Spatial mobilities and conceptual immobilities
The writings of Alessandro Valignano and Matteo Ricci (Japan and China, XVII)
Abstract Starting from the concepts, “proximities and immobilities”, we reflect upon and analyze the writing of two Italian missionaries who moved between the ‘Cinquecento’ and ‘Seicento’ where special mobility (territorial expansion of the Catholic orb) and conceptual immobility (fascination, suspicion and fear of the new) converge. We concentrate on the writings of Alessandro Valignano through his missionary manual and Matteo Ricci’s letters as they proceed to decipher alterities by means of the conceptualization of “the barbarian” and the language of “others”.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Acosta, J. de (1954). Obras del P. José de Acosta. Madrid: Ediciones Atlas.
Bernard, H. (1938). Valignani ou Valignano, L’auteur véritable du récit de la première ambassade japonaise en Europe (1582-1590). Monumenta Nipponica, 1(2), 378-385.
Bernier, M. A., Donato, C. and Lüsebrink, H.J. (Dir.) (2014). Jesuit Accounts of the Colonial Americas: Intercutural Transfers, Intellectual Disputes, and Textualities. Toronto: University of Toronto Press.
Boxer, Ch. R. (1951). The Christian Century in Japan, 1549-1650. Berkeley: University of California Press.
Brockey, L. M. (2007). Journey to the East: The Jesuit Mission to China, 1579-1724. Cambridge: Harvard University Press.
Broggio, P., Cantù, F., Fabre, P. A, Romano, A. (2007). I gesuiti ai tempi di Claudio Acquaviva. Strategie politiche, religiose e culturali tra Cinque e Seicento. Roma: Morcelliana.
Certeau, Michel de (1981). Le lieu de l’autre. Montaigne: ‘Des Cannibales’. In Le racisme, mythes et sciences. Pour Léon Poliakov. Bruxelles: Editions Complexe.
Certeau, Michel de (1974). La réforme de l’intérieur au temps d’Aquaviva. In Les jésuites. Spiritualité et activité. Jalons d’une histoire. Paris-Roma: Centrum Ignatianum, 53-69.
Castelnau-L’Estoile, Ch. de, et.al (Eds). (2011). Missions d’évangélisation et circulation des savoirs XVI e XVIII siècle. Madrid: Casa de Velázquez.
Cheng, A. (1997). Histoire de la pensée chinoise. Paris: Seuil.
Chinchilla, P. and Romano, A. (Coord.) (2008). Escritura de la modernidad. Los jesuitas entre cultura retórica y cultura científica. México, D.F.: Universidad Iberoamericana.
Clossey, L. (2008). Salvation and Globalization in the Early Jesuit Missions. Cambridge: Cambridge University Press.
Cooper, M. (2005). The Japanese Mission to Europe, 1582–1590: The Journey of Four Samurai Boys through Portugal, Spain and Italy. Kent, U.K.: Global Oriental.
Correia A. J. (1955). Jesuit letters and Indian history: a study of the nature and development of the Jesuit letters from India (1542-1773) and of their value for Indian historiography. Bombay: Indian Historical Research Institute, St. Xavier’s College.
D’Elia, P. (1942-1949). Fonti Ricciane. Storia dell’introduzione del Cristianesimo in Cina. Roma: La Libreria dello Stato.
Díaz Blanco, J. M. (2014). Un sistema de información en la Europa del siglo XVII: los catálogos trienales de la Compañía de Jesús. Anuario de Historia de la Iglesia (23), 341-369.
Dunne, G. H. (1962). Generation of Giants: The Story of the Jesuits in China in the Last Decades of the Ming Dynasty. Notre Dame: University of Notre Dame.
Elison, G. (1988). Deus Destroyed: The Image of Christianity in Early Modern Japan. Cambridge, MA.: Harvard University Press.
Epistolae Praepositorum Generalium ad Patres et Frates Societatis Jesu (1635). Antverpiæ: Apud Ioannem Meursium.
Fabre, P. A. (2014). Responsabilidad y libertad en los intercambios epistolares de los miembros de la Compañía de Jesús. Ignacio de Loyola y Jerónimo Nadal entre Roma y Messina. In R. Gaune and V. Undurraga (Eds.), Formas de control y disciplinamiento. Chile, América y Europa, siglos XVI-XIX. Santiago: Uqbar editores, 353-371.
Fabre, P. A. and Vincent, B. (Eds.) (2007). Missions religieuses modernes. Notre lieu est le monde. Roma: EFR.
Fechner F. and Wilde, G. (2020). Cartas vivas en la expansión del cristianismo ibérico. Las órdenes religiosas y la organización global de las misiones. Nuevo Mundo Mundos Nuevos [https://doi.org/10.4000/nuevomundo.79441].
Fontana, M. (2005). Matteo Ricci. Un gesuita alla corte dei Ming. Milano: Mondadori.
Funkestein, A. (1986). Theology and the Scientific Imagination from the Middle Ages to the Seventeenth Century. Princeton, NJ.: Princeton University Press.
Garrod, R. and Haskell, Y. (Eds.) (2019). Changing Hearts: Performing Jesuit Emotions between Europe, Asia, and the Americas. Leiden: Brill.
Gaune, R. and Montt. M. (2021) The Missionary in the World: The Invention of the Soul of Saint Francis Xavier in an Anonymous Sermon: The East, Quito and Rome, 18th Century. Mission Studies, 38(1), 7-30.
Ginzburg, C. (2000). Le voci dell’altro. Una rivolta indígena nelle Isole Marianne. In Rapporti di forza. Storia, retorica, prova. Milano: Feltrinelli, 87-108.
Ginzburg, C. (2006). Montaigne, i cannibali e le grotte. In Il filo e le tracce. Vero, falso, finto. Milano: Feltrinelli, 52-77.
Ginzburg, C. (2019). Occhiacci di legno. Dieci riflessioni sulla distanza. Macerata: Quodlibet.
González de Mendoza, J. (1585). Historia de las cosas más notables, ritos y costumbres, del gran Reyno de la China. Roma: Grassi.
Guerra, A. (2001). Un generale tra le milizie del Papa. La vita di Claudio Acquaviva scritta da Francesco Sacchini della Compagnia di Gesù. Milano: Franco Angeli.
Guibert, J. de (1941). Le généralat de Claude Aquaviva (1581-1615). Sa place dans l’histoire de la spiritualité de la Compagnie de Jésus. AHSI (10), 59-93.
Hsia, F. (2009). Sojourners in a Strange Land. Jesuits and Their Scientific Missions in Late Imperial China. Chicago: University of Chicago Press.
Laven, M. (2011). Mission to China. Matteo Ricci and the Jesuit Encounter with the East. London: Faber & Faber.
Lettere de’ Prepositi Generali a’ Padri, e Fratelli della Compagnia di Gesù (1606). Roma: Collegio Romano.
Lisón Tolosana, C. (2005). La Fascinación de la diferencia. La adaptación de los jesuitas al Japón de los samuráis, 1549-1592. Madrid: Akal.
Hosne, A. C. (2013). The Jesuit Missions to China and Peru, 1570-1610. Expectations and appraisals of expansionism. New York: Routledge.
Marcocci, G., et. al. (Eds.)(2014). Space and Conversion in Global Perspective. Leiden: Brill, 2014.
Marino, G. (2017a). La transmisión del Renacimiento cultural europeo en China. Un itinerario por las cartas de Alessandro Valignano (1575-1606). Studia Aurea (11), 395-428.
Marino, G. (2017b). Un galateo para Oriente. Introducción a los Advertimentos e avisos dos costumes e catangues de Japao (1581). Manuscrits. Revista d’Historia Moderna (36), 13-34.
Masini, F. (Ed.) (1996). Western Humanistic Culture Presented to China by Jesuit Missionaries (XVII–XVIII centuries). Roma: Institutum Historicum Societatis Iesu.
Minamiki, G. (1985). The Chinese Rites Controversy from Its Beginning to Modern Times. Chicago: Loyola University Press.
Montaigne, M. de. (2007). Les Essais [1595]. Paris: Gallimard.
Morales, M. M. (2005). A mis manos han llegado. Madrid-Roma: Universidad Pontificia Comillas, Institutum Historicum Societatis Iesu.
Morales, M. M. (2011). La respiración de ausentes. Itinerario por la escritura jesuítica. In G. Wilde (Ed.), Saberes de la conversión. Jesuitas, indígenas e Imperios Coloniales en las Fronteras de la Cristiandad. Buenos Aires: Editorial SB, 29-52.
Morales, M. M. (2014). Las Cartas de los jesuitas. Los pliegues de un género. Historia y Grafía, 43(2014), 51-76.
Moran, J. F. (1993). The Japanese and the Jesuit. Alessandro Valignano in sixteenth-century Japan. London-New York: Routledge.
Mungello, D. E. (1985). Curious Land. Jesuit Accommodation and the Origins of Sinology. Stuttgart: Franz Steiner Verlag Wiesbaden GMBH.
Mungello, D. E. (Ed.) (1994). The Chinese Rites Controversy: Its History and Meaning. Nettetal: Steyler Verlag.
O’Malley, J. W. (1984). To Travel to Any Part of the World. Jerónimo Nadal and the Jesuits Vocation. Studies in the Spirituality of Jesuits, 16(2), 1–20.
O’Malley, J. W. (1993). The First Jesuits. Cambridge, MA.: Harvard University Press.
O’Malley, J. W. (1994). Mission and the Early Jesuits. Ignatium Spirituality and Mission. The Way Supplement (79), 3-10.
Osterhammel, J. (2018). Unfabling the East: The Enlightenment’s Encounter with Asia. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Palomo, F. (2005). Corregir letras para unir espíritus. Los jesuitas y las cartas edificantes en el Portugal del siglo XVI. Cuaderno de Historia Moderna. Anejos (4), 57-81.
Po-Chia Hsia, R. (2008). Valignano e la Cina. In A. Tamburello, M. A. Üçerler and Marisa di Russo (Eds), Alessandro Valignano, uomo del Rinascimento: ponte tra Oriente e Occidente. Roma: Institutum Historicum Societatis Iesu.
Po-Chia Hsia, R. (2010). A Jesuit in the Forbidden City: Matteo Ricci, 1552-1610. New York: Oxford University Press.
Prosperi, A. (1992). L’Europa Cristiana e il mondo. Alle origini dell’idea di missione. Dimensioni e problemi della ricerca storica (2), 189-220.
Prosperi, A. (1999). Otras Indias. Missionari Della Controriforma Tra Contadini e Selvaggi. In America e Apocalisse e Altri Saggi. Roma-Pisa: Istituti editoriali e poligrafici internazionali, 65-87.
Prosperi, A. (2005). Il Missionario. In Rosario Villari (Ed), L’uomo Barocco [1991]. Roma-Bari: Laterza.
Ricci, M. (1985). The True Meaning of the Lord of Heaven. Translated by Douglas Lancashire and Kuo-chen Hu. St. Louis, MO: Institute of Jesuit Sources.
Ricci, M. (2001). Lettere (1580-1609), Piero Corradini (Ed.) Macerata: Quodlibet.
Romano, A. (2016). Impressions de Chine: l’Europe et l’englobement du monde (XVI-XVII siècle). Paris: Fayard.
Ronan, Ch. and Oh, B. (Eds.) (1988). East Meets West: The Jesuits in China, 1582-1773. Chicago: Loyola University Press.
Rosa, M. (1960). Acquaviva, Claudio. In Dizionario biografico degli italiani, vol. I. Roma: Istituto della Enciclopedia italiana.
Ross, A. C. (1994). A Vision Betrayed: The Jesuits in Japan and China, 1542–1742. New York: Orbis Books.
Ross, A. C. (1999). Alessandro Valignano, S.J. Missionology: An International Review, XXVII (4).
Rubies, J. P. (2005). The Concept of Cultural Dialogue and the Jesuit Method of Accommodation: Between Idolatry and Civilization. Archivium Historicum Societatis Iesu, 74(147), 237-280.
Rubies, J.P. (2012). ¿Diálogo religioso, mediación cultural o cálculo maquiavélico? Una nueva mirada al método jesuita en Oriente, 1580-1640. In A. Coello, J. Burrieza and D. Moreno, Jesuitas e imperios de ultramar, siglos XVI-XX. Madrid: Silex, 35-63.
Sola, D. (2018). El cronista de China. Juan González de Mendoza, entre la misión, el imperio y la historia. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Spence, J. D. (1984). The Memory Palace of Matteo Ricci. New York: Viking Penguin.
Standaert, N. (2003). L’“Autre” Dans La Mission: Leçons à Partir de La Chine. Bruxelles: Éditions Lessius.
Standaert, N. (Ed.) (2000). Handbook of Christianity in China, Vol. 1: 635-1800. Leiden: Brill.
Tamburello, A., Üçerler, M.A. and di Russo, M (Eds.) (2008). Alessandro Valignano, uomo del Rinascimento: ponte tra Oriente e Occidente. Roma: Institutum Historicum Societatis Iesu.
Üçerler, M. A. (2013). Alessandro Valignano: Man, Missionary, and Writer. In Portrait of a Jesuit: Alessandro Valignano. Macao: Ricci Institute.
Valignano, A. (1586). Catechismus Christianae fidei, in quo veritas nostrae religionis ostenditur et sectae Iaponenses confutantur. Lisbon: Antonius Riberius.
Valignano, A. (1944). Historia del principio y progresso de la Compañía de Jesús en las Indias Orientales, Josef Wicki (Ed.) Roma: Institutum Historicum Societatis Iesu.
Valignano, A. (1946). Il cerimoniale per i missionari del Giappone, J. Schütte (Ed.). Roma: Edizioni di Storia e Letteratura.
Vu Thanh, H. (2011). Il nous faut acquérir de l’autorité sur les Japonais: le problème de l’adaptation de la hiérarchie jésuite aux conditions religieuses et sociales japonaises. Revue d’Histoire Ecclésiastique, 106 (3-4), 471-496.
Vu Thanh, H. (2018). De la experiencia del exilio a las primeras expulsiones: los misioneros jesuitas en Japón (siglos XVI-XVII). In J.J. Ruiz Ibáñez and B. Vincent, Refugiados, exiliados y retornados en los mundos ibéricos (siglos XVI-XX). Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Wendt, H. (Ed.) (2016). The Globalization of Knowledge in the Iberian Colonial World. Berlin: MPI.
Wicki, J. (Ed.) (1988). Documenta Indica XVII (1595-1597). Roma: Monumenta Historicum Societatis Iesu.
Worcester, Th. (Ed.) (2008). The Cambridge companion to the Jesuits. Cambridge: Cambridge University Press.
Yun-Casalilla, B. (2019). Iberian World Empires and the Globalization of Europe 1415-1668. New York: Palgrave Macmillan.
Županov I. G. and Fabre, P. A. (Eds.) (2018). The Rites Controversies in the Early Modern World. Leiden-Boston: Brill.
Županov, I. G. (2019). The Oxford Handbook of the Jesuits. Oxford: Oxford University Press.
Bernard, H. (1938). Valignani ou Valignano, L’auteur véritable du récit de la première ambassade japonaise en Europe (1582-1590). Monumenta Nipponica, 1(2), 378-385.
Bernier, M. A., Donato, C. and Lüsebrink, H.J. (Dir.) (2014). Jesuit Accounts of the Colonial Americas: Intercutural Transfers, Intellectual Disputes, and Textualities. Toronto: University of Toronto Press.
Boxer, Ch. R. (1951). The Christian Century in Japan, 1549-1650. Berkeley: University of California Press.
Brockey, L. M. (2007). Journey to the East: The Jesuit Mission to China, 1579-1724. Cambridge: Harvard University Press.
Broggio, P., Cantù, F., Fabre, P. A, Romano, A. (2007). I gesuiti ai tempi di Claudio Acquaviva. Strategie politiche, religiose e culturali tra Cinque e Seicento. Roma: Morcelliana.
Certeau, Michel de (1981). Le lieu de l’autre. Montaigne: ‘Des Cannibales’. In Le racisme, mythes et sciences. Pour Léon Poliakov. Bruxelles: Editions Complexe.
Certeau, Michel de (1974). La réforme de l’intérieur au temps d’Aquaviva. In Les jésuites. Spiritualité et activité. Jalons d’une histoire. Paris-Roma: Centrum Ignatianum, 53-69.
Castelnau-L’Estoile, Ch. de, et.al (Eds). (2011). Missions d’évangélisation et circulation des savoirs XVI e XVIII siècle. Madrid: Casa de Velázquez.
Cheng, A. (1997). Histoire de la pensée chinoise. Paris: Seuil.
Chinchilla, P. and Romano, A. (Coord.) (2008). Escritura de la modernidad. Los jesuitas entre cultura retórica y cultura científica. México, D.F.: Universidad Iberoamericana.
Clossey, L. (2008). Salvation and Globalization in the Early Jesuit Missions. Cambridge: Cambridge University Press.
Cooper, M. (2005). The Japanese Mission to Europe, 1582–1590: The Journey of Four Samurai Boys through Portugal, Spain and Italy. Kent, U.K.: Global Oriental.
Correia A. J. (1955). Jesuit letters and Indian history: a study of the nature and development of the Jesuit letters from India (1542-1773) and of their value for Indian historiography. Bombay: Indian Historical Research Institute, St. Xavier’s College.
D’Elia, P. (1942-1949). Fonti Ricciane. Storia dell’introduzione del Cristianesimo in Cina. Roma: La Libreria dello Stato.
Díaz Blanco, J. M. (2014). Un sistema de información en la Europa del siglo XVII: los catálogos trienales de la Compañía de Jesús. Anuario de Historia de la Iglesia (23), 341-369.
Dunne, G. H. (1962). Generation of Giants: The Story of the Jesuits in China in the Last Decades of the Ming Dynasty. Notre Dame: University of Notre Dame.
Elison, G. (1988). Deus Destroyed: The Image of Christianity in Early Modern Japan. Cambridge, MA.: Harvard University Press.
Epistolae Praepositorum Generalium ad Patres et Frates Societatis Jesu (1635). Antverpiæ: Apud Ioannem Meursium.
Fabre, P. A. (2014). Responsabilidad y libertad en los intercambios epistolares de los miembros de la Compañía de Jesús. Ignacio de Loyola y Jerónimo Nadal entre Roma y Messina. In R. Gaune and V. Undurraga (Eds.), Formas de control y disciplinamiento. Chile, América y Europa, siglos XVI-XIX. Santiago: Uqbar editores, 353-371.
Fabre, P. A. and Vincent, B. (Eds.) (2007). Missions religieuses modernes. Notre lieu est le monde. Roma: EFR.
Fechner F. and Wilde, G. (2020). Cartas vivas en la expansión del cristianismo ibérico. Las órdenes religiosas y la organización global de las misiones. Nuevo Mundo Mundos Nuevos [https://doi.org/10.4000/nuevomundo.79441].
Fontana, M. (2005). Matteo Ricci. Un gesuita alla corte dei Ming. Milano: Mondadori.
Funkestein, A. (1986). Theology and the Scientific Imagination from the Middle Ages to the Seventeenth Century. Princeton, NJ.: Princeton University Press.
Garrod, R. and Haskell, Y. (Eds.) (2019). Changing Hearts: Performing Jesuit Emotions between Europe, Asia, and the Americas. Leiden: Brill.
Gaune, R. and Montt. M. (2021) The Missionary in the World: The Invention of the Soul of Saint Francis Xavier in an Anonymous Sermon: The East, Quito and Rome, 18th Century. Mission Studies, 38(1), 7-30.
Ginzburg, C. (2000). Le voci dell’altro. Una rivolta indígena nelle Isole Marianne. In Rapporti di forza. Storia, retorica, prova. Milano: Feltrinelli, 87-108.
Ginzburg, C. (2006). Montaigne, i cannibali e le grotte. In Il filo e le tracce. Vero, falso, finto. Milano: Feltrinelli, 52-77.
Ginzburg, C. (2019). Occhiacci di legno. Dieci riflessioni sulla distanza. Macerata: Quodlibet.
González de Mendoza, J. (1585). Historia de las cosas más notables, ritos y costumbres, del gran Reyno de la China. Roma: Grassi.
Guerra, A. (2001). Un generale tra le milizie del Papa. La vita di Claudio Acquaviva scritta da Francesco Sacchini della Compagnia di Gesù. Milano: Franco Angeli.
Guibert, J. de (1941). Le généralat de Claude Aquaviva (1581-1615). Sa place dans l’histoire de la spiritualité de la Compagnie de Jésus. AHSI (10), 59-93.
Hsia, F. (2009). Sojourners in a Strange Land. Jesuits and Their Scientific Missions in Late Imperial China. Chicago: University of Chicago Press.
Laven, M. (2011). Mission to China. Matteo Ricci and the Jesuit Encounter with the East. London: Faber & Faber.
Lettere de’ Prepositi Generali a’ Padri, e Fratelli della Compagnia di Gesù (1606). Roma: Collegio Romano.
Lisón Tolosana, C. (2005). La Fascinación de la diferencia. La adaptación de los jesuitas al Japón de los samuráis, 1549-1592. Madrid: Akal.
Hosne, A. C. (2013). The Jesuit Missions to China and Peru, 1570-1610. Expectations and appraisals of expansionism. New York: Routledge.
Marcocci, G., et. al. (Eds.)(2014). Space and Conversion in Global Perspective. Leiden: Brill, 2014.
Marino, G. (2017a). La transmisión del Renacimiento cultural europeo en China. Un itinerario por las cartas de Alessandro Valignano (1575-1606). Studia Aurea (11), 395-428.
Marino, G. (2017b). Un galateo para Oriente. Introducción a los Advertimentos e avisos dos costumes e catangues de Japao (1581). Manuscrits. Revista d’Historia Moderna (36), 13-34.
Masini, F. (Ed.) (1996). Western Humanistic Culture Presented to China by Jesuit Missionaries (XVII–XVIII centuries). Roma: Institutum Historicum Societatis Iesu.
Minamiki, G. (1985). The Chinese Rites Controversy from Its Beginning to Modern Times. Chicago: Loyola University Press.
Montaigne, M. de. (2007). Les Essais [1595]. Paris: Gallimard.
Morales, M. M. (2005). A mis manos han llegado. Madrid-Roma: Universidad Pontificia Comillas, Institutum Historicum Societatis Iesu.
Morales, M. M. (2011). La respiración de ausentes. Itinerario por la escritura jesuítica. In G. Wilde (Ed.), Saberes de la conversión. Jesuitas, indígenas e Imperios Coloniales en las Fronteras de la Cristiandad. Buenos Aires: Editorial SB, 29-52.
Morales, M. M. (2014). Las Cartas de los jesuitas. Los pliegues de un género. Historia y Grafía, 43(2014), 51-76.
Moran, J. F. (1993). The Japanese and the Jesuit. Alessandro Valignano in sixteenth-century Japan. London-New York: Routledge.
Mungello, D. E. (1985). Curious Land. Jesuit Accommodation and the Origins of Sinology. Stuttgart: Franz Steiner Verlag Wiesbaden GMBH.
Mungello, D. E. (Ed.) (1994). The Chinese Rites Controversy: Its History and Meaning. Nettetal: Steyler Verlag.
O’Malley, J. W. (1984). To Travel to Any Part of the World. Jerónimo Nadal and the Jesuits Vocation. Studies in the Spirituality of Jesuits, 16(2), 1–20.
O’Malley, J. W. (1993). The First Jesuits. Cambridge, MA.: Harvard University Press.
O’Malley, J. W. (1994). Mission and the Early Jesuits. Ignatium Spirituality and Mission. The Way Supplement (79), 3-10.
Osterhammel, J. (2018). Unfabling the East: The Enlightenment’s Encounter with Asia. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Palomo, F. (2005). Corregir letras para unir espíritus. Los jesuitas y las cartas edificantes en el Portugal del siglo XVI. Cuaderno de Historia Moderna. Anejos (4), 57-81.
Po-Chia Hsia, R. (2008). Valignano e la Cina. In A. Tamburello, M. A. Üçerler and Marisa di Russo (Eds), Alessandro Valignano, uomo del Rinascimento: ponte tra Oriente e Occidente. Roma: Institutum Historicum Societatis Iesu.
Po-Chia Hsia, R. (2010). A Jesuit in the Forbidden City: Matteo Ricci, 1552-1610. New York: Oxford University Press.
Prosperi, A. (1992). L’Europa Cristiana e il mondo. Alle origini dell’idea di missione. Dimensioni e problemi della ricerca storica (2), 189-220.
Prosperi, A. (1999). Otras Indias. Missionari Della Controriforma Tra Contadini e Selvaggi. In America e Apocalisse e Altri Saggi. Roma-Pisa: Istituti editoriali e poligrafici internazionali, 65-87.
Prosperi, A. (2005). Il Missionario. In Rosario Villari (Ed), L’uomo Barocco [1991]. Roma-Bari: Laterza.
Ricci, M. (1985). The True Meaning of the Lord of Heaven. Translated by Douglas Lancashire and Kuo-chen Hu. St. Louis, MO: Institute of Jesuit Sources.
Ricci, M. (2001). Lettere (1580-1609), Piero Corradini (Ed.) Macerata: Quodlibet.
Romano, A. (2016). Impressions de Chine: l’Europe et l’englobement du monde (XVI-XVII siècle). Paris: Fayard.
Ronan, Ch. and Oh, B. (Eds.) (1988). East Meets West: The Jesuits in China, 1582-1773. Chicago: Loyola University Press.
Rosa, M. (1960). Acquaviva, Claudio. In Dizionario biografico degli italiani, vol. I. Roma: Istituto della Enciclopedia italiana.
Ross, A. C. (1994). A Vision Betrayed: The Jesuits in Japan and China, 1542–1742. New York: Orbis Books.
Ross, A. C. (1999). Alessandro Valignano, S.J. Missionology: An International Review, XXVII (4).
Rubies, J. P. (2005). The Concept of Cultural Dialogue and the Jesuit Method of Accommodation: Between Idolatry and Civilization. Archivium Historicum Societatis Iesu, 74(147), 237-280.
Rubies, J.P. (2012). ¿Diálogo religioso, mediación cultural o cálculo maquiavélico? Una nueva mirada al método jesuita en Oriente, 1580-1640. In A. Coello, J. Burrieza and D. Moreno, Jesuitas e imperios de ultramar, siglos XVI-XX. Madrid: Silex, 35-63.
Sola, D. (2018). El cronista de China. Juan González de Mendoza, entre la misión, el imperio y la historia. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Spence, J. D. (1984). The Memory Palace of Matteo Ricci. New York: Viking Penguin.
Standaert, N. (2003). L’“Autre” Dans La Mission: Leçons à Partir de La Chine. Bruxelles: Éditions Lessius.
Standaert, N. (Ed.) (2000). Handbook of Christianity in China, Vol. 1: 635-1800. Leiden: Brill.
Tamburello, A., Üçerler, M.A. and di Russo, M (Eds.) (2008). Alessandro Valignano, uomo del Rinascimento: ponte tra Oriente e Occidente. Roma: Institutum Historicum Societatis Iesu.
Üçerler, M. A. (2013). Alessandro Valignano: Man, Missionary, and Writer. In Portrait of a Jesuit: Alessandro Valignano. Macao: Ricci Institute.
Valignano, A. (1586). Catechismus Christianae fidei, in quo veritas nostrae religionis ostenditur et sectae Iaponenses confutantur. Lisbon: Antonius Riberius.
Valignano, A. (1944). Historia del principio y progresso de la Compañía de Jesús en las Indias Orientales, Josef Wicki (Ed.) Roma: Institutum Historicum Societatis Iesu.
Valignano, A. (1946). Il cerimoniale per i missionari del Giappone, J. Schütte (Ed.). Roma: Edizioni di Storia e Letteratura.
Vu Thanh, H. (2011). Il nous faut acquérir de l’autorité sur les Japonais: le problème de l’adaptation de la hiérarchie jésuite aux conditions religieuses et sociales japonaises. Revue d’Histoire Ecclésiastique, 106 (3-4), 471-496.
Vu Thanh, H. (2018). De la experiencia del exilio a las primeras expulsiones: los misioneros jesuitas en Japón (siglos XVI-XVII). In J.J. Ruiz Ibáñez and B. Vincent, Refugiados, exiliados y retornados en los mundos ibéricos (siglos XVI-XX). Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Wendt, H. (Ed.) (2016). The Globalization of Knowledge in the Iberian Colonial World. Berlin: MPI.
Wicki, J. (Ed.) (1988). Documenta Indica XVII (1595-1597). Roma: Monumenta Historicum Societatis Iesu.
Worcester, Th. (Ed.) (2008). The Cambridge companion to the Jesuits. Cambridge: Cambridge University Press.
Yun-Casalilla, B. (2019). Iberian World Empires and the Globalization of Europe 1415-1668. New York: Palgrave Macmillan.
Županov I. G. and Fabre, P. A. (Eds.) (2018). The Rites Controversies in the Early Modern World. Leiden-Boston: Brill.
Županov, I. G. (2019). The Oxford Handbook of the Jesuits. Oxford: Oxford University Press.
Gaune, R., & Montt Strabucchi, M. (2022). Spatial mobilities and conceptual immobilities: The writings of Alessandro Valignano and Matteo Ricci (Japan and China, XVII). Studia Historica: Historia Moderna, 44(2), 281–299. https://doi.org/10.14201/shhmo2022442281299
Downloads
I dati di download non sono ancora disponibili.
+
−