Critical thinking, politics on a large scale and media democracy

Abstract

The first approximation to the social current reality offers us numerous motives for the worry. The spectacle of violence and of immorality can scare us easily. But more worrying still it is to verify that the horizon of conviviality, peace and wellbeing that Europe had been developing from the Treaty of Rome of 1957 has compromised itself seriously for the economic crisis. Today we are before an assault to the democratic politics, which is qualified, on the part of the media democracy, as an exhausted system, which is required to be changed into a new and great politics, a politics on a large scale. The article analyses the concept of a politics on a large scale, primarily attending to Nietzsche, and noting its union with the great philosophy and the great education. The study of the texts of Nietzsche leads us to the conclusion of how in them we often find an interesting analysis of the problems and a misguided proposal for solutions. We cannot think to suggest solutions to all the problems, but we outline various proposals about changes of political activity, that reasonably are defended from the media democracy. In conclusion, we point out that a politics on a large scale requires statesmen, able to suggest modes of life in common that can structure a long-term coexistence.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
CHURCHILL, W. (1940) Discurso en la Cámara de los Comunes. May, 5.

COMMISSION NATIONALE CONSULTATIVE DES DROITS DE L’HOMME (2015) Avis sur la lutte contre le discours de haine sur Internet. París.

GINZO FERNÁNDEZ, A. (1999) Política, educación y filosofía, en F. Nietzsche, Revista de Estudios Políticos (Nueva Época), 104, abril-junio, 87-135.

GOMÁ, J. (2014) La deserción del ideal. ¿Dónde está hoy la Gran Filosofía?, en Razón: portería. Barcelona, Galaxia Gutemberg, 107-115.

GRAMSCI, A. (1999) Cuadernos de la cárcel, vol. 5. Edición crítica del Instituto Gramsci. A cargo de Valentino Gerratana. Puebla (México), Ediciones Era y Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.

IBÁÑEZ-MARTÍN, J. A. (2013) Ética docente del siglo XXI: Nuevos desafíos. Edetania, 43, 17-31.

IBÁÑEZ-MARTÍN, J. A. (2014) Europa: la sabiduría y sus apariencias. La pedagogía del deseo y las disposiciones intelectuales. Revista Española de Pedagogía, 257, 77-92.

JAMES, C. y otros (2009) Young People, Ethics and the New Digital Media: A Synthesis from the Good Play Project. Cambridge, Massachusetts, The MIT Press.

LINCOLN, A. (1863) The Gettysburg Address. November, 19.

MARITAIN, J. (1950) La educación en este momento crucial. Buenos Aires, Dedebec.

MORALEJA, A. (2001) Introducción. Nietzsche y la «gran política». Cuaderno Gris, tercera época, 5, 9-24.

NIETZSCHE, F. (1980) Sobre el porvenir de nuestras escuelas. Barcelona, Tusquets.

NIETZSCHE, F. (1994) Aurora. Madrid, M. E. Editores.

NIETZSCHE, F. (2000) Schopenhauer educador. Madrid, Biblioteca Nueva.

NIETZSCHE, F. (2003a) Por qué soy yo un destino, en Ecce Homo. Cómo se llega a ser lo que se es. Madrid, Alianza.

NIETZSCHE, F. (2003b) Más allá del bien y del mal. Madrid, Alianza.

NIETZSCHE, F. (2006) Sobre la utilidad y los inconvenientes de la historia para la vida. Buenos Aires, Libros del Zorzal.

YACEK, D. W. (2014) Going to school with Friedrich Nietzsche: The Self in Service of Noble Culture. Studies in Philosophy and Education, 33, 391-411. http://dx.doi.org/10.1007/s11217-013-9394-z
Ibáñez-Martín, J. A. (2015). Critical thinking, politics on a large scale and media democracy. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 27(1), 53–67. https://doi.org/10.14201/teoredu20152715367

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Antonio Ibáñez-Martín

,
Universidad Internacional de La Rioja
Universidad Internacional de La Rioja. Facultad de Educación. Gran Vía del Rey Juan Carlos I, 41. 26002, Logroño, La Rioja, España.
+