«By the grace of God, Africa begin with the Pyrenees». The negation of Europe in the Spanish handbooks of the postwar period (1939-1945)
Abstract Trough the scientific use of a list of Spanisk handbooks of the postwar period, which were used in the primary and secondary school, during the first «franquismo », we know the peculiar idea about Europe within the authoritarian regime. Sometimes the Spanish fascism refuse Europe, but often aspire to the ideological conquest of the European people.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Hernández Díaz, J. M. (2013). «By the grace of God, Africa begin with the Pyrenees». The negation of Europe in the Spanish handbooks of the postwar period (1939-1945). Historia De La Educación, 20, 369–392. Retrieved from https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/10958
Most read articles by the same author(s)
- José María Hernández Díaz, LOZANO LÓPEZ DE MEDRANO, Celia: «Ideología, política y realidad económica en la formación profesional industrial española (1857-1936)». Barcelona: Fundación Ernest Lluch, 2007. , Historia de la Educación: Vol. 28 (2009): Cuerpo, higiene, educación e historia
- José María Hernández Díaz, Decolonization and Education in Africa , Historia de la Educación: Vol. 30 (2011): Africa’s education systems at the edge of decolonization. Continuities and ruptures.
- José María Hernández Díaz, Cedeño Peguero, Guadalupe: Historia y educación. La educación elemental en el Michoacán virreinal, Michoacán (México), Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, 2018, pp. 320. , Historia de la Educación: Vol. 38 (2019): Juegos populares y educación en la historia
- José María Hernández Díaz, XXII Congreso Internacional de Historia de la Educación. , Historia de la Educación: Vol. 18 (1999): Historia de la educación social
- José María Hernández Díaz, Alexia Cachazo Vasallo, Sara González Gómez, Francisco José Rebordinos Hernando, Africa’s education systems at the edge of decolonization. Continuities and ruptures. Bibliography , Historia de la Educación: Vol. 30 (2011): Africa’s education systems at the edge of decolonization. Continuities and ruptures.
- José María Hernández Díaz, JIMÉNEZ MIER Y TERÁN, Fernando. «Seis experiencias de educación Freinet en Cataluña antes de 1939». Fraga: MRP «Aula Libre». Cuadernos n.° 2,1994. , Historia de la Educación: Vol. 14 (1995): (Vol. 14-15) Historia de la educación física
- José María Hernández Díaz, CAGNOLATI, Antonella (a cura di). «La formazione delle élites in Europa dal Rinascimento alla Restauratione». Roma: Aracné Editrice, 2012. , Historia de la Educación: Vol. 32 (2013): La estética, entre la historia y la pedagogía
- José María Hernández Díaz, MASSA HORTIGUËLA, Carmen: Pablo Montesino(1781-1849). La perseverancia de un educador liberal, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2014, 220 pp. , Historia de la Educación: Vol. 34 (2015): University: Senses, Transformations and Challenges
- José María Hernández Díaz, Un significado ejemplo de depuración cultural: Claudio Sánchez Albornoz, Moción de 1937, de los concejales del Ayuntamiento de Ávila solicitando sea retirado a don Claudio Sánchez Albornoz el título de hijo adoptivo de la ciudad de Ávila , Historia de la Educación: Vol. 6 (1987): Historia de la infancia
- José María Hernández Díaz, POLENGHI, Simonetta (a cura di). «La scuola degli Asburgo. Pedagogía e formazione degli insegnanti tra il Danubio e il Po (1773-1918)». Torino: Società Editrice Internazionale, 2012. , Historia de la Educación: Vol. 32 (2013): La estética, entre la historia y la pedagogía
Downloads
Download data is not yet available.
+
−