Teachers’ perception on the formative use of mobile phone

  • María Luisa Sevillano García
    Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) mlsevillano[at]edu.uned.es
  • Cristina Maroto Del Olmo
    Profesora de Secundaria. Burgos
  • Carolina Pascual Moscoso
    Universidad de Oviedo

Abstract

This study analyses the idea which Secondary School and Vocational Education teachers have of the educational use of smartphones in the classroom. Educational institutions must be aware of the especial influence of these gadgets in our current society and should strive to integrate and normalize these potential educational tools. The research has been raised by sending a questionnaire to teachers, getting a sample of 42 answers. We carried out an exploratory and descriptive study throughout the results obtained, applying a quantitative approach with univariate and bivariate statistical analysis in order to obtain the maximum information on the crossing of variables: The results show that the teachers have knowledge about some educational experiences using the mobile phone as well as show interest in learning how to carry out their educational integration in the classroom, being more flexible and receptive teachers the younger, who also show a higher level of ICT knowledge. Through this study we have tried to continue another one already started three years ago, therefore we have compared the current results with those obtained then, appreciating a positive evolution regarding the uses, attitudes and educational possibilities that teachers perceive on the mobile phone.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Brazuelo Grund, F., Gallego Gil, D. J. y Cacheiro González, M. L. (2016). Los docentes ante la integración educativa del teléfono móvil en el aula. RED. Revista De Educación a Distancia, (52) doi:10.6018/red/52/6. https://doi.org/10.6018/red/52/6

García Llamas, J. L.,González Galán M. A., Ballesteros Velázquez B. (Eds.) (2001) Introducción a la investigación en educación (1ª ed). Madrid: Madrid: UNED.

Gil Pascual, J. A. (2015). Metodología cuantitativa en educación. Madrid: UNED.

Gómez Hernández, P. y Monge López, C. (2013). Potencialidades del teléfono móvil como recurso innovador en el aula: Una revisión teórica. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, (26).

González, A. (2019). El número de usuarios de Internet en España crece en 4 millones: el 93% de la población ya está conectada (We Are Social, 2019). Recuperado de https://marketing4ecommerce.net/el-numero-de-usuarios-de-internet-en-espana-crece-en-4-millones-el-93-de-la-poblacion-ya-esta-conectada/.

Informe (2019) Digital 2019: Global Internet Use Accelerates - We Are Socia.

Kemp, S. (2019). Digital 2019: Global internet use acelerates. Recuperado de https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates.

Parsons, D. (2014). The future of mobile learning and implications for education and training. In M. Ally y A. Tsinakos (Eds.), Increasing access through mobile learning [El futuro del aprendizaje móvil y sus implicaciones en la educación y la formación] (pp. 217-229). Vancouver: Commonwealth of Learning Press. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/270741082_The_Future_of_Mobile_Learning_and_Implications_for_Education_and_Training.

Sáez López, J. M., Sevillano García, M.L.& Pascual-Sevillano, M.A.(2019) Aplicación del juego ubicuo con realidad aumentada en Educación Primaria Comunicar, 61 XXVII 71-82 http://:.doi.org./10.3916/C61-2019-06. https://doi.org/10.3916/C61-2019-06

Sevillano García, M.L. y Vázquez Cano, E. (2015) Modelos de investigación en contextos ubicuos y móviles en Educación Superior. Madrid. McGrawHill.

TIC-H (2018) Instituto Nacional de Estadística (INE). Encuesta sobre equipamientos y uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación en los Hogares.

Torres Diaz, J., Infante Moro, A. y Torres Carrión, P. (2015). Mobile learning: Perspectives. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 12(1), 38-49. doi:10.7238/rusc.v12i1.1944. https://doi.org/10.7238/rusc.v12i1.1944

UNESCO (2013) - UNESCO Digital Library https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227146.

Vázquez-Cano, E. y Sevillano García, M. L. (2019). Dispositivos digitales móviles en educación: El aprendizaje ubicuo 2ª ed. Narcea Ediciones.

Zapata-Ros, M. (2015) Teorías y modelos sobre el aprendizaje en entornos conectados y ubicuos. Bases para un nuevo modelo teórico a partir de una visión crítica del «conectivismo» Education in the Knowledge Society, vol. 16, 1, 2015, 69-102. Universidad de Salamanca Salamanca, España. https://doi.org/10.14201/eks201516169102
Sevillano García, M. L., Maroto Del Olmo, C., & Pascual Moscoso, C. (2019). Teachers’ perception on the formative use of mobile phone. Enseñanza & Teaching: Interuniversity Journal of Didactic, 37(2), 85–111. https://doi.org/10.14201/et201937285111

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >> 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Luisa Sevillano García

,
Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Facultad de Educación. Despacho 215. C/ Juan del Rosal, 14. 28040 Madrid, España
+