The Idea of University From a Humanist Approach: The Contribution of Service-Learning As a Philosophy of Higher Education

Abstract

This paper is part of a new line of academic work that reflects on the idea of the university and the development of higher education from a philosophical-educational approach. Our starting hypothesis is that the identity crisis that the university is going through is not negative. On the contrary, it is forcing the academic community to elaborate and propose responses that are revitalizing the very notion of higher education from a humanistic approach. In this context we propose service-learning as a practical and normative philosophical-educational approach, and thus as an “ethical theory of human formation”, which helps to respond to the questions and challenges of the European Higher Education Area (EHEA). To this end, and following a methodology of critical-hermeneutic enquiry, we examine the construction of the EHEA through its constituent documents, while at the same time delving into and contrasting with the idea of university that is being demanded. This first movement, in which we try to establish a balance between more vocational and more liberal positions, will allow us to construct and analyse the theoretical consistency of the main contributions that service-learning (SL), as a philosophy of higher education, can make to the university and to the processes of development of the EHEA. We have grouped these theoretical consistencies into three contributions: service as a value in higher education; SL as an approach that aligns the classic pillars of the University and, finally, this methodology as a virtual proposal that helps us to reflect on the meaning of digital technologies in higher education.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Altarejos, F., y Naval, C. (2004). Filosofía de la educación. EUNSA.

Asociación de Aprendizaje-Servicio Universitario - APS(U). (2021). Declaración de Canarias sobre Aprendizaje-Servicio en la Educación Superior. https://bit.ly/3zpZj9o

Bárcena, F. (1990). Los límites de la filosofía de la educación como saber práctico. En VVAA. Filosofía de la educación hoy. Entorno filosófico y contexto pedagógico (pp. 246-251). UNED.

Bárcena, F., y Mèlich, J. C. (2000). La educación como acontecimiento ético. Paidós.

Bárcena, F. (2021). En la casa del deseo. Prefacio a una filosofía de la educación. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 2(1), 181-190. https://doi.org/24310/mgnmar.v2i1.11555

Barnett, R. (2022). The philosophy of Higher Education. A critical introduction. Routledge.

Barnett, R., & Bengtsen, S. (2018). The thinking University. A philosophical examination of thought and higher education. Springer.

Barnett, R., & Fulford, A. (2020). Philosophers on the University. Reconsidering Higher Education. Springer.

Boulton, G., & Lucas, C. (2008). What are universities for? League of European Research Universities. https://bit.ly/3lnCMoc

Broucker, B., de Wit, K., Verhoeven, J. C., & Leišyt?, L. (Ed.). (2019). Higher Education System Reform: An International Comparison after Twenty Years of Bologna. Brill Sense.

Colomo, E., y Esteban, F. (2020). La Universidad Europea: entre Bolonia y la Agenda 2020. Revista Española de Educación Comparada, 36, 54-73. https://doi.org/10.5944/reec.36.2020.26179

David, N., & Waghid, Y. (2021). Academic activism in Higher Education: a living philosophy for social justice. Springer.
Declaración de la Sorbona. (1998). Declaración conjunta para la armonización del diseño del Sistema de Educación Superior Europeo. https://bit.ly/3dsRYfk

Declaración de Bolonia. (1999). El Espacio Europeo de la Enseñanza Superior. https://bit.ly/3dsRYfk

Esteban, F. (2019). La universidad light. Un análisis de nuestra formación universitaria. Paidós.

Gaete Quezada, R. A. (2021). Influencia supranacional de la UNESCO en la educación superior Latinoamericana. Revista española de educación comparada, 37, 63-88. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27884

García-García, F. J., Moctezuma-Ramírez, E. E., y Yurén, T. (2021). Aprender a aprender en universidades 4.0. Obsolescencia humana y cambio a corto plazo. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(1), 221-241. https://doi.org/10.14201/teri.23548

García-Gutiérrez, J., y Corrales, C. (2021). Las políticas supranacionales de educación superior ante la “tercera misión” de la Universidad: el caso del aprendizaje-servicio. Revista Española de Educación Comparada, 37, 256-280. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27535

García-Gutiérrez, J., Gil Cantero, F., y Reyero, D. (2017). El sujeto ético en los estudios universitarios de educación: humanismo, posthumanismo y democracia. Bordón. Revista de Pedagogía, 69(4), 19-33. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.690402

Gil Cantero, F. (1998). La normatividad de la filosofía de la educación. En VV.AA. Filosofía de la Educación hoy. Temas (pp.79-92). Dykinson.

Gil Cantero, F. (2003). La filosofía de la educación como teoría ética de la formación humana. Revista española de pedagogía, 61(224), 115-130. https://bit.ly/3FZl5n9

Gil Cantero, F., y Alonso Sainz, T. (2019). El papel de la filosofía de la educación en la formación inicial docente. Utopía y praxis Latinoamericana: revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social, 87, 27-42.
http://doi.org/10.5281/zenodo.3463727

Guichot-Reina, V. (2015). El «enfoque de las capacidades» de Martha Nussbaum y sus consecuencias educativas: hacia una pedagogía socrática y pluralista. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 27(2), 45-70. http://doi.org/10.14201/teoredu20152724570

Han, B-C. (2019). La sociedad del cansancio. Herder.

Ibáñez-Martín, J. A. (2010). ¿Llenar el vaso o encender el fuego? Viejos y nuevos riesgos en la acción educativa. Lección Inaugural en la Facultad de Educación. Universidad Complutense de Madrid. https://bit.ly/330U7g2

Innerarity, D. (2018). La revolución pendiente de la ética. Letras libres, 202, 36–38. https://bit.ly/349EKm7

Izquierdo, A., y García-Gutiérrez, J. (2021). ¿Qué aprendizajes y qué servicios? Preguntas para una praxis educativa transformadora desde el aprendizaje-servicio. Revista de Estudios Pedagógicos, 47(4), 91-108. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000400091

López López, H., Ollo, A., y Simón Elorz, K. (2021). Futuro universitario europeo. Universidad Pública de Navarra. https://bit.ly/3Dd8VVi

Mahon, A. (2021). The Promise of the University. Reclaiming Humanity, Humility, and Hope. Springer.

Martín, X., y Puig, J. M.ª (2017). Aprendizaje-servicio. Conceptualización y elementos básicos. En L. Rubio y A. Escofet (Coords.), Aprendizaje-servicio: claves para su desarrollo en la Universidad (pp. 15-27). Octaedro.

Martínez Usarralde, M. J., Gil Salom, D., y Macías Mendoza, D. (2019). Revisión sistemática de Responsabilidad Social Universitaria y Aprendizaje Servicio. Análisis para su institucionalización. Revista mexicana de investigación educativa, 24(80), 149-172. https://bit.ly/3pRR2YH

Novo, M. (2018). Educación ambiental y transición ecológica. Ambienta: revista del Ministerio de Medio Ambiente, 125, 32-41. https://bit.ly/3JAdOMN

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Paidós.
Ordine, N. (2013). La utilidad de lo inútil. Acantilado.

Ruiz-Corbella, M., y López-Gómez, E. (2019). La misión de la universidad en el siglo XXI: comprender su origen para proyectar su futuro. Revista de la Educación Superior, 48(189), 1-19. https://doi.org/10.36857/resu.2019.189.612

Santos Rego, M. A. (Ed.). (2020). La transferencia de conocimiento en educación. Un desafío estratégico. Narcea.

Steinberg, F. (2020, 21 de mayo). El futuro de la globalización. Real Instituto Elcano [blog]. https://bit.ly/3JS5yIf

Stoller, A., & Kramer, E. (2018). Toward a Philosophy of Higher Education. Contemporary Philosophical Proposals for the University. Springer.

Tapia, N. (2010). Aprendizaje y servicio solidario. En el sistema organizativo y las organizaciones sociales. Ciudad Nueva.

Touriñan, J. M.ª (2020). Pedagogía, competencia técnica y transferencia de conocimiento. Andavira.

Trilla, J. (2009). El aprendizaje servicio en la pedagogía contemporánea. En J. M.ª Puig Rovira (Coord.) Aprendizaje-servicio: educación y compromiso cívico (pp. 33-51). Grao.

Valle, J., y Pedró, F. (2021). Educación Supranacional y Educación Superior: claves de transformación global para sociedades complejas. Revista Española de Educación Comparada, 37, 10-25. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.29228
García-Gutiérrez, J., & Ruiz Corbella, M. (2022). The Idea of University From a Humanist Approach: The Contribution of Service-Learning As a Philosophy of Higher Education. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 34(2), 159–176. https://doi.org/10.14201/teri.27887

Downloads

Download data is not yet available.
+