The Montessori method in the Spanish early childhooh education: lights and shadows
Abstract This article analyses the introduction, dissemination and application of Montessori pedagogy in Spain in three stages. It was during the first period (1914-1936) when many of her works were published in Spanish, the first experiences took place and Montessori herself spent years here. In the second stage (1936-1975), after two decades of frontal rejection of the entire New School, Montessori found herplace. And finally, in the third stage, coinciding with democracy in Spain, a certain diversity and even confusion regarding the application of its methods can be identified. Montessori’s life and works have been hidden by hagiographic writings. It is necessary to approach her taking into account her context, education, beliefs and interests. Only by doing so will it be possible to distinguish those who apply her theories from those who are just trying to sell something different on her name.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Sanchidrián Blanco, C. (2021). The Montessori method in the Spanish early childhooh education: lights and shadows. Historia De La Educación, 39(1), 313–335. https://doi.org/10.14201/hedu202039313335
Most read articles by the same author(s)
- Carmen Sanchidrián Blanco, Historia de la Educación Infantil. Introducción , Historia de la Educación: Vol. 10 (1991): Historia de la educación infantil
- Carmen Sanchidrián Blanco, Funciones de la escolarización de la infancia: Objetivos y creación de las primeras escuelas de párvulos en España , Historia de la Educación: Vol. 10 (1991): Historia de la educación infantil
- Carmen Sanchidrian Blanco, Influencias de Pestalozzi en Pablo Montesino: repercusiones en la educación Influencias de Pestalozzi en Pablo Montesino: repercusiones en la educación española decimonónica , Historia de la Educación: Vol. 4 (1985): La recepción de la pedagogía extranjera en España
- Francisco Martín Zúñiga, Isabel Grana Gil, Carmen Sanchidrián Blanco, The Francoist purge of the teaching staff: ideological control of secondary school teachers , Historia de la Educación: Vol. 29 (2010): Education and Emancipation Processes of Latin-America
- Cristina Redondo Castro, Isabel Grana Gil, Carmen Sanchidrián Blanco, The incorporation of women into the Secondary Public Education in Extremadura (1900-1936) , Historia de la Educación: Vol. 36 (2017): Espacios y tiempos de modernización educativa en iberoamérica
- Bárbara Arias Gómez, Carmen Sanchidrián Blanco, The autobiographical account of the rural school teacher Alejo García García , Historia de la Educación: Vol. 36 (2017): Espacios y tiempos de modernización educativa en iberoamérica
- Carmen Sanchidrián Blanco, Julio Ruiz Berrio: A Historian Committed with the Present and the Future , Historia de la Educación: Vol. 33 (2014)
- Carmen Sanchidrián Blanco, De los sistemas de formación gremial al concepto moderno de enseñanzas técnicas. Evolución de estos conceptos y su aplicación en Málaga durante el siglo XIX , Historia de la Educación: Vol. 5 (1986): Educación superior y sociedad. Perspectivas históricas
- Carmen Sanchidrián Blanco, Tinkler, Penny: Using Photographs in Social and Historical Research, Los Angeles, SAGE, 2013, 229 pp. , Historia de la Educación: Vol. 35 (2016): Espacios e intersecciones: religión y educación en escenarios canadienses y europeos
- Ramón Aguadero Miguel, Carmen Sanchidrián Blanco, Native teaching in Mozambique: educative reports of Sebastião Soares de Resende, a catholic bishop before Portuguese (1950-1966) , Historia de la Educación: Vol. 30 (2011): Africa’s education systems at the edge of decolonization. Continuities and ruptures.
Downloads
Download data is not yet available.
+
−