Epistemological and ontological bases of an integrative didactis

Abstract

This article aims to build bridges between didactics empiricism and its theoretical reflection. We understand that the search for a didactic ontology is essential to give an epistemic basis to didactic knowledge. Therefore, this task needs philosophical bases that help to comprehend education from ontological perspectives. For this purpose, we will approach the nature as a substrate where the relational and the rational are shaped. We will see how rationality and the justification operate at the individual level (adjectival) and inter-subjective (shared), to sketch the idea of trans-subjectivity as a rational meta-structure linked to the cultural and, therefore, to educative. Finally, we will analyse how natural and rational ontological elements are conjugated with the didactic process, to try a metadidactic comprehension.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Antón, F. M. y Mandianes, M. (1998) O ciclo da vida. Vigo, Ir Indo.

Azerêdo Ríos, T. (2003) Comprender y ense-ar. Para una docencia de la mejor calidad. Barcelona, Graó.

Ballesteros, C.; Llobera, M.; Cambra, M.; Palou, J.; Riera, M.; Civera, I. y Perera, J. (2001), en Camps, A. (coord.) El aula como espacio de investigación y reflexión. Barcelona, Graó.

Basarab, N. (2002) Manifesto of transdisciplinarity. New York, Suny Press.

Beuchot, M. (2007) Hermenéutica Analógica y Educación. Coahuila, Universidad Iberoamericana Torreón.

Beuchot, M. (2008) Perfiles esenciales de la hermenéutica. México d.f., Fondo de Cultura Económica.

Beuchot, M. (2009) Tratado de hermenéutica analógica. Hacia un nuevo modelo de interpretación. México, d.f., Ítaca.

Broncano, F. (1994) Verdad y sucedáneos de la verdad en la explicación científica y tecnológica, en Bustos, E. de; García-Bermejo, J. C.; Pérez Sede-o, E.; Ribadulla, A.; Urrutia, J. y Zofío, J. L. (eds.) Perspectivas actuales de lógica y filosofía de la ciencia. Madrid, Siglo xxi, 277-303.

Castoriadis, C. (1987) The Imaginary Institution of Society. Cambridge-Massachusetts, The Mit Press.

Coca, J. R. (2017) La socio-hermenéutica multidimensional como teoría social basada en los imaginarios, la irrealidad y la utopía. Utopía y Praxis Latinoamericana, 22 (76), 41-55.

Coca, J. R.; Valero Matas, J. y Solano, A. (2016) Entre el ciborg y el barroco: un entrecruce de caminos tecno-científicos. Trans/Form/Ação, 39 (3), 177-190. - https://doi.org/10.1590/s0101-317320160003000010

De Sousa Santos, B. (2003) Crítica de la razón indolente: contra el desperdicio de la experiencia: para un nuevo sentido común: la ciencia, el derecho y la política en la transición paradigmática. Bilbao, Desclée de Brouwer.

Díez, J. A. y Lorenzano, P. (2002) La concepción estructuralista en el contexto de la filosofía de la ciencia del siglo xx, en Díez, J. A. y Lorenzano, P. (eds.) Desarrollos actuales de la metateoría estructuralista: Problemas y discusiones. Buenos Aires, Universitat Rovira i Virgili-Universidad Autónoma de Zacatecas-Universidad Nacional de Quilmes, 13-78.

Dobzhansky, T. (1937) Genetic Diversity and Human Equality. New York, University Columbia Press.

Ferrater Mora, J. (1965) Diccionario de filosofía. Buenos Aires, Editorial Sudamericana.

Gadamer, H. G. (2012) Verdad y Método. Salamanca, Sígueme.

Giddens, A. (1976) New rules of Sociological Method: A Positive Critique of Interpretative Sociologies. New York, Basic Books Inc.

Giere, R. (1998) Explicando la ciencia: Un enfoque cognitivo. México, Paidós.

Gómez Redondo, S. y Coca, J. R. (2017) Hermenéutica y metadidáctica en la comunicación literaria infantil: entre la sociodidáctica y el docente como mediador. Enunciación, 22 (1), 14-27. Consultado el 10 de septiembre de 2017. http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/enunc/article/view/11797/13000. - https://doi.org/10.14483/22486798.11797

Grimaltos, T. e Iranzo, V. (2009) El debate externismo/internismo en la justificación epistémica, en Quesada, D. (coord.) Cuestiones de Teoria del Conocimiento. Madrid, Tecnos, 33-76.

Habermas, J. (2011) Verdad y justificación. Madrid, Trotta.

Iranzo, V. (2012) Justificación, en Vega Re-ón, L. y Olmos Gómez, P. (eds.) Compendio de lógica, argumentación y retórica. Madrid, Trotta, 337-344.

Kant, I. (2002) Crítica de la razón pura. Madrid, Tecnos.

Kitcher, P. (2001) El avance de la ciencia. México, unam.

Laín Entralgo, P. (1995) Cuerpo y alma. Madrid, Espasa.

Laín Entralgo, P. (1999) Qué es el hombre. Evolución y sentido de la vida. Oviedo, Nobel.

Lanceros, P. (2006) Sentido, en Ortiz-Osés, A. y Lanceros, P. (dirs.) Diccionario de Hermenéutica. Bilbao, Universidad de Deusto, 511-514.

Lotman, Y. (1996) La semiosfera i. Semiótica de la cultura y del texto. Madrid, Cátedra/Universitat de Valéncia.

Luhmann, N. (1996) La ciencia de la sociedad. Barcelona, Universidad Iberoamericana/iteso/Anthropos.

Margalef, R. (1993) Teoría de los sistemas ecológicos. Barcelona, Universitat de Barcelona.

Martínez Vidal, C. (2007) El status epistemológico de la lógica: Verdad y necesidad, en Frápolli, M. J. (coord.) Filosofía de la lógica. Madrid, Tecnos. 83-118.

Méndez, S. (2006) Del Barroco como el ocaso de la concepción alegórica del mundo. Andamios, 2 (4), 147-180.

Moulines, C. U. (1996) Las ideas básicas del estructuralismo metacientífico. Revista de Filosofía, ix (16), 93-104.

Moulines, C. U. (2002) ¿Dónde se agazapa la pragmática en la representación estructural de las teorías?, en Díez, J. A. y Lorenzano, P. (eds.) Desarrollos actuales de la metateoría estructuralista: Problemas y discusiones. Buenos Aires, Universitat Rovira i Virgili-Universidad Autónoma de Zacatecas-Universidad Nacional de Quilmes, 99-115.

Mounier, E. (1990) El Personalismo, en Obras completas iii. Salamanca, Sígueme, 449-549.

Nicolas, J. A. y Frápolli, M. J. (1997) Teorías actuales de la verdad. Diálogo Filosófico, 38, 148-178.

Nicolescu, B. (2002) Manifesto of transdisciplinarity. suny Press.

Ortiz-Osés, A. (1993) Las claves simbólicas de nuestra cultura. Barcelona, Anthropos.

Pániker, S. (2006) Ensayos retroprogresivos. Barcelona, Kairós.

Pániker, S. (2010) El modelo retroprogresivo, en Almendro. M. (ed.) La conciencia transpersonal. Barcelona, Kairós.

Peirce, C. S. (2012) Obra filosófica reunida. México, fce.

Pozo, J. I. (2003) Adquisición del conocimiento. Madrid, Morata.

Pozo, J. I. (2015) La nueva cultura del aprendizaje en la sociedad del conocimiento, en Pozo, J. I.; Scheuer, N.; Pérez Echeverría, M. D. P.; Mateos, M.; Martín, E. y De la Cruz, M. Nuevas formas de pensar la ense-anza y el aprendizaje. La concepción de profesores y alumnos. Barcelona, Graó.

Sampedro, J. (2002) Deconstruyendo a Darwin. Barcelona, Crítica.

San Martín, J. (1999) Teoría de la cultura. Madrid, Síntesis.

Sosa, E. (1991) Knowledge in Perspective: Selected Essays in Epistemology. New York, Cambridge University Press. - https://doi.org/10.1017/CBO9780511625299

Steup, M. (2008) The Analysis of Knowledge, en Zalta, E. (ed.) The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Consultado el 1 de septiembre de 2017. http://plato.stanford.edu/archives/fall2008/entries/knowledge-analysis.

Tarsky, A. (1944) The Semantic Conception of Truth and the Foundations of Semantics. Philosophy and Phenomenological Research, 4, 341-375. - https://doi.org/10.2307/2102968

White, L. A. (1959) The Concept of Culture. American Anthropologist, 61 (2), 227-251. - https://doi.org/10.1525/aa.1959.61.2.02a00040

Zamora Bonilla, J. (2005) Cuestión de protocolo. Ensayos de metodología de la ciencia. Tecnos, Madrid.

Zubiri, X (1998a) Sobre la esencia. Madrid, Alianza.

Zubiri, X (1998b) Sobre el hombre. Madrid, Alianza.

Zubiri, X (2006a) Tres dimensiones del ser humano: individual, social, histórica. Madrid, Alianza.

Zubiri, X. (2006b) Estructura dinámica de la realidad. Madrid, Alianza. Woods, D. (1996) Teacher cognition in language teaching. Cambridge University Press. Woods, P. (1987) La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Barcelona, Paidós-mec.
Gómez Redondo, S., & Coca, J. R. (2018). Epistemological and ontological bases of an integrative didactis. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 30(1), 241–258. https://doi.org/10.14201/teoredu301241258

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susana Gómez Redondo

,
Universidad de Valladolid
Facultad de Educación de Soria. Departamento de Didáctica de la lengua y la literatura. Campus Duques de Soria, s/n. 42004 Soria

Juan R. Coca

,
Universidad de Valladolid
Facultad de Educación de Soria. Departamento de Sociología y Trabajo social. Campus Duques de Soria, s/n. 42004 Soria
+