Blood Donation and Citizenship Education. An approach from service learning and the Theory of Don

  • Josep M. Puig Rovira
    Universidad de Barcelona joseppuig[at]ub.edu
  • Mariona Graell Martín
    Universidad de Barcelona
  • Gal·la Cortel Mañé
    Banco de Sangre y Tejidos de Cataluña

Abstract

The altruistic donation of blood recommended by the World Health Organisation and carried out through blood banks not only contributes to providing the health system with an indispensable therapeutic element, it is also a means of fostering social integration and educating for citizenship. Within this general context, the article begins by arguing why altruistic donation is better than buying and selling blood and why the gift theory – developed by sociology on the basis of the work by Marcel Mauss – more than justifies the possibility of meeting the demand for blood in this way. On the basis of these considerations it can be said that blood banks are social institutions that perform three basic functions: technical, civic and educational. The article continues by examining the educational project undertaken by the Blood and Tissue Bank of Catalonia, which consists in a programme based on the methodology of service learning and which invites young people to cultivate and develop a communicative approach to promoting the altruistic donation of blood in their neighbourhood. The article concludes by evaluating the consolidation, effectiveness and degree of satisfaction of the project, and suggesting that this model can be used to form the basis of ideas for educational proposals of other social institutions.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
ARROW, K. J. (1972) Gifts and Exchanges. Philosophy and Public Affairs, 1 (4), 343-362.

BADEN POWELL, R. (2008) Escoltisme per a nois. Vic, Eumo.

BOSCH, C.; CLIMENT, T. y PUIG, J. (2009) Partenariado y redes para el aprendizaje servicio, en PUIG, J. (comp.) Aprendizaje Servicio. Educación y compromiso cívico. Barcelona, Graó, pp. 127-149.

CAILLÉ, A. (1989) Critique de la raison utilitarire. Paris, La Découverte.

CAILLÉ, A. (1994) Don, intérêt et désintéressement. Bourdieu, Gauss, Platon et quelques autres. Paris, La Découverte/MAUSS.

CAILLÉ, A. (2000) Anthropologie du don. Le tires paradigma. Paris, Desclée de Brouwer.

CAILLÉ, A. (2009) Théorie anti-utilitariste de l’action. Fragments d’une socilogie générale. Paris, La Découverte. (Cast.: Teoría anti-utilitarista de la acción. Fragmentos de una sociología general. Buenos Aires, Waldhuter, 2010).

DEWEY, J. (1926) Los principios morales que cimentan la educación, en DEWEY, J. Ensayos de Educación. Madrid, La Lectura, 1-61.

DEWEY, J. (1926) Ensayos de Educación. (Obras de Dewey, vol. II). Madrid, La Lectura.

DEWEY, J. (1989) Cómo pensamos. Barcelona, Paidós.

EYLER, J. y GILES, D. E. (1999) Where’s the Learning in Service-Learning? San Francisco: Jossey-Bass.

FREY, B. S. (1997) Not Just for the Money: An Economic Theory of Personal Motivation. Cheltenham (UK), Edgard Elgar Publishing.

FURCO, A. y BILLING, S. H. (2002) Service-Learning. The essence of the Pedagogy. Greenwich, Information Age Publishing.

GODBOUT, J. T. (1992) L’Esprit du don. Paris, La Découverte.

GODBOUT, J. T. (2000) Le don, la dette et l’identité. Homo donator vs homo oeconomicus. Paris, La Découverte and Syros.

GODELIER, M. (1996) L’Enigme du don. Paris, Fayard.

GRAELL, M. (2010) Donació de sang i educació per a la ciutadania: una experiència d’aprenentatge servei. Barcelona, Universitat de Barcelona, tesis de doctorado.

HENRION, A. (2003) L’énigme du don de sang, approche ethnographique d’un don entre inconnus. Mémoire de fin d’étude. Université de Liège, Faculté de Philosophi et Lettres.

HIRSCH, F. (1976) The Social limits to Growth. Cambridge (MA), Harvard University Press. http://dx.doi.org/10.4159/harvard.9780674497900

KAYE, C. B. (2004) The complete guide to service learning. Minneapolis, Free Spirit, 6-15.

KENDALL, J. C. y otros (1990) Combining Service and Learning. A Resource Book for Community and Public Service (vol. I). Raleigh (North Carolina), National Society for Internships and Experiential Education.

MAKARENKO, A. (2006) Poema pedagògic. Vic, Eumo.

MARTÍN, X. (coord.) (2012) Per a una pedagogía del servei. Treball per proyectes projectes i ApS. Valldoreix, Minyons Escoltes Guies Sant Jordi de Catalunya.

MARTÍNEZ, M. (2008) Aprenentatge servei i responsabilitat social de les universitats. Barcelona, Octaedro.

MAUSS, M. (2009) Ensayo sobre el don. Forma y función del intercambio en las sociedades arcaicas. Buenos Aires, Katz (original 1924).

ORGANISATION MONDIALE DE LA SANTÉ (2011) Dons de sang volontaires: objectif 100%. Cadre mundial de l’action. Genève, Editions de l’OMS.

PUIG, J. (coord.) (2009) Aprendizaje servicio. Educación y compromiso cívico. Barcelona, Graó.

PUIG J.; BATLLE, R.; BOSCH, C. y PALOS, J. (2006) Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Barcelona, Octaedro.

RUFFIE, J. y SOURNIA, J.-Ch. (1996) La transfusion sanguine. Paris, Fayard.

SANDEL, M. J. (2013) Lo que el dinero no puede comprar. Barcelona, Debate.

TAPIA, N. (2001) La solidaridad como pedagogía. El aprendizaje-servicio en la escuela. Buenos Aires, Ciudad Nueva.

TITMUSS, R. M. (1970) The gift relationship. From human blood to social policy. New York, The New Press.

TRILLA, J. (1986) La educación informal. Barcelona, PPU.

TRILLA, J. (2009) El aprendizaje servicio en la pedagogía contemporánea, en PUIG, J. (coord.) Aprendizaje Servicio. Educación y compromiso c
Puig Rovira, J. M., Graell Martín, M., & Cortel Mañé, G. (2014). Blood Donation and Citizenship Education. An approach from service learning and the Theory of Don. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 26(2), 141–162. https://doi.org/10.14201/teoredu2014261141162

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josep M. Puig Rovira

,
Universidad de Barcelona
Universidad de Barcelona. Facultad de Pedagogía. Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Campus Vall d’Hebron. Passeig de la Vall d’Hebron, 171. 08035 Barcelona (España)

Mariona Graell Martín

,
Universidad de Barcelona
Universidad de Barcelona. Facultad de Pedagogía. Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Campus Vall d’Hebron. Passeig de la Vall d’Hebron, 171. 08035 Barcelona (España)

Gal·la Cortel Mañé

,
Banco de Sangre y Tejidos de Cataluña
Banc de Sang i Teixits. Edificio Dr. Frederic Duran i Jordà. Passeig Taulat, 106 – 116 - 08005 Barcelona (España)
+