Mythology, Popular Culture and Role-playing Games

  • Iván Pérez Miranda
    Universidad de Valladolid ivan.perez[at]uva.es
  • Severiano Acosta Del Río
    Investigador independiente

Abstract

Since their origins, role-playing games have been linked with the fantasy literature genre, which in turn rewrites the mythic stories. Role-playing games and fantasy literature will establish a dialogue exercising a reciprocal influence and making contact with another type of media like cinema, comic-books or videogames. In this dialogue, mythology will be present indeed. This paper’s intention is to delve in the relationships between mythology, popular culture and the roleplaying games, since their influences and inspirations, to the very structure of the narrative in roleplaying games, where players take the role of heroes going through their initiatory journey, a journey with a great potential to educate, in which both players and their characters will evolve through their own endless stories.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Asensio Duarte, P. (2015). El jugador de rol en el entorno digital: Una nueva audiencia para las narrativas transmedia. Sphera Publica, 15(1-2), 34-56.

Campbell, J. (2001). El héroe de las mil caras: Psicoanálisis del mito. México: Fondo de Cultura Económica [edición original: 1949].

Carbó García, J. R., y Pérez Miranda, I. (2010). Fuentes históricas de los juegos de rol: un experimento para la didáctica de la historia antigua. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(3), 149-167.

Conill, P. J. [Zonk PJ Demonio Sonriente]. (2014, 15 de febrero). Literatura fantástica y juegos de rol: Mismo lenguaje, distinta narrativa [archivo de video]. Recuperado el 1 de abril de 2016, de .

Copier, M. (2005). Connecting Worlds. Fantasy Role-Playing Games, Ritual Acts and the Magic Circle. En Proceedings of DiGRA 2005 Conference: Changing Views – Worlds in Play. Online. Recuperado el 1 de abril de 2016, de .

Cruz, C. de la (2007, 12 julio). Mazes & Minotaurs. Frikoteca. Recupereado el 1 de abril de 2016, de .

Eco, U. (1986). La estrategia de la ilusión. Editorial Lumen, Barcelona.

Elliott, P. [Mithras] (2002, 1 de noviembre). The Gygax - Arneson Tapes. En Tempus Fugit: History for Games, RPGnet. Recuperado el 1 de abril de 2016, de .

Gigax, G. (1985). On the Influence of J. R. R. Tolkien on the D&D and AD&D games. The Dragon, 95, 12-13.

Gil Vrolijk, C. (2002). Estructuras no lineales en la narrativa (literatura, cine y medios electrónicos) (Tesis doctoral). Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

Herrera Pintado, A. (2015). Cheating Death: Analysis of the Literary Vampires in Role Playing Games. JACLR: Journal of Artistic Creation and Literary Research, 3(2), 67-82.

Jenkins, H. (2003, 15 de enero). Transmedia Storytelling. MIT Technology Review. Recuperado el 1 de abril de 2016, de .

Konzack, L. (2015). Mark Rein·Hagen’s Foundational Influence on 21st Century Vampiric Media. Akademisk kvarter, 11, 115-128.

Laycock, J. (2015). Dangerous Games: What the Moral Panic over Role-paying Games Says About Play, Religion and Imagined Worlds. Oakland, California: University of California Press.

Larsen, J. (2015). Meet Mark Rein-Hagen, Tbilisi’s Resident Game Master. En Georgia Today (04 junio 2015). Recuperado el 1 de abril de 2016, de .

Martínez Parra, D. (2012). La potencialidad didáctica de los juegos de rol para la enseñanza aprendizaje de las ciencias sociales. Desarrollo de un caso práctico en Educación Secundaria Obligatoria (Trabajo de Fin de Máster). Universidad de Almería, España.

Pérez Miranda, I., y Carbó García, J. R. (2010). Juegos de rol y roles de género. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(3), 168-184.

Rangel Jiménez, M. (2015). Los juegos de rol, herramienta comunicativa generadora de narrativas hiperreales interactivas. (Avance de investigación, estado del arte). En Solís E. Hernández, y R. Domínguez Cortina (coords.), Historias y aportes sociales de la investigación de la comunicación en México: ¿Cuáles son los acuerdos mínimos del núcleo disciplinario? Memorias XXVII Encentro Nacional de la AMIC, Querétaro. Recuperado el 1 de abril de 2016, de: .

Rodríguez Martínez, M. (2011). Tolkien y la mitología griega: puntos de convergencia y diferenciación en el tratamiento de la mujer. Estel. Revista oficial de la Sociedad Tolkien Española, 70, pp. 2-7.

Sevillano Pareja, H. (2008). Estudio del sector editorial de los juegos de Rol en España: historia, tipología, perfil del lector, del autor, del traductor y del editor (Tesis doctoral). Universidad de Salamanca, España.

Sevillano Pareja, H. (2010). El perfil del editor de juegos de rol. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(3), 205-225.

Sevillano Pareja, H. (2012). Historia de una publicación periódica: el caso de la revista Dragón (edición norteamericana). El Futuro del Pasado, 3, 503-521.

Veyne, P. (1987). ¿Creyeron los griegos en sus mitos? Ensayo sobre la imaginación constituyente. Barcelona: Gránica.
Pérez Miranda, I., & Acosta Del Río, S. (2016). Mythology, Popular Culture and Role-playing Games. El Futuro Del Pasado, 7, 219–237. https://doi.org/10.14516/fdp.2016.007.001.007

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Downloads

Download data is not yet available.
+