To Learn from the Historical Experience: Teachers’ Representations about the Use of Oral History as a Didactic Strategy

  • Belén Meneses Varas
    Universidad Autónoma de Barcelona profesora.belen.meneses[at]gmail.com
  • Neus González-Monfort
    Universidad Autónoma de Barcelona
  • Antoni Santisteban Fernández
    Universidad Autónoma de Barcelona

Abstract

This article discusses the results of a qualitative research of the historical experience (HE) as a fundamental aspect of the student’s construction of the historical knowledge. The goals of this study were: to define the meaning of the HE from the perspective of the didactic of social sciences, recognize its relationship with the development of the historical thinking and learn how to develop it in the processes of teaching and learning. These goals were explored through the teachers’ representations of the concept of HE from their reflexions of their practice in the classroom when they used the oral history. This study used a qualitative interpretive approach, based in study of case, with a mixed methodology. The data of thirty-three respondents to questionnaires and eight in depth interviews were analyzed.The results indicated that the teachers’ representations of the HE were associated to three dimensions: experiential, cognitive and applied. It was found that in the processes of the teaching and learning these three dimensions have to function in a dynamic and inter-related way to be considered as HE. It is important to note that the HE can be linked to the historical thinking as an essential aspect for the development of the competencies and the facilitation of the student’s personal agency in the constructions of the his/her historical knowledge. The ways to develop the HE in the processes of teaching and learning are through the use of the following resources, the use of testimonial, historical interpretation and active methodologies oriented to the civic participation.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Anguera, C. (2012). El concepte de futur en l´ensenyament de les ciències socials. Estudis de cas a l’ educación secundària. (Tesi doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona. Recuperado el 2 diciembre de 2018, de .

Ankersmit, F. (1993). La experiencia histórica. Historia y Grafía, 10, pp. 209-266. .

Ankersmit, F. (2005). Sublime Historical Experience. California, Estados Unidos: Stanford University Press

Ankersmit, F. (2006a). The three levels of «Sinnbildung» in Historicail Weiting. En J. Rusën (ed.), Meaning & Representation in History (pp. 108-122). New York/Oxford: Berghahn Books.

Ankersmit, F. (2006b). Lenguage and Historical Experience. En J. Rusën (ed.), Meaning & Representation in History (pp. 137-152). New York/Oxford: Berghahn Books.

Ankersmit, F. (2008). Experiencia Histórica Sublime. Santiago, Chile: Palinodia.

Belvedresi, R. (2011) Las dimensiones temporales de la experiencia histórica. VIII Jornadas de Investigación en Filosofía, La Plata: Espacios de diversión. .

Cohen, M. y Manion, L. (1990). Métodos de Investigación Educativa. Madrid: La Muralla.

Dalongeville, A. (2003). Noción y práctica de la situación-problema en historia. En Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 2, pp. 3-12. .

Davison, M. (2012). Teaching historical empathy and the 1915 Gallipoli campaign. En M. Hartcourt, y M. Sheehan (eds.), History Matters: Teaching and Learning history in New Zealand schools in the 21st century (pp. 11-31). Wellington: NZCER Pres.

Domingo, A. (1993). Introducción: Historia y filosofía. En H. Gadamer, El problema de la conciencia histórica (pp. 9-38). Madrid: Tecnos.

Flick, U. (2007). Introducción a la Investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Flick, U. (2015). El diseño de Investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Gadamer, H. (1977). Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Gadamer, H. (1993). El problema de la conciencia histórica. Madrid: Editorial TECNOS.

Gadamer. H (1995). El giro hermenéutico. Madrid: Ediciones Cátedra.

González, P. (2006). Conciencia Histórica y Enseñanza de la Historia: Una mirada desde los libros de texto. Enseñanza de Las Ciencias Sociales, 5, pp. 21-30. .

González-Monfort, N., Pagès, J., y, Santisteban, A. (2011). ¿Cómo evaluar pensamiento histórico? En P. Martínez, S. Molina y A. Santisteban (eds.), La evaluación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las ciencias sociales (vol. 1, pp. 221- 231). Murcia: AUPDCS. .

Henríquez, R. (2009). Vivir en una historia lejana: Aprender a pensar históricamente en la heterogeneidad cultural. Íber Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 62, pp. 66-79

Ibáñez, A., Gillate, I. y Madariaga, J. M. (2015). Utilización de la historia oral para el aprendizaje de contenidos históricos en Educación Secundaria y su relación con la identidad local, la motivación y el autoconcepto social. Tempo e Argumento, 7(16), pp. 204?229. .

Lévesque, S. (2008). Thinking Historically. Educating Students for the Twenty-First Centur. Toronto: University of Toronto Press.

Llusà, J. (2015). Ensenyar història des de la contemporaneïtat estudi de cas sobre la construcció i aplicació del concepte contemporaneïtat a l’ESO. (Tesi doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona. .

Mattozzi, I. (2011). Oltre il dovere della memoria: i compiti della scuola. En E. Perillo (a cura di), La colpa di essere nati. Marta Minerbi e Alessandro Ottolenghi: ebrei cittadini trevigiani (pp. 107-122). Treviso: Istresco.

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.

Muñoz, E. y Pagès, J. (2012). La relación pasado- presente en la enseñanza de la historia en la educación secundaria obligatoria catalana. Clio & asociados, 16, pp. 11-38. .

Pagès, J. (2003). Ciudadanía y enseñanza de la historia. Reseñas de Enseñanza de la Historia, 1, pp. 11-42.

Pagès, J. (2009). El desarrollo del pensamiento histórico como requisito para la formación democrática de la ciudadanía. Reseñas de Enseñanza de la Historia, 7, pp. 69-91.

Pagès, J, y Santisteban, A. (2011). Enseñar y aprender ciencias sociales. En A. Santisteban y J, Pagès (coords.), Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en la educación primaria. Ciencias sociales para aprender, pensar y actuar (pp. 23- 39). Madrid: Editorial Síntesis.

Pagès, J. y Santisteban, A. (2014). Una mirada del pasado al futuro en la didáctica de las ciencias sociales. En J. Pagès y A. Santisteban (eds.), Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales (vol. 1, pp. 17-39). Barcelona: Servicio de Publicaciones de la UAB/ AUPDCS. .

Plá, S. (2005). Aprender a pensar históricamente. La escritura de la historia en el bachillerato. México: Plaza y Valdés.

Plá, S. (2011). La enseñanza de la historia como objeto de investigación. Secuencia [online], 84, pp. 163-184. .

Plá, S. y Pagès, J. (2014). Una mirada regional a la investigación en enseñanza de la historia en América Latina. En S. Plá y Pagès, J. (coord.), La investigación en enseñanza de la Historia en América Latina (pp. 13-38). México: Bonilla Artigas Editores.

Plá, S. y Pérez, M. (2013). Pensar Históricamente como pasado reciente de México. Clío & Asociados, 17, pp. 27-55. .

Ross, W. (2015). Teaching for change: Social education and critical knowledge of everyday life. In S. Totten (ed.), The importance of teaching social issues; Our pedagogical creeds (pp. 141-147). New York: Routledge.

Rüsen, J. (1992). El desarrollo de la competencia narrativa en el aprendizaje histórico. Una hipótesis ontogenética relativa a la conciencia moral. Propuesta Educativa, 7, pp. 27-36.

Rüsen, J. (2001). What is Historical Consciousness? A Theoretical Approach to Empirical Evidence. Paper presented at the Canadian Historical Consciousness in an International Context: Theoretical frameworks, Centre for the Study of Historical Consciousness. Vancouver: University of British Columbia.

Rüsen, J. (2007). Memory, history and the quest for the future. En L. Cajani y A. Ross (eds.), History Teaching, Identities and Citizenship: European Issues in Children’s Identity and Citizenship (7) (pp. 13-34). London: Trentham Books (Staffordshire).

Sabariego, M. (2004). El proceso de la investigación (parte 2). En R. Bisquerra (coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 127-163). Madrid, España: Editorial La muralla.

Saiz, J. y Fuster, C. (2014). Memorizar historia sin aprender pensamiento histórico. Las PAU de Historia de España. Investigación en la escuela, 84, pp. 47?57. .

Santisteban, A. (2005). Les representacions i l’ensenyament del temps històric. Estudis de cas en formació inicial de mestres de primària en Didàctica de les Ciències Socials. (Tesi doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona. .

Santisteban, A. (2010). La formación en competencias de pensamiento histórico. En Clío & Asociados. La historia Enseñada, 14, pp. 34-55. .

Santisteban, A., González-Monfort, N. y Pagès, J. (2010). Una investigación sobre la formación del pensamiento histórico. En R. M. Ávila, P. Rivero y P. L. Domínguez (coords.), Metodología de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 115-128). Zaragoza: Fernando el Católico/AUPDCS. .

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), pp. 4-14. doi: .

Seixas, P. & Peck, C. (2004). Teaching historical thinking. En A. Sears y I. Wright (eds.), Challenges and Prospects for Canadian Social Studies (pp. 109-117). Vancouver: Pacific Educational Press.

Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Madrid: Ediciones Morata.

Stearns, P. (2004). Thinking History. Washington D. C: American Historical Association.

Soria, G. (2014). El pensamiento histórico en la educación primaria: estudio de casos a partir de las narraciones históricas. (Tesis doctoral). .

Van der Maren, J. M. (1995). Méthodes des recherche pour l’éducation. Bruselas: De Boeck-Wesmael.

Van Maner, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Colección Idea Universitaria

Wineburg, S. (2001). Historical Thinking and other Unnatural Acts: Charting the Future of teaching the past. Philadelphia: Temple University Press.

Yuste, M. (2017). L’empatia i l’ensenyament-aprenentatge de les Ciències Socials a l’Educació Primària a Catalunya. Un estudi de cas. (Tesi doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona.
Meneses Varas, B., González-Monfort, N., & Santisteban Fernández, A. (2019). To Learn from the Historical Experience: Teachers’ Representations about the Use of Oral History as a Didactic Strategy. El Futuro Del Pasado, 10, 257–286. https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.009

Downloads

Download data is not yet available.
+