Use of mobile apps and devices with children at risk of exclusion: evaluation of a non-formal educational experience

  • José Miguel Gil Oliver
    Universidad de Murcia
  • María Paz Prendes Espinosa
    UNIVERSIDAD DE MURCIA pazprend[at]um.es

Abstract

This article describes the evaluation of an experience of educational innovation supported by the use of technologies (apps and mobile devices) and carried out in a non-formal context with minors at risk of exclusion. We can analyze ict as factors of inclusion or exclusion and this is one of the most common topics of interest in recent research about the digital divide or research about children at risk of exclusion. We have used technologies as educational tools in specific work sessions with a group of minors from the anonimizado programme in the city of anonimizado which main objective is to fight against risk of exclusion through the training of minors.The experience has been developed in 2018 from March until April with the participation of 40 students and the professionals who work with them in the programme. To evaluate the experience, we have used a qualitative methodology and a study case design. As data collection techniques we used the interview, the observation sheet and the discussion group. After the data analysis, it can be seen that the use of apps in the context of the anonimizado programme is perceived as positive by all the agents involved: parents, teachers in the ordinary centre, programme coordinator, educators in the programme and also by the most important protagonists, the minors participating in the experience. As main result, we have observed the improvement of students’ digital competence and the autonomy to work on academic tasks; at the same time, they have changed their perception about mobile devices and they have discovered them as tools to learn. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alva de la Selva, A. R. (2015). Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo XXI: la brecha digital. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 60 (223), 265-285. https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)72138-0

Barragán Sánchez, R.; Mimbrero Mallado, C. y Pacheco González-Piñal, R. (2013). Cambios pedagógicos y sociales en el uso de las TIC: U-learning y U-portafolio. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 10, 7-20.

Belloch, C. (2012). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el Aprendizaje. Unidad de Tecnología Educativa (UTE)-Departamento de Métodos de Investigacion y Diagnóstico en Educación. 1-9. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44245

Brazuelo Grund, F. y Gallego Gil, D. J. (2014). Estado del Mobile Learning en España. Educar Em Revista, 99-128. Descargado el 21 de enero de 2018. https://doi.org/10.1590/0104-4060.38646

Cabrera Cabrera, P. (Dir.) (2005). Nuevas Tecnologías y exclusión social: un estudio sobre las posibilidades de las tic en la lucha por la inclusión social en España. Madrid: Fundación Telefónica.

Camacho, M. (2011). Mobile Learning: aproximación conceptual y prácticas colaborativas emergentes. Universitas Tarraconensis, Revista de Ciències de l'Educació, (2), 43-50. https://doi.org/10.17345/ute.2011.2.613

Camacho, M. y Tiscar, L. (2011). M-learning en España , Portugal y América Latina. SCOPEO Observatorio de la Formación en Red, 181. Descargado el día 15 de julio de 2018. http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2013/04/scopeom003.pdf.

Cantillo Valero, C.; Roura Redondo, M. y Sánchez Palacín, A. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La Educación Digital, 47, 1-21.

Cochrane, T. y Bateman, R. (2010). Smartphones Give You Wings: Pedagogical Affordance of Mobile Web 2.0. Australasian Journal of Educational Technology, 26 (1), 1-14. Descargado el día 28 de febrero de 2018. https://doi.org/10.14742/ajet.v26i1.1098

Escudero, G. (2017). Memoria Aldeas infantiles.

Ferro Soto, C. A.; Martínez Senra, A. I. y Otero Neira, M. del C. (2009). Ventajas del uso de las TICs en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (29), 5. Descargado el 28 de marzo de 2018. https://doi.org/10.21556/edutec.2009.29.451.

Jiménez Ramírez, M. (2008). Aproximación teórica de la exlusión social: complejidad e imprecisión del término. Consecuencias para el ámbito educativo. Estudios Pedagógicos, 34 (1). Descargado el 2 de septiembre de 2018. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173514135010. https://doi.org/10.4067/S0718-07052008000100010

Leal, E. T. (2008). Las tecnologías de la información y comunicaciones (TIC) y la brecha digital: su impacto en la sociedad de México. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4 (2007), 1-8. http://dx.doi.org/10.7238%2Frusc.v4i2.305.

López Meneses, E.; Llorent García, V. J. y Medina Ferrer, B. (2017). Análisis diacrónico de las ventajas e inconvenientes del uso de las TIC en el ámbito educativo a través de mapas conceptuales multimedia. Te & Et, n.º 19 (2000), 34-40. Descargado el día 5 de septiembre de 2018. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61235.

Maciá, M. A.; San Luis, C.; Espinosa, M. Á.; Ochaita, E.; Lorenzo, M. J.; García, R. y Noreña, E. (2009). Pobreza y exclusión social de la infancia en España. Instituto UAM-UNICEF de Necesidades y Derechos de La Infancia y La Adolescencia (IUNDIA), Informes, 141.

Malchik, S. (2009). CEPAL. Panorama social de América Latina. Panorama. Descargado el día 10 de enero de 2018. http://www.eclac.org/cgi-bin/getProd.asp?xml=/publicaciones/xml/9/41799/P41799.xml&xsl=/dds/tpl/p9f.xsl&base=/dds/tpl/top-bottom.xsl.

Melendro, M.; Castilla, F. J. y Coig, R. (2014). El uso de las TIC en el ocio y la formación de los jóvenes vulnerables, 71-89. Descargado el día 9 de febrero de 2018. https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2016/02/el-uso-de-las-tic.pdf.

Meneses Benítez, G. (2007). Las nuevas tecnologías de la Información. Descargado el día 1 de febrero de 2018. http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8929/2LasnuevastecnologiasdelaInformacion.pdf;jsessionid=F45857BD94B5FF62A2C3AFED018A8167.tdx1?sequence=8.

Moreno Guerrero, A. J. (2011). Móvil learning, 1-25.

Mosquera Gende, I. (2018). M-learning: ventajas e inconvenientes del uso educativo del móvil. Descargado el día 21 de mayo de 2018. https://www.unir.net/educacion/revista/noticias/m-learning-ventajas-e-inconvenientes-del-uso-educativo-del-movil/549203604580/.

MSSSI. (2013). II Plan Estratégico Nacional de Infancia y Adolescencia, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Descargado el día 28 de febrero de 2018. https://www.msssi.gob.es/ssi/familiasInfancia/Infancia/pdf/II_PLAN_ESTRATEGICO_INFANCIA.pdf.

O'Malley, C.; Vavoula, G.; Glew, J.; Taylor, J. y Sharples, M. (2005). Guidelines for learning/teaching/tutoring in a mobile environment. Descargado el día 21 de mayo de 2018. http:// www.mobilearn.org/download/results/guidelines.pdf.

Prieto, S. (2015). Criterios para la utilización y diseño de aplicaciones móviles educativas. Educaweb. Descargado el día 1 de septiembre de 2018. https://www.educaweb.com/noticia/2015/04/29/criterios-utilizacion-diseno-aplicaciones-moviles-educativas-8814/.

Ramírez Montoya, M. S. (2009). Recursos tecnológicos para el aprendizaje móvil y su relación con los ambientes de educación a distancia: implementaciones e investigaciones. RIED.Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 12, 57-83. https://doi.org/10.5944/ried.2.12.901

Riera, J.; Longás, J.; Boadas, B.; Civís, M.; Andrés, T.; González, F. y Longás, E. (2013). Programa CaixaProinfancia. Modelo de promoción y desarrollo integral de la infancia en situación de pobreza y vulnerabilidad social, 126. Descargado el día 15 de enero de 2018. https://obrasocial.lacaixa.es/deployedfiles/obrasocial/Estaticos/pdf/CaixaProInfancia/CaixaProinfancia_Modelo_Libro_Blanco_es.pdf.

Rivero, F. (2017). Informe Ditrendia Mobile en España y en el Mundo 2017. Ditendria, 84. Descargado el día 18 de julio de 2018. https://www.amic.media/media/files/file_352_1289.pdf.

Roig-Vila, R. (Ed.). Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Barcelona: Octaedro, 2016. ISBN 978-84-9921-848-9, 3173 pp.

Santiago, R.; Trabaldo, S.; Kamijo, M. y Fernández, Á. (2015). Mobile Learning: Nuevas realidades en el aula, 250. Descargado el día 28 de febrero de 2018. https://books.google.com/books?id=AULhBgAAQBAJ&pgis=1.

Silver, H. (1994). Social exclusion and social solidarity. International Labour Organization.

Subirats, J.; Riba, C.; Giménez, L.; Obradors, A.; Giménez, M.; Gueralt, D.; Rapoport, A. (2004). Pobreza y exclusión social Un análisis de la realidad española y europea. Colección Estudios Sociales, 16, 184. Descargado el día 21 de mayo de 2018. http://www.estudis.lacaixa.comunicacions.com/webes/ estudis.nsf/wurl/pfes016cos_esp.

Vaquero Tió, E. (2013). Estudio sobre la resiliencia y las competencias digitales de los jóvenes adolescentes en situación de riesgo de exclusión social, (c), 702-2013.

Vives, N. (2013). Guía, Mobile Learning. Fundación Telefónica, (CC BY-NC-SA 3.0), 1-79. Descargado el día 28 de febrero de 2018, https://doi.org/10.1057/9781137309815

Walker, H. (2011). Evaluating the effectiveness of apps for mobile devices. Journal of Special Education Technology, 26(4), 59-66. https://doi.org/10.1177/016264341102600405
Gil Oliver, J. M., & Prendes Espinosa, M. P. (2019). Use of mobile apps and devices with children at risk of exclusion: evaluation of a non-formal educational experience. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 37(1), 23–39. https://doi.org/10.14201/et20193712339

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Miguel Gil Oliver

,
Universidad de Murcia
Grupo de Investigación de Tecnología EducativaFacultad de EducaciónUniversidad de Murcia

María Paz Prendes Espinosa

,
UNIVERSIDAD DE MURCIA
Directora del Grupo de Investigación de Tecnología Educativa (GITE) de la Universidad de Murcia
+