Reading and literary training in multicultural contexts. An inclusive educative perspective

Abstract

This article exposes the potential of reading and literary education in multicultural and multilingual contexts, as well as, recommend its importance not only on the acquisition and development in stable reading habits, but as an essential foundation for the construction of much more equal and democratic societies. Directly opposed to a great numbers of pessimistic voices that alert about the dangers in the increasing migratory movements, and their consequences as migrating students in all the different levels at Spanish schools in the country. Researchers stand for the possibilities of literature and reading didactics in the development and consolidation of reading, literary and intercultural competences, and therefore, in this sense, reveal the magnitude of the literary text from an educative and inclusive perspective that allows the construction of the citizenship. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AGUADO, M. T. (2003) Pedagogía intercultural. Madrid, McGraw-Hill.

ARNÁIZ, P. y ESCARBAJAL, A. (2012) Reflexiones sobre cultura, identidad y racismo desde una mirada pedagógica. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24, 83-106.

BALLAZ, J. (2000) Lectura e identidad. Primeras Noticias. Revista de Estudios Literarios, 171, 11-14.

BALLESTER, J. (2007a) L’educació literària. Valencia: SPU.

BALLESTER, J. (2007b) La educación literaria, el canon y la interculturalidad. Primeras Noticias. Revista de Estudios Literarios, 224, 15-19.

BALLESTER, J. e IBARRA, N. (2008) Literatura comparada y educación: una aproximación crítica, Lenguaje y Textos, 28, 11-19.

BALLESTER, J.; IBARRA, N.; MÍNGUEZ, X. y MOROTE, P. (2007) Aproximación a un glosario sobre educación literaria intercultural. Lenguaje y Textos, 26, 205-228.

BARTOLOMÉ, M. (2001) Identidad y ciudadanía en adolescentes. Nuevos enfoques desde la ciudadanía intercultural, en SORIANO, E. (coord.) Identidad cultural y ciudadanía intercultural. Madrid, La Muralla, 75-107.

BERNABÉ, M. M. (2012) Importancia de la música como medio de comunicación intercultural en el proceso educativo. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24, 107-127. BERNAL, A. (2005) Reconceptualización de la identidad personal y educación para la autodeterminación posible. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 17, 97-128.

BERNAL, A. (2011) Postmodernización y Educación. Notas para el debate de una narrativa pedagógica centrada en la identidad. Educación XXI, 14, 285-302. http://dx.doi. org/10.5944/educxx1.14.2.255.

BESALÚ, X. y TORT, J. (2009) Escuela y sociedad multicultural. Sevilla, MAD.

BLOOM, H. (1994) The Western Canon: The Books and School of the Ages. New York, Harcourt Brace.

BLOOM, H. (1998) Shakespeare: The Invention of the Human. New York, Riverhead Books.

BLOOM, H. (2000) How to Read and Why. New York, Scribner.

BLOOM, H. (2004) The Best Poems of the English Language: From Chaucer Through Frost. New York, Harpen Collins.

BOMBINI, G. (1996) Las otras literaturas/otras culturas: un problema pedagógico. Textos, 9, 7-14.

CANTO, A. C. (2003) Educación inclusiva: una percepción diferente de la diversidad, en REYZÁBAL, M. V. (dir.) Perspectivas teóricas y metodológicas: lengua de acogida, educación intercultural y contextos inclusivos. Madrid, Consejería de Educación, 97-109.

CIDE (2007) El alumnado extranjero en el sistema educativo español. Boletín CIDE de Temas Educativos, 16, MEC. Consultado el 24 de marzo de 2014. http://redined.mecd.gob.es/ xmlui/bitstream/handle/11162/62100/00820092000084.pdf?sequence=1.

COLOMER, T. (1998) La formación del lector literario. Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

COLOMER, T. (2010) Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Madrid, Síntesis.

DEARDEN, C. D. (1994) Con los otros. La Gaceta del Fondo de Cultura Económica, 288, 30-35.

DELORS, J. (1996) La educación encierra un tesoro. Informe de la Unesco de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid, Santillana/Unesco.

EWERS, H. (2009) Fundamental concepts of children’s literature research: literary and sociological approaches. New York, Routledge.

GIMENO SACRISTÁN, J. (2001) Educar y convivir en la cultura global. Madrid, Morata.

IBARRA, N. (2007) ¿Literatura infantil y juvenil e interculturalidad? Una mirada a la LIJ contemporánea. Primeras Noticias. Revista de Estudios Literarios, 224, 21-29.

IBARRA, N. (2008) La literatura infantil y juvenil ante el reto de la interculturalidad, en RÖSSING, T. M. K. y RETTENMEIER, M. (orgs.) Lectura de los espacios y espacios de lectura. Passo Fundo, Universidade de Passo Fundo, 330-348.

IBARRA, N. y BALLESTER, J. (2010) La educación literaria e intercultural en la construcción de la ciudadanía. Aula de Innovación Educativa, monográfico «Educación literaria e Intercultural» coordinado por Ibarra, N. y Ballester, J., 197, 9-13.

IBARRA, N. y BALLESTER, J. (2014) ¿Crónica de un divorcio anunciado?: la enseñanza de la literatura y la lectura en el siglo XXI, en CAMPOS, M. y MARTOS, E. (coords.) Cartografías lectoras y otros estudios de lectura. Madrid: Marcial Pons.

LEIVA, J. J. (2011) La educación intercultural en una encrucijada de caminos: reflexiones pedagógicas para la construcción de una escuela intercultural. Espiral. Cuadernos del Profesorado, vol. 4 (7), 43-56.

MAALOUF, A. (2008) Identidades asesinas. Madrid: Alianza.

MALGESINI, G. y GIMÉNEZ, C. (2000) Guía de conceptos sobre migraciones, racismo e interculturalidad. Madrid, La Catarata.

MENDOZA, A. (1994) Literatura comparada e intertextualidad. Madrid, La Muralla.

MENDOZA, A. (coord.) (2009) Conceptos clave en didáctica de la lengua y la literatura. Barcelona, SEDLL/ICE/Horsori.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTES (2013) Las cifras de la Educación en España. Consultado el 24 de marzo de 2014. https://www.mecd.gob.es/dms-static/d32d4b272827-446f-a0b6-3379dae1ad03/e4-12-xls.xls.

MINISTERIO DE EMPLEO Y SEGURIDAD SOCIAL (2013) Extranjeros residentes en España. Consultado el 24 de marzo de 2014. http://extranjeros.empleo.gob.es/es/Estadisticas/operaciones/con-certificado/201306/Residentes_Principales_Resultados_30062013.pdf.

MINISTERIO DE TRABAJO E INMIGRACIÓN (2010) Extranjeros residentes en España. Consultado el 24 de marzo de 2014. http://extranjeros.empleo.gob.es/es/Estadisticas/operaciones/ con– certificado/201012/Principales_Resultados_31122010.pdf.

NAÏR, S. (2010) La Europa mestiza. Inmigración, ciudadanía, codesarrollo. Barcelona, Galaxia Gutenberg.

PORTERA, A.; DUSI, P. y GUIDETTI, B. (2010) L’educazione interculturale alla cittadinanza. Roma, Carocci.

RODRÍGUEZ, F. y GARCÍA, L. M. (2008) Identidad y ciudadanía: reflexiones sobre la construcción de identidades. Barcelona, Horsori.

SALES, A. y GARCÍA, R. (1997) Programas de educación intercultural. Bilbao: Desclée De Brouwer.

SHORT, K. G. (2009) Critically Reading the Word and the World Building Intercultural Understanding through Literature. Bookbird: A Journal of International Children’s Literature, 47, 1-10.

SLEETER, C. E. (2005) Un-standardizing curriculum: Multicultural teaching in the standardsbased classroom. New Cork, Teachers College Press.

SORIANO, E. (2008) Educar para la ciudadanía intercultural y democrática. Madrid, La Muralla.

SORIANO, E. (2009) Vivir entre culturas: una nueva sociedad. Madrid, La Muralla.

TODOROV, T. (2008) El miedo a los bárbaros. Barcelona, Galaxia Gutemberg.

VILASECA, D. (1997) Consideracions sobre el problema del cànon a la crítica literària actual. Serra d’Or, 445, 47-49.
Ballester Roca, J., & Ibarra Ruis, N. (2015). Reading and literary training in multicultural contexts. An inclusive educative perspective. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 27(2), 161–183. https://doi.org/10.14201/teoredu2015272161183

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josep Ballester Roca

,
Universitat de València
Universitad de Valencia. Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Facultad de Magisterio. Avenida Tarongers, 4. 46022 Valencia. España.

Noelia Ibarra Ruis

,
Universitat de València
Universitad de Valencia. Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Facultad de Magisterio. Avenida Tarongers, 4. 46022 Valencia. España.
+