The Intendance of Navy and the «Government of the Board of Trade»: The Naval Dream of José Patiño y Rosales (1717-1736)

Abstract

After the War of Succession in 1713 the government of the Hispanic Monarchy was conscious about the crisis of the American colonial trade. Besides there was serious problems related to the internal configuration and the organization and maintenance of the Navy. That was an institutional crisis in an era in which the Spanish Crown desired to force the centralization of the State and administrations, but especially in relation to two aspects: the fiscal and the administration of the Armadas. In this scenario, José Patiño y Rosales (1666-1736) will unify the plans and political discourses from former statesmen and Seamen, such as Andrés de Pes, José Campillo, Manuel García de Bustamante or Bernardo Tinajero de la Escalera, to convert the classic reinforcement plans of colonial commerce through trading companies in an authentic naval development plan in the bay of Cadiz in cooperation with other ministers, such as Francisco de Varas and Valdés who, although distrustful of the fiscal problems of Cadiz, he cooperated with Patiño in order to reactivate the Atlantic navigation of the Carrera de Indias.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Abbad, F. y Ozanam, D.: Les Intendants espagnols du xviiie siécle. Madrid, 1992.

Acosta Rodríguez, A., González Rodríguez, A. y Vila Vilar, E. (coords.): La Casa de la Contratación y la navegación entre España y las Indias. Sevilla, Universidad de Sevilla, CSIC, Fundación El Monte, 2003.

Anderson, A.: An historical and chronological deduction of the origin of commerce: from the earliest accounts. Containing a history of the great commercial interests of the British Empire. To which is prefixed an introduction, exhibiting a view of the ancient and modern state of Europe; of the importance of our colonies; and of the commerce, shipping, manufactures, fisheries, &c., of Great-Britain and Ireland; and their influence on the landed interest. With an appendix, containing the modern politico-commercial geography of the several countries of Europe. Carefully rev., cor. and continued to the present time..., Impr. John Walker, 1787.

Antúnez Acevedo, R.: Memorias históricas sobre legislación y gobierno del comercio de los españoles con las colonias en las indias occidentales. Madrid, 1797.

Araque Jiménez, E.: Los últimos pineros. El transporte fluvial de madera desde las sierras de Segura y Cazorla (1894-1950). Jaén, Universidad de Jaén, 2016.

Barea Ferrer, J. L.: «La importancia de Cádiz a fines del siglo XVII: el arriendo de las aduanas», en La burguesía mercantil gaditana, 1650-1868. Cádiz, Instituto de Estudios Gaditanos, Diputación Provincial, 1976, pp. 131-137.

Baudot Monroy, M.: La defensa del Imperio. Julián de Arriaga en la Armada (1700-1754). Murcia, Ministerio de Defensa, Universidad de Murcia, 2012.

Bustos Rodríguez, M.: «La ciudad de Cádiz y su contribución militar a la Guerra de Sucesión española, 1704-1705», Anales de la Universidad de Cádiz, 1, 1984, pp. 139-148.

Bustos Rodríguez, M.: «Cadix, temps et destin d’une ville atlantique à l’époque moderne (XVIe-XVIIe siècles)». La Ville maritime. Temps, especes et représentations. Brest: Université de Bretagne Occidentale, 1996, pp. 149-160.

Bustos Rodríguez, M.: Cádiz en el sistema atlántico. La ciudad, sus comerciantes y la actividad mercantil (1650-1830). Madrid, Sílex, 2005.

Caballero Juárez, J. A.: El régimen jurídico de las armadas de la Carrera de Indias, siglos XVI y XVII. México, 2001 (consulta online: http://www.bibliojuridica.org/libros/ libro.htm?l=163).

Calderón Ortega, J. M.: El Almirantazgo de Castilla: Historia de una institución conflictiva (1250-1560). Madrid, 2003.

Castro, A. de: Vida del Almirante Don Andrés de Pes, ministro de Marina. Cádiz, Imprenta de la Revista Médica, 1879.

Ceballos-Escalera y Gila, A.: El Almirantazgo General de España e Indias en la Edad Moderna. Madrid, Real Academia de la Mar, 2012.

Crespo Solana, A.: La Casa de la Contratación y la Intendencia General de Marina en Cádiz (1717-1730). Cádiz, Universidad de Cádiz, 1996. https://doi.org/10.4000/e-spania.26016

Crespo Solana, A.: «A Change of Ideology in Imperial Spain? Spanish Comercial Policy with America and the Change of Dynasty (1648-1740)», en ONNEKINK, D. y ROMMELSE, G. (eds.): Ideology and Foreign Policy in Early Modern Europe (1650-1750). Londres, Ashgate, 2011, pp. 215-243.

Crespo Solana, A.: «Confianza, cooperación y competencia en los mercaderes europeos. Mecanismos sociales en los documentos sobre pleitos entre mercaderes en Cádiz en el siglo XVIII», en Vila Vilar, E. y Lacueva Muñoz, J. J. (coords.): Mirando las dos orillas: intercambios mercantiles sociales y culturales entre Andalucía y América. Sevilla, Fundación Buenas Letras, 2012, pp. 209-227.

Crespo Solana, A.: «The Wider World: Spatial Expansion and Integration in the Hispanic Atlantic, 16th to 18th Centuries», en CRESPO SOLANA, A. (ed.): Spatio-Temporal Narratives. Historical GIS and the Study of Global Trading Networks (1500-1800). Londres, Cambridge Scholar Publishing, 2014, pp. 1-45.

Crespo Solana, A.: «Cádiz y el comercio de las Indias: un paradigma del transnacionalismo económico y social (siglos XVI-XVIII)», e-Spania. Revue interdisciplinaire d’études hispaniques médiévales et modernes, 25, 2016 en: http://e-spania.revues.org.26016; DOI: 10.4000/e-spania.26016.

Delgado Ribas, J. M.: Dinámicas imperiales (1650-1796). España, América y Europa en el cambio institucional del sistema colonial español. Barcelona, Bellaterra, 2007.

Díaz Ordóñez, M.: Amarrados al negocio. Reformismo borbónico y suministro de jarcia para la Armada Real (1675-1751). Madrid, Ministerio de Defensa, 2009.

Dubet, A.: «Comprender las reformas de la Hacienda a principios del siglo XVIII. La buena administración según el marqués de Campoflorido», Revista HMiC: història moderna i contemporània, 10, 2012, pp. 20-51.

Dubet, A.: La Hacienda Real de la Nueva Planta (1713-1726), entre fraude y buen gobierno. El caso Verdes Montenegro. Madrid, Fondo de Cultura Económica de España, 2015.

García-Baquero González, A.: Cádiz y el Atlántico (1717-1778). El comercio colonial español bajo el monopolio gaditano. Cádiz, Diputación Provincial, 2.ª ed. 1976, 2 vols. pp. 197-210.

García-Baquero González, A.: «Comercio colonial y reformismo Borbónico: de la reactivación a la quiebra del sistema comercial imperial», Chronica Nova, 22, 1995, pp. 105-140.

García-Torralba Péréz, E.: Navíos de la Real Armada 1700-1860. Madrid, 2016.

Girard, A.: La rivalidad comercial y marítima entre Sevilla y Cádiz hasta finales del siglo XVIII. Sevilla, Renacimiento, 2006, pp. 92-114.

Kamen, H.: «El establecimiento de los intendentes en la administración española», Hispania. Revista Española de Historia, 24, 1964, pp. 63-76.

López Arandia, M. A.: «Maderas del rey. Aprovechamientos madereros en la provincia marítima de Segura de la Sierra», en ARAQUE JIMÉNEZ, E. y MOYA GARCÍA, E. (coords.): Aprovechamientos madereros en los montes jiennenses (siglos XIII-XX). Jaén, 2012, pp. 13-78.

Martínez González, A. J.: «La elaboración de la Ordenanza de Montes de Marina, de 31 de enero de 1748, base de la política oceánica de la monarquía española durante el siglo XVIII», Anuario de Estudios Americanos, 71:2, 2014, pp. 571-602.

Martínez González, A. J.: Las superintendencias de Montes y plantíos (1574-1748). Derecho y política forestal para las armadas en la Edad Moderna. Valencia, Tirant lo Blanch, 2015.

Martínez Navas, I.: «El Tribunal del Santo Oficio de Logroño y Don José del Campillo y Cossío», Berceo, 140, 2001, pp. 275-292.

Martínez Shaw, C.: «El tercio de frutos de la flota de Indias en el siglo XVIII», Archivo hispalense: Revista histórica, literaria y artística, tomo 56, n.º 171-173, 1, 1973, pp. 201-211.

Muro Orejón, A.: Cedulario Americano del siglo xviii, tomo II. Sevilla, 1969.

O’Donnell Y Duque De Estrada, H.: «Defensa militar de los reinos de Indias», en Historia militar de España. Edad Moderna: Ultramar y la Marina, t. 3, vol. 1. Madrid, Ministerio de Defensa, 2013, pp. 81-99.

Ormrod, D.: The rise of Commercial empires. England and the Netherlands in the Age of Mercantilism, 1650-1770. Cambridge University Press, 2003.

Parker, G.: «¿Por qué triunfó el asalto a Cádiz en 1596?», en BUSTOS RODRÍGUEZ, M. (dir.): El Asalto anglo-holandés a Cádiz en 1596 y su contexto internacional. Cádiz, Universidad de Cádiz, Ayuntamiento de Cádiz, 1997, pp. 93-124.

Pérez Fernández-Turégano, C.: Patiño y las reformas de la administración en el reinado de Felipe V. Madrid, Ministerio de Defensa, 2006.

Pérez-Mallaína Bueno, P. E.: Política naval española en el Atlántico, 1700-1715. Sevilla, 1982, pp. 405-407.

Pietschmann, H.: «Imperio y comercio en la formación del Atlántico español» en: Oliva Melgar, José M. y Lobato, I. (eds.): El sistema comercial español en la economía mundial (siglos xvii-xviii). Homenaje a Jesús Aguado de los Reyes. Huelva, Universidad de Huelva, 2013, pp. 71-95.

Pietschmann, H.: «Un testimonio alemán desconocido sobre el comercio y la navegación en el Atlántico: la curiosa descripción de Friedrich Martens de una navegación de Hamburgo a Cádiz en 1671-72», en Armillas Vicente, J. A. (ed.): Actas del VII Congreso Internacional de Historia de América. Ponencias y Comunicaciones. Zaragoza, 2 al 6 de julio de 1996. Zaragoza, 1998, pp. 1763-1796.

Pulido Bueno, I.: José Patiño. El inicio del gobierno político-económico ilustrado en España. Huelva, 1998.

Quintero González, J.: El arsenal de la Carraca (1717-1736). Madrid, 2000.

Ravina Martín, M.: El pleito Cádiz-Sevilla por la Casa de la Contratación. El Memorial de Francisco Manuel de Herrera. Cádiz, Diputación Provincial, 1984.

Reichert, R. B.: «El Caribe Centroamericano en la estrategia defensivo-militar de la Casa de los Austrias, siglos XVI y XVII», Caribbean Studies, 44:1-2, 2016, pp. 111-139.

Ricard, J. P.: Négoce d’Amsterdam. Ámsterdam, Imprenta Etienne Lucas, 1722.

Saralegui Y Medina, L.: Historia del cuerpo administrativo de la Armada. El Ferrol, 1867.

Schäfer, E.: El Consejo Real y supremo de las Indias. Historia y organización del Consejo y de la Casa de la Contratación de las Indias. Madrid, León, Marcial Pons, Junta de Castilla y León, 2003, 2 vols.

Serrano Mangas, F.: Armadas y flotas de la plata (1620-1648). Madrid, Banco de España, 1989.

Tapias Herrero, E.: «El teniente General López Pintado, cargador a Indias, Jefe de Escuadra y marqués de Torreblanca del Aljarafe», Temas Generales, 2010, pp. 408-417.

Torres Sanches, R.: La llave de todos los tesoros. La Tesorería General de Carlos III. Madrid, Sílex, 2012.

Trindade, A. R.: «Bourbon Naval Policy, Forestry and Timber Supply for Shipbuilding in Andalucia (1700-1759): Brief Introductory Research Notes», en Varela Gomes, R. (coord.): The Management of Iberian Forest Resources in the Early Modern Shipbuilding: History and Archaeology. Lisboa, IAP, 2015, pp. 57-65.

Vázquez De Prada, V.: «Las rutas comerciales entre España y América en el siglo XVIII», Anuario de Estudios Americanos, XXV, 1968, pp. 197-241.

Veitia Linaje, J. de: Norte de la Contratación de las Indias Occidentales (Sevilla: Imprenta de Juan Francisco de Blas, 1672). Edición facsímil, Madrid: Instituto de Estudios Fiscales, 1981, Estudio preliminar de Francisco de Solano.

WALKER, G. J.: Política española y comercio colonial, 1700-1789. Barcelona, Ariel, 1979.
Crespo Solana, A. (2017). The Intendance of Navy and the «Government of the Board of Trade»: The Naval Dream of José Patiño y Rosales (1717-1736). Studia Historica: Historia Moderna, 39(2), 75–114. https://doi.org/10.14201/shhmo201739275114

Downloads

Download data is not yet available.
+