Paleolithic rock art in the open air place of La Salud (Tormes valley, Salamanca)
Abstract In 2013 a new open air rock art site was discovered in the place called La Salud in the city of Salamanca. In 2014 we carried out an intensive survey to have a better knowledge. As a result, in three decorated sectors were distinguished containing in total four animal representations –two horses, a cervico-dorsal line and a possible goat– and several non figurative motives composed by crossed lines. Different preservation issues affecting the site, such as landslide and erosion, have probably hampered the conservation of more representations all along the valley. Despite the low number of figures, the technical and the formal procedures used in for these representations link directly La Salud site with other open air rock-art sites as Siega Verde and Foz Côa. This extents considerably the territory of these kind of representations revealing the necessity of more intense work to investigate the Upper Paleolithic habitat in the Meseta.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
ALCARAZ, M.; LÓPEZ RECIO, M.; ROCA, M.; TAPIAS, F.; RUS, I.; BAENA, J.; MORÍN, J.; PÉREZ GONZÁLEZ, A. Y SANTONJA, M. (2012): “Nuevos datos sobre el yacimiento paleolítico de Las Delicias. Un taller solutrense en el valle del Manzanares (Madrid, España)”. En AVEZUELA, B. Y JORDÁ J. F. (eds.): De punta a punta. El Solutrense en los albores del siglo XXI (Cong. Int. El Solutrense-Centenario de las excavaciones en La Cueva de Ambrosio). Espacio, Tiempo y Forma, Serie I, Nueva Época. Prehistoria y Arqueología, 5, pp.427-446.
ALCOLEA, J. J. Y BALBÍN, R. (2003): “El Arte Rupestre Paleolítico del interior peninsular: Elementos para el estudio de su variabilidad regional”. En Balbín, R. y Bueno, P. (eds.): Primer Symposium Internacional de Arte Prehistórico de Ribadesella. El Arte Prehistórico desde los inicios del siglo XXI. Ribadesella, pp. 223-254.
ALCOLEA, J. J. Y BALBÍN, R. (2006): Arte Paleolítico al aire libre. El yacimiento rupestre de Siega Verde, Salamanca. Arqueología en Castilla y León, 16. Valladolid.
ALCOLEA, J. J. Y BALBÍN, R. (2012): “El Arte rupestre Paleolítico del interior peninsular”. En VV. AA.: Arte sin artistas. Una mirada al Paleolítico. Alcalá de Henares: mar, pp.184-207.
AUBRY, T. (2002): “Le contexte archéologique de l’art paléolithique à l’air libre de la vallée du Côa, Portugal”. En Sacchi, D. (ed.): L’art paléolithique à l’air libre. Le paysage modifié par l’image (Tautavel-Campône, 1999). Carcassonne: gaep & géopré, pp. 25-38.
AUBRY, T.; MANGADO, X.; SAMPAIO, J. D. Y SELLAMI, F. (2001): “Open-air rock-art, territories and modes of exploitation during the Upper Palaeolithic in the Côa Valley (Portugal)”, Antiquity, 76, pp. 62-76. http://dx.doi.org/10.1017/S0003598X0008981X
BALBÍN, R.; ALCOLEA, J.; SANTONJA, M. Y PÉREZ MARTÍN, R. (1991): “Siega Verde (Salamanca). Yacimiento artístico paleolítico al aire libre”. En Santonja, M. (ed.): Del Paleolítico a la Historia. Salamanca: Museo de Salamanca, pp. 33-47.
BAPTISTA, A. M. (1999): No tempo sem tempo. A arte dos caçadores paleolíticos do Vale do Côa. Com uma perspectiva dos ciclos rupestres pós-glaciares. Vila Nova de Foz Côa: Parque Arqueológico Vale do Côa.
CORCHÓN, M. S. (coord.) (1997): La cueva de La Griega de Pedraza (Segovia). Memorias JCYL. Zamora.
CORCHÓN, M. S.; RIVERO, O.; HERNANDO, C. Y GARATE, D. (2012): “La cueva de La Griega (Pedraza, Segovia, España) en la encrucijada ibérica: nuevos análisis del arte parietal paleolítico a través del análisis factorial de correspondencias”, Espacio, Tiempo y Forma, Nueva época, Serie i, 5, pp. 533-548.
DELIBES, G. Y DÍEZ, F. (2006): “¿Una Meseta desolada? Estado actual de la investigación sobre el Paleolítico Superior en las regiones interiores de la Península Ibérica”. En Delibes, G. y Díez, F. (eds.): El Paleolítico Superior en la Meseta Norte española. Valladolid, pp. 11-40.
FABIÁN, J. F. (1986): “La industria lítica del yacimiento de La Dehesa en El Tejado de Béjar (Salamanca). Una industria de tipología magdaleniense en la Meseta”, Numantia, 2, pp. 101-143.
GARATE, D. Y GARCÍA MORENO, A. (2011): “Revisión crítica y contextualización espacio-temporal del arte parietal paleolítico de la cueva del Niño (Ayna, Albacete)”, Zephyrus, 68, pp. 15-39.
MARTÍN-SERRANO, A. Y MONTESERÍN, V. (2000): Mapa geológico de España. Escala 1:50.000. Salamanca. Madrid: IGME.
RIPOLL, S. Y MUNICIO, L. J. (1999): Domingo García. Arte rupestre paleolítico al aire libre en la Meseta castellana. Arqueología en Castilla y León. Memorias, 8. Madrid.
SANTONJA, M. Y PÉREZ GONZÁLEZ, A. (1984): Las industrias paleolíticas de La Maya i en su ámbito regional. EAE, 135. Madrid.
ALCOLEA, J. J. Y BALBÍN, R. (2003): “El Arte Rupestre Paleolítico del interior peninsular: Elementos para el estudio de su variabilidad regional”. En Balbín, R. y Bueno, P. (eds.): Primer Symposium Internacional de Arte Prehistórico de Ribadesella. El Arte Prehistórico desde los inicios del siglo XXI. Ribadesella, pp. 223-254.
ALCOLEA, J. J. Y BALBÍN, R. (2006): Arte Paleolítico al aire libre. El yacimiento rupestre de Siega Verde, Salamanca. Arqueología en Castilla y León, 16. Valladolid.
ALCOLEA, J. J. Y BALBÍN, R. (2012): “El Arte rupestre Paleolítico del interior peninsular”. En VV. AA.: Arte sin artistas. Una mirada al Paleolítico. Alcalá de Henares: mar, pp.184-207.
AUBRY, T. (2002): “Le contexte archéologique de l’art paléolithique à l’air libre de la vallée du Côa, Portugal”. En Sacchi, D. (ed.): L’art paléolithique à l’air libre. Le paysage modifié par l’image (Tautavel-Campône, 1999). Carcassonne: gaep & géopré, pp. 25-38.
AUBRY, T.; MANGADO, X.; SAMPAIO, J. D. Y SELLAMI, F. (2001): “Open-air rock-art, territories and modes of exploitation during the Upper Palaeolithic in the Côa Valley (Portugal)”, Antiquity, 76, pp. 62-76. http://dx.doi.org/10.1017/S0003598X0008981X
BALBÍN, R.; ALCOLEA, J.; SANTONJA, M. Y PÉREZ MARTÍN, R. (1991): “Siega Verde (Salamanca). Yacimiento artístico paleolítico al aire libre”. En Santonja, M. (ed.): Del Paleolítico a la Historia. Salamanca: Museo de Salamanca, pp. 33-47.
BAPTISTA, A. M. (1999): No tempo sem tempo. A arte dos caçadores paleolíticos do Vale do Côa. Com uma perspectiva dos ciclos rupestres pós-glaciares. Vila Nova de Foz Côa: Parque Arqueológico Vale do Côa.
CORCHÓN, M. S. (coord.) (1997): La cueva de La Griega de Pedraza (Segovia). Memorias JCYL. Zamora.
CORCHÓN, M. S.; RIVERO, O.; HERNANDO, C. Y GARATE, D. (2012): “La cueva de La Griega (Pedraza, Segovia, España) en la encrucijada ibérica: nuevos análisis del arte parietal paleolítico a través del análisis factorial de correspondencias”, Espacio, Tiempo y Forma, Nueva época, Serie i, 5, pp. 533-548.
DELIBES, G. Y DÍEZ, F. (2006): “¿Una Meseta desolada? Estado actual de la investigación sobre el Paleolítico Superior en las regiones interiores de la Península Ibérica”. En Delibes, G. y Díez, F. (eds.): El Paleolítico Superior en la Meseta Norte española. Valladolid, pp. 11-40.
FABIÁN, J. F. (1986): “La industria lítica del yacimiento de La Dehesa en El Tejado de Béjar (Salamanca). Una industria de tipología magdaleniense en la Meseta”, Numantia, 2, pp. 101-143.
GARATE, D. Y GARCÍA MORENO, A. (2011): “Revisión crítica y contextualización espacio-temporal del arte parietal paleolítico de la cueva del Niño (Ayna, Albacete)”, Zephyrus, 68, pp. 15-39.
MARTÍN-SERRANO, A. Y MONTESERÍN, V. (2000): Mapa geológico de España. Escala 1:50.000. Salamanca. Madrid: IGME.
RIPOLL, S. Y MUNICIO, L. J. (1999): Domingo García. Arte rupestre paleolítico al aire libre en la Meseta castellana. Arqueología en Castilla y León. Memorias, 8. Madrid.
SANTONJA, M. Y PÉREZ GONZÁLEZ, A. (1984): Las industrias paleolíticas de La Maya i en su ámbito regional. EAE, 135. Madrid.
Garate Maidagan, D., Rios Garaizar, J., Pérez Martín, R., Rojas Mendoza, R., & Santoja Gómez, M. (2016). Paleolithic rock art in the open air place of La Salud (Tormes valley, Salamanca). Zephyrvs, 77, 15–29. https://doi.org/10.14201/zephyrus2016771529
Most read articles by the same author(s)
- Eduardo Sainz-Maza, Diego Garate Maidagan, Alejandro García Moreno, New Evidences of Post-Palaeolithic Rock Art in Las Merindades (Burgos) , Zephyrvs: Vol. 88 (2021)
- M.ª Soledad Corchón Rodríguez, Diego Garate Maidagan, Hélène Valladas, Olivia Rivero Vilá, Edwige Pons-Branchu, Paula Ortega Martínez, Clara Hernando Álvarez, Back to the point: new datings for La Peña de Candamo cave art (Asturias) , Zephyrvs: Vol. 73 (2014)
- Olivia Rivero Vilá, Diego Garate Maidagan, Paleolithic rock art in Hornos de la Peña cave (Cantabria): new data about the outside ensemble , Zephyrvs: Vol. 72 (2013)
- Diego Garate Maidagan, Joseba Rios-Garaizar, Sahra Talamo, Insertion of objects in the walls of Pasiega B cave (Puente Viesgo, Cantabria) , Zephyrvs: Vol. 83 (2019)
- Diego Garate Maidagan, Olivia Rivero Vilá, ‘The Bisons Gallery’: a new decorated sector in Alkerdi cave (Urdazubi/Urdax, Navarra) , Zephyrvs: Vol. 75 (2015)
- Joseba Rios-Garaizar, Diego Garate Maidagan, Asier Gomez Olivencia, Diego Arceredillo Alonso, Eneko Iriarte Avilés, Alejandro García Moreno, Daniel Garrido Pimentel, Ziortza San Pedro Calleja, The end of Solutrean in Cantabrian East region through the Arlanpe Cave occupations (Lemoa, Biscay) , Zephyrvs: Vol. 72 (2013)
- César González Sáinz, Diego Gárate Maidagán, Los grabados y pinturas rupestres de la cueva de El Rincón, en el contexto artístico del desfiladero del río Carranza (Bizkaia-Cantabria) , Zephyrvs: Vol. 59 (2006)
- Diego Gárate Maidagán, Alejandro García Moreno, Critical review and time-space contextualisation for the Niño’s cave Palaeolithic rock art (Ayna, Albacete) , Zephyrvs: Vol. 68 (2011)
- M.ª Soledad Corchón Rodríguez, Diego Gárate Maidagán, New palaeolithic rock-art findings in La Peña cave (Candamo, Asturias) , Zephyrvs: Vol. 65 (2010)
Downloads
Download data is not yet available.
+
−