una crítica a los postulados de las investigaciones sobre el pensamiento del profesor y sus implicaciones para la formación del profesorado. Revista de Educación, 277, 5-28.

Denzin, N. K. (1970) The research act. Chicago, Aldine.

Díaz, V. (2005) Teoría emergente en la construcción del saber pedagógico. Revista Iberoamericana de Educación, 37/3. http://cort.as/EE63.

Erlandson, D. A.; Harris, E. L.; Skipper, B. L. y Allen, S. D. (1993) Doing Naturalistic Inquiry. Londres, Sage.

Goodson, I. F. (ed.) (2004) Historias de vida del profesorado. Barcelona, Octaedro.

Hernández, F. (ed.) (2004) Las historias de vida como estrategia de visibilización y generación de saber pedagógico, en Goodson, I. F. (ed.) Historias de vida del profesorado. Barcelona, Octaedro, 9-26.

Janesick, V. J. (1982) Making sense of classroom group processes through a case study. Curriculum Inquiry, vol. xii, 12, 178-194.

Kohli, M. (1993) Biografía: relato, texto, método, en Marinas, J. M. y Santamarina, C. (eds.) La Historia oral: métodos y experiencias. Madrid, Debate, 173-184.

Larsson, S. (1984) Describing teachers’ conception of their professional world, en Halkes, R. y Olson, J. K. (eds.) Teacher thinking. A new perspective on persisting problems in education. Lisse, Swets & Zeitlinger, 35-50.

Measor, L. y Sikes, P. (2004) Una visita a las historia de vida: ética y metodología de la historia de vida, en Goodson, I. F. (ed.) Historias de vida del profesorado. Barcelona, Octaedro, 269-295.

Pérez, A. (1985) Paradigmas contemporáneos de investigación didáctica, en Gimeno, J. y Pérez, A. (eds.) La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid, Akal, 95-138.

Plasencia, I. del C.; Güemes, R. M.; Dorta, J. A. y Espinel, M. C. (1999) Metodología utilizada en un trabajo sobre visualización matemática. Revista de Investigación Educativa, 14 (1), 167-185.

Sotos, M. (2015) Didáctica de las matemáticas y desarrollo profesional de una maestra. El caso de Maria Antònia Canals i Tolosa. Tesis doctoral inédita. Salamanca, Departamento de Didáctica de las Matemáticas y ccee, Universidad de Salamanca.

Tardif, M. (2004) Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid, Narcea.

Trinidad, A.; Carrero, V. y Soriano, R. M. (2006) Teoría fundamentada «Grounded Theory». La construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas.

Valles, M. S. (1997) Técnicas cualitativas de investigación. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid, Síntesis.

Weiss, R. (1994) Learning for strangers. The art and method of qualitative interview studies. New York, The Free Press.
Sotos Serrano, M., López Esteban, C., & Sánchez García, A. B. (2016). The biographical perspective. The process of construction of pedagogical knowledge. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 28(2), 249–265. https://doi.org/10.14201/teoredu282249265

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Sotos Serrano

,
Universidad de Castilla-La Mancha
Profesora de la Facultad de Educación de AlbaceteDepartamento de Matemáticas (Área de Didáctica de las Matemáticas)Universidad de Castilla-La Mancha

Carmen López Esteban

,
Universidad de Salamanca
Profesora de la Facultad de Educación de SalamancaDepartamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales (Área de Didáctica de las Matemáticas)Universidad de Salamanca

Ana Belén Sánchez García

,
Universidad de Salamanca
Profesora de la Facultad de Educación de SalamancaDepartamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales (Área de Didáctica de las Matemáticas)Universidad de Salamanca
+