The Inevitable Revolution of Mind: Reflections on Education from «El arte de vivir» by Jiddu Krishnamurti

Abstract

In this paper, several considerations about education are proposed after the ideas raised in Jiddu Krishnamurti’s El arte de vivir (Life Ahead: On Learning and the Search of Meaning in the original English edition) by Jiddu Krishnamurti. In order to do so, a conceptual synthesis of his ideas concerning social issues dealt with by education today will be set on the one hand. On the other, a reflection will be carried out so as to determine whether his ideas fit into a general historical framework of educational thought.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
BOURDIEU, P. y PASSERON, C. (2001) La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Madrid, Editorial Popular.

BRUNET, I. y ALTABA, E. (2010) Reformas educativas y sociedad de mercado. Barcelona, Laertes.

COLLINS, R. (1989) La sociedad credencialista: Sociología histórica de la educación y de la estratificación. Trad. R. Lezcano. Madrid, Akal.

CROUCH, C. (2005) Post-democracy. Cambridge, Malden; Massachussets, Polity Press.

DEWEY, J. (1917) The need for a recovery of philosophy, BOYDSTON, J. A. (ed.) (1980) The middle works, vol. 10 (1899-1924). Southern Illinois, University Press, Carbondale.

DEWEY, J. (2004) Democracia y educación. Una introducción a la filosofía de la educación. Trad. L. Luzuriaga. Madrid, Morata.

GARDNER, H. (1985) Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York, Basic Books.

GOLEMAN, D. (1996) Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. New York, Bantam Books.

GOLEMAN, D. (2006) Social Intelligence: The New Science of Social Relationships. New York, Bantam Books.

HABERMAS, J. (2008) El discurso filosófico de la modernidad. Trad. M. Jiménez. Madrid, Katz.

HADOT, P. (1998) ¿Qué es la filosofía antigua? Trad. E. Cazenave. México D. F., Fondo de Cultura Económica.

HADOT, P. (2009) La filosofía como forma de vida: Conversaciones con Jeannie Carlier y Arnold I. Davidson. Trad. M. Cucurella. Barcelona, Alpha Decay.

HADOT, P. (2010) No te olvides de vivir: Goethe y la tradición de los ejercicios espirituales. Trad. M. Cucurella. Madrid, Siruela.

JAYAKAR, P. (1986) Krishnamurti: A biography. San Francisco, Harper & Row.

KRISHNAMURTI, J. (1984a) La educación y el significado de la vida. Trad. A. Clavier. México, Orión.

KRISHNAMURTI, J. (1984b) Krishnamurti y la educación. Trad. A. Clavier. Barcelona, Edhasa.

KRISHNAMURTI, J. (1993) El arte de vivir. Trad. A. Clavier. Barcelona, Kairós.

KRISHNAMURTI, J. (1995) El camino de la inteligencia. Trad. FKI. Barcelona, Kairós.

KRISHNAMURTI, J. (1996) Pedagogía de la libertad. Trad. FKL. Barcelona, Oasis.

KRISHNAMURTI, J. (2013) Aprender es vivir: Cartas a las escuelas. Trads. A. Clavier y J. Gómez Rodríguez. Madrid, Gaia.

KRISHNAMURTI, J. y BOHM, D. (2001) Los límites del pensamiento. Trad. A. Clavier. Barcelona, Kairós.

LUTYENS, M. (1975) Krishnamurti: The Years of Awakening. Nueva York, Farrar, Starus & Giroux.

LUTYENS, M. (1983) Krishnamurti: The Years of Fulfillment. Nueva York, Farrar, Starus & Giroux.

LUTYENS, M. (1988) Krishnamurti: the open door. Londres, John Murray.

LUTYENS, M. (1990) The Life and Death of Krishnamurti. Londres, John Murray.

LUTYENS, M. (1996) Krishnamurti and the Rajagopals. California, FKA.

LYOTARD, J. F. (2012) La condición postmoderna: Informe sobre el saber. Trad. M. Antolín. Madrid, Cátedra.

MARCUSE, H. (2010) El hombre unidimensional: Ensayo sobre la ideología de la sociedad industrial avanzada. Trad. A. Elorza. Barcelona, Ariel.

MASLOW, A. (1963) Motivación y Personalidad. Trad. y pról. J. Ventosa. Barcelona, Sagitario.

MASLOW, A. (1982) La amplitud potencial de la naturaleza humana. México, Editorial Trillas.

MASLOW, A. (1998) El hombre autorrealizado: Hacia una psicología del ser. Trad. R. Ribé. Barcelona, Editorial Kairós.

NEHAMAS, A. y QUERALTÓ, R. (2005) El arte de vivir: Reflexiones socráticas de Platón a Foucault. Trad. J. Brioso. Valencia, Pre-textos.

QUERALTÓ, R. (2002) Ética y sociedad tecnológica: pirámide y retícula. Argumentos de Razón Técnica, 5, 39-83.

RANCIÈRE, J. (2003) El maestro ignorante: Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Trad. N. Estrach. Barcelona, Laertes.

TOLSTÓI, L. (2003) La escuela de Yásnaia Poliana. Pról. A. Sanvicens. Editorial José J. de Olañeta.

VERNON, R. (2002) Star In the East: Krishnamurti, The Invention of a Messiah. Sentient Publications.

WALSH, R. y VAUGHAN, F. (eds.) (1982) Más allá del ego: Textos de Psicología Transpersonal. Trad. M. I. Guastavino. Barcelona, Kairós.

WALSH, R. y VAUGHAN, F. (eds.) (1994) Trascender el ego: La visión transpersonal. Trad. D. González. Barcelona, Kairós.

WILBER, K. (1989) El proyecto Atman. Trad. D. González. Barcelona, Kairós.

WILBER, K. (1997) Breve historia de todas las cosas. Trad. D. González. Barcelona, Kairós.
Luna, D. (2015). The Inevitable Revolution of Mind: Reflections on Education from «El arte de vivir» by Jiddu Krishnamurti. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 27(2), 71–89. https://doi.org/10.14201/teoredu20152727189

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego Luna

,
Universidad de Sevilla
Universidad de Sevilla. Facultad de Filosofía. Departamento de Estética e Historia de la Filosofía. C/ Camilo José Cela, s/n. 41018 Sevilla, España.
+