Dialogue as an ethical commitment in pluralistic schools

Abstract

The following article aims to conceptualise dialogue as a teachable strategy that allows to generate active processes of listening, problem-solving tasks, ethical formation, and acceptance of the other within the context of pluralist schools. Dialogue is identified as a key space for reflection and communication, comprehending that this entails particularities such as resistance and asymmetry in terms of power. On the other hand, pluralist schools base their structure on the coexistence of diverse cultures which are mutually benefited through dialogue. Nevertheless, it is necessary to understand that the others’ culture’s validation and acceptance move through the ethical perspective from which the communication between the actors occur. All in all, dialogue constitutes a crucial strategy for diversity and coexistence in the pluralist and democratic schools. 
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ÁGUILA, E. (2004) Educar en valores en sociedades y escuelas pluralistas. Perspectivas Éticas, 8, Centro de Estudios de Ética Aplicada, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad de Chile.

BOHM, D. (1997) Sobre el diálogo. Barcelona, Kairós.

BOURDIEU, P. (1987) Distinction: A social critique of the judgment of taste (R. Nice, Trans.). Cambridge, MA, Harvard University Press.

BOURDIEU, P. (2011) The forms of capital (1986). En Szeman, I. y Kaposy, T. Cultural theory: An anthology, 81-93.

BRADSHAW, C. P.; WAASDORP, T. E.; O’BRENNAN, L. M. y GULEMETOVA, M. (2013) Teachers’ and education support professionals’ perspectives on bullying and prevention: Findings from a national education association study. School psychology review, 42 (3), 280.

CAREY, J. (1989) Communication as culture: Essays on media and society. Boston, Unwin Hyman.

CERDÁN, L. L. (2013) La integración escolar. Revista de Claseshistoria, (6), 6.

COCA, J. R. y LÓPEZ DE LA FUENTE, G. (2016) Reflexiones sobre pluralismo político y educación intercultural en las sociedades democráticas contemporáneas. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 70, 132-154.

CORTINA, A. (2000) Ética mínima. Introducción a la Filosofía Práctica. Madrid, Tecnos.

CORTINA, A. (2003) Pluralismo moral. Ética de mínimos y ética de máximos. Perspectivas Éticas, 7, Centro de Estudios de Ética Aplicada, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad de Chile.

CORTINA, A. (2010) Problemas éticos actuales. Revista Taula. Quaderns de pensament, (42), 173-185.

DEMARAY, M. K.; MALECKI, C. K.; SECORD, S. M. y LYELL, K. M. (2013) Agreement among students’, teachers’, and parents’ perceptions of victimization by bullying. Children and Youth Services Review, 35 (12), 2091-2100.

DERVIN, F. (2015) Towards post-intercultural teacher education: analysing «extreme» intercultural dialogue to reconstruct interculturality. European Journal of Teacher Education, 38 (1), 71-86.

DUHAMEL, A. (2010) Le «vivre-ensemble»: la citoyenneté et le politique entre conflit et confiance, en Jutras, F. (ed.) L’éducation à la citoyenneté: enjeux socioéducatifs et pédagogiques. Québec, QC, Presses de l’Université du Québec, 111-130.

DUHAMEL, A. y ESTIVALEZES, M. (2013) Vivre ensemble et dialogue: du programme québécois d’éthique et culture religieuse à la délibération démocratique. McGill Journal of Education / Revue des sciences de l’éducation de McGill, [S. l.], 48 (1), 79-98.

ESPELAGE, D.; ANDERMAN, E. M.; BROWN, V. E.; JONES, A.; LANE, K. L.; MCMAHON, S. D. y REYNOLDS, C. R. (2013) Understanding and preventing violence directed against teachers: Recommendations for a national research, practice, and policy agenda. American Psychologist, 68 (2), 75.

FERNÁNDEZ, J. (2013) La protesta social en Chile (2006-2011): Conflicto social y repertorios de acción en torno a los movimientos estudiantil, mapuche y ambiental. Documentos promovido por el Grupo de Investigación en Gobierno, Administración y Políticas Públicas. Programa de Doctorado en Gobierno y Administración Pública. Instituto Universitario de Investigación Ortega y Gasset, Madrid.

FLEET, N. (2011) Movimiento estudiantil y transformaciones sociales en Chile: una perspectiva sociológica. Polis, 10 (30), 1-13. doi:10.4000/polis.2152.

FUENTES, J. L. (2016) Cultural diversity on the Council of Europe documents: The role of education and the intercultural dialogue. Policy Futures in Education, 1478210316630467.

GARCÍA-HUIDOBRO, J. E. (ed.) (1998) La reforma educacional chilena. Santiago, Ediciones Popular.

GUIMOND, F. A.; BRENDGEN, M.; VITARO, F.; DIONNE, G. y BOIVIN, M. (2015) Peer victimization and anxiety in genetically vulnerable youth: The protective roles of teachers’ self-efficacy and anti-bullying classroom rules. Journal of abnormal child psychology, 43 (6), 1095-1106.

GUICHARD, J. (2013) Comment aider les jeunes formés dans une école malade de l’orientation à s’orienter dans la vie? L’orientation scolaire et professionnelle, 42 (2), 181-198.

GONZÁLEZ JIMÉNEZ, J.; GUTIÉRREZ, A. V.; MORENO, D. P.; SÁNCHEZ, L. N.; SIERRA, J. A. y ZAPATA, J. G. (2015) Huellas discursivas de otredad en ámbitos de violencia escolar. papeles, 6 (12-13), 33-46.

GUO-MIN, C. H. E. N. (2012) Exploration of Fake Dialogue Phenomenon in School Management. Jiangsu Education Research, 10, 005.

HARGREAVES, A. (2003) Teaching in the Knowledge Society: Education in the Age of Insecurity. New York, NY, Teachers College Press.

KAPLAN, C. V. (2015) Cuidado y otredad en la convivencia escolar: una alternativa a la ley del talión. Pensamiento Psicológico, 14 (1).

KOWALSKI, R. M.; LIMBER, S. P.; LIMBER, S. y AGATSTON, P. W. (2012) Cyberbullying: Bullying in the digital age. John Wiley y Sons.

KYRIACOU, C. y ZUIN, A. (2016) Cyberbullying of teachers by students on YouTube: challenging the image of teacher authority in the digital age. Research Papers in Education, 31 (3), 255-273.

LLAÑA, M. y ESCUDERO, E. (2001) Alumnos y profesores: radiografía de un desencuentro. Santiago, Departamento de Educación, Universidad de Chile.

MCMAHON, S. D.; MARTÍNEZ, A.; ESPELAGE, D.; ROSE, C.; REDDY, L. A.; LANE, K. … y BROWN, V. (2014) Violence directed against teachers: Results from a national survey. Psychology in the Schools, 51 (7), 753-766.

MARTIN, J. y NAKAYAMA, T. (2010) Intercultural communication in context. New York, McGraw Hill.

MÉNDEZ, I. y CEREZO, F. (2015) Bullying y factores de riesgo para la salud en estudiantes de secundaria. European Journal of Education and Psychology, 3 (2).

MÍNGUEZ, R.; ROMERO, E. y PEDREÑO, M. (2016) La pedagogía del otro: bases antropológicas e implicaciones educativas. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 28 (2), 163-183.

MORENO, D. P. T. (2016) Éticas ecofeministas: la comunidad de la vida. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 37 (114), 15.

NAVA MELÉNDEZ, W. (1999) El diálogo en la educación holista: breves reflexiones sobre su aplicación en el aula. Revista de Educación/Nueva Época, (11).

NERVI, M. L. (1999) La Reforma Curricular Chilena. Santiago, lom.

NERVI, M. L. y NERVI, H. (2007) ¿Existe la pedagogía? Hacia la construcción del saber pedagógico. Santiago, Editorial Universitaria.

NÚÑEZ, I. (2002) La formación de docentes. Notas históricas, en Avalos, B. Profesores para Chile: Historia de un Proyecto. Santiago, Ministerio de Educación.?

PLANTE, M. (2013) Peut-on enseigner le vivre-ensemble? McGill Journal of Education / Revue des sciences de l’éducation de McGill, [S. l.], 48 (1), 155-164.

PÉREZ PÉREZ, C. (1999) Educación para la convivencia como contenido curricular: propuestas de intervención en el aula. Estudios Pedagógicos, 25, 113-130.

POSADA, J. G. (2014) Mínimos valorales para la convivencia de los jóvenes (Tesis de Máster). Universidad de Manizales, Colombia.

RODRÍGUEZ, J. J. M. y PERALTA, M. I. R. (2013) Ética y escuela. Fundación Europea para el Estudio y Reflexión Ética.

ROMÁN, B. (2000) Los retos de la ética en el nuevo milenio. Ars Brevis, (6), 311-336.

SCHOEM, D. y HURTADO, S. (2001) Intergroup dialogue: deliberative democracy in school, college, community, community and workplace. Michigan, Ann Arbor The University of Michigan Press.

SKIDMORE, D. y MURAKAMI, K. (eds.) (2016) Dialogic Pedagogy: The Importance of Dialogue in Teaching and Learning (vol. 51). Multilingual Matters.

SMALL, P.; NEILSEN-HEWETT, C. y SWELLER, N. (2013) Individual and Contextual Factors Shaping Teachers’ Attitudes and Responses to Bullying among Young Children: Is Education Important? Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 7 (3).

TERRY, A. A. (1998) Teachers as targets of bullying by their pupils: A study to investigate incidence. British Journal of Educational Psychology, 68 (2), 255-268.

VALDEBENITO, M. J. (2013) IX encuesta CIDE: El diagnóstico a la justicia y equidad en la educación chilena. Mensaje, 62 (618), 48-49.

VALDERRAMA, L. B. (2013) Jóvenes, Ciudadanía y Tecnologías de Información y Comunicación. El movimiento estudiantil chileno. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11 (1), 123-135. doi:10.11600/1692715x.1117010812.

VARGAS, J. O. (2013) Pedagogía y ética en la construcción de ciudadanía: la formación en valores en la educación comunitaria. Revista Contexto & Educação, 18 (70), 47-62.

VÁSQUEZ, G. H. (2011) Educación y ética para una ciudadanía cosmopolita. Revista Iberoamericana de Educación, (55), 191-203.

VEENSTRA, R.; LINDENBERG, S.; HUITSING, G.; SAINIO, M. y SALMIVALLI, C. (2014) The role of teachers in bullying: The relation between antibullying attitudes, efficacy, and efforts to reduce bullying. Journal of Educational Psychology, 106 (4), 1135.

VILA MERINO, E. (2014) Cartografías interculturales: procesos educativos y traducción entre culturas. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 25 (2), 69-87.
Ortiz López, J. E. (2017). Dialogue as an ethical commitment in pluralistic schools. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 29(2), 25–39. https://doi.org/10.14201/teoredu2922539

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Eduardo Ortiz López

,
Universidad Bernardo O’Higgins
Profesor asistente adjunto del Departamento de Ciencias del Lenguaje de la Facultad de Letras.
+