Cinema, Historical Research and University. The Metamorphosis of Reality in the Fictitious Construction of the Past

Abstract

The purpose of the work is to analyze the reflection in the cinema of university work in the construction of history and to assess its possibilities as a means for teaching, learning and research processes. To this end, it has been determined to study the film Soldiers of Salamina (2003), directed by David Trueba and starring a university professor who undertakes a double investigation around real characters and historical events, following the script based on the novel of the same name by Javier Cercas (2001). In addition, the graphic novel (2019) by José Pablo García is analyzed to elucidate the narrative resources used in these creations. The university is an element used to give credibility to history that can be used in teaching to question the narrated facts based on knowledge and scientific research on historical reality.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Rubio Mayoral, J. L. (2024). Cinema, Historical Research and University. The Metamorphosis of Reality in the Fictitious Construction of the Past. Historia De La Educación, 42(1), 175–202. https://doi.org/10.14201/hedu2023175202

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Luis Rubio Mayoral

,
Universidad de Sevilla
Universidad de Sevilla. Facultad de Ciencias de la Educación. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social. Despacho 5.123. C/ Pirotecnia, s/n. 41013 Sevilla. Licenciado en Ciencias de la Educación por la Universidad de Salamanca (Grado, 1985). Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Sevilla (1993). Premio extraordinario de Doctorado (1994). Experto en Gestión de la Ciencia y la Tecnología por la ets de Ingeniería Industrial de la Universidad de Sevilla (1999). Estudios en Ciencias Económicas (2001) y Medicina (2010). Profesor titular de la Universidad de Sevilla. Publicaciones: Libros: Rubio Mayoral, Juan Luis: Disciplina y Rebeldía. Los estudiantes en la Universidad de Sevilla (1939-1970), Sevilla, Secretariado de Publicaciones, Universidad de Sevilla, 2008. Castillo Martos, Manuel y Rubio Mayoral, Juan Luis: Enseñanza, ciencia e ideología en España (1890-1950), Sevilla, Diputación de Sevilla, Servicio de Archivos y Publicaciones y Vitela Gestión Cultural, 2014, 333 pp. Edición de la obra de Ellen Key El siglo de los niños, Morata, 2021. Estudio introductorio por Juan Luis Rubio Mayoral y Carmen Sanchidrián Blanco. Artículos: Rubio Mayoral, Juan Luis y Clemen, Martina: «Gegen Windmühlen kämpfen? Über politische Generationen und avantgardistische Bildungskonzepte in der spanischen Moderne», Jahrbuch für Historische Bildungsforschung, Band 19 Avantgarden. Verlag Julius Klinkhardt KG —Serials— (2014), pp. 56-90. Rubio Mayoral, Juan Luis: «Sobre los modelos de universidad en la política educativa de la Transición española. Herencia y génesis de sus bases (1976-1982)», Espacio, Tiempo y Educación, 2(2) (2015) [número dedicado a: Universidad y Transiciones a la Democracia en la Europa mediterránea e Iberoamérica (1970-1980)], pp. 125-153. Rubio Mayoral, Juan Luis y Trigueros Gordillo, Guadalupe: «El patrimonio educativo en la Exposición Universal de París de 1878», Bordón. Revista de Pedagogía, 70(2) (2018), pp. 121-136. Rubio Mayoral, Juan Luis y Trigueros Gordillo, Guadalupe: «Imagen de la infancia e idea de la educación en la guerra de España (1936-1939)», Historia y Memoria de la Educación, 8 (2018) (número dedicado a: Fotografía, propaganda y educación), pp. 271-306. Rubio Mayoral, Juan Luis; Trigueros Gordillo, Guadalupe y Mirman Flores, Ana: «Chimeras of the education. The impact of the Spanish Civil conflict in the constitution of childhood», Emblemi. Teoria e Storia dell’ educazione, 18 (2018), pp. 39-59. Rubio Mayoral, Juan Luis y Trigueros Gordillo, Guadalupe: «Sobre la política como como ciencia. Educación, desarrollo legislativo y transformación de las sociedades contemporáneas», Políticas Educaionais, 13(6) (2019), pp. 1-20. http://10.0.21.4/jpe.v12i0.64424. Rubio Mayoral, Juan Luis y Sanchidrián Blanco, Carmen: «Las ideas clave en la obra de Ellen Key: del evolucionismo a la santidad de la generación», Utopía y Praxis Latinoamericana: Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, 27(96) (enero-marzo, 2022) (número dedicado a Voces de la Educación desde la Filosofía, la Pedagogía, el Deporte, la Lengua y las Bellas Artes). Correo-e: lrubio@us.es
+