A philosophy of the Educational Relationship: Existential Mediation, Transmission and Witness

  • Fernando Bárcena Orbe
    Universidad Complutense de Madrid. España.

Abstract

This paper proposes a philosophical reflection on education understood as the encounter and experience of a transmission between generations in the filiation of time. From a pedagogical point of view, such an encounter implies both an act of presence between adults and young people and the transmission of something from one place to another on a generational scale. The thesis of this paper is that presence and transmission are today in a crisis that affects the very notion of education, what it means to educate and to be educated. In a world like ours, with a growing sensitivity towards what is called inclusion or inclusiveness, the great excluded, from the point of view of a certain philosophical and theoretical reflection —something that is proposed in these pages—, is precisely that relationship of presence between adults and young people. For the educational task consists in transmitting responsibility as a central element of the adult condition, one that entails assuming certain limits. This transmission is an internalization of the legacy of previous generations and becomes possible when there is the possibility of an encounter, a conversation and a kind of moral transaction between them. Adults transmit to children and adolescents -such is their responsibility- the experience accumulated over time and of which they are, as adults and educators, depositaries and witnesses, although not its owners, and in this act, they put the newcomers in contact with their predecessors more than the previous generations. We will call this a testimonial covenant.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alain (2001). Propos sur l’éducation. PUF.

Alba Rico, S. (2011). Capitalismo y nihilismo. Dialéctica del hambre y la mirada. Akal.

Arendt, H. (2019). Entre el pasado y el futuro. Península.

Arnold, M. (2010). Cultura y anarquismo. Cátedra - Letras Universales.

Bárcena, F. (2016). En busca de una educación perdida. Homo Sapiens Ediciones.

Bárcena, F. (2020). Maestros y discípulos. Anatomía de una influencia. Ápeiron ediciones.

Bárcena, F. (2023). Meditación sobre el estudio. Un ensayo filosófico. La Huerta Grande.

Biesta, G. (2011). Learning Democracy in School and Society. Brill.

Biesta, G. (2022). Redescubrir la enseñanza. Morata.

Bodei, R. (2016). Generaciones. Edad de la vida, edad de las cosas. Herder.

Bohler, S. (2019). Le Bug humain. Robert Laffont.

Camus, A. (2008a). Discours de Suède. En Oeuvres complètes (pp.239-243), Vol. IV: 1957-1959. Bibliothèque de la Pléiade.

Camus, A. (2008b). Le premier homme. En Oeuvres complètes (pp.741-915), Vol. IV: 1957-1959. Bibliothèque de la Pléiade.

Chalier, Ch. (2008). Transmetre, de génération en génération. Buchet.

Chesterton, G. K. (2020). Lo que está mal en el mundo. Acantilado.

Collin, F. (1999). L’homme est-il devenu superflu. Hannah Arendt. Editions Odile Jacob.

D’hoest, F. (2020). Pensar filosóficamente la educación a través del cine de ficción la escuela en (o de) «Canino». Making of: cuadernos de cine y educación, 156-157, 41-48. https://www.centrocp.com/making-of-no-156-157-especial-filosofia-cine-y-educacion/

Esteve, J. M. (2012). La relación educativa. En Educar: un compromiso con la memoria (pp.107-131). Octaedro.

Freud, S. (2006). El malestar de la cultura. Alianza editorial.

Girard, R. (2023). Mentira romántica y verdad novelesca. Anagrama.

Gusdorf, G. (2019). ¿Para qué profesores? Por una Pedagogía de la Pedagogía. Miño & Dávila.

Hersch, J. (2017). Tiempo y música. Acantilado.

Hobbes, Th. (2016). De Cive. Alianza.

Kingsley, P. (2021). Realidad. Atalanta.

Larrosa, J. (2020). Impedir que el mundo se deshaga. En Larrosa, J., Rechia, K. C. y Cubas, C. J. (eds.) Elogio del profesor (pp.77-120). Miño & Dávila.

Lenoir, F. (2022). Le désir, une philosophie. Flammarion.

Levinas, E. (1993). El tiempo y el otro. Paidós.

Manen, M. van (1998). El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Paidós.

Mann, K. (2003). El volcán. Edhasa.

Morey, M. (2007). Kantspromenade. Invitación a la lectura de Walter Benjamin. En Pequeñas doctrinas de la soledad, en Pequeñas doctrinas de la soledad (pp. 342-354) Sexto Piso.

Oakeshott, M. (1991). The voice of poetry in the conversation of mankind. En Rationalism in politics and others essays (pp. 488-541). Liberty Press.

Oakeshott, M. (2009). La educación: el compromiso y su frustración. En La voz del aprendizaje liberal (pp. 93-132). Katz Editores.

Ortega y Gasset, J. (2008). Meditación de nuestro tiempo. Introducción al presente. En Obras Completas (pp. 31-116), tomo VIII. Taurus.

Pardo, J. L. (2004). La regla del juego. Sobre la dificultad de aprender filosofía.

Pennac, D. (2007). Chagrin d'école. Gallimard.

Peters, R.S. (1980). Education as initiation. En Authority, responsibility and education (pp. 81-107). Wiley-Blackwell.

Pierron, J-Ph. (2006). La passage de témoin. Une philosophie du témoignage. La nuit surveillée.

Recalcati, M. (2014). El complejo de Telémaco. Padres e hijos tras el ocaso del progenitor. Anagrama.

Recalcati, M. (2020). El secreto del hijo. De Edipo al hijo recobrado. Anagrama.

Redeker, R. (2016). L’École fantôme. Desclée de Brouwer.

Redeker, R. (2020). Los centinelas de la humanidad. Filosofía del heroísmo y de la santidad. Homo Legens.

Revault d’Allonnes, M. (2008). El poder de los comienzos. Ensayo sobre la autoridad. Amorrortu Editores.

Rosa, H. (2020). Resonancia, Una sociología de la relación con el mundo. Katz editores.

Scrutton, R. (2021). La cultura moderna. El Buey Mudo.

Simons, M. y Masschelein, J. (2014). Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Miño & Dávila, pp. 27-51.

Stiegler, B. (2008). Prendre soin. De jeunesse et des générations. Flammarion.

Stoppa, F. (2011). La restituzione. Perché si è rotto il patto tra le generazioni. Feltrinelli.

Thomä, D. (2018). Puer Robustus. Una filosofía del perturbador. Herder.

Tocqueville, A. (2010). La democracia en América. Trotta.

Zoja, L. (2018). El gesto de Héctor. Prehistoria, historia y actualidad de la figura del padre. Taurus.
Bárcena Orbe, F. (2025). A philosophy of the Educational Relationship: Existential Mediation, Transmission and Witness. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 37(2), 1–18. https://doi.org/10.14201/teri.32244

Most read articles by the same author(s)

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
93%
33%
Days to publication 
230
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
Universidad de Salamanca
+