Basic competencies and curricula. The case of Catalonia

Abstract

The article raises issues that are usually considered controversial to address the issue of competencies, although it is a widely adopted concept in educational systems. Clarification of the various denominations that are granted the powers, depending on its scope and analysis of what their real contribution to educational progress is also proposed.The second part of the paper presents the case of Catalonia as an experience of integration of basic competencies in the currículum, with the novelty of his clear formulation related to the various areas or subjects, as well as its proposed gradation into three achievement levels. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
CONFERÈNCIA NACIONAL D’EDUCACIÓ (2002) Debat sobre el sistema educatiu català. Departament d’Ensenyament, Generalitat de Catalunya.

GRUPO DE TRABAJO B (2004) Competencias clave para un aprendizaje a lo largo de la vida. Un marco de referencia europeo. Comisión Europea.

DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT (2000) Identificació de les competències bàsiques en l’ensenyament obligatori. Generalitat de Catalunya.

DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT (2003a) Congrés de competències bàsiques. Generalitat de Catalunya, Edición digital.

DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT (2013a) Competències bàsiques de l’àmbit matemàtic. Identificació i desplegament de l’educació secundària obligatòria. Generalitat de Catalunya.

DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT (2013b) Competències bàsiques de l’àmbit matemàtic. Identificació i desplegament de l’educació primària. Generalitat de Catalunya.

DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT (2013c) Competències bàsiques de l’àmbit digital. Identificació i desplegament de l’educació primària. Generalitat de Catalunya.

DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT (2014) Competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic. Identificació i desplegament de l’educació secundària obligatòria. Generalitat de Catalunya.

MASTACHE, A. (2007) Formar personas competentes. Buenos Aires, Noveduc.

PROYECTO «TUNING» (2004) Afinar las estructuras educativas de Europa. <http://tuning.uni- deusto.org/tuningeu/>

RYCHEN, D. S. y SALGANIK, L. H. (eds.) (2003) Key competencies for a successful life and a well-functioning society. Publicaciones OCDE.

SARRAMONA, J. (2000) Competencias básicas al término de la escolaridad obligatoria. Revista de Educación, 322, 255-290.
Sarramona I López, J. (2014). Basic competencies and curricula. The case of Catalonia. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 26(2), 205–228. https://doi.org/10.14201/teoredu2014261205228

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jaume Sarramona I López

,
Universidad Autónoma de Barcelona
Universidad Autónoma de Barcelona. Departamento de Pedagogía Sistemática y Social. Edificio G6. 08193 Bellaterra / Cerdanyola del Vallès – (España)
+