Professional pathways committed to democratic education

Abstract

This work reconstructs the professional pathways of two primary school teachers committed to other forms of schooling. The objective of the study was to learn about their contributions to the construction and development of a democratic educational model – a model that would rank as a democratic educational alternative, and which we first define in order to contextualize the educational practices of these two teachers. The study used a qualitative methodology based on biographical interviews to construct the life stories of two teachers, both of whom have dedicated part of their lives to alternative educational projects. The findings show two pathways that differ in the way in which each of the teachers became involved in alternative educational projects: the first, after participating in a democratic project that led to awareness, and the second, moved by awareness to seek a project that would allow her to participate in a critical, transforming education.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Adamovsky, E. (2011) Problemas de la política autónoma, en Calle A. (ed.) Democracia radical. Barcelona, Icaria, 99-128.

Calle, A. (2011) Aproximaciones a la democracia radica, en Calle A. (ed.) Democracia radical. Barcelona, Icaria, 15-51.

Centro de Educación Infantil y Primaria Trabenco (2007) Proyecto Educativo. Multicopiado.

Cooperativa de Viviendas Trabenco (1980) Trabenco la realidad de una idea. Trabenco a los 10 años. Madrid, Ayuntamiento de Leganés.

Dewey, J. (1998) Democracia y educación. Madrid, Morata.

Dewey, J. (2004) Experiencia y educación. Madrid, Biblioteca Nueva.

Feito, R. (2005) Otra escuela es posible: El ejemplo del ceip «La Navata». Consultado el 31 de mayo de 2017. http://www.ampacolegioalhambra.org/article.php3?id_article=34&var_recherche=Feito.

Feito, R. (2006) El ceip La Navata. Una escuela democrática, en Feito, R. Otra escuela es posible. Madrid, Siglo xxi, 117-146.

García Gómez, T. (2004) El turno de la educación dominada. El Nudo de la Red, (3-4), 3-7.

García Gómez, T. (2011) Rompiendo muros. La educación democrática: proyecto comunal de ciudadanía. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14 (2), 57-69.

Illich, I. (1971) La sociedad desescolarizada. Barcelona, Barral Editores.

Pujadas, J. J. (1992) El método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias sociales. Madrid, cis.

Pumares, L. (2001) Estudio de los factores que posibilitan la continuidad de un proyecto curricular global en un medio social determinado: Trabenco, 25 años de innovación educativa. Tesis de doctorado. Madrid, Universidad de Madrid (España).

Uceda, C. (2005) Maestra de por vida, en Imbernón, F. (coord.) Vivencias de maestros y maestras: compartir desde la práctica educativa. Barcelona, Graó, 77-84.

Uceda, C. (2006) Una escuela para todos y entre todos, en Ministerio de Educación y Ciencia El protagonismo del profesorado: experiencias de aula y propuestas para su formación. Madrid, Consejo Escolar del Estado, 147-152.
García Gómez, T. (2018). Professional pathways committed to democratic education. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 30(1), 273–295. https://doi.org/10.14201/teoredu301273295

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Teresa García Gómez

,
Universidad de Almería
Facultad de Ciencias de la Educación. Departamento de Educación. Ctra. Sacramento, s/n. La Cañada de San Urbano. 04120 Almería
+