New education and school work: horizon and polarities of an educational vision

Abstract

In this article the authors revisit the main principles and key concepts of the New Education and point out the importance of developmental psychology and of the need to allow children to mature (Jean-Jacques Rousseau) as well as to promote their education from within through the practice of active methods. Next, we identify within the New Education ideology the ideas of progress and perfectibility dear to the Enlightenment tradition and, from the school performance perspective, we question if the New Education propositions approach or move away from the Taylorist perspective and how they incorporate the concepts of the economic and social man. These concepts affect the organization of the work, namely the organization of school work, determine two important references that impose boundaries to the pedagogies in action.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Campbell, C. y Sherington, G. (2006) A genealogy of an Australian system of comprehensive high schools: The contributtion of educational progessivism o the one best form of universal secondary education (1900-1940). Paedagogica Historica, v. 42,1 & 2, 191-210.

Carvalho, M. J.; Brás, J. V. y Gonçalves, M. N. (2015) Pela organização da escola e do ensino: o self-government de António Sérgio. Revista História da Educação, 46 (xix), 131-144.

Charbonnel, N. (1988) Pour une critique de la raison éducative. Berne, Peter Lang.

Claparède, É. (1933) A Educação Funcional. S. Paulo, Companhia Editora Nacional.

Claparède, É. (1953 [1920]) L’école sur mesure. Neuchâtel, Delachaux et Niestlé, s.a.

Cousinet, R. (1922) La Nouvelle Education. Pour L’ère nouvelle. Revue Internacionale d’Éducation Nouvelle, i, 10-12.

Cousinet, R. (1978) A educação nova (4.ª ed.). Lisboa, Moraes Editores.

Cucuzza, H. R. (2017) Desembarco de la escuela nueva en Buenos Aires: heterogéneas naves atracan en puertos heterogéneos. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, 5, 310-329.

Dewey, J. (2004) L’école et l’enfant. Pidoux. Paris, Éditions Fabert.

Dottrens, R. (1977) O Ensino Individualizado. Porto, Livraria Civilização.

Escolano Benito, A. (2006) La recepción de los modelos de la escuela nueva en la manualística de comienzos del siglo xx. História de la Educación. Revista Interuniversitaria, 25, 317-340.

Fabre, A. (1976) Éducation nouvelle et éducation scientifique, en Mialaret, G. (dir.) Éducation nouvelle et monde moderne. Paris, puf, 45-72.

Ferrière, A. (1922) Principes de Ralliement. Pour L’ère nouvelle. Revue Internacionale d’Éducation Nouvelle, i, 1.

Ferrière, A. (1922a) Pour l’Ère nouvelle. Pour L’ère nouvelle. Revue Internacionale d’Éducation Nouvelle, i, 2-4.

Ferrière, A. (1928) Transformemos a Escola. Apelo aos pais e às autoridades. Paris, Livraria Francesa e Estrangeira Truchy-Leroy.

Ferrière, A. (2004) L’école active. Paris, Éditions Fabert.

Ferrière, A. (2015 [1915]) Prefácio, en Vasconcelos, A. F. Uma Escola Nova na Bélgica. Aveiro, Universidade de Aveiro, 7-20

Frechtel, I. (2014) El gusto de hacer. Escuela Nueva y taylorismo en la Reforma Rezzano (1918-1936), en Pinea, P. (dir.) Escolarizar lo Sensible: Estudios sobre estética escolar (1870-1945). Buenos Aires, Teseo, 289-314.

Freinet, C. (1996) As Técnicas Freinet da Escola Moderna (2.ª ed.). Lisboa, Editorial Estampa.

Gómez Orfanel, G. (12976) Panorama de las tendencias educativas en el siglo xx. Revista de Educación, 242, 5-22.

Grosvenor, I. e Myers, K. (2006) Progressivism, control and correction: Local Education Autorities and educational policy in twentieth-century England. Paedagogica Historica, 42, 1 & 2, 225-247.

Hameline, D. (2000) Courants et contre-courants dans la pédagogie contemporaine. Issy-les-Moulineaux, esf éditeur.

Hameline, D. (2001). Nouvelle? Vous avez dit «nouvelle»? Cahiers Pédagogiques, 395, 31-33.

Hameline, D. (2004) L’Institut Jean-Jacques Rousseau et l’Éducation nouvelle, en Ohayon, A.; Ottavi, D. y Savoye, A. (eds.) L’Éducation nouvelle, histoire, présence et devenir. Bern, Peter Lang, 145-162.

Hameline, D.; Jornod, A. e Belkaïd, M. (1995) L’école active. Textes fondateurs. Paris, puf.

Kant, I. (2003) Sobre a pedagogia. Lisboa, Alexandria Editores.

Kerschensteiner, G. (1928 [1912]) Concepto de la escuela del trabajo. Madrid, Ediciones de la Lectura.

Laudo Castillo, X. y Prats Gil, E. (2013) El lugar de la autonomía en la pedagogía y la educación postmodernas. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de Información, 14 (1), 248-262.

Magnin, Ch. y Hofstetter, R. (2006) Introduction. Éducation nouvelle et changements educatifs: élements de définition et pesés d’une influence. Paedagogica Historica, 42, 1 & 2, 1-14.

Marín Ibáñez, R. (1976) Los ideales de la escuela nueva. Revista de Educación, 242, 23-42.

Meirieu, P. (2001) Maria Montessori. Peut-On Apprendre à Être autonome? Jouac, Éditions pemf.

Michael, D. L. (2006) Educational reformers or keepers of the satus quo: Governors Reubin Askew and Jimmy Carter. Paedagogica Historica, 42, 1 & 2, 211-224.

Montessori, M. (2004) Pédagogie scientifique. Tome 1. La maison des enfants. Trad. de Georgette J. J. Bernard. Paris, Desclée de Brower.

Montessori, M. (2004a) Pédagogie scientifique. Tome 2. Education élémentaire. Trad. de Georgette J. J. Bernard. Paris, Desclée de Brouwer.

Nóvoa, A. (1995) Uma Educação Que Se Diz Nova, en Candeias, A.; Nóvoa, A. e Figueira, M. H. Sobre a Educação Nova. Cartas de Adolfo Lima a Álvaro Viana de Lemos (1923-1941). Lisboa, Educa, 25-41.

Nóvoa, A. (2004) A Educação Cívica de António Sérgio vista a partir da Escola da Ponte (ou vice-versa), en Canário, R.; Matos, F. y Trindade, R. (orgs.) Escola da Ponte: defender a escola pública. s. l., Profedições, 59-68.

Nóvoa, A. (2005a) Evidentemente. Histórias da Educação (2.ª ed.). Porto, asa editores, s. a.

Nóvoa, A. (2005b) Razón y responsabilidad: La pedagogía como ciencia del gobierno de almas, en Ruiz Berrio, J. (ed.) Pedagogía y educación ante el siglo xxi. Madrid, Departamento de Teoría e Historia de la Educación de la Universidad Complutense de Madrid.

Nóvoa, A. (2009) Educación 2021: para una Historia del Futuro. Revista Iberoamericana de Educación, 49, 181-199.

Pozo Andrés, M. M. (2003) La Escuela Nueva en España: Crónica y semblanza de un mito. Historia de la Educación, 22-23, 317-346

Rego, A. e Cunha, M. P. (2011) Estudo introdutório, en Taylor, F. W. Os Princípios da Gestão Científica. Lisboa, Edições Sílabo, 13-35.

Robert, A. D. (2006) Une culture «contre» l’autre: les idées de l’éducation nouvelle solubles dans l’institution scolaire d’État? Autour de la démocratisation de l’accès au savoir. Paedagogica Historica, v. 42, 1 & 2, 249-261.

Rousseau, J.-J. (1961) Émile ou de L’Éducation. Paris, Éditions Garnier Frères.

Sérgio, A. (1984) Educação Cívica (3.ª ed.) Lisboa, Instituto de Cultura e Língua Portuguesa/Ministério da Educação & Livraria Sá da Costa Editora.

Taylor, F. W. (2011) Os Princípios da Gestão Científica. Lisboa, Edições Sílabo.
Filipe Araújo, A., & Machado Araujo, J. (2018). New education and school work: horizon and polarities of an educational vision. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 30(1), 201–216. https://doi.org/10.14201/teoredu301201216

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alberto Filipe Araújo

,
Universidade do Minho
Instituto de Educação. Centro de Investigação em Educação. Campus de Gualtar 4710-057 Bragavvvvvvvvvvvvvvvvvv

Joaquim Machado Araujo

,
Universidade Católica Portuguesa
Faculdade de Educação e Psicologia. Centro de Estudos em Desenvolvimento Humano. Foz Campus, Diogo Botelho, 1327, 4169-005 Porto
+