Use of Popular Films in the Teaching of Bioethics in Studies of Biology

  • Magí Farré
    Instituto Hospital del Mar de Investigaciones Médicas?IMIM mfarre[at]imim.es
  • Jorge Pérez
    Universidad Pompeu Fabra

Abstract

In the present report we describe our experience in the use of commercial films in the teaching of bioethics to Biology students at the Pompeu Fabra University (Barcelona). Over the last three academic years (2007-2010) we offered three films to promote the learning of the principles of bioethics and to stimulate discussion of relevant issues foreseen in the syllabus of the subject. Based on the participation of the students and their academic results we believe that such activity can be considered very positive.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alexander M, Lenahan P, Pavlov, A. Cinemeducation: a comprehensive guide to using film in medical education. Oxford: Radcliffe Publishing; 2005.

Astudillo Alarcón W, Mendinueta Aguirre C. El cine en la docencia de la medicina: cuidados paliativos y bioética. Rev Med Cine [Internet]. 2007;3: 32-41. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol3/num1/484

Baños Diéz JE. ¿Cuál debe ser el grosor del escudo? La enseñanza de las sutilezas de la relación médico-paciente mediante obras literarias y películas comerciales.

Baños JE, Aramburu J, Sentí M. Biocinema: la experiencia de emplear películas comerciales con estudiantes de Biología. Rev Med Cine [Internet]. 2005;1: 42-46. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol1/num2/546

Blanco Mercadé A. Bioética clínica y narrativa cinematográfica. Rev Med Cine [Internet]. 2005;1: 77-81. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol1/num3/552

Blanco Mercadé A. Clonación humana y otros conflictos éticos en La isla/The Island (2005). Rev Med Cine [Internet]. 2009;5: 147-151. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol5/num4/334

Casado da Rocha A. El primado de la autonomía en Mi vida sin mí (2002): un ejemplo de metodología para la ética médica. Rev Med Cine [Internet]. 2008;4: 66-75. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol4/num2/370

Del Cañizo FernándezRoldán A. El Experimento Tuskegee/Miss Evers’ Boys (1997). Estudio de la evolución de la sífilis en pacientes negros no tratados. Rev Med Cine [Internet]. 2005;1: 12-16. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol1/num1/538

Farré M, Roset PN, Bosch F, Baños JE. Putting clinical pharmacology in context: the use of popular movies. J Clin Pharmacol. 2004;44:30-36.
http://dx.doi.org/10.1177/0091270003260679

García Sánchez JE, García Sánchez E. Realidad y realismo de la medicina en el cine. Rev Med Cine [Internet]. 2007;3: 127-128. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol3/num4/498

García Sánchez JE, Trujillano Martín I, García Sánchez E. Medicina y cine ¿Por qué? Rev Med Cine [Internet]. 2005;1: 1-2. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol1/num1/535

Loscos J, Baños JE, Loscos F, Cámara J. Medicina, cine y literatura: una experiencia docente en la Universidad Autónoma de Barcelona. Rev Med Cine [Internet]. 2006;2: 138-142. Disponible en: http://revistamedicinacine. usal.es/index.php/es/vol2/num4/529

Lozano Sánchez FS, Areitio-Autena Bolumburu A. La ética en la investigación clínica y el cine: El otro fugitivo. Rev Med Cine [Internet]. 2006;2: 44-50. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol2/num2/513

Ortega Belmonte MJ, Rodríguez Membrive M, Sánchez Maldonado M, Bravo Muñoz E, Corredera Guillén A, Ojeda Rodríguez MDA, Ortega Torres V, Becerra Mayor V. Aprendiendo con el cine: un instrumento puente entre la realidad y las ideas en el proceso de morir. Rev Med Cine [Internet]. 2008;4: 113-121. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol4/num3/384

Pérez J, Aramburu J, Baños JE, Bordes M, Bosch F, Farré M, Díez J, Girvent M, Sentí M, Valverde O. Uso del cine comercial como herramienta docente en los estudios de Biología de la Universidad Pompeu Fabra. En: Cerezo M, Grau R. II (editores). Jornada Nacional sobre Estudios Universitarios. Los nuevos títulos de grado: retos y oportunidades. Castellón: Universitat Jaume I; 2009. p. 149-150.

Pérez J, Baños JE, Calafell F, Carrió M, Larramona MP. Introducción del aprendizaje basado en problemas en la titulación de Biología de la Universidad Pompeu Fabra. En: Centro de Innovación y Documentación Educativa. Premios Nacionales de Innovación Educativa 2006. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia; 2007.p. 93-111. Disponible en: http://www.educacion.es/cide/espanol/publicaciones/colecciones/innovacion/c olinn008/colinn008pnie.pdf

Pérez Sánchez J. El uso de la película Despertares (1990) para evaluar aprendizajes en la licenciatura de Biología de la Universidad Pompeu Fabra. Diez años de experiencia. Rev Med Cine [Internet]. 2009;5: 27-29. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol5/num1/310

Rev Med Cine [Internet]. 2007;3: 159-165. Disponible en: http://revistamedicinacine.usal.es/index.php/es/vol3/num4/502
Farré, M., & Pérez, J. (2011). Use of Popular Films in the Teaching of Bioethics in Studies of Biology. Journal of Medicine and Movies, 7(1), 3–7. Retrieved from https://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/13780

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >> 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Magí Farré

,
Instituto Hospital del Mar de Investigaciones Médicas?IMIM
Farmacología. IMIM. Doctor Aiguader, 88. 08003 Barcelona (España)

Jorge Pérez

,
Universidad Pompeu Fabra
Facultad de Ciencias de la Salud y de la Vida. Universitat Pompeu Fabra. c/ Dr. Aiguader, 80. 08003 Barcelona (España)
+