Phenomenological keys for understanding the sphere of education in Hannah Arendt´s Thought

Abstract

This article sets out a phenomenological interpretation of Arendt's thought on education. To do this, this work firstly considers the crisis of education as a crisis of meaning, analyzing the elements that led to its destruction in the United States in the 1950s, elements that spread throughout Europe and have now reached Spain. Secondly, the question of education in relation to the birthrate and the problem of caring for the world are studied. And, finally, taking Arendt's reflection on the events of Little Rock, the place of the sphere of the experience of education is examined in relation to the fundamental spheres of human experience: the sphere of private experience, that of the social experience and the political/legal experience.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Arendt, H. (1999). Little Rock. Consideraciones heréticas sobre la cuestión de los negros y la ‘equality’. En Tiempos presentes (pp. 91-112). Trad. R. S. Carbó. Barcelona: Gedisa.

Arendt, H. (2003). La crisis de la educación. En Entre pasado y futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política (pp. 169-301). Trad. Ana Luisa Poljak Zorzut. Barcelona: Península.

Arendt, H. (2004a). Los orígenes del totalitarismo. Trad. Gillerno Solana. Madrid: Taurus.

Arendt, H. (2004b). Sobre la revolución. Trad. Pedro Bravo. Madrid: Alianza Editorial.

Arendt, H. (2006). Between Past and Future. Eight exercises in political Thought. New York: Pinguin Books.

Arendt, H. (2007). Reflexiones sobre Little Rock. En Responsabilidad y juicio (pp. 186-202). Trad. Miguel Candel. Barcelona: Paidós.

Bárcena, F. (2002). Hannah Arendt: una poética de la natalidad. Daimon, 26, 107-123. Recuperado de: http://revistas.um.es/daimon/article/view/11921 (Consultado el 4/1/2019).

Bárcena, F. (2006). Hannah Arendt: una filosofía de la natalidad. Herder: Barcelona.

Bárcena, F. (2009). Una pedagogía del mundo. Aproximación a la filosofía de la educación de Hannah Arendt. Revista Anthropos, 224, 114-137.

Birulés, F. (2007). Una herencia sin testamento: Hannah Arendt. Herder: Barcelona.

Canovan, M. (2018). Hannah Arendt como pensadora conservadora. En F. Birulés (Comp.), Hannah Arendt. El orgullo de pensar (pp. 53-76). Barcelona: Gedisa.

Fierro Bardají, A. (1991). El ciclo del malestar docente. Revista de educación, 294, 235-243.

Fry, K. (2009). Arendt. A Guide for the Perplexed. New York: Continuum.

Fry, K . (2014). Natality. En P. Hayden (Comp.), Hannah Arendt. Key Concepts. Bristol: Acumen.

García Hernández, L. F. (2017). El malestar docente en educación Básica y Media Superior (un estudio comparativo entre los niveles de preescolar, primaria, secundaria y preparatoria). Tesis doctoral. Universitat Ramon Llull. Departamento de Ciencias de la Educación. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10803/458448 (Consultado el 4/1/2019).

Gines, K. T. (2014). Hannah Arendt and the Negro Question. Bloomington: Indiana University Press.

Gordon, M. (2001). Hannah Arendt on Authority: Conservatism in Education Reconsidered. En M. Gordon (Ed.), Hannah Arendt and Education: Renewing Our Common World (pp. 37-65). Boulder: Westview Press.

Husserl, E. (1999). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Trad. Jacobo Muñoz, y Salvador Mas. Barcelona: Editorial Crítica.

Levinson, N. (2001). The Paradox of Natality: Teaching in the Midst of Belatedness. En M. Gordon (Ed.), Hannah Arendt and Education: Renewing Our Common World (pp. 11-36). Boulder: Westview Press.

McCarthy, M. (2012). The Political Humanism of Hannah Arendt. Lanham: Lexington Books.

Mill, J. S. (1994). Sobre la libertad. Trad. Pablo de Azcárate. Madrid: Alianza Editorial.

Palomar Torralbo, A. (2010). Conformismo, banalidad y pensamiento: figuras de la alienación en las sociedades de masas según Hannah Arendt. Astrolabio. Revista Internacional de Filosofía, 11, 349-358. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/Astrolabio/article/view/239037 (Consultado el 4/1/2019).

Palomar Torralbo, A. (2012). Lo inolvidable, lo inesperado y el tiempo: para una fenomenología del inicio de lo nuevo en Arendt y más allá de Arendt. Alfa. Revista de la Asociación Andaluza de Filosofía, 30-31, 285-294.

Palomar Torralbo, A. (2017). La construcción del éthos democrático en el liberalismo político de Rawls. Miscelánea Comillas, 75(146), 97-122. Recuperado de: https://revistas.upcomillas.es/index.php/miscelaneacomillas/article/view/7957(Consultado el 4/1/2019).

Pérez-Agote Aguirre, J. M. (2009). La desconfianza de Hannah Arendt: consideraciones críticas respecto a su pensamiento educativo. Revista Anthropos, 224, 139-149.

Sobarzo, M. (2008). Educación y totalitarismo. En M. Vatter y H. Nitschack (Ed.), Hannah Arendt: sobrevivir al totalitarismo (pp. 43-64). Santiago de Chile: Lom Ediciones.

Straehle Porras, E. (2016). Hannah Arendt: Una lectura desde la autoridad. Tesis doctoral. Universitat de Barcelona. Departamento de Història de la Filosofia, Estètica i Filosofia de la Cultura. Recuperado de: http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/106665 (Consultado el 4/1/2019).

Tarifa Ortiz, R. (2013). Breve aproximación al fenómeno social de la mara: de las violencias al riesgo. Arxiu d’Etnografia de Catalunya, 13, 161-188. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/AEC/article/view/271531 (Consultado el 4/1/2019).

Villa, D. R. (1999). Politics, Philosophy, Terror. Essays on the Thought of Hannah Arendt. Princenton: Princenton University Press.

Young-Bruehl, E. (2006). Hannah Arendt. Una biografía. Barcelona: Paidós
Torralbo, A. P. (2019). Phenomenological keys for understanding the sphere of education in Hannah Arendt´s Thought. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 31(1), 35–55. https://doi.org/10.14201/teri.19445

Downloads

Download data is not yet available.
+