The new political history of education
Abstract The political history, after over putting itself to the discredit provo- cated by the nouvelle histoire of the Annales, and after accomplishing an intense conceptual transformation, has been converted into one of the central subject of the actual historiographical debate. Basing itself in the importance of the subject, events and political facts, and exaltating at the same time, subjectivity and the free and undetermined acts of human being, the new political history expands its field of action toward other themes such as the relationships of power. In this way, political, economical, cultural and mental aspects converge in this new political history. Its access to historical knowledge takes places through renewed paths that offer great possibilities to the history of education: biographies (both of great figures and ordinary people) the history of quotidian life, memory and political culture, understanding this last one group of representations in which a human group can be distinguished. This new paths of analysis offer to this new political history of education an large thematic field that can be completed with the study of renovated old subjects, for example the history of political ideas, intellectuals and different institutions, specially that of the State-Nation.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Fernández Soria, J. M. (2013). The new political history of education. Historia De La Educación, 25, 71–103. Retrieved from https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/11174
Most read articles by the same author(s)
- Juan Manuel Fernández Soria, María del Carmen Agullo Díaz, The pro-Franco purge of the primary teaching profession , Historia de la Educación: Vol. 16 (1997): Historia de la escuela
- Juan Manuel Fernández Soria, La "Carta a los maestros" de Jules Ferry (1883) y el laicismo escolar de la IIIª República francesa , Historia de la Educación: Vol. 24 (2005): Influencias europeas en la política educativa de la España del siglo XX
- Juan Manuel Fernández Soria, La asistencia a la infancia en la Guerra Civil. Las colonias escolare , Historia de la Educación: Vol. 6 (1987): Historia de la infancia
- Juan Manuel Fernández Soria, Influencias nacionales europeas en la política educativa española del siglo XX , Historia de la Educación: Vol. 24 (2005): Influencias europeas en la política educativa de la España del siglo XX
- Juan Manuel Fernández Soria, Alejandro Mayordomo Pérez, Perspectiva histórica de la protección a la infancia en España , Historia de la Educación: Vol. 3 (1984): Historia de las universidades y de la educación superior en España
- Juan Manuel Fernández Soria, Revolución versus reforma educativa en la segunda república española. Elementos de ruptura , Historia de la Educación: Vol. 4 (1985): La recepción de la pedagogía extranjera en España
- Juan Manuel Fernández Soria, Popular education between the reform and social revolution. La Federación Universitaria Escolar , Historia de la Educación: Vol. 14 (1995): (Vol. 14-15) Historia de la educación física
- Juan Manuel Fernández Soria, Presentación. Influencias europeas en la política educativa española del siglo XX (presencias y ausencias, temas para la investigación histórico- educativa) , Historia de la Educación: Vol. 24 (2005): Influencias europeas en la política educativa de la España del siglo XX
- Juan Manuel Fernández Soria, COBB, Christopher H.: «Los milicianos de la cultura». Bilbao: Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertitatea, Servicio Editorial, 1995. , Historia de la Educación: Vol. 16 (1997): Historia de la escuela
- Juan Manuel Fernández Soria, Pozo FERNÁNDEZ, María del Campo: «La depuración del Magisterio nacional en la ciudad de Málaga (1936-1942)». Málaga: Servicio de Publicaciones, Diputación Provincial de Málaga (Biblioteca Popular Malagueña, n° 86), 2001. , Historia de la Educación: Vol. 20 (2001): La educación popular en los siglos XIX y XX
Downloads
Download data is not yet available.
+
−