Medicine in the Game of Literary Creation. Role of the Disease in the Novelistic Work of Ian McEwan
Abstract Literature and medicine are narrative acts in which, indistinctly, one can contributetotheformationof theother. Therefore, it is not anecdotal that different aspects of medicine contribute to definingthe profile of literary characters. In this work we analyze the novelistic work of Ian McEwan toidentify the aspects related to illness and medicine to which the author has resorted to make theplot of his novels and outline his characters. We have also selected aspects related to scientificresearch given that the author frequently resorts to the ethics of research and the role ofscientificresearch and technological development in society and politics. We have analyzed 16novels in which we have identified 16 categories of health problems, some of which are repeatedin different works. We have been able to assign 64 aspects of medical o rscientifi cinterest to thesecategories, of which psychiatric and behavioral disorders, followed by differental lusions to scienceand cancer, are the most frequent. They are followed by those related to neurology and toxicology.Rarely do Ian McEwan's novels contain first-person descriptions of illness; most can be classifiedas novels that contain incursions into different pathologies or medical acts as expressive resourceswithin the literary work. The autor also raises issues related to scientific research, the contributionof different sciences to social development, and point sout some thoughts on the development ofmedicine and research ethics.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Granjel L. Literatura y medicina (Cuaderno de trabajo). San Sebastián: Sociedad Vasca de Historia de la Medicina; 2001.
Baños JE. El valor de la literatura en la formación de los estudiantes de medicina. Educ Med 2003; 6: 93-99.
Baños A, Guardiola E. Sobre lo que los estudiantes de medicina pueden aprender en la literatura. Rev Med Cine. 2016; 12 (2): 75-77.
Rico M, Guardiola E, Baños JE. Felipe Trigo: Un escritor médico (cuasi) olvidado. Rev Med Cine. 2020; 16(3): 213-222.
Hidalgo-Cantabrana C, Hidalgo A. Literatura y enfermedad, dos narrativas diferentes de procesos compartidos. Rev. Med. Cine. 2015; 11(4): 222-233. 14668.
Bordallo J, Cantabrana B, Hidalgo A. Papel de la literatura en la formación del médico. Una experiencia en el segundo curso del grado en Medicina en la Universidad de Oviedo. FEM 19: 301-310, 2016. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322016000600006&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Hidalgo A, González García M, Cantabrana B. Literatura y enseñanza de la medicina. Un ejercicio docente. Rev. Med. Cine. 2018; 14: 199-208.
Vázquez-López F, Rodríguez-Vigil B, Gotor-Corrales ML. La literatura como recurso didáctico complementario en la enseñanza y aprendizaje de la dermatología. Educ. Med. 2012; 15(1): 31-36.
Hidalgo A. Algunas características generales de los textos literarios relacionados con la enfermedad. Rev. Med. Cine. [Internet] 2016; 12 (2): 78-81.
Cantabrana B, González-Rodríguez S,Bordallo J, Hidalgo A. Utilización de relatos literarios como actividad formativa para la enseñanza de la medicina en la Universidad de Oviedo. FEM 2016; 19 (4): 205-215.
McEwan I. La cucaracha. Barcelona: Anagrama; 2020.
McEwan I. Amor perdurable. Barcelona: Anagrama; 1998.
McEwan I. Jardín de cemento. Barcelona: Tusquets; 1982.
McKeown T. Los orígenes de las enfermedades humanas. Madrid: Triacastela; 2006.
McEwan I. Expiación. Barcelona: Anagrama; 2002.
McEwan I. Cáscara de nuez. Barcelona: Anagrama; 2017.
Boyer A. Desmorir. Una reflexión sobre la enfermedad en un mundo capitalista. Madrid: Sexto Piso; 2021.
McEwan I. Los perros negros. Barcelona: Anagrama; 1993.
McEwan I.La ley del menor. Barcelona: Anagrama; 2015.
McEwan I. Máquinas como yo. Barcelona: Anagrama; 2019.
McEwan I. Solar. Barcelona: Anagrama; 2011.
McEwan I. Sábado. Barcelona: Anagrama; 2009.
McEwan I. Operación dulce. Barcelona: Anagrama; 2013.
Molino S del. La piel. Madrid: Alfaguara; 2020.
McEwan I. El Inocente. Barcelona: Anagrama; 1991.
Markup K. Guía de venenos mortíferos de Ágata Christie. Madrid: LIBSA; 2018.
Sucunza D. Drogas, Fármacos y venenos. Córdoba: Guadalmazán; 2021.
Velasco Martín A. Los venenos en la literatura policíaca. Valladolid: Universidad de Valladolid; 2011.
McEwan I. Amsterdam. Barcelona: Anagrama; 1999.
McEwan I. El placer del viajero. Barcelona: Anagrama; 1982.
O’Sullivan, S. Todo está en tu cabeza. Historias reales de enfermedades imaginarias. Barcelona: Ariel; 2015.
McEwan I. En las nubes. Barcelona: Anagrama; 2007.
McEwan I. Niños en el tiempo. Barcelona: Anagrama; 1995.
McEwan I. Chesil Beach. Barcelona: Anagrama; 2008.
Montero E. Cita con la muerte. 10 años de eutanasia legal en Bélgica. Madrid. Ediciones Rialp; 2013.
Ley Orgánica 3/2021, de 24 de marzo, de regulación de la eutanasia. Boletín Oficial del Estado del 25 de marzo de 2021, 72: 34037-34049. Disponible en
Blanco Mercadé A. La libertad de conciencia ante la muerte. Rev. Med. Cine. 2021; 17(4): 249-252.
Fukuyama, F. El fin del hombre. Consecuencias de la revolución biotecnológica. Barcelona: Ediciones B; 2002.
Camps V. Tiempo de cuidados. Otra forma de estar en el mundo. Barcelona: Arpa & Alfil; 2021.
Judson HF. Anatomía del fraude científico. Barcelona: Crítica; 2006.
Ferry L. La revolución transhumanista. Cómo la tecnomedicina y la uberización del mundo van a transformar nuestras vidas. Madrid: Alianza Editorial; 2017.
Baños JE. El valor de la literatura en la formación de los estudiantes de medicina. Educ Med 2003; 6: 93-99.
Baños A, Guardiola E. Sobre lo que los estudiantes de medicina pueden aprender en la literatura. Rev Med Cine. 2016; 12 (2): 75-77.
Rico M, Guardiola E, Baños JE. Felipe Trigo: Un escritor médico (cuasi) olvidado. Rev Med Cine. 2020; 16(3): 213-222.
Hidalgo-Cantabrana C, Hidalgo A. Literatura y enfermedad, dos narrativas diferentes de procesos compartidos. Rev. Med. Cine. 2015; 11(4): 222-233. 14668.
Bordallo J, Cantabrana B, Hidalgo A. Papel de la literatura en la formación del médico. Una experiencia en el segundo curso del grado en Medicina en la Universidad de Oviedo. FEM 19: 301-310, 2016. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322016000600006&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Hidalgo A, González García M, Cantabrana B. Literatura y enseñanza de la medicina. Un ejercicio docente. Rev. Med. Cine. 2018; 14: 199-208.
Vázquez-López F, Rodríguez-Vigil B, Gotor-Corrales ML. La literatura como recurso didáctico complementario en la enseñanza y aprendizaje de la dermatología. Educ. Med. 2012; 15(1): 31-36.
Hidalgo A. Algunas características generales de los textos literarios relacionados con la enfermedad. Rev. Med. Cine. [Internet] 2016; 12 (2): 78-81.
Cantabrana B, González-Rodríguez S,Bordallo J, Hidalgo A. Utilización de relatos literarios como actividad formativa para la enseñanza de la medicina en la Universidad de Oviedo. FEM 2016; 19 (4): 205-215.
McEwan I. La cucaracha. Barcelona: Anagrama; 2020.
McEwan I. Amor perdurable. Barcelona: Anagrama; 1998.
McEwan I. Jardín de cemento. Barcelona: Tusquets; 1982.
McKeown T. Los orígenes de las enfermedades humanas. Madrid: Triacastela; 2006.
McEwan I. Expiación. Barcelona: Anagrama; 2002.
McEwan I. Cáscara de nuez. Barcelona: Anagrama; 2017.
Boyer A. Desmorir. Una reflexión sobre la enfermedad en un mundo capitalista. Madrid: Sexto Piso; 2021.
McEwan I. Los perros negros. Barcelona: Anagrama; 1993.
McEwan I.La ley del menor. Barcelona: Anagrama; 2015.
McEwan I. Máquinas como yo. Barcelona: Anagrama; 2019.
McEwan I. Solar. Barcelona: Anagrama; 2011.
McEwan I. Sábado. Barcelona: Anagrama; 2009.
McEwan I. Operación dulce. Barcelona: Anagrama; 2013.
Molino S del. La piel. Madrid: Alfaguara; 2020.
McEwan I. El Inocente. Barcelona: Anagrama; 1991.
Markup K. Guía de venenos mortíferos de Ágata Christie. Madrid: LIBSA; 2018.
Sucunza D. Drogas, Fármacos y venenos. Córdoba: Guadalmazán; 2021.
Velasco Martín A. Los venenos en la literatura policíaca. Valladolid: Universidad de Valladolid; 2011.
McEwan I. Amsterdam. Barcelona: Anagrama; 1999.
McEwan I. El placer del viajero. Barcelona: Anagrama; 1982.
O’Sullivan, S. Todo está en tu cabeza. Historias reales de enfermedades imaginarias. Barcelona: Ariel; 2015.
McEwan I. En las nubes. Barcelona: Anagrama; 2007.
McEwan I. Niños en el tiempo. Barcelona: Anagrama; 1995.
McEwan I. Chesil Beach. Barcelona: Anagrama; 2008.
Montero E. Cita con la muerte. 10 años de eutanasia legal en Bélgica. Madrid. Ediciones Rialp; 2013.
Ley Orgánica 3/2021, de 24 de marzo, de regulación de la eutanasia. Boletín Oficial del Estado del 25 de marzo de 2021, 72: 34037-34049. Disponible en
Blanco Mercadé A. La libertad de conciencia ante la muerte. Rev. Med. Cine. 2021; 17(4): 249-252.
Fukuyama, F. El fin del hombre. Consecuencias de la revolución biotecnológica. Barcelona: Ediciones B; 2002.
Camps V. Tiempo de cuidados. Otra forma de estar en el mundo. Barcelona: Arpa & Alfil; 2021.
Judson HF. Anatomía del fraude científico. Barcelona: Crítica; 2006.
Ferry L. La revolución transhumanista. Cómo la tecnomedicina y la uberización del mundo van a transformar nuestras vidas. Madrid: Alianza Editorial; 2017.
Hidalgo-Balsera, A., & Cantabrana, B. (2023). Medicine in the Game of Literary Creation. Role of the Disease in the Novelistic Work of Ian McEwan. Journal of Medicine and Movies, 19(1), 79–102. https://doi.org/10.14201/rmc.31202
Most read articles by the same author(s)
- Agustín Hidalgo, Begoña Cantabrana, Covadonga Diego, Iñigo Hidalgo, Coronavirus Pandemic through Cartoon Graphics , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
- Begoña Cantabrana, Sara González-Rodríguez, Agustín Hidalgo Balsera, Illness and death literatura , Journal of Medicine and Movies: Vol. 12 No. 1 (2016)
- Agustín Hidalgo, Begoña Cantabrana, Therapeutic effects of reading , Journal of Medicine and Movies: Vol. 13 No. 2 (2017)
- Agustín Hidalgo, María González García, Begoña Cantabrana, Literature and medical education. A teaching exercise , Journal of Medicine and Movies: Vol. 14 No. 3 (2018)
- Sara González Rodríguez, Begoña Cantabrana, Agustín Hidalgo, The therapeutic power of narration , Journal of Medicine and Movies: Vol. 12 No. 2 (2016)
- Agustín Hidalgo, Claudio Hidalgo, Begoña Cantabrana, Contribution of art to the training of medical students , Journal of Medicine and Movies: Vol. 14 No. 1 (2018)
- Begoña Cantabrana, Natalia Cobián, Claudio Hidalgo-Cantabrana, Agustín Hidalgo, The Coronavirus Crisis Seen from a National Journal. Evolutionary Prospective from January-June 2020 , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
- María González, Begoña Cantabrana, Agustín Hidalgo, The most sensory of the professions. The role of the senses in medical communication , Journal of Medicine and Movies: Vol. 15 No. 2 (2019)
- Agustín Hidalgo-Balsera, María González-García, If Books Could Heal… Prescribing Books as Complementary Therapy, a Potentially Useful and Inexpensive Practice , Journal of Medicine and Movies: Vol. 19 No. 2 (2023)
- María González-García, Begoña Cantabrana, Agustín Hidalgo, News about medicine and health in a national newspaper. Potential educational use in health sciences students , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. 3 (2020)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−