The Reason for the Insufficient Development of the Philosophy of the Social Siences

Abstract

Is intended to demonstrate that the social sciences have not had enough development because Comte legitimized only the methodology of the natural sciences, as the only valid for the social sciences. For his part, Dilthey makes criticism relevant to indicating that social sciences seek to understand the facts, more to explain them as do natural sciences; therefore, must move more in a qualitative paradigm and quantitative not; therefore, proposes to search own for Social Sciences epistemology, as the object of study are men and their relationships which does not have a uniform behavior, as the natural world. The natural sciences seek why phenomena; the social understanding of them.During the 20th century, there were attempts by various philosophers to find an episteme of social sciences for a faster development of the same, without achieving it fully. Hence the crises of the epistemology of social sciences, which have not even a proper expansion.Various epistemological attempts to develop the social sciences hermeneutics of Gadamer, the phenomenology of Husserl, the critique of Habermas philosophy include philosophy of language Wittgenstein and critical rationalism or hypothetical-deductive method of Popper and those who deviate from it, Khun and Lakatos.However, from the ideas of the philosophers mentioned, occurred in the last four decades, a major advance in the development of the social sciences, because there have been studies with emphasis qualitative but quantitative contributions; the natural sciences have also done something similar.At the same time, in the development of the Sciences of education has passed something similar to that described above.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Ayer, A. J. (1977). El Positivismo Lógico. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España.

Bacon, F. (1620). Novum Organum. Publicado en Madrid en 1984: Sarpe.

Briones, G. (2002). Epistemología de las Ciencias Sociales. Colombia: Arfo Editores e Impresores Ltda.

Buber, M. (1977). Yo y Tú. Buenos Aires: Ed. Nueva Visión.

Bunge, M. (1973). La Ciencia, su Método y su Filosofía. Buenos Aires: Ed. Siglo XX.

Caiceo, J. (1980). El Desarrollo Estructural de una Organización Educacional No Formal: Caso Estudio Fundación DUOC, en su Primera Década de Existencia: 1968 1978. Santiago de Chile: Tesis para optar al Grado de Magister en Educación. Pontificia Universidad Católica de Chile.

Caiceo, J. (1992). En Torno al Problema del Ser. Santiago de Chile: IPES Blas Cañas.

Caiceo, J. (1999). Un Esbozo para la Historia del CPEIP. Santiago de Chile: Litografía Valente, Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas, Ministerio de Educación.

Caiceo, J. (2014). Filosofía Franciscana: Principales Autores en sus Textos. Santiago de Chile: Colegio Santa Isabel de Hungría-Ministerio de Educación (Fondos SEP).

Caiceo, J. (2016). La Pedagogía de Dewey en Chile: Su Presencia, a través de sus discípulos, durante el Siglo XX. Santiago de Chile: Ediciones Universidad de Santiago de Chile.

Carnap, R.; Hahn, H. y Neurath, O. (2002). La Concepción Científica del Mundo: El Círculo de Viena. Redes. Revista de Estudios sobre la Ciencia y la Tecnología, 18, pp. 103-149.

Carnap, R. (1988), La Construcción Lógica del Mundo. 3.ª Edición, México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Claparède, E. (1909). Psychologie de l’Enfant et Pédagogie Expérimentale. Geneve: Küngdig.

Comte, A. (1980). Discurso sobre el Espíritu Positivo. Madrid: Alianza.

Dilthey, W. (1944). Introducción a las Ciencias del Espíritu. México: Fondo de Cultura Económica.

Gadamer, H.-G. (1977). Verdad y Método I: Fundamentos de una Hermenéutica Filosófica. Salamanca: Sígueme.

Gadamer, H.-G. (2002). Verdad y Método II. Salamanca: Sígueme,

Geymonat, L. (2009). Historia de la Filosofía y de la Ciencia. Barcelona: Crítica.

Giannini, H. (2005). Breve Historia de la Filosofía. Santiago de Chile: Catalonia.

Habermas, J. (1987). Teoría de la Acción Comunicativa, 2 vols. Madrid: Taurus.

Hessen, J. (1964). Teoría del Conocimiento. 10ª ed., Madrid: Espasa-Calpe S.A.

Horkheimer, M. (2008). Teoría Tradicional y Teoría Crítica. Buenos Aires: Amorrortu.

Husserl, E. (1982). Investigaciones Lógicas Vol. I. Madrid: Alianza Editorial.

Husserl, E. (1997). Ideas Relativas a una Fenomenología Pura y una Filosofía Fenomenológica. Libro primero. México: Fondo de Cultura Económica.

Jaeger, W. (1990). Paideia: Los Ideales de la Cultura Griega. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España.

Kuhn, T. (1971). La Estructura de las Revoluciones Científicas. México: Fondo de Cultura Económica.

Lakatos, I. (1983). La Metodología de los Programas de Investigación Científica. Madrid: Alianza Editorial.

Locke, J. (1994). Ensayo sobre el Entendimiento Humano. México: Fondo de Cultura Económica.

Marcel, G. (1964). El Misterio del Ser. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Pestalozzi, J. E. (1980). Cómo Gertrudis Enseña a sus Hijos. Carta sobre la Educación de los Niños. México: Porrúa.

Popper, K. (1999). Miseria del Historicismo. Madrid: Alianza Taurus.

Rousseau, J.-J. (1998). Emilio, o De la Educación. Madrid: Alianza.

Serrano, J. A. (2010) (Compilador). Filosofía Actual: En Perspectiva Latinoamericana. Bogotá: San Pablo.

Wittgenstein, L. (2007). Tractatus logico-philosophicus. Madrid: Tecnos.

Wittgenstein, L. (2017). Investigaciones Filosóficas. Madrid: Editorial Trotta.
Caiceo Escudero, J. (2018). The Reason for the Insufficient Development of the Philosophy of the Social Siences. El Futuro Del Pasado, 9, 393–418. https://doi.org/10.14516/fdp.2018.009.001.014

Downloads

Download data is not yet available.
+