Relevance of Michael Oakeshott for contemporary high education

Abstract

This article analyzes Oakeshott’s model of University, and the philosophical principles that inspire his theory of education. The analysis evidences the deep relevance of some of Oakeshott’s proposals and criticism. At the same time, it reveals some of the difficulties that arise when trying to apply his proposals. Following the trace of his own perspectives, the article will propose a revision of Oakeshott’s philosophy of education in the light of these difficulties.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Altbach, P. (2009) Educación superior comparada. El conocimiento, la Universidad y el desarrollo. Buenos Aires, Fundación Universidad de Palermo.

Auspitz, J. (1976) Individuality, Civility and Theory: The Philosophical Imagination of Michael Oakeshott. Political Theory, 4, 261-294.

Auspitz, J. (2014) A New Look at Michael Oakeshott. Claremont Review of Books, Spring 2014, 54-59.

Baqués, J. (2014) La obra de Michael Oakeshott como paradigma del liberalismo conservador. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, n.° 145, 25-42.

Bellomo, S. (2009) Reflexiones en torno a la tesis de la «incorregibilidad» cultural. Themata. Revista de Filosofía, 41, 77-96.

Bellomo, S. (2011) Lenguaje, verdad, libertad: el realismo expresivo de Charles Taylor. Pamplona, EUNSA.

Brunner, J. J. (2014) La idea de la Universidad pública en América Latina: narraciones en escenarios divergentes. Educación XXI, febrero, 17-34.

Carr, D. (2008) Book Review: Education and the Voice of Michael Oakeshott. Journal of Philosophy of Education, 42 (2), 345-347.

Fuller, T. (2000) Introducción: una comprensión filosófica de la educación, en La voz del aprendizaje liberal. Madrid, Katz/Liberty Fund, 7-13.

Fuller, T. (2003) The Idea of the University in Newman, Oakeshott, and Strauss. Academic Questions, Winter 2003-2004, 37-53.

Garrido, C. (2013) Innovación, vinculación universidad-empresa y desarrollo. Universidades, n.° 58, 6-23.

Gibbons, M. (1997) La Nueva producción del conocimiento: la dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona, Pomares-Corredor.

Grant, R. (1990) Oakeshott. Thinkers of our Time. London, Claridge Press.

Haskins, C. H. (2013) El surgimiento de las universidades. Buenos Aires, Universidad de Palermo.

Newman, J. H. (1973) The Idea of a University. Yale, Yale University Press.

O’Sullivan, N. (2002) Why Read Oakeshott? Society, March/April 2002, 71-74.

Oakeshott, M. (1933) Experience and its Modes. Cambridge, Cambridge University Press.

Oakeshott, M. (1975) On Human Conduct. Oxford, Clarendon Press.

Oakeshott, M. (1998) The Politics of Faith and the Politics of Scepticism. New Haven, Yale University Press.

Oakeshott, M. (2000) La conducta racional, en El racionalismo en la política y otros ensayos. México, FCE, 103-131.

Oakeshott, M. (2000a) El racionalismo en política, en El racionalismo en la política y otros ensayos. México, FCE, 21-53.

Oakeshott, M. (2000b) El concepto de universidad, en La voz del aprendizaje liberal. Madrid, Katz/Liberty Fund, 133-144.

Oakeshott, M. (2000c) La actividad del historiador, en El racionalismo en la política y otros ensayos. México, FCE, 149-176.

Oakeshott, M. (2000d) La voz de la poesía en la conversación de la Humanidad, en El racionalismo en la política y otros ensayos. México, FCE, 447-493.

Oakeshott, M. (2000e) El estudio de la política en la universidad, en El racionalismo en la política y otros ensayos. México, FCE, 177-207.

Oakeshott, M. (2000f) Qué es ser conservador, en El racionalismo en la política y otros ensayos. México, FCE, 376-402.

Oakeshott, M. (2009a) Las universidades, en La voz del aprendizaje liberal. Madrid, Katz/Liberty Fund, 145-181.

Oakeshott, M. (2009b) La educación política, en La voz del aprendizaje liberal. Madrid, Katz/Liberty Fund, 183-210.

Oakeshott, M. (2009c) El aprendizaje y la enseñanza, en La voz del aprendizaje liberal. Madrid, Katz/Liberty Fund, 67-91.

Oakeshott, M. (2009d) La educación: el compromiso y su frustración, en La voz del aprendizaje liberal. Madrid, Katz/Liberty Fund, 93-132.

Oakeshott, M. (2009e) Un espacio de aprendizaje, en La voz del aprendizaje liberal. Madrid, Katz/Liberty Fund, 35-66.

Plotica, L. P. (2013) «This is Simply What I Do»: Wittgenstein and Oakeshott on the Practices of Individual Agency. The Review of Politics, 75, 45-68.

Smith, T. W. (1996) Michael Oakeshott on History, Practice and Political Theory. History of Political Thought, vol. xvii, n.° 4, 591-614.

Sullivan, L. O. (2000) Michael Oakeshott on European Political History. History of Political Thought, vol. xxi, n.° 1, 132-151.

Sullivan, L. O. (2014) Michael Oakeshott and the Left. Journal of the History of Ideas, volume 75, n.° 3, 471-492.

Teorodo, A. y Guilherme, M. (2014) European and Latin American Higher Education Between Mirrors. Rotterdam, Sense Publishers.

Vera, H. A. (2003) Sociología y Sociedad del Conocimiento, en Bokser, M. y Liwerant, J. (2003) Las ciencias sociales, universidad y conocimiento. México, UNAM.

Williams, K. (2002) The Limits of Aesthetic Separatism: Literary Education and Michael Oakeshott’s Philosophy of Art. Westminster Studies in Education, vol. 25, 2, 163-173.

Williams, K. (2007) Education and the voice of Michael Oakeshott. Exeter, Imprint Academic.

Williams, K. (2009) Vision and Elusiveness in Philosophy of Education: R. S. Peters on the Legacy of Michael Oakeshott. Journal of Philosophy of Education, vol. 43, s1, 223-240.
Rodríguez Fuentes, A. (2017). Relevance of Michael Oakeshott for contemporary high education. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 29(2), 211–231. https://doi.org/10.14201/teoredu292211231

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Rodríguez Fuentes

,
Universidad Austral
Escuela de Educación. C/ Mariano Acosta, 1611. B1630FHB Pilar, Buenos Aires, Argentina
+