Architecture, Vanguard, and Dystopia: The Inversion of Utopian Projects in Speculative Fiction and its Role on the Silver Screen

Abstract

This paper approaches the inversion suffered by avant-garde architecture in cinema and the role this architecture plays as an influence either on the sets, as a location or as a digital environment in speculative fiction films. From Metropolis (Lang, 1927) to The Man in the High Castle (Spotnitz, 2015-2019), through Fahrenheit 451 (Truffaut, 1966) and Alphaville (Godard, 1965), among others, narratives of anticipation have been inspired, architecturally, by real world buildings that are reflected in these films as a mirror in which we can see the inversion of reality for the construction of the worst possible world. By means of a bibliographic review and the analysis of a selection of relevant films, we will see how utopia gives way to dystopia and how we can study these constructions from perspectives that allow us not only to analyse the inversion of those architectural projects over time, but also to promote an appreciation of architecture as film heritage.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas


Arteaga, C. (2014). Atlantropa: el sueño utópico de construir la «Atlantida». Al Qantir: monografías y documentos sobre la historia de Tarifa, 16, pp. 176-184. http://www.alqantir.es/index.php/alqantir/article/view/134

Avgitidou, A. (2010). Architectural Dystopian Projections in the films Metropolis, Brazil, and the Island. En V. Vlastaras y K. Gkoutziouli (eds.), Utopía (pp. 164-169). Atenas: Athens School of Fine Arts.

Bonifacino, I. y Brum, C. (2017). La metrópolis oscura. Influencias arquitectónicas en la creación de las ciudades del cine de ciencia ficción. Anales de Investigación en Arquitectura, 3, pp. 27-40. https://doi.org/10.18861/ania.2013.3.0.2659

Bitsindou, E. (2017). Construire une utopie urbaine à Marne-la-Vallée: genèse, construction et postérité des Espaces d’Abraxas de Ricardo Bofill (Trabajo de Fin de Máster). Université Paris Sorbonne, París. https://www.researchgate.net/profile/Elodie-Bitsindou

Bradbury, R. (1998 [1955]). Fahrenheit 451 (Trad. A. Crespo). Barcelona: Plaza y Janés.

Calatrava, J. (2010). El espacio utópico. Una conversación Raymond Trousson. Minerva, 14(10), pp. 40-44. https://cbamadrid.es/revistaminerva/articulo.php?id=404

Castillo, A. E. (2021). Las categorías de la distopía: una propuesta reflexiva desde un enfoque de la imaginación sociológica. Distopía y sociedad: revista de estudios culturales, 1, pp. 51-68. https://www.distopiaysociedad.es/wp-content/uploads/2021/05/1DIS3-Andy-E.-Castillo-Patton.pdf

Castro, R. (2010). Ciudades Ideales, Ciudades sin Futuro. El Porvenir de la Utopía. Daímon. Revista Internacional de filosofía, 3, pp. 135-144. https://revistas.um.es/daimon/article/view/119121

Chabard, P. y Picon-Lefebvre, V. (dirs.) (2012). La Défense. Un dictionnaire architecture / politique. Marsella: Éditions Parenthèses.

Dick, P. K. (1962). The Man in the High Castle. Nueva York: G. P. Putnam’s Sons.

García, R. (2006). Un análisis de la «Deconstrucción Posmoderna» en Arquitectura (Tesis inédita de doctorado). Universidad Politécnica de Valencia, Valencia. https://riunet.upv.es/handle/10251/3448

González, C. M. (2006). Metrópolis. La imagen de la ciudad a través de la cámara de Fritz Lang. Revista Latente, 4, pp. 41-52. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/16914

Gorostiza, J. (2007). Proyecciones y utopías de la vanguardia. La arquitectura moderna en el cine fantástico (1920-1950). En D. Chiappe (coord.). Paradigmas. El desarrollo de la Modernidad Arquitectónica visto a través de la historia del cine (pp. 11-37). Madrid: Fundación Telefónica y La Fábrica.

Grávalos, I. (2022). El imaginario fílmico suburbial de los años sesenta. El fin de las utopías modernas. Proyecto, Progreso, Arquitectura, 27, pp. 16-31. https://doi.org/10.12795/ppa.2022.i27.01

Haber, E. (2017, 3 de marzo). Visions of Alt-Berlin in ‘The Man in the High Castle’. Bloomberg. https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-03-03/visions-of-alt-berlin-in-man-in-the-high-castle

Hervella, R. I. (2021). Repetición, Utopía y Modernidad: la Deutscher Wekbund y la estética Neoplástica, dos expresiones culturales repetitivas de la primera mitad del siglo xx (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/handle/10481/69629

Hispano, A. (2007). Alcanzados por el presente. [Notas para una conferencia sobre la irrupción del Futuro Presente]. En D. Chiappe (coord.), Paradigmas. El desarrollo de la Modernidad Arquitectónica visto a través de la historia del cine (pp. 75-89). Madrid: Fundación Telefónica y La Fábrica.

Jackson-Martín, R. (2013). Futuro en pretérito: apropiaciones visuales del pasado en la ciencia ficción distópica. Secuencias. Revista de Historia del Cine, 38, pp. 15-46. https://revistas.uam.es/secuencias/article/view/5862

Jencks, C. (1981 [1977]). El Lenguaje de la Arquitectura Posmoderna (Trad. R. Pérdigo y A. Kerrigan). Barcelona: Gustavo Gili.

Kumar, K. (2007). Pensar utópicamente: política y literatura. Revista Internacional de Filosofía Política, 27, pp. 65-80. http://e-spacio.uned.es/fez37/public/view/bibliuned:filopoli-2007-29-C6F29A09-F3B2-DFF5-D69A-52A6969F9979

Lallement, M. (2012). An experiment inspired by Fourier: J. B. Godin’s Familistere in Guise. Journal of Historical Sociology, 25(1), pp. 31-49. https://doi.org/10.1111/j.1467-6443.2011.01404.x

Lauret, B. (2018). Evolución Histórica: Muro Cortina, Lucernarios y Vidrio Estructural (Documento con ID 52520). Madrid: Escuela Técnica Superior de la Universidad Politécnica de Madrid. Recuperado el 31 de agosto de 2022, de https://oa.upm.es/52520/

Llorca, J. (2018). 50 años de Playtime (Tati, 1967): el cine como documento de la crisis del Movimiento Moderno. Revista 180, 41, pp. 14-24. https://doi.org/10.32995/rev180.Num-41.(2018).art-437

López, E. (1991). Distopía. Otro final de la utopía. REIS: Revista Española de Investigación Sociológicas, 55, pp. 7-23. https://doi.org/10.2307/40183538

Marchán, S. (2008). La Metáfora del cristal en las artes y la arquitectura. Madrid: Siruela.

Martorell, F. J. (2015). Transformaciones de la Utopía y la Distopía en la Postmodernidad. Aspectos ontológicos, epistomológicos y políticos. (Tesis inédita de doctorado). Universitat de València. https://roderic.uv.es/handle/10550/43879

Meléndez, E. (2019). El paisaje de un futuro tecnificado: un acercamiento a la arquitectura y al urbanismo dentro de la ciencia ficción. En M. Urraco y F. J. Martínez (eds.), De Esclavos y Robots y Esclavas. Paisajes Transmediáticos (pp. 83-100). Madrid: Los Libros de la Catarata.

Meléndez, E. (2021). Destrucción, patrimonio y distopía: notas sobre la iconoclastia en la ciencia ficción. Distopía y Sociedad: Revista de Estudios Culturales, 1, pp. 105-117. https://www.distopiaysociedad.es/wp-content/uploads/2021/06/1DIS7-Enrique-Melendez-Galan.pdf

Molina-Siles, P. (2017). Dibujando Metrópolis. El sueño arquitectónico de Fritz Lang. EGA. Expresión Gráfica Arquitectónica, 22(29), pp. 190-199. https://doi.org/10.4995/ega.2017.5229

More, T. (1998 [1516]). Utopía (Trad. E. García Estébanez). Madrid: Akal.

Mortice, Z. (2015, 15 de julio). Alphaville is 50: after Modernism lost it meaning, it still had its looks. Interiors. https://www.intjournal.com/thinkpieces/alphaville-is-50-after-modernism-lost-it-meaning-it-still-had-its-looks

Ortiz, Á. (1998). La arquitectura en el cine. Lugares para la ficción. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.

Peña Frade, N. (2002). La ciudad en la ciencia ficción (la literatura como ilustración y contraste de la teoría). Revista de Estudios Sociales, 11, pp. 85-91. https://doi.org/10.7440/res11.2002.10

Pérez, L. F. (2015). De la utopía moderna a la distopía posmoderna. Educación y Territorio, 5(9), pp. 79-90. https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/96

Rivera, David (2007). La arquitectura del futuro próximo. El paradigma urbano anti-utópico en el cine posterior a Blade Runner En D. Chiappe (coord.). Paradigmas. El desarrollo de la Modernidad Arquitectónica visto a través de la historia del cine (pp. 91-127). Madrid: Fundación Telefónica y La Fábrica.

Schuster, N. (2019). La Metrópolis y la arquitectura del poder: ayer, hoy y mañana. Lima: Editorial Horizonte.

Suppia, A. (2013). A Babel do futuro: por uma tradução de architecture parlante de Metropolis e Blade Runner. Remate de Males. Revista de Teoría e História Literária, 32(2), pp. 335-348 https://doi.org/10.20396/remate.v32i2.8635891

Tängerstad, E. (2012), The Medieval in the Modern: The Cathedral and the Skyscraper in Fritz Lang’s Metropolis. En M. F. Scholz, R. Bohn y C. Johansson (eds.), The Image of the Baltic: a Festschrift for Nils Blomkvist (pp. 143-166). Visby: Gotland University Press. http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A527129&dswid=-7444

Vielma, J. I. (2019). Tres ciudades en el cine de ciencia ficción. Distopías y consolidación de un régimen de acumulación flexible. Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 18(16), pp. 71-81. https://doi.org/10.18537/est.v008.n016.a06

Zamiátin, E. I. (2008 [1924]). Nosotros (Trad. S. Hernández-Ranera). Madrid: Akal.

Referencias audiovisuales

Ball, Wes (Director y Productor) y Bowen, Marty; Godfrey, Wyck; Goldsmith-Vein, Ellen; Hartwick Jr., Joe y Stollman, Lee (Productores) (2018). Maze Runner: the Death Cure [Película]. Estados Unidos: Gotham Group / Temple Hill Entertainment / Twentieth Century Fox.

Blomkamp, Neill (Director) y Block, Bill; Blomkamp, Neill y Kinberg, Simon (Productores) (2013). Elysium [Película]. Estados Unidos: TriStar Pictures / Media Rights Capital / QED International / Alpha Core / Simon Kinberg Productions / Genre Films / Sony Pictures Entertainment.

Eisenstein, Sergei (Director) (1929). Staroye e Novoye [Película]. Unión Soviética: Sovkino.

Gilliam, Terry (Director) y Milchan, Arnon (Productor) (1985). Brazil [Película]. Reino Unido y Estados Unidos: Embassy International Pictures.

Godard, Jean-Luc (Director) y Allamelle, René; Michelin, André; Moser, Giorgio y Sirtzky, Jo (Productores) (1965). Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution [Película]. Francia e Italia: André Michelin Productions / Filmstudio / Chaumiane / Athos Film.

Jasný, Vojtech (Director) y Von Zahn, Peter (Productor) (1982). Wir [Película]. Alemania Occidental: Windrose.

Kalogridis, Laeta (Creador) (2018-2020). Altered Carbon [Serie de televisión]. Estados Unidos: Mythology Entertainment / Skydance Television

Kubrick, Stanley (Director y Productor) (1971). A Clockwork Orange [Película]. Reino Unido y Estados Unidos: Warener Bros. / Polaris Productions / Hawk Films / Max. L. Raab Productions / Si Litvinoff Film Production.

Lang, Fritz (Director) y Pommer, Erich (Productor) (1927). Metropolis [Película]. Alemania: Universum Film.

Lawrence, Francis (Director) y Jacobson, Nina y Kilik, Jon (Productores) (2015). The Hunger Games: Mockingjay – Part 2 [Película]. Estados Unidos: Color Force / Lionsgate / French Tax Credit

McTeigue, James (Director) y Hill, Grant; Orleans, Lorne; Wachowski, Lana [como Wachowski, Larry] y Wachowski, Lilly [como Wachowski, Andy] (Productores) (2005). V for Vendetta [Película]. Estados Unidos / Reino Unido / Alemania: Warner Bros. / Virtual Studios / Silver Pictures / Anarchos Productions / Studio Babelsberg / Medieboard Berlin-Brandenburg / Dc Comics.

Miller, Bruce (Creador) (2017-). The Handmaid’s Tale [Serie de televisión]. Estados Unidos: MGM Television.

Scott, Ridley (Director) y Deeley, Michael (Productor) (1982). Blade Runner [Película]. Estados Unidos: The Ladd Company / Shaw Brothers / Warner Bros. / Blade Runner Partnership / Michael Deeley Production / Ridley Scott Productions.

Spielberg, Steven (Director) y De Line, Donald; Farah, Dan; Macosko, Kristie y Spielberg, Steven (Productores) (2018). Ready Player One [Película]. Estados Unidos e India: Warner Bros. / Amblin Entertainment / Village Roadshow Pictures / Dune Entertainment / De Line Pictures / Farah Films & Management / Reliance Entertainment.

Spotnitz, Frank (Creador) (2015-2019). The Man in the High Castle [Serie de televisión]. Estados Unidos, Reino Unido y Canadá: Amazon Studios / Big Light Productions / Electric Shepherd Productions / Headline Pictures / Picrow / Reunion Pictures / Scott Free Productions.

Spotnitz, Frank y Oleson, Erik (2016). Travelers (episodio 3 de la segunda temporada). En Spotnitz, F. (Creador), The Man in the High Castle [Serie de televisión]. Estados Unidos, Reino Unido y Canadá: Amazon Studios / Big Light Productions / Electric Shepherd Productions / Headline Pictures / Picrow / Reunion Pictures / Scott Free Productions.

Tati, Jacques (Director y Productor) (1958). Mon Oncle [Película]. Francia e Italia: Specta Films / Gray-Film / Alter Films / Film del Centauro / Cady Films.

Tati, Jacques (Director) y Bernard, Maurice (Productor) (1967). Playtime [Película]. Francia e Italia: Specta Films / Jolly Film.

Truffaut, François (Director) y Allen, Lewis M. (Productor) (1966). Fahrenheit 451 [Película]. Reino Unido: Anglo Enterprises / Vineyard Film Ltd.

Vertov, Dziga (Director) (1929). Chelovek s kino-apparatom [Película]. Unión Soviética: Vseukrainske Foto Kino Upravlinnia (VUFKU).

Villeneuve, Denis (Director) y Johnson, Broderick; Kosovo, Andrew A.; Sikes, Cynthia y Yorkin, Bud (Productores) (2017). Blade Runner 2049 [Película]. Estados Unidos / Reino Unido / Canadá / Hungría / España / México: Alcon Entertainment / Columbia Pictures / Sony / Torridon Films / 16:14 Entertainment / Scott Free Production / Babieka / Thunderbirds Films.

Wimmer, Kurt (Director) y de Bont, Jan y Foster, Lucas (Productores) (2002). Equilibrium [Película]. Estados Unidos: Dimension Films / Blue Tulip Productions
Meléndez Galán, E. (2023). Architecture, Vanguard, and Dystopia: The Inversion of Utopian Projects in Speculative Fiction and its Role on the Silver Screen. El Futuro Del Pasado, 14, 97–121. https://doi.org/10.14201/fdp.30211

Downloads

Download data is not yet available.
+