Corazón of Edmondo De Amicis: The Love of the Homeland, the Family and the School Instilled by Emotional Experiences
Abstract This article analyzes Corazón, a classic of children’s literature widely used in Spanish schools until at least the 1950s. Today it is reduced, in some way, to one of the monthly stories included there, «From the Apennines to the Andes». Starting from the repercussions that reading Corazón had on some characters, the image offered of the school, the teachers and the students is reviewed in the novel, 1887, and in a 1947 film. In conclusion, the greater relevance of situations, characters and contents of the novel compared to the films is pointed out, even when it tries to be faithful to the original. Reading books, specifically Corazón, can be considered a powerful educational technology that, in this case, was used to instil the values of love of the homeland, the family and the school in children and adults. Those three loves ended up being the same in the novel.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Sanchidrián Blanco, C. (2024). Corazón of Edmondo De Amicis: The Love of the Homeland, the Family and the School Instilled by Emotional Experiences. Historia De La Educación, 42(1), 2023–225. https://doi.org/10.14201/hedu2023203225
Most read articles by the same author(s)
- Carmen Sanchidrián Blanco, The Montessori method in the Spanish early childhooh education: lights and shadows , Historia de la Educación: Vol. 39 (2020): Contributions to the History of Mathematics Education
- Carmen Sanchidrián Blanco, Historia de la Educación Infantil. Introducción , Historia de la Educación: Vol. 10 (1991): Historia de la educación infantil
- Carmen Sanchidrián Blanco, Funciones de la escolarización de la infancia: Objetivos y creación de las primeras escuelas de párvulos en España , Historia de la Educación: Vol. 10 (1991): Historia de la educación infantil
- Carmen Sanchidrian Blanco, Influencias de Pestalozzi en Pablo Montesino: repercusiones en la educación Influencias de Pestalozzi en Pablo Montesino: repercusiones en la educación española decimonónica , Historia de la Educación: Vol. 4 (1985): La recepción de la pedagogía extranjera en España
- Francisco Martín Zúñiga, Isabel Grana Gil, Carmen Sanchidrián Blanco, The Francoist purge of the teaching staff: ideological control of secondary school teachers , Historia de la Educación: Vol. 29 (2010): Education and Emancipation Processes of Latin-America
- Cristina Redondo Castro, Isabel Grana Gil, Carmen Sanchidrián Blanco, The incorporation of women into the Secondary Public Education in Extremadura (1900-1936) , Historia de la Educación: Vol. 36 (2017): Espacios y tiempos de modernización educativa en iberoamérica
- Bárbara Arias Gómez, Carmen Sanchidrián Blanco, The autobiographical account of the rural school teacher Alejo García García , Historia de la Educación: Vol. 36 (2017): Espacios y tiempos de modernización educativa en iberoamérica
- Carmen Sanchidrián Blanco, Julio Ruiz Berrio: A Historian Committed with the Present and the Future , Historia de la Educación: Vol. 33 (2014)
- Carmen Sanchidrián Blanco, De los sistemas de formación gremial al concepto moderno de enseñanzas técnicas. Evolución de estos conceptos y su aplicación en Málaga durante el siglo XIX , Historia de la Educación: Vol. 5 (1986): Educación superior y sociedad. Perspectivas históricas
- Carmen Sanchidrián Blanco, Tinkler, Penny: Using Photographs in Social and Historical Research, Los Angeles, SAGE, 2013, 229 pp. , Historia de la Educación: Vol. 35 (2016): Espacios e intersecciones: religión y educación en escenarios canadienses y europeos
Downloads
Download data is not yet available.
+
−