Sobre la posibilidad de un conocimiento autónomo de la educación y su aplicación a finalidades educativas
Abstract The aim of this paper is to analyce the posibility of an autonomous knowledge of education as a epistemological differenciating criterion in pedagogy. The problem arises when deffending such an autonomous knowledge involves the rejection of other ways of understanding education because they do not promote that autonomy. The mistake lies in identifying epistemological differenciating criterions with what is valuable in order to educate. This work try to show that the understanding or the theory of Education as philosophical theories provides a valuable knowledge to education, as well as that knowledge is necessary in order to reach the autonomy above mentioned. It occurs the same with the understanding of the theory of education as applied theories. Each case is analyzed through the knowledge of the educational aims.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Gil Cantero, F. (2009). Sobre la posibilidad de un conocimiento autónomo de la educación y su aplicación a finalidades educativas. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 3. https://doi.org/10.14201/2923
Most read articles by the same author(s)
- Fernando Gil Cantero, «Education with theory». A pedagogical review of the theory-practice relationships in education , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 23 No. 1 (2011)
- Fernando Gil Cantero, Circumstances and reasons for the current anti-pedagogism , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 30 No. 1 (2018)
- Fernando Gil Cantero, Educación y narrativa: la práctica de la autobiografía en la educación , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 9 (1997)
- Marta Ruiz Corbella, Antonio Bernal Guerrero, Fernando Gil Cantero, Juan Escámez Sánchez, Being one’s self. Rethinking autonomy and responsibility as mainstays in today’s education , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 24 No. 2 (2012)
- Fernando Gil Cantero, Ciudadanía y humanidad. La educación en el disenso , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 20 (2008)
- Fernando Gil Cantero, Las bases teóricas de las narraciones autobiográficas de los docentes , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 11 (1999)
- Fernando Gil Cantero, Gonzalo Jover Olmeda, David Reyero García, Education for sensitivity towards others after the reconstruction of memories of play , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 18 (2006): Educación y emociones
- Fernando Gil Cantero, Educación y crisis del sujeto , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 13 (2001)
- Fernando Gil Cantero, Gonzalo Jover Olmeda, David Reyero García, La educación moral ante las guerras y los conflictos , Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria: Vol. 15 (2003): La educación moral
Downloads
Download data is not yet available.
+
−