Misplaces of The Contemporary University Education

Abstract

To misplace is to lose something or not to know or forget where it is, also to say of a person who loses his way or orientation and a disorder of customs. In the contemporary university some losses can be observed, at least, in terms of the education that it offers. They are not just any forgetfulness, they should not be overlooked, they are important and deserve reflection. It can be said, as is so often done, that the university education of recent years is being reinvented, that it has entered a process of innovation and that it is adapting to the current times. It's good that it is, but that doesn't negate that at the same time she's been forgetting some of her essential functions and characteristics along the way and therefore losing herself. If something bad can happen to a university education, it is that it ceases to be what it is called to be. This article focuses on four losses of the university today, namely: that students are dependent people of the university; whereas university teaching staff are a transmitter of knowledge; that there are particular and concrete contents that the student must learn by himself; and, finally, that university pedagogy should serve to promote a life of study. College education can be carried out in many ways, but not in every way one can imagine. Without the issues that have just been pointed out, the university education that happens is weak and without substance, a reduced and simple version, in short, it is advisable to recover that forgetfulness and put them into practice.  
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Bain, K. (2011). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Universitat de València. Servei de Publicacions.

Bárcena, F., y Melich, J.C. (2000). La educación como acontecimiento ético: natalidad, narración y hospitalidad. Paidós.

Barnett, R., & Fulford, A. (Eds). (2020). Philosophers on the University. Springer.

Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Gedisa.

Díaz Barriga, A. (2006). El enfoque de competencias en la educación, ¿una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles Educativos, 28(111), 7-36.

Bellamy, F-X. (2018). Los desheredados. Encuentro.

Bellamy, F.-X. (2021). Crisis de la transmisión y fiebre de la innovación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 169-178. https://doi.org/10.14201/teri.25407

Coll C. (1989). Conocimiento psicológico y práctica educativa. Barcanova.

Coll, C. y Esteban-Guitart, M. (2020). Aprendizaje con sentido y valor personal: estrategias, recursos y estrategias de personalización educativa. Graó.

Coll, C., Palacios, J., y Marchesi, A. (2001). Desarrollo Psicológico y Educación (Vol.2): Psicología de la Educación Escolar. Alianza Editorial.

Coll, C. (2021, abril, 04). https://elpais.com/educacion/2021-04-04/cesar-coll-coautor-del-nuevo-modelo-de-aprendizaje-escolar-en-ningun-caso-nuestra-propuesta-busca-bajar-el-nivel.html

Collini, S. (2012). What are universities for? Penguin Group.

Delbanco, A. (2012). College, What it was, is, and should be. Princeton University Press.

Deresiewicz, W. (2019). El rebaño excelente. Rialp.

Derrida, J. (2002). La universidad sin condición. Mínima Trotta.

Esteban, F. (2018). Ética del profesorado. Herder.

Esteban, F. (2020). La Universidad Light. Paidós.

Forges, J.F. (2006). Educar contra Auschwitz. Historia y Memoria. Anthropos.

Freitag, M. (2004). El naufragio de la universidad y otros ensayos de epistemología política. Ediciones Pomares.

Fry, H., Ketteridge, S., & Marshall, S. (Eds.). (2014). A Handbook for Teaching and Learning in Higher Education: Enhancing academic practice. Routledge.

Fulford, A. (2013). Satisfaction, settlement and exposition: conversation and the university tutorial. Ethics and Education, 8(2), 114-122. https://doi.org/10.1080/17449642.2013.842752

García-García, F. J., Moctezuma-Ramírez, E. E., & Yurén, T. (2020). Aprender a aprender en universidades 4.0. Obsolescencia humana y cambio a corto plazo. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(1), 221-241.
https://doi.org/10.14201/teri.23548

Gil, F., y Sánchez, A. (2015). Hacia una pedagogía universitaria. Los Seminarios de lectura en la Universidad. En F. Gil y D. Reyero (Eds.). Educar en la Universidad de hoy. Propuestas para la renovación de la vida universitaria (pp. 34-49). Encuentro.

Guitton, J. (2005). El trabajo intelectual. Rialp.

Hernández Rojas, G. (2008). Los constructivismos y sus implicaciones para la educación, Perfiles educativos, 30(122), 38-77.
Hutchins, R. M. (2018). La universidad de utopía. EUNSA.

Ibáñez-Martín, J. A. (2017). Horizontes para los educadores. Las profesiones educativas y la promoción de la plenitud humana. Dykinson.

Jaeger, W. (1957). Paidea. Fondo de Cultura Económica.

Kant, I. (2008). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Espasa-Calpe.

Kymlicka, W. (1989) Liberalism, Community and Culture. Oxford University Press.

Larrosa, J. (2019a). Esperando no se sabe qué. Sobre el oficio de profesor. Editorial Candanya.

Larrosa, J. (2019b). P de profesor. Noveduc.

Llano, A. (2002). La vida lograda. Ariel.

Llovet, J. (2011). Adiós a la universidad: el eclipse de las humanidades. Galaxia Gutenberg.

Lorda, J. L. (2016). La vida intelectual en la Universidad. Fundamentos, experiencias y libros. EUNSA.

Luque Mengíbar, D., & López-Gómez, E. (2018). Metáforas de la educación universitaria. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 30(2), 247–266. https://doi.org/10.14201/teoredu302247266

MacIntyre, A. (1987). Tras la virtud. Crítica.

Marshall, S. (Ed.). (2019). A Handbook for Teaching and Learning in Higher Education: Enhancing Academic Practice. Routledge.

McEwan, H. (2011). Narrative reflection in the philosophy of teaching: genealogies and portraits, Journal of Philosophy of Education, 45(1), 125-140.

Molesworth, M., Scullion, R., & Nixon, E. (2011). The Marketisation of Higher Education and the Student as a consumer. Routledge.

Monereo, C., y Pozo, J. I. (2003). La universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar y aprender para la autonomía. Síntesis.

Mulhall, S., y Swift, A. (1992). El individuo frente a la comunidad. El debate entre liberales y comunitaristas. Ediciones Temas de Hoy.

Newman, J. H. (1986) The idea of a university. University of Notre Dame Press.

Nietzsche, F. (2000). Sobre el porvenir de nuestras escuelas. Tusquets Editores.

Ordine, N. (2013). La utilidad de lo inútil. Manifiesto. Acantilado.

Ortega y Gasset, J. (1930). La misión de la universidad. Alianza Editorial.

Ortega y Gasset, J. (1937). La rebelión de las masas. Espasa Calpe.

Pennac, D. (2008). Mal de escuela. Random House.

Pérez-Díaz, V. (2010). Universidad, ciudadanos y nómadas. Ediciones Nobel.

Rawls, J. (1997). Teoría de la Justicia. Fondo de Cultura Económica de España.

Raz, J. (1986). The Morality of freedom. Oxford University Press.

Readings, B. (1996). The university in ruins. Harvard University Press.

Recalcati, M. (2016). La hora de clase: por una erótica de la enseñanza. Anagrama.

Rivero, R. (2021). El futuro de la Universidad. Ediciones Universidad de Salamanca.

Rüegg, W. (Ed.).(1994). Historia de la Universidad en Europa. Las universidades en la Edad Media. Editorial de la Universidad del País Vasco

Sennet, R. (2013). El artesano. Anagrama.

Steiner, G. y Ladjali, C. (2005). Elogio de la transmisión. Ediciones Siruela.

Tejerina, F. (2010). La universidad. Una historia ilustrada. Turner.

Thoilliez, B. y Valle, J.M. (2015). Ser profesor en la universidad hoy, En: F. Gil y D. Reyero (Eds). Educar en la universidad hoy (pp.82-97). Encuentro.

Turkle, Sh. (2017). En defensa de la conversación. El poder de la conversación en la era digital. Ático de los Libros.

Taylor, Ch. (1996). Fuentes del yo. La construcción de la identidad moderna. Paidós.

Verger, J. (1994). Profesores, En: W. Rüegg. (Ed.). Historia de la Universidad en Europa. Las universidades en la Edad Media (pp. 163-191). Editorial de la Universidad del País Vasco.

Viguerie, J. (2019). Los pedagogos. Encuentro.

Walton, A.J. (1972). Lectures, tutorials and the like. Medical and Technical Publishing Co.

Weber, M. (1983). El trabajo intelectual como profesión. Ediciones Bruguera.

Weber, L.E. (2016). The University in the 21st century: Innovative, International, Pro-active. Glion Colloquium.

Wyatt, J. (1990). Commitment to Higher Education. Seven West European Thinkers on the Essence of the University. Max Horkeimer, Karl Jaspers, F.R. Leavis, John Herny Newman, José Ortega y Gasset, Paul Tillich, Miguel de Unamuno. SHRE and Open University Press.

Zabalza, M. A. (2002). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Narcea.

Zabalza, M.A. (2007). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Narcea.




Esteban Bara, F. (2022). Misplaces of The Contemporary University Education. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 34(2), 23–41. https://doi.org/10.14201/teri.27739

Downloads

Download data is not yet available.
+