The Problem of The University's Social Responsibility

Abstract

In the era of planetary unsustainability, it is necessary to manage collective impacts. This is called social responsibility, which requires learning to visualize the organization from its environment in order to change its routines. This is a major educational challenge that, according to Dewey, constitutes the political challenge of democracy, as a community capable of managing its own social and environmental problems. University Social Responsibility (USR) is crucial for collective democratic success, but it is still embryonic, because powerful brakes prevent institutional change in the university: there is no external social pressure for the university to be socially responsible; and from within, the siloed design of specialties, the isolation of teachers and the alienated quality criteria hinder the institutional permeability of USR.  The birth of the USR is therefore inscribed not only within the secular debate on the social role of the university. It is also situated within the more general debate on the behavior that any organization (public or private, profit or non-profit) must adopt in order to face the global risk of planetary unsustainability of humanity, as planetary unsustainability calls for an international and trans-institutional macro-ethics. USR is also a theory of education that is strongly bound to the organizations themselves.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Anders, G. (2007). Le temps de la fin. Carnets de l’Herne.

Apel, K. O. (1988). Diskurs und Verantwortung. Das Problem des Übergangs zur postkonventionellen Moral. Frankfurt am Main.

Arendt, H. (2016). La condición humana. Paidós.

Beck, U. (2001). Risikogesellschaft. Auf dem Weg in eine andere Moderne. Suhrkamp Verlag AG.

Berry, M. (1983). Une technologie invisible - L'impact des instruments de gestion sur l'évolution des systèmes humains. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00263141

Brunelle, D. (2016). La Mission sociale des universités dans les Amériques. Editions IEIM.
Convention des Entreprises pour le Climat [CEC]. (9 de septiembre de 2021). La convention. https://cec-impact.org/

Cramer, W. (2022, 28 de febrero). L’avertissement du GIEC sur la situation climatique. Revista UP’Magazine. https://cutt.ly/ZAlKgzu

Dewey, J. (2004). La opinión pública y sus problemas. Morata.

Drucker, P.F. (1969). The Age of Discontinuity. Guidelines to Our Changing Society. Harper & Row
Enseignants de la Transition (2020). Enseignants de la Transition. Former pour vivre et travailler dans le monde d’après. https://www.enseignantsdelatransition.org/

Fabre Soundron, M. (13 de enero de 2022). À mi-parcours, la convention des entreprises pour le climat veut faire émerger de nouveaux modèles. Novethic. https://cutt.ly/ZAkPVXK

Foulon, H., Ardant, I., Serrano, A., & Rasoahaingo, C. (2022). Recommandations aux classements de l'enseignement supérieur: Intégrer efficacement les enjeux de la transition écologique et sociale. Utopies. https://cutt.ly/JAlDKUF

Furco, A. (2016). Building the Engaged University: Toward a Comprehensive Approach to Social Responsibility in Higher Education. In D. Brunelle (Ed.), La Mission sociale des universités dans les Amériques (pp. 81-108). Editions IEIM.

Gorz, A. (1988). Métamorphoses du travail, Quête du sens. Editions Galilée.

Government Digital Service UK. (2021). The economics of Biodiversity: The Dasgupta review. HM Treasury. https://cutt.ly/dAlmGcv

Habermas, J. (2003). Acción comunicativa y razón sin trascendencia. Paidós.

Internacional Organization for Standardization [ISO]. (2010). Norma ISO 26000. ISO.

Jiménez, M. (2002). ¿Cómo observar la responsabilidad social de las universidades?: De los valores a los indicadores. En Universidad Construye País (Ed.), Memorias del seminario La Universidad Construye País, La responsabilidad social de la universidad de cara al Chile de 2010 (pp. 92-102). Proyecto Universidad Construye País.

Jonas, H. (1995). El principio de responsabilidad. Herder.

IKEA. (2004). Medio Ambiente y Responsabilidad Social. IKEA.

Latour, B. (2004). Politiques de la nature. Éditeur La Découverte.

Ley No. 30220 [Ley Universitaria]. (9 de julio de 2014). Diario Oficial El Peruano, Año 31, N.º 12914, Normas Legales. Ministerio de Educación.

Lévinas, E. (1978). Autrement qu’être. Kluwer Academic.

Morin, E. 1(996). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Naciones Unidas. (2011). Principios rectores sobre las empresas y los derechos humanos: puesta en práctica del marco de las Naciones Unidas para proteger, respetar y remediar. Naciones Unidas. https://cutt.ly/RAk3Mg0

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] & Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe [IESALC]. (2018). Declaración de la III Conferencia Regional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. UNESCO & IESALC. https://cutt.ly/CAld8Ul

Ostrom E. (1990). Governing the commons The evolution of institutions for collective action. Cambridge University Press
Saget, C., Vogt-Schilb, A., & Luu, T. (2020). El empleo en un futuro de cero emisiones netas en América Latina y el Caribe.
Banco Interamericano de Desarrollo [BID] & Organización Internacional del Trabajo [OIT]. https://cutt.ly/wAlEW6I

Times Higher Education. (2021, 13 de septiembre). Impact Rankings 2021. https://cutt.ly/3AlhRhT

Tronto, J. (2009). Un Monde Vulnérable. Pour une politique du care. Editions La Découverte.

Unión de Responsabilidad Social Latinoamericana [URSULA]. (2018). Investigación continental URSULA: Estado del arte de la Responsabilidad Social Universitaria (RSU) en América Latina 2018. URSULA. https://cutt.ly/sAlhMY2

Unión de Responsabilidad Social Latinoamericana [URSULA]. (2018). Investigación continental URSULA: Estado del arte de la Responsabilidad Social Universitaria (RSU) en América Latina 2019. URSULA. https://cutt.ly/RAlknoZ

United Nations Framework Convention on Climate Change [UNFCCC]. (2021). Glasgow Climate Pact.
https://cutt.ly/WAlQRF6

Vallaeys, F. (2021a). Manual de Responsabilidad Social Universitaria. El modelo URSULA: estrategias, herramientas, indicadores. URSULA. https://cutt.ly/GAlzDGs

Vallaeys, F. (2021b). Hacia una política pública latinoamericana de Responsabilidad Social Universitaria: Innovación social, calidad y pertinencia de la educación superior. Banco de Desarrollo de América Latina [CAF] & Unión de Responsabilidad Social Latinoamericana [URSULA]. https://cutt.ly/EAldvMG

Vallaeys, F., y Álvarez Rodríguez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de Responsabilidad Social Universitaria: Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XX1, 22(1), 93-116. https://doi.org/10.5944/educXX1.19442

Vallaeys, F., De la Cruz, C., y Sasia, P. (2009). Responsabilidad Social Universitaria. Manual de primeros pasos. Banco Interamericano de Desarrollo & McGrawHill.
Vallaeys, F., & Álvarez Rodríguez, J. (2022). The Problem of The University’s Social Responsibility. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 34(2), 109–139. https://doi.org/10.14201/teri.28599

Downloads

Download data is not yet available.
+