Erich Fromm and the educational relationship

Abstract

In this article we will consider the link between the work of Erich Seligmann Fromm (1900–1980) and the educational relationship. Fromm contributed a fundamental humanist perspective to contemporary thought and his work was characterized by weaving together various cultural influences, such as the Old Testament, Buddhism, Marxism, Sociology and, of course, Psychoanalysis. The main objective of the present work is to specify how this relationship could be better understood, considering its main characteristics. The work of this emblematic author invites to reflect on various aspects related to education ranging from its concept, its purposes, as well as to different characteristics of a good educational relationship, a subject that we will address in this article. Fromm brings a singular and extremely interesting perspective that opens spaces for reflection from various aspects of human existence in his texts. In this study we have analyzed twelve of his books ranging from Escape from Freedom (1941), The art of loving (1956) or The art of listening (1995). This analysis has allowed selecting those contents linked with the educational relationship. Then we will focus on what Fromm understands by education and after specify what would be the most essential questions in an optimal educational relationship, and what should characterize it.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Barba Martín, L. (2002). Pedagogía y relación educativa. Universidad Nacional Autónoma de México.

Bárcena, F. (2018). Maestros y discípulos. Anatomía de una relación. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 30 (2), 73-108. https://doi.org/10.14201/teoredu30273108

Benjamin, W. (1993). La metafísica de la juventud. Paidós I.C.E/U.A.B.

Chartier, E.A. (Alain) (1924). Esquisses d'Alain. 1. Pédagogie Enfantine (1924-1925). PUF. http://classiques.uqac.ca/classiques/Alain/esquisses_Alain/1_pedagogie_enfantine/pedagogie_enfantine.html

Contini, M. (2010). Etica della professionalità educante, tra "Passioni triste", empowerment e resistenza. Teoría de la Educación, Revista Interuniversitaria, 22(1), 19-41. https://revistas.usal.es/tres/index.php/1130-3743/article/viewFile/7130/8297 https://doi.org/10.14201/7130

Dilthey, W. (1965). Fundamentos de un sistema de Pedagogía. Losada.

Esteve, J.M. (2009). La urdimbre de la relación educativa. XXVIII Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación. http://redsite.es/docu/28site/Jose%20Manuel%20Esteve%20Zarazaga.pdf https://doi.org/10.14201/996

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Friedman, L.J. y Schreiber, A.K. (2016). Los rostros de Erich Fromm: una biografía. FCE.

Fromm, E. (1956). El arte de amar: una investigación sobre la naturaleza del amor. Paidós.

Fromm, E. (1970). La revolución de la esperanza: hacía una tecnología humanizada. FCE.

Fromm, E. (1974). El lenguaje olvidado. Hachette.

Fromm, E. (1975). El corazón del hombre. FCE.

Fromm, E. (1981). Sobre la desobediencia y otros ensayos. Paidós.

Fromm; E. (1982). El miedo a la libertad. Paidós.

Fromm, E. (1985). El amor a la vida. Paidós.

Fromm, E. (1991). Del tener al ser. Paidós.

Fromm, E. (1992a). El humanismo como utopía real. La fe en el hombre. Paidós.

Fromm, E. (1992b). Espíritu y sociedad. Paidós.

Fromm, E. (1994). La patología de la normalidad. Paidós.

Fromm, E. (1995). L'arte di scoltare. Mondadori.

Funk, R. (s.f.). Erich Fromm Institute. Tübingen, Alemania. Erich Fromm online. https://fromm-online.org/en/

Gino F., Ayal, S. & Ariely, D. (2009). Contagion and Differentiation in Unethical Behavior. The effect of the One Bad Apple on the barrel. Psychological Science, 20(3), 393-398. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2009.02306.x

Herbart, J.F. (s.f.). Informes de un preceptor. Ediciones de la Lectura.

Herbart, J.F. (1901-1904). Outlines of educational doctrine. The Macmillan Company. https://www.gutenberg.org/files/44905/44905-h/44905-h.htm#Part-II_Section-IV_Chapter-I

Jover, G. (1987). El sentido de la intencionalidad en la relación educativa. Revista Española de Pedagogía, 45(176), 207-225. https://revistadepedagogia.org/xlv/no-176/el-sentido-de-la-intencionalidad-en-la-relacion-educat iva/101400044154/

Jover, G. (2013). Relación educativa. En A.N. Salmerón, B. F. Trujillo, A. Rodríguez y M. De la Torre (Eds.), Diccionario Iberoamericano de Filosofía de la educación. https://www.fondodeculturaeconomica.com/API/DIFE/definicion.aspx?l=R&id=12&w=jover

Lee, H. (1960). Matar un ruiseñor. HarperCollins Ibérica.

Makarenko, A.S. (1985). Conferencias de educación infantil. Ediciones Quinto Sol.

Makarenko, A.S. (1996). Poema pedagógico. Ediciones Akal.

Marco-Pallarés, J. (2014). El nen que mira la lluna. Un recorregut per la psicologia i la neurociencia cognitiva. Ensiola editorial.

Moll, J. (2003). Definición de relación educativa. En J. Houssaye (Ed.), Cuestiones pedagógicas. Enciclopedia histórica (pp. 371-381). Siglo XXI.

Neill, A.S. (1960-1984). Summerhill. FCE.

Peris, M. (2005). Erich Fromm: Sociedad, vida y teoría. Su relación con la Escuela de Frankfurt. (Trabajo de Máster) Universidad Complutense de Madrid. https://webs.ucm.es/info/eurotheo/e_books/tesinas/manuelperis.pdf

Postic, M. (2000). La relación educativa. Narcea.

Rassman, J. (1976). Le professeur et les éleves. Revue Thomiste, 76(1), 59-76.

Romero, C., Bernal, A. y Jiménez, J.R. (2009). Tejiendo vínculos: la textura de la relación educativa. XXVIII Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación. http://www.ugr.es/~fjjrios/pdf/m-ponencia3.relacionEducativa.pdf

Russell, B. (1916-1984). Escritos básicos II. Planeta-Agostini.

Sucholdolski, B. (1986). Pedagogia de l'essència i pedagogia de l'existència. Eumo.

Trilla, J. (1998). Aprender, lo que se dice aprender… Una teoría alfabética de la educación. Octaedro.

Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza: el significado de la sensibilidad pedagógica. Paidós.

Van Manen, M. y Levering, B. (1996). Los secretos de la infancia, privacidad e identidad. Paidós.
Obiols-Suari, N. (2020). Erich Fromm and the educational relationship. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 33(1), 51–69. https://doi.org/10.14201/teri.23415

Downloads

Download data is not yet available.
+