Theatre as a Metaphor for Educational Relationship
Abstract This article analyses the educational relationship through the metaphor of theatre. It aims to offer a new interpretative model of the pedagogical relationship, from a dramaturgical perspective. Of all the possible parallels between theatre and education, the human element stands out as the source of life in every educational relationship and every theatrical representation. The article assumes that the educational relationship is the central component of all educational action. In which, roles and biographies, stage and scene, actors and spectators, theatricality and ritualisation, interaction and conflict, resolution of problems, situations and interactions are crystallised. The study of the educational relationship based on the theatrical metaphor allows for consideration of two levels of analysis. On the one hand, there is theatricality and the production of meaning in a pedagogical stage, and on the other, there is staging or scenic interactions. At the core of this analysis lies the dramaturgy or pedagogical staging. Likewise, the approach of inclusive education is incorporated into the dramaturgical analysis of the educational relationship. To achieve the objective of this study, critical and documentary analysis of sources from philosophy, theatre theory and micro-sociology have been used. Overall, the article attempts to reinterpret and lead the educational relationship from a dramaturgical action perspective, considering it as an element with its own voice at the service of all students, as a sounding board for them, being sensitive to the infraverbal, as is the case in theatrical play.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Alonso de Santos, J. L. (2018). La puesta en escena en el teatro contemporáneo. Monteagudo. Revista de Literatura Española, Hispanoamericana y Teoría de la Literatura, 23, 17-33. https://bit.ly/3U7ghF8
Alvarado Castillo, N. (2018). La doble escena: usos filosóficos del teatro y distinciones teatrales en la filosofía francesa contemporánea. Universitas Philosophica, 35(71), 379–415. https://doi.org/10.11144/javeriana.uph35-71.deft
Aristóteles (2017). Poética (1a ed., 3a reimp. rev., A. Villar Lecumberri, Trad.). Alianza Editorial.
Artiles Rodríguez, J., Marchena Gómez, R., y Santana Hernández, R. (2016). Los recreos del alumnado con discapacidad en centros de educación secundaria. Siglo Cero, 47(2), 79–98. https://doi.org/10.14201/scero20164727998
Asensio, J. Mª. (2006). El cerebro y la mente emocional. En J. Mª Asensio, J. García Carrasco, L. Núñez Cubero y J. Larrosa (Eds). La vida emocional. Las emociones y la formación de la identidad humana (pp. 42-60). Ariel.
Asensio, J. Mª. (2010). El desarrollo del tacto pedagógico (o la otra formación del educador). Graó.
Assai, J. P., Malavia, M., y Roland, M. (2009). De la puesta en escena a la puesta en esencia. En la convergencia de la puesta en escena del teatro y la medicina. Ñaque.
Azorín Abellán, C., y González Botía, Mª del M. (2021). Revisión de guías para avanzar hacia una educación más inclusiva en los centros escolares. Siglo Cero, 52(1), 79–99. https://doi.org/10.14201/scero20215217999
Bárcena Orbe, F. (2018). Maestros y discípulos. Anatomía de una relación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 30(2), 73–108. https://doi.org/10.14201/teoredu30273108
Barthes, R. (1977). Ensayos críticos (1a ed., 2a. reimp.). Seix Barral.
Bayne, H. B., Pufahl, J., McNiece, Z., y Ataga, J. (2021). Acting With Empathy: A Counseling and Applied Theatre Collaboration. Counselor Education and Supervision, 60(4), 306–315. https://doi.org/10.1002/ceas.12218
Benavides-Delgado, J. (2022). Acoso escolar en los contextos de recreo: Diferencias de género. Boletín Redipe, 11(7). 64-71. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i07.1855
Betton, E. (2022). La coprésence physique comme médiation pédagogique. Éthique en éducation et en formation, 13, 46–61. https://doi.org/10.7202/1094523ar
Black, M. (1977). More about metaphors. Dialectica, 31(3–4), 431–457. https://doi.org/10.1111/j.1746-8361.1977.tb01296.x
Boal, A. (2004). El arco iris del deseo. Del Teatro experimental a la terapia. Alba Editorial.
Boal, A. (2008). Juegos para actores y no actores (4ª edic.). Alba Editorial.
Bogart, A. (2007). Antes de actuar. La creación artística en una sociedad inestable. Alba Editorial.
Bogart, A. (2013). La preparación del director. Siete ensayos sobre teatro y arte. Alba Editorial.
Brook, P. (2004). Más allá del espacio vacío. Escritos sobre teatro, cine y ópera 1947-1987. Alba Editorial.
Brook, P. (2015). La puerta abierta. Reflexiones sobre la interpretación y el teatro (10ª ed.). Alba Editorial.
Bryant, K., Alexander, Gary L. Anderson, y Bernardo P. Gallegos (Eds.) (2005). Performance Theories in Education: Power, Pedagogy and the Politics of Identity. Lawrence Erlbaum.
Buber, M. (2013). Yo y tú y otros ensayos (Trad. Marcelo G. Burello) (2ª ed.). Prometeo Libros. (Trabajo original publicado en 1923).
Bujvald, N. (2011). Teatro. Escenología Ediciones.
Burke, K. (1955). Linguistic approaches to problems of education. En N. B. Henry (Ed.), Modern philosophies and education. The fifty-fourth yearbook of the national society for the study of education, part 1 (pp. 259–303). University of Chicago Press.
Bustamante S. M., y Robles C. M. (2023). Concepto de resonancia. Revista Chilena de Educación Científica, 17(2), 41–44. https://bit.ly/401P5LT
Collins, R. (2009). Cadenas de rituales de interacción. Anthropos.
Davidson, D. (1978). What Metaphors Mean. Critical Inquiry, 5(1), 31–47. https://doi.org/10.1086/447971
De Vain, P. D. (2018). Los rituales escolares y las prácticas educativas. Universitaria de Misiones. https://bit.ly/4dsNSjR
Donnellan, D. M. M. (2015). El actor y la diana (6ª ed.). Editorial Fundamentos.
Dubatti, J. (2018). Teatralidad, teatro, transteatralización: redefiniendo las acciones de actuación y expectación. La escalera. Anuario de la Facultad de Arte, 28, 11-33.
Eisenstein, S. (2018). La puesta en escena. Narrativa, composición y montaje. La Pajarita de Papel Ediciones.
Elam, K. (2002). The Semiotics of Theatre and Drama (2ª ed.). Routledge.
Escolano, A. (2020). La escuela, una organización ritualizada. Revista Mexicana de Historia de la Educación, 8(16), 80–105. https://doi.org/10.29351/rmhe.v8i16.277
Fernández, J. H., Sanzan, G. C., Molina, C. A., Briceño, M. O., y Juan, J. E. S. (2020). Experiencias y saberes pedagógicos de docentes en el comienzo del oficio educativo: una indagación narrativa. Revista Brasileira de Educação, 25, e250053. https://doi.org/10.1590/s1413-24782020250053
Fundación SM (2023). EducoBarómetro. El profesorado en España 2023. Fundación SM/Instituto de Evaluación y Asesoramiento Educativo (IDEA). https://bit.ly/3YtaTyX
García-Rubio, J., Fernández-Terol, L., y Domingo Segovia, J. (2024). El profesorado que engancha: implicaciones para la formación docente desde la perspectiva de escolares y aspirantes a docentes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Continuación de la Antigua Revista de Escuelas Normales, 99(38.2), 361-380. https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.2.98260
Gaussel, M. (2018). Que fait le corps à l’école? Dossier de Veille de l’IFÉ, 126,1-14. https://bit.ly/4gRzIvm
Grajales, T. A. (2015). El concepto de teatralidad. Artes La Revista, 7(13), 79–85. https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/23760
Hammer, A., y Lenz, C. (2022). Exploring teacher agency to address controversial issues in religious education – a forum theatre and action research approach. Scandinavian Journal of Educational Research, 68(2), 306–319. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2130976
Hos, R., Argus, S., Triki, A., Yalcin, M. G., Walshe, R., Santucci, A., y Ponticelli, M. (2023). Performing as teachers and learners: The role of theatre in coming better university instructors. Journal on Excellence in College Teaching, 34(1), 47-68.
Jover Olmeda, G. (1991). Relación educativa y relaciones humanas. Herder.
Kent Trejo, D. (2024). La experiencia teatral: apuntes para un «respectador». A Escena Revista de Artes Escénicas y Performatividades, 1, 108–129. https://doi.org/10.22201/ffyl.aescena.2023.1.2055
Laferrière, G., y Motos Teruel, T. (2003). Palabras para la acción. Términos de teatro en la educación y en la intervención sociocultural. Ñaque.
Le Breton, D. (2023). Les émotions dans la relation pédagogique : présence, parole, silence. Administration & Éducation, 176(4), 127–133. https://doi.org/10.3917/admed.176.0127
Lu, S. C. (2025). How engagement in drama may foster self-awareness and supportive interactions in class. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 1–20. https://doi.org/10.1080/13569783.2024.2441153
MacLean, J., Krause, A., y Rogers, M. A. (2023). The student-teacher relationship and ADHD symptomatology: A meta-analysis. Journal of School Psychology, 99, 101217. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2023.04.007
Martín-Alonso, D., Blanco, N., y Sierra, J. E. (2019). Comprensión pedagógica y construcción de la relación educativa. Una indagación narrativa. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 31(1), 103–122. https://doi.org/10.14201/teri.19442
Massó-Guijarro, B., Montes-Rodríguez, R., y Pérez-García, M. P. (2021). Socio-cultural and artistic disruption in the Spanish university: the ArtEduca experience. Teaching in Higher Education, 29(2), 549–566. https://doi.org/10.1080/13562517.2021.2015750
McLaren, P. (2003). La escuela como una performance ritual: hacia una economía política de los símbolos y gestos educativos (4ª edic.). Siglo XXI Editores (Edic. orig. Publicada en 1985).
Mínguez, R., Romero, E., y Pedreño, P. (2016). La pedagogía del otro: Bases antropológicas, e implicaciones educativas. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 28(2), 163-183. https://doi.org/10.14201/teoredu2016282163183
Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes (2023). PISA 2022. Programa para la Evaluación Internacional de los estudiantes. Informe español. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://bit.ly/3U6rjKQ
Moreno Aponte, R. y Vila Merino, E. S. (2022). La relación pedagógica: cuerpo, palabra y alteridad. Estudios Pedagógicos, 48(1), 401–417. https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000100401
Motos Teruel, T. y Navarro Amorós, A. (2011). Máscaras educativas detrás de la tiza. Cuadernos de pedagogía, 411, 59-62.
Navarro Solano, Mª. R. (2005). El valor pedagógico de la dramatización: su importancia en la formación inicial del profesorado (Tesis Doctoral Inédita). Universidad de Sevilla. https://hdl.handle.net/11441/89553
Neut Aguayo, P. (2024). Los sentidos de la experiencia escolar en estudiantes chilenos de grupo socioeconómico alto, medio y bajo. Psicoperspectivas, 23(1), 56-69. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol23-issue1-fulltext-3084
Núñez-Cubero, L. (2009). Acción dramática y educación (un instrumento para la formación del profesorado). Demófilo. Revista de cultura tradicional de Andalucía, 43, 173-188. http://bit.ly/42Udwwp
Núñez-Cubero, L. (2022). Disquisiciones dramáticas: elogio del cuerpo. En Á. García del Dujo (Ed.). Pedagogía de las cosas: quiebras de la educación de hoy (pp. 235-239). Octaedro.
Núñez-Cubero, L. (2023-2024). El profesor-actor. Reflexiones para una formación diferente. Diálogo: Familia Colegio, 365, 22-28.
Núñez-Cubero, L., y Navarro-Solano, Mª. R. (2007). Dramatización y educación: aspectos teóricos. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 19, 225-252. https://doi.org/10.14201/3262
Oida, Y. (2015). El actor invisible (2ª ed.). Alba Editorial.
Ortega y Gasset, J. (1983). Obras completas. Alianza.
Pennac, D. (2008). Mal de escuela. Mondaddori.
Pettersson, T., “Tina,” Postholm, M. B., Flem, A., y Gudmundsdottir, S. (2004). The classroom as a stage and the teacher’s role. Teaching and Teacher Education, 20(6), 589–605. https://doi.org/10.1016/j.tate.2004.06.004
Postic, M. (2000). Relación educativa. Factores institucionales sociológicos y culturales. Narcea.
Romero-Pérez, C. (2024). La arquitectura emocional de la educación desde la ciencia, la filosofía y el arte. Sophía. Colección de Filosofía de la Educación, 36, 43–67. https://doi.org/10.17163/soph.n36.2024.01
Rosa, H. (2020). Resonancia. Una sociología de la relación con el mundo (1ª reimpr.). Katsz
Rosa, H. (2023). ¡Aceleremos la resonancia! Por una educación en la época del Antropoceno. Ned Ediciones.
Rosa, H., y Endres, W. (2022). Pédagogie de la résonance: entretiens avec Wolfgang Endres. Le Pommier.
Sappa, V., y Barabasch, A. (2019). Forum-theatre technique to foster creative and active problem solving: A resilience-building intervention among in-service teachers. Journal of Adult and Continuing Education, 26(1), 43–60. https://doi.org/10.1177/1477971419842884
Sennett, R. (2024). El intérprete.Arte, vida, política. Anagrama.
Taylor, L. E. (2008). I Light this Candle: Using Rituals in Teaching. Collected Essays on Learning and Teaching, 1, 71. https://doi.org/10.22329/celt.v1i0.3181
Thompson, B. (2017). Creating Rituals. En Teaching with Tenderness (pp. 39-62). https://doi.org/10.5622/illinois/9780252041167.003.0004
Tracena, M., y Bailey, S. (2022). Creating an inclusive community in your school through Barrier-Free Theatre. Arts Education Policy Review, 124(4), 251–258. https://doi.org/10.1080/10632913.2022.2070888
Valenti Nigrini, G., y Briseño Fabián, L. P. (2020). Los rituales de interacción para la comprensión de las escuelas eficaces. Un estudio de caso en México. Perfiles Latinoamericanos, 28(56), 299-323. https://doi.org/10.18504/pl2856-012-2020
Van Manen, M. (2010). El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica (3ª reimp.). Paidós.
Vieites García, M. F. (2014). Educación teatral: una propuesta de sistematización. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 26(1), 77–101. https://doi.org/10.14201/teoredu201426177101
Vila Merino, E. S. (2019). Repensar la relación educativa desde la pedagogía de la alteridad. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 31(2), 177–196. https://doi.org/10.14201/teri.20271
Villeneuve, L. (2014). Enseigner une « gymnastique d’ouverture à l’autre »: pour la transmission d’un art vivant. L’Annuaire théâtral, 55, 59–72. https://doi.org/10.7202/1033702ar
Xiajing, Z. (2024). Drama’s potential for moral education in Chinese junior high schools: an argument and an example. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 1–15. https://doi.org/10.1080/13569783.2024.2441124
Alvarado Castillo, N. (2018). La doble escena: usos filosóficos del teatro y distinciones teatrales en la filosofía francesa contemporánea. Universitas Philosophica, 35(71), 379–415. https://doi.org/10.11144/javeriana.uph35-71.deft
Aristóteles (2017). Poética (1a ed., 3a reimp. rev., A. Villar Lecumberri, Trad.). Alianza Editorial.
Artiles Rodríguez, J., Marchena Gómez, R., y Santana Hernández, R. (2016). Los recreos del alumnado con discapacidad en centros de educación secundaria. Siglo Cero, 47(2), 79–98. https://doi.org/10.14201/scero20164727998
Asensio, J. Mª. (2006). El cerebro y la mente emocional. En J. Mª Asensio, J. García Carrasco, L. Núñez Cubero y J. Larrosa (Eds). La vida emocional. Las emociones y la formación de la identidad humana (pp. 42-60). Ariel.
Asensio, J. Mª. (2010). El desarrollo del tacto pedagógico (o la otra formación del educador). Graó.
Assai, J. P., Malavia, M., y Roland, M. (2009). De la puesta en escena a la puesta en esencia. En la convergencia de la puesta en escena del teatro y la medicina. Ñaque.
Azorín Abellán, C., y González Botía, Mª del M. (2021). Revisión de guías para avanzar hacia una educación más inclusiva en los centros escolares. Siglo Cero, 52(1), 79–99. https://doi.org/10.14201/scero20215217999
Bárcena Orbe, F. (2018). Maestros y discípulos. Anatomía de una relación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 30(2), 73–108. https://doi.org/10.14201/teoredu30273108
Barthes, R. (1977). Ensayos críticos (1a ed., 2a. reimp.). Seix Barral.
Bayne, H. B., Pufahl, J., McNiece, Z., y Ataga, J. (2021). Acting With Empathy: A Counseling and Applied Theatre Collaboration. Counselor Education and Supervision, 60(4), 306–315. https://doi.org/10.1002/ceas.12218
Benavides-Delgado, J. (2022). Acoso escolar en los contextos de recreo: Diferencias de género. Boletín Redipe, 11(7). 64-71. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i07.1855
Betton, E. (2022). La coprésence physique comme médiation pédagogique. Éthique en éducation et en formation, 13, 46–61. https://doi.org/10.7202/1094523ar
Black, M. (1977). More about metaphors. Dialectica, 31(3–4), 431–457. https://doi.org/10.1111/j.1746-8361.1977.tb01296.x
Boal, A. (2004). El arco iris del deseo. Del Teatro experimental a la terapia. Alba Editorial.
Boal, A. (2008). Juegos para actores y no actores (4ª edic.). Alba Editorial.
Bogart, A. (2007). Antes de actuar. La creación artística en una sociedad inestable. Alba Editorial.
Bogart, A. (2013). La preparación del director. Siete ensayos sobre teatro y arte. Alba Editorial.
Brook, P. (2004). Más allá del espacio vacío. Escritos sobre teatro, cine y ópera 1947-1987. Alba Editorial.
Brook, P. (2015). La puerta abierta. Reflexiones sobre la interpretación y el teatro (10ª ed.). Alba Editorial.
Bryant, K., Alexander, Gary L. Anderson, y Bernardo P. Gallegos (Eds.) (2005). Performance Theories in Education: Power, Pedagogy and the Politics of Identity. Lawrence Erlbaum.
Buber, M. (2013). Yo y tú y otros ensayos (Trad. Marcelo G. Burello) (2ª ed.). Prometeo Libros. (Trabajo original publicado en 1923).
Bujvald, N. (2011). Teatro. Escenología Ediciones.
Burke, K. (1955). Linguistic approaches to problems of education. En N. B. Henry (Ed.), Modern philosophies and education. The fifty-fourth yearbook of the national society for the study of education, part 1 (pp. 259–303). University of Chicago Press.
Bustamante S. M., y Robles C. M. (2023). Concepto de resonancia. Revista Chilena de Educación Científica, 17(2), 41–44. https://bit.ly/401P5LT
Collins, R. (2009). Cadenas de rituales de interacción. Anthropos.
Davidson, D. (1978). What Metaphors Mean. Critical Inquiry, 5(1), 31–47. https://doi.org/10.1086/447971
De Vain, P. D. (2018). Los rituales escolares y las prácticas educativas. Universitaria de Misiones. https://bit.ly/4dsNSjR
Donnellan, D. M. M. (2015). El actor y la diana (6ª ed.). Editorial Fundamentos.
Dubatti, J. (2018). Teatralidad, teatro, transteatralización: redefiniendo las acciones de actuación y expectación. La escalera. Anuario de la Facultad de Arte, 28, 11-33.
Eisenstein, S. (2018). La puesta en escena. Narrativa, composición y montaje. La Pajarita de Papel Ediciones.
Elam, K. (2002). The Semiotics of Theatre and Drama (2ª ed.). Routledge.
Escolano, A. (2020). La escuela, una organización ritualizada. Revista Mexicana de Historia de la Educación, 8(16), 80–105. https://doi.org/10.29351/rmhe.v8i16.277
Fernández, J. H., Sanzan, G. C., Molina, C. A., Briceño, M. O., y Juan, J. E. S. (2020). Experiencias y saberes pedagógicos de docentes en el comienzo del oficio educativo: una indagación narrativa. Revista Brasileira de Educação, 25, e250053. https://doi.org/10.1590/s1413-24782020250053
Fundación SM (2023). EducoBarómetro. El profesorado en España 2023. Fundación SM/Instituto de Evaluación y Asesoramiento Educativo (IDEA). https://bit.ly/3YtaTyX
García-Rubio, J., Fernández-Terol, L., y Domingo Segovia, J. (2024). El profesorado que engancha: implicaciones para la formación docente desde la perspectiva de escolares y aspirantes a docentes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Continuación de la Antigua Revista de Escuelas Normales, 99(38.2), 361-380. https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.2.98260
Gaussel, M. (2018). Que fait le corps à l’école? Dossier de Veille de l’IFÉ, 126,1-14. https://bit.ly/4gRzIvm
Grajales, T. A. (2015). El concepto de teatralidad. Artes La Revista, 7(13), 79–85. https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/23760
Hammer, A., y Lenz, C. (2022). Exploring teacher agency to address controversial issues in religious education – a forum theatre and action research approach. Scandinavian Journal of Educational Research, 68(2), 306–319. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2130976
Hos, R., Argus, S., Triki, A., Yalcin, M. G., Walshe, R., Santucci, A., y Ponticelli, M. (2023). Performing as teachers and learners: The role of theatre in coming better university instructors. Journal on Excellence in College Teaching, 34(1), 47-68.
Jover Olmeda, G. (1991). Relación educativa y relaciones humanas. Herder.
Kent Trejo, D. (2024). La experiencia teatral: apuntes para un «respectador». A Escena Revista de Artes Escénicas y Performatividades, 1, 108–129. https://doi.org/10.22201/ffyl.aescena.2023.1.2055
Laferrière, G., y Motos Teruel, T. (2003). Palabras para la acción. Términos de teatro en la educación y en la intervención sociocultural. Ñaque.
Le Breton, D. (2023). Les émotions dans la relation pédagogique : présence, parole, silence. Administration & Éducation, 176(4), 127–133. https://doi.org/10.3917/admed.176.0127
Lu, S. C. (2025). How engagement in drama may foster self-awareness and supportive interactions in class. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 1–20. https://doi.org/10.1080/13569783.2024.2441153
MacLean, J., Krause, A., y Rogers, M. A. (2023). The student-teacher relationship and ADHD symptomatology: A meta-analysis. Journal of School Psychology, 99, 101217. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2023.04.007
Martín-Alonso, D., Blanco, N., y Sierra, J. E. (2019). Comprensión pedagógica y construcción de la relación educativa. Una indagación narrativa. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 31(1), 103–122. https://doi.org/10.14201/teri.19442
Massó-Guijarro, B., Montes-Rodríguez, R., y Pérez-García, M. P. (2021). Socio-cultural and artistic disruption in the Spanish university: the ArtEduca experience. Teaching in Higher Education, 29(2), 549–566. https://doi.org/10.1080/13562517.2021.2015750
McLaren, P. (2003). La escuela como una performance ritual: hacia una economía política de los símbolos y gestos educativos (4ª edic.). Siglo XXI Editores (Edic. orig. Publicada en 1985).
Mínguez, R., Romero, E., y Pedreño, P. (2016). La pedagogía del otro: Bases antropológicas, e implicaciones educativas. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 28(2), 163-183. https://doi.org/10.14201/teoredu2016282163183
Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes (2023). PISA 2022. Programa para la Evaluación Internacional de los estudiantes. Informe español. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://bit.ly/3U6rjKQ
Moreno Aponte, R. y Vila Merino, E. S. (2022). La relación pedagógica: cuerpo, palabra y alteridad. Estudios Pedagógicos, 48(1), 401–417. https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000100401
Motos Teruel, T. y Navarro Amorós, A. (2011). Máscaras educativas detrás de la tiza. Cuadernos de pedagogía, 411, 59-62.
Navarro Solano, Mª. R. (2005). El valor pedagógico de la dramatización: su importancia en la formación inicial del profesorado (Tesis Doctoral Inédita). Universidad de Sevilla. https://hdl.handle.net/11441/89553
Neut Aguayo, P. (2024). Los sentidos de la experiencia escolar en estudiantes chilenos de grupo socioeconómico alto, medio y bajo. Psicoperspectivas, 23(1), 56-69. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol23-issue1-fulltext-3084
Núñez-Cubero, L. (2009). Acción dramática y educación (un instrumento para la formación del profesorado). Demófilo. Revista de cultura tradicional de Andalucía, 43, 173-188. http://bit.ly/42Udwwp
Núñez-Cubero, L. (2022). Disquisiciones dramáticas: elogio del cuerpo. En Á. García del Dujo (Ed.). Pedagogía de las cosas: quiebras de la educación de hoy (pp. 235-239). Octaedro.
Núñez-Cubero, L. (2023-2024). El profesor-actor. Reflexiones para una formación diferente. Diálogo: Familia Colegio, 365, 22-28.
Núñez-Cubero, L., y Navarro-Solano, Mª. R. (2007). Dramatización y educación: aspectos teóricos. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 19, 225-252. https://doi.org/10.14201/3262
Oida, Y. (2015). El actor invisible (2ª ed.). Alba Editorial.
Ortega y Gasset, J. (1983). Obras completas. Alianza.
Pennac, D. (2008). Mal de escuela. Mondaddori.
Pettersson, T., “Tina,” Postholm, M. B., Flem, A., y Gudmundsdottir, S. (2004). The classroom as a stage and the teacher’s role. Teaching and Teacher Education, 20(6), 589–605. https://doi.org/10.1016/j.tate.2004.06.004
Postic, M. (2000). Relación educativa. Factores institucionales sociológicos y culturales. Narcea.
Romero-Pérez, C. (2024). La arquitectura emocional de la educación desde la ciencia, la filosofía y el arte. Sophía. Colección de Filosofía de la Educación, 36, 43–67. https://doi.org/10.17163/soph.n36.2024.01
Rosa, H. (2020). Resonancia. Una sociología de la relación con el mundo (1ª reimpr.). Katsz
Rosa, H. (2023). ¡Aceleremos la resonancia! Por una educación en la época del Antropoceno. Ned Ediciones.
Rosa, H., y Endres, W. (2022). Pédagogie de la résonance: entretiens avec Wolfgang Endres. Le Pommier.
Sappa, V., y Barabasch, A. (2019). Forum-theatre technique to foster creative and active problem solving: A resilience-building intervention among in-service teachers. Journal of Adult and Continuing Education, 26(1), 43–60. https://doi.org/10.1177/1477971419842884
Sennett, R. (2024). El intérprete.Arte, vida, política. Anagrama.
Taylor, L. E. (2008). I Light this Candle: Using Rituals in Teaching. Collected Essays on Learning and Teaching, 1, 71. https://doi.org/10.22329/celt.v1i0.3181
Thompson, B. (2017). Creating Rituals. En Teaching with Tenderness (pp. 39-62). https://doi.org/10.5622/illinois/9780252041167.003.0004
Tracena, M., y Bailey, S. (2022). Creating an inclusive community in your school through Barrier-Free Theatre. Arts Education Policy Review, 124(4), 251–258. https://doi.org/10.1080/10632913.2022.2070888
Valenti Nigrini, G., y Briseño Fabián, L. P. (2020). Los rituales de interacción para la comprensión de las escuelas eficaces. Un estudio de caso en México. Perfiles Latinoamericanos, 28(56), 299-323. https://doi.org/10.18504/pl2856-012-2020
Van Manen, M. (2010). El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica (3ª reimp.). Paidós.
Vieites García, M. F. (2014). Educación teatral: una propuesta de sistematización. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 26(1), 77–101. https://doi.org/10.14201/teoredu201426177101
Vila Merino, E. S. (2019). Repensar la relación educativa desde la pedagogía de la alteridad. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 31(2), 177–196. https://doi.org/10.14201/teri.20271
Villeneuve, L. (2014). Enseigner une « gymnastique d’ouverture à l’autre »: pour la transmission d’un art vivant. L’Annuaire théâtral, 55, 59–72. https://doi.org/10.7202/1033702ar
Xiajing, Z. (2024). Drama’s potential for moral education in Chinese junior high schools: an argument and an example. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, 1–15. https://doi.org/10.1080/13569783.2024.2441124
Romero Pérez, C., & Núñez Cubero, L. (2025). Theatre as a Metaphor for Educational Relationship. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 37(2), 37–56. https://doi.org/10.14201/teri.32257
Most read articles by the same author(s)
- Tania Mateos Blanco, Luis Núñez Cubero, Narrative and education: investigating the school experience through narrative anecdotes , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 23 No. 2 (2011)
- Luis Núñez Cubero, María del Rosario Navarro Solano, Dramatización y educación: aspectos teóricos , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 19 (2007)
- Clara Romero Pérez, Carmen Pereira Domínguez, Education positive approach: contributions to human development , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 23 No. 2 (2011)
- Clara Romero Pérez, Llena Berñe, A. y Novella Cámara,A.M. (Coords.) (2018). Impulsar la participación infantil. Los consejos de infancia y adolescencia. Barcelona: Graó, 223 pp. , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 31 No. 2 (2019): Studying, pedagogical investigations of its educational value
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
2
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
93%
33%
Days to publication
219
145
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Salamanca
+
−