Caravaggio: de su vida turbulenta y muerte sin diagnóstico
Abstract Starting from film production of Derek Jarman, the work goes over the salient facts in the life of Caravaggio as well as his artistic genius leading to constitute a milestone in the history of painting and outstanding audacity to move down the Renaissance ideal to the earth. From a medical perspective, some concepts dealing with diagnostic problems and their relationship with the scientific knowledge are reviewed. An endeavour for which we should get rid ourselves of gallons of dogmatism, recognizing the possibility of error. There are cases in which the patient’s situation does not fit with the prevailing view.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Bottasso O. Los certámenes en Ricercalia. Intramed Journal. 2013; 2(1):1?5. Disponible en: http://journal.intramed.net/index.php/Intramed_Journal/article/view/243/75
Caravaggio. Michelangelo Amerighi. Arte?Historia. La página del Arte y laCultura en Español [Internet]. 2014 [consultado el 7 de febrero de 2015] Disponible en: http://www.artehistoria.com/v2/personajes/1493.htm
Da Cruz P. Biografía Caravaggio un pintor demasiado realista. Artes Visuales,Arquitectura, Historia y Teoría del arte [Internet]. Junio 2011. [consultado el 7 de febrero de 2015] Disponible en: https://artepedrodacruz.wordpress.com/2011/06/01/1289
Graham?Dixon A. Caravaggio una vida sagrada y profana. Barcelona: TaurusEdiciones; 2011.
Monguilot Benzal F. Luces y sombras: adaptaciones cinematográficas de la vidade Caravaggio. Actas del segundo Congreso Internacional de Historia y Cine. Madrid: T&B; 2011. p. 715?734. Disponible en: http://e?archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/11370/luces_monguilot_CIHC_2010.pdf?sequence=1
Narbona J. Caravaggio el pintor amado que se odió a sí mismo. Nuestro tiem?po [Internet]. 664, Octubre 2010. [consultado el 7 de febrero de 2015] Disponible en: http://www.unav.es/nuestrotiempo/temas/caravaggio
Rietschel ET, Rietschel M, Beutler B. How the mighty have fallen: fatal infec?tious diseases of divine composers. Infect Dis Clin North Am. 2004;18(2):311?39. 8. Bottasso O. Los claroscuros intrínsecos del conocimiento científico. Rev Méd Rosario. 2012;78(2):56?57. Disponible en: http://chagasenelsxxi.org.ar/wp?content/uploads/Editorial?RMR?Los?Claroscuros.pdf
Spurling H. The criminal genius of Caravaggio. The New York Times [Internet]. September 30, 2011. [consultado el 7 de febrero de 2015] Disponible en: http://www.nytimes.com/2011/10/02/books/review/caravaggio?a?life?sacredand?profane?by?andrew?graham?dixon?book?review.html?_r=0
Caravaggio. Michelangelo Amerighi. Arte?Historia. La página del Arte y laCultura en Español [Internet]. 2014 [consultado el 7 de febrero de 2015] Disponible en: http://www.artehistoria.com/v2/personajes/1493.htm
Da Cruz P. Biografía Caravaggio un pintor demasiado realista. Artes Visuales,Arquitectura, Historia y Teoría del arte [Internet]. Junio 2011. [consultado el 7 de febrero de 2015] Disponible en: https://artepedrodacruz.wordpress.com/2011/06/01/1289
Graham?Dixon A. Caravaggio una vida sagrada y profana. Barcelona: TaurusEdiciones; 2011.
Monguilot Benzal F. Luces y sombras: adaptaciones cinematográficas de la vidade Caravaggio. Actas del segundo Congreso Internacional de Historia y Cine. Madrid: T&B; 2011. p. 715?734. Disponible en: http://e?archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/11370/luces_monguilot_CIHC_2010.pdf?sequence=1
Narbona J. Caravaggio el pintor amado que se odió a sí mismo. Nuestro tiem?po [Internet]. 664, Octubre 2010. [consultado el 7 de febrero de 2015] Disponible en: http://www.unav.es/nuestrotiempo/temas/caravaggio
Rietschel ET, Rietschel M, Beutler B. How the mighty have fallen: fatal infec?tious diseases of divine composers. Infect Dis Clin North Am. 2004;18(2):311?39. 8. Bottasso O. Los claroscuros intrínsecos del conocimiento científico. Rev Méd Rosario. 2012;78(2):56?57. Disponible en: http://chagasenelsxxi.org.ar/wp?content/uploads/Editorial?RMR?Los?Claroscuros.pdf
Spurling H. The criminal genius of Caravaggio. The New York Times [Internet]. September 30, 2011. [consultado el 7 de febrero de 2015] Disponible en: http://www.nytimes.com/2011/10/02/books/review/caravaggio?a?life?sacredand?profane?by?andrew?graham?dixon?book?review.html?_r=0
Bottasso, Óscar. (2015). Caravaggio: de su vida turbulenta y muerte sin diagnóstico. Journal of Medicine and Movies, 11(4), 215–221. Retrieved from https://revistas.usal.es/cinco/index.php/medicina_y_cine/article/view/14283
Most read articles by the same author(s)
- Oscar Bottasso, Wit (2001); a case where the art of caring appears blurrys , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. 1 (2020)
- Oscar Bottasso, Shine (light and shadow / the genius´ shining); the tragedy not always has the latest word , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. 4 (2020)
- Oscar Bottasso, When doctors become patients. About the film, The Doctor (1991) , Journal of Medicine and Movies: Vol. 18 No. 3 (2022)
- Óscar Bottasso, Farinelli or Concerning the Vocal Derivations of the Old Custom of Castration , Journal of Medicine and Movies: Vol. 6 No. 1 (2010)
- Oscar Bottasso, A Quite Bloody Hope for these Pandemic Times , Journal of Medicine and Movies: Vol. 16 No. e (2020)
- Oscar Bottasso, The Artemis Quartet or from a story about collective resilience , Journal of Medicine and Movies: Vol. 17 No. 4 (2021)
- Oscar Bottasso, The medical praxis in the new millennium and 15 years of the Journal of Medicine and Movies , Journal of Medicine and Movies: Vol. 15 No. 3 (2019)
- Oscar Bottasso, Otello (1986): the story of a perverse man harassing a vulnerable one man from a literary, musical and cinematographic perspective , Journal of Medicine and Movies: Vol. 4 No. 4 (2008)
- Oscar Bottasso, The silent pain of María R. , Journal of Medicine and Movies: Vol. 8 No. 1 (2012)
- Oscar Bottasso, The Magazine and its first 10 years, an approach to world of diseases as valuable as necessary , Journal of Medicine and Movies: Vol. 10 No. 1 (2014)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−