he Future as Farce: Reflexive Impotence and Repetition of History in Contemporary Mainstream Dystopia

Abstract

Over the course of time, dystopias have become one of the prevailing modes of approaching a critique of reality. In the 21st century we witness a new boom in the genre, in which the relationship between crisis and dystopia has become closer. The threats that loom over our times (among which military conflicts, economic crisis, ecological emergency and rising right-wing populism are the most noteworthy), are captured in these dystopias in the form of images such as those of ruins or totalitarianisms. Thus, and following the premise of the repetition of history, dystopias turn to the past of the Western world as a way of lecturing about the present, in order to avoid the same mistakes of previous times. However, in this reified repetition of history, dystopian images tend to avoid the connections that link it not only to the present crises but also to the future dystopian debacle. To this end, we understand that the recurrence of history collaborates to its oblivion, thereby reinforcing the «reflexive impotence» which characterizes our times, according to Mark Fisher (2018). In order to confirm such hypotheses, this article aims to inquire into some of the main tropes of the most successful cinematic dystopias of our times, in an attempt to elucidate the discourses behind such reification.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Ball, W. (Director). (2014). The Maze Runner [Película]. Gotham Group, Temple Hill Entertainment, TSG Entertainment.

Ball, W. (2015). Maze Runner: The Sorch Trials [Película]. Gotham Group, Temple Hill Entertainment.

Ball, W. (2018). Maze Runner: The Death Cure [Película]. Gotham Group, Temple Hill Entertainment, Oddball Entertainment.

Bauman, Z (2017). Retrotopía. Barcelona: Paidós.

Berman, R. A. (2010). Democratic Destruction: Ruins and Emancipation in the American Tradition. En J. Hell et al., Ruins of Modernity (pp. 104-117). Durham: Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw4pf.11

Blomkamp, N. (Director). (2013). Elysium [Película]. Alphacore, Media Rights Capital, QED International.

Bosch, A. (2005). Historia de los Estados Unidos. 1776-1945. Barcelona: Crítica.

Burger, N. (Director). (2014). Divergent [Película]. Summit Entertainment, Red Wagon Productions.

Campbell, J. (1959). El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Carmona, R. (2010). Cómo se comenta un texto fílmico. Madrid: Cátedra.

De Lauretis, T. (1992). Alicia ya no. Feminismo, Semiótica, Cine. Madrid: Cátedra.

Fisher, M. (2018). Realismo capitalista: ¿No hay alternativa? Buenos Aires: Caja negra.

Fukuyama, F. (1990). ¿El fin de la Historia? Claves de razón práctica, (1), pp. 85- 96.

Garcés, M. (2017). Nueva ilustración radical. Barcelona: Anagrama.

González Rúa, J. D. (2018). Modernidad, historia y emancipación. Algunas consideraciones críticas (Tesis Doctoral). Universidad de Buenos Aires.

Hobsbsawm, E. (1995). Historia del siglo xx. 1914-1991. Barcelona: Crítica.

Huyssen, A. (2010). Authentic Ruins: Products of Modernity. En J. Hell et al., Ruins of Modernity (pp. 17-28). Durham: Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw4pf.6

Jameson, F. (1991). El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona: Paidós.

Jameson, F. (2002). El giro cultural: escritos seleccionados sobre el posmodernismo 1983-1998. Buenos Aires: Manantial.

Laplanche, J. y Pontalis, J-B. (2004). Diccionario de psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.

Lawrence, F. (Director). (2013). The Hunger Games: Catching Fire [Película]. Lionsgate, Color Force

Lawrence, F. (Director). (2014). The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 [Película]. Lionsgate, Color Force.

Lawrence, F. (Director). (2015). The Hunger Games: Mockingjay – Part 2 [Película]. Lionsgate, Color Force.

Lieven, A. (2005). America Right or Wrong: An anatomy of American nationalism. Oxford: University Press.

Lukács, G. (1970). Historia y conciencia de clase. La Habana: Instituto del Libro.

Martorell, F. (2019). Soñar de otro modo. Cómo perdimos la utopía y de qué forma recuperarla. Valencia: La Caja Books.

Martorell, F. (2021). Contra la distopía. La cara B de un género de masas. Valencia: La Caja Books.

Marx, K. (1972). El Dieciocho Brumario de Luis Bonaparte. Buenos Aires: Anteo.

Metz, Christian (2001). El significante imaginario. Psicoanálisis y cine. Barcelona: Paidós.

Noyce, Ph. (Director). (2014). The Giver [Película]. Walden Media, The Weinstein Company.

Rey Segovia, A. C. (2021). ¿No hay alternativa? Aperturas utópicas y clausuras distópicas: una mirada al futuro a través del cine de masas del siglo xxi (Tesis inédita de doctorado). Universitat de València.

Ross, G. (Director). (2012). The Hunger Games [Película]. Lionsgate, Color Force

Sánchez Biosca, V. (1995). Una cultura de la fragmentación. Pastiche, relato y cuerpo en el cine y la televisión. Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.

Sicher, E. (2000). The Future of the Past: Countermemory and Postmemory in Contemporary American Post-Holocaust Narratives. History and Memory, 12(2), pp. 56-91. https://doi.org/10.2979/his.2000.12.2.56

Sirota, D. (2011). Back to Our Future: How the 1980s Explain the World We Live in Now—Our Culture, Our Politics, Our Everything. Nueva York: Ballantine Books.

Schwentke, R. (Director). (2015). The Divergent Series: Insurgent [Película]. Red Wagon Entertainment, Summit Entertainment, Mandeville Films.

Schwentke, R. (Director). (2016). Allegiant [Película]. Red Wagon Entertainment, Mandeville Films.

Spielberg, St. (Director). (2002). Minority Report [Película]. Amblin Entertainment, Cruise/Wagner Productions.

Spielberg, St. (Director). (2018). Ready Player One [Película]. Warner Bros. Pictures, Amblin Partners, Village Roadshow Pictures, De Line Pictures.

Stanton, A. (Director). (2008). Wall·E [Película]. Pixar, Walt Disney Pictures.

Villeneuve, D. (Director). (2017). Blade Runner 2049 [Película]. Alcon Entertainment, Columbia Pictures, Bud Yorkin Productions, Torridon Films.
Rey Segovia, A.-C. (2023). he Future as Farce: Reflexive Impotence and Repetition of History in Contemporary Mainstream Dystopia. El Futuro Del Pasado, 14, 123–150. https://doi.org/10.14201/fdp.30206

Downloads

Download data is not yet available.
+