Active Child Citizenship: Creating Spaces for Participation
Abstract Studies on the concept of citizenship reveal the correlation between the participation-citizenship pair, which is key to enhancing social inclusion and cohesion. A challenge in which education —due to its pedagogical and social role— and the municipal sphere —due to its proximity— become essential catalysts for the formation and construction of active citizenship from an early age, thus placing the citizenship of childhood in the spotlight of democratic and inclusive societies. This multiple case study aimed to characterize the concepts of citizenship and the settings that enable the participation of girls and boys in the municipalities of Moeche, Tomiño, and A Coruña (Galicia). Nine semi-structured interviews were conducted, 4 focus groups and a brief questionnaire were conducted; participating 3 technical figures, 3 elected officials, 2 experts in child and youth participation and 36 children and adolescents of the three municipalities. The main findings show: 1) a tendency towards differentiated, active, inclusive, and practical citizenship typologies, despite identifying barriers that hinder their real and effective practice; 2) five scenarios of child participation, demonstrating an institutionalization of child participation; and, 3) a connection to the means (programs, resources, and/or services) in the forms of participation, as well as the dominance of adult figures in the identified scenarios where there is a limited presence of actions managed children and adolescents themselves. It concludes with the need to generate new participation spaces and different forms of collaboration between government teams and child participation groups, through collective strategies that promote the right to actively participate in public life and municipal policies.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Aguado, T., Melero, H. S., & Gil, I. (2018). Spaces and practices of citizen participation: educational proposals from an intercultural perspective. RELIEVE, 24(2), 1-21. http://doi.org/10.7203/relieve.24.2.13194
Apud, A. (2001). Participación infantil. Colección Enrédate con UNICEF, formación de profesorado. UNICEF.
Cano, A. B., Pose, H., y Gil-Jaurena, I. (2021). Impactos de las experiencias municipales de participación infantil y adolescente según los técnicos y técnicas locales. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 38, 77-88. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.05
Cano, A. B., Sabariego, M., y Folgueiras, P. (2019). La participación comunitaria de los jóvenes en contextos urbanos vulnerables: aportaciones desde un diagnóstico colaborativo en el área metropolitana de Barcelona (España). OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 14(2), 313-342. https://doi.org/10.14198/OBETS2019.14.2.02
Casas, F., González, M., Montserrat, C., Navarro, D., Malo, S., Figuer, C., y Bertran, I. (2008). Informe sobre experiencias de participación social efectiva de niños, niñas y adolescentes. Secretaría General Técnica, Subdirección General de Información y Publicaciones.
Castellanos, J. (2022). Participación ciudadana en contextos digitales. En J. Sierra-Rodríguez, F. Reviriego y J. Tudela (Eds.), Escenarios de participación ciudadana. Una visión multinivel (pp. 193-217). Fundación Manuel Giménez Abad de Estudios Parlamentarios y del Estado Autonómico.
Cho, A., Byrne, J., & Pelter, Z. (2020). Digital civic engagement by young people. Unicef Office of Global Insightand Policy. https://uni.cf/3p3dKtv
Crespo, F., Esteban, M., Martínez, M., Noguera, E., y Novella, A. (2021). Ciudadanía, valores y participación. Infancia y Adolescencia. En M. R. Belando (Coord.), Participación cívica en un mundo digital (pp. 97-116). Dykinson.
De la Garza, D., Peña, J., & Recuero, F. (2019). Online political participation of young people in Mexico, Spain and Chile. Comunicar, 27(61), 83-92. https://doi.org/10.3916/c61-2019-07
Dias, T., & Potter, J. (2016). Media education as a strategy for online civic participation in Portuguese schools. Comunicar, 24(49), 9-18. https://doi.org/10.3916/c49-2016-01
Doğanay, A. (2012). A curriculum framework for active democratic citizenship education. En M. Print & D. Lange (Eds.), Schools, curriculum and civic education for building democratic citizens (pp. 19-39). Sense Publishers.
Esteban, M. B., y Novella, A. (2018). Jóvenes, participación y democracia: retos propositivos expuestos por la juventud. RELAPAE, 9(5), 110-124. https://revistas.untref.edu.ar/index.php/relapae/article/view/228
Esteban, M. B., Novella, A., & Martínez, M. (2022). Principle of progressive autonomy, participation, and recognition of agency. Substantive citizenship in the transition from childhood to adolescence. Foro de Educación, 20(1), 134-157. https://doi.org/10.14516/fde.929
Gairín, J., y Galdames, M. (Eds.) (2023). La participación de los diferentes actores en la gestión educativa en Iberoamérica. Universitat Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/estudis/2023/286801/Informe_RedAGE2023.pdf
Gaitán, L. (2018a). Los derechos humanos de los niños: ciudadanía más allá de las “3Ps”. Sociedad e Infancias, 2, 17-37. https://doi.org/10.5209/SOCI.59491
Gaitán, L. (2018b). Representaciones sociales de infancia y ciudadanía: entre el antagonismo y el cambio. En A. Llena y A. M. Novella (Coords.), Impulsar la participación infantil. Los consejos de infancia y adolescencia (pp. 33-50). Graó.
Gaitán, L., y Liebel, M. (2011). Ciudadanía y derechos de participación de los niños. Síntesis.
Gajardo, K., y Torrego, L. (2022). Análisis de una experiencia de prácticas cotidianas de democracia en educación infantil. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 139-165. https://doi.org/10.14201/teri.25174
García, L., Boqué, M. C., y Alguacil, M. (2019). La participación infantil en centros educativos de Cataluña desde la perspectiva de la dirección escolar. En J. Longás y J. Vilar (Coords.), La Pedagogía Social en un entorno VICA: ¿Viejos problemas, nuevas perspectivas? XXXII Seminario Interuniversitario de Pedagogía Social (pp. 393-396). Blanquerna.
García, M., Del Hoyo, M., & Fernández, C. (2014). Engaged youth in Internet. The role of social networks in social active participation. Comunicar, 43, 35-43. https://doi.org/10.3916/C43-2014-03
Graziella, O., y Rivera, J. R. (2018). Construcción de ciudadanía: la educación desde la infancia encaminada a la inclusión social. Nueva Época, 44, 52-71. https://doi.org/10.32399/rtla.12.44.587
Guichot, V. (2013). Participación, ciudadanía activa y educación. Teoría de la Educación, Revista Interuniversitaria, 25(2), 25-47. https://doi.org/10.14201/11572
Guichot, V. (2014). Reconstruir la ciudadanía. Editorial Dykinson.
Hamui, A., y Varela, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(5), 55-60. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8
Hart, R. (1992). La participación de los niños. De la participación simbólica a la participación auténtica. UNICEF.
INE (2024). Cifras oficiales de población de los municipios españoles. https://www.ine.es/dynt3/inebase/index.htm?padre=525
Lansdown, G. (2005). ¿Me haces caso? El derecho de los niños pequeños a participar en las decisiones que les afectan. Bernard van Leer Foundation.
Lawt, R., & Biesta, G. (2006). Citizenship-as-Practice: The Educational Implications of an Inclusive and Relational Understanding of Citizenship. British Journal of Educational Studies, 54(1), 34-50. https://doi.org/10.1111/j.1467-8527.2006.00335.x
Liebel, M. (2006). Los movimientos de los niños y niñas trabajadores. Un enfoque desde la Sociología. Política y Sociedad, 43(1), 15-123. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0606130105A
Liebel, M. (2021). Children’s cities. From pedagogical mise enscène to the appropiation of the city. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 38, 89-97. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.06
Lister, R. (2007a). Inclusive Citizenship: realizing the potential. Citizenship Studies, 11(1), 49-61. https://doi.org/10.1080/13621020601099856
Lister, R. (2007b). Why Citizenship: Where, When and How Children? Theoretical Inquiries in Law, 8(2), 693-718. https://www7.tau.ac.il/ojs/index.php/til/article/view/650
Llena, A., y Novella, A. (2018). El acompañamiento socioeducativo en la participación ciudadana. Los componentes pedagógicos en los consejos de infancia y adolescencia. En A. Llena & A. Novella (Coords.), Impulsar la participación infantil: Los consejos de infancia y adolescencia (pp. 97-120). Graò.
Mata, P., Ballesteros, B., y Padilla, M.T. (2013). Ciudadanía participativa y transformadora: análisis de discursos y propuestas de aprendizaje. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 25(2), 49-68. https://doi.org/10.14201/11573
Mata, P., Gil, I., y Aguado, T. (Coords.). (2018). Ciudadanías. Aprendizaje de la ciudadanía activa: discursos, experiencias y propuestas educativas. UNED.
Mateos, T., Sánchez, E., Gil, I., & Romero, C. (2022). Child‐Led Participation: A Scoping Review of Empirical Studies. Social Inclusion, 10(2), 32-42. https://doi.org/10.17645/si.v10i2.4921
Melero, H.S., Sánchez, E., Esteban, M.B., y Martínez, M. (2021). Infancia, adolescencia y participación ciudadana en los municipios. La mirada de figuras técnicas y cargos electos. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 38, 47-60. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.03
Murden, A., y Cadenasso, J. (2018). Una aproximación a los procesos de construcción de subjetividad. CEPAL-Fundación SM. https://bit.ly/2ZeaalB
Novella, A. (2008). Formas de participación infantil: la concreción de un derecho. Educación social, 38, 77-98. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/165587
Novella, A., Agud, I., Llena, A., y Trilla J. (2013). El concepto de ciudadanía construido por jóvenes que vivieron experiencias de participación infantil. Bordón, 65(3), 93-108. https://doi.org/10.13042/23166
Novella, A., Mateos, T., Crespo, F., y López, A. (2021a). Escenarios de participación de la infancia: oportunidades para la coproducción en los municipios. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 38, 61-76. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.04
Novella, A., Romero, C., Barba, M., & Quirós, A. (2023). Enablers, barriers and proposals for child participation in Spanish municipalities. Bordón, 75(2), 105-121. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.96430
Novella, A., Romero, C., Melero, H., y Noquera, E. (2021b). Participación infantil, política local y entorno digital: Visiones y usos en municipios españoles. Comunicar, 69(29), 33-43. https://doi.org/10.3916/C69-2021-03
Novella, A., y Sabariego, M. (Eds.) (2020). Infancia y participación. Por una ciudadanía activa e inclusiva. Informe de Resultados. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.13296335.v2
Pascual-Arias, C., Molina-Soria, M., López-Pastor, V., y Hortigüela-Alcalá, D. (2022). Participación del alumnado en la elaboración del examen teórico: análisis de resultados. Revista Complutense de Educación, 34(2), 379-388. https://doi.org/10.5209/rced.79327
Pauliina, K., Bronwyn, E., y Häkli, J. (2020). Ciudadanía vivida: conceptualizar un campo emergente. Citizenship Studies, 24(6), 713-729. https://doi.org/10.1080/13621025.2020.1739227
Pavez, I. (2014). Los derechos de la infancia en la era de Internet. América Latina y las nuevas tecnologías. Naciones Unidas. http://hdl.handle.net/11362/37049
Ramírez, M., y Contreras, S. (2014). Deconstruyendo la noción de infancia asociada a ciudadanía y participación. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 10(1), 91-105. https://bit.ly/3lXOF3j
Ramiro, J., y Alemán, C. (2016). ¿El surgimiento de un nuevo sujeto de ciudadanía? Aportaciones teóricas al debate contemporáneo sobre los derechos de los niños. Papers, 101(2), 169-193. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2218
Riádigos, X., & Gradaílle, R. (2023). The Forum for the participation of children and teenagers in Teo: A socio-educational context that enables children’s right to participation. Children and Youth Services Review, 153, 107112. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2023.107112
Ruiz, S. (2019). Infancia, derechos humanos y ciudadanía. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 30(2), 61-80. https://doi.org/10.15359/rldh.30-2.3
Sabariego, M., Pose, H., Sánchez, E., y Buxarrais, M. ª R. (2023). La participación de la infancia y la adolescencia en la municipalidad. Discursos y estrategias políticas en Andalucía, Catalunya y Galicia. Bordón, Revista de Pedagogía, 75(2), 123-141. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.96468
Saiz-Linares, Á., Ceballos-López, N., y Susinos-Rada, T. (2019). Voz del alumnado y mejora docente. Una investigación en centros educativos en Cantabria. Revista Complutense de Educación, 30(3), 713-728. https://doi.org/10.5209/rced.58883
Save the Children (2017). Condiciones básicas para la participación de la niñez efectiva, ética y significativa. Save the Children.
Seguro, V. (2016). Con voz: derechos de participación y autonomía en la niñez. [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Madrid. http://hdl.handle.net/10486/676769
Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Morata.
Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Sage Publications.
Tresseder, P. (1997). Empowering children and young people. Training manual. Save the Children.
Trilla, J., y Novella, A. (2001). Educación y participación social de la infancia. Revista Iberoamericana de Educación, 26, 137-164.
Trilla, J., y Novella, A. (2011). Participación, democracia y formación para la ciudadanía. Los consejos de infancia. Revista de Educación, 356, 23-43. http://hdl.handle.net/11162/92218
Twum-Danso, A. O. (2023). Adults in Charge: The limits of formal child participatory processes for societal transformation. En B. Sandin, J. Josefsson, K. Hanson, & S. Balagopalan (eds.), The Politics of Children’s Rights and Representation (pp. 59-80). Palgrave Macmillan. Advance online publication. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-04480-9_3
UNESCO (2019). Enseñando y aprendiendo para una participación transformadora. UNESCO. https://bit.ly/3aVOVev
UNICEF (2003). Estado Mundial de la infancia 2003. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. https://doi.org/10.18356/dc55dff3-es
UNICEF (2019). Child and Youth Participation: Options for Action. United Nations Children’s Fund. UNICEF.
UNICEF (2020). Ciudades Amigas de la Infancia. https://ciudadesamigas.org/municipioamigo-infancia/participacion-infantil/
Westheimer, J., & Kahne, J. (2004). What kind of citizen? The politics of educating for democracy. American Educational Research Journal, 41(2), 237-269. https://www.jstor.org/stable/3699366
Apud, A. (2001). Participación infantil. Colección Enrédate con UNICEF, formación de profesorado. UNICEF.
Cano, A. B., Pose, H., y Gil-Jaurena, I. (2021). Impactos de las experiencias municipales de participación infantil y adolescente según los técnicos y técnicas locales. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 38, 77-88. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.05
Cano, A. B., Sabariego, M., y Folgueiras, P. (2019). La participación comunitaria de los jóvenes en contextos urbanos vulnerables: aportaciones desde un diagnóstico colaborativo en el área metropolitana de Barcelona (España). OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 14(2), 313-342. https://doi.org/10.14198/OBETS2019.14.2.02
Casas, F., González, M., Montserrat, C., Navarro, D., Malo, S., Figuer, C., y Bertran, I. (2008). Informe sobre experiencias de participación social efectiva de niños, niñas y adolescentes. Secretaría General Técnica, Subdirección General de Información y Publicaciones.
Castellanos, J. (2022). Participación ciudadana en contextos digitales. En J. Sierra-Rodríguez, F. Reviriego y J. Tudela (Eds.), Escenarios de participación ciudadana. Una visión multinivel (pp. 193-217). Fundación Manuel Giménez Abad de Estudios Parlamentarios y del Estado Autonómico.
Cho, A., Byrne, J., & Pelter, Z. (2020). Digital civic engagement by young people. Unicef Office of Global Insightand Policy. https://uni.cf/3p3dKtv
Crespo, F., Esteban, M., Martínez, M., Noguera, E., y Novella, A. (2021). Ciudadanía, valores y participación. Infancia y Adolescencia. En M. R. Belando (Coord.), Participación cívica en un mundo digital (pp. 97-116). Dykinson.
De la Garza, D., Peña, J., & Recuero, F. (2019). Online political participation of young people in Mexico, Spain and Chile. Comunicar, 27(61), 83-92. https://doi.org/10.3916/c61-2019-07
Dias, T., & Potter, J. (2016). Media education as a strategy for online civic participation in Portuguese schools. Comunicar, 24(49), 9-18. https://doi.org/10.3916/c49-2016-01
Doğanay, A. (2012). A curriculum framework for active democratic citizenship education. En M. Print & D. Lange (Eds.), Schools, curriculum and civic education for building democratic citizens (pp. 19-39). Sense Publishers.
Esteban, M. B., y Novella, A. (2018). Jóvenes, participación y democracia: retos propositivos expuestos por la juventud. RELAPAE, 9(5), 110-124. https://revistas.untref.edu.ar/index.php/relapae/article/view/228
Esteban, M. B., Novella, A., & Martínez, M. (2022). Principle of progressive autonomy, participation, and recognition of agency. Substantive citizenship in the transition from childhood to adolescence. Foro de Educación, 20(1), 134-157. https://doi.org/10.14516/fde.929
Gairín, J., y Galdames, M. (Eds.) (2023). La participación de los diferentes actores en la gestión educativa en Iberoamérica. Universitat Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/estudis/2023/286801/Informe_RedAGE2023.pdf
Gaitán, L. (2018a). Los derechos humanos de los niños: ciudadanía más allá de las “3Ps”. Sociedad e Infancias, 2, 17-37. https://doi.org/10.5209/SOCI.59491
Gaitán, L. (2018b). Representaciones sociales de infancia y ciudadanía: entre el antagonismo y el cambio. En A. Llena y A. M. Novella (Coords.), Impulsar la participación infantil. Los consejos de infancia y adolescencia (pp. 33-50). Graó.
Gaitán, L., y Liebel, M. (2011). Ciudadanía y derechos de participación de los niños. Síntesis.
Gajardo, K., y Torrego, L. (2022). Análisis de una experiencia de prácticas cotidianas de democracia en educación infantil. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 139-165. https://doi.org/10.14201/teri.25174
García, L., Boqué, M. C., y Alguacil, M. (2019). La participación infantil en centros educativos de Cataluña desde la perspectiva de la dirección escolar. En J. Longás y J. Vilar (Coords.), La Pedagogía Social en un entorno VICA: ¿Viejos problemas, nuevas perspectivas? XXXII Seminario Interuniversitario de Pedagogía Social (pp. 393-396). Blanquerna.
García, M., Del Hoyo, M., & Fernández, C. (2014). Engaged youth in Internet. The role of social networks in social active participation. Comunicar, 43, 35-43. https://doi.org/10.3916/C43-2014-03
Graziella, O., y Rivera, J. R. (2018). Construcción de ciudadanía: la educación desde la infancia encaminada a la inclusión social. Nueva Época, 44, 52-71. https://doi.org/10.32399/rtla.12.44.587
Guichot, V. (2013). Participación, ciudadanía activa y educación. Teoría de la Educación, Revista Interuniversitaria, 25(2), 25-47. https://doi.org/10.14201/11572
Guichot, V. (2014). Reconstruir la ciudadanía. Editorial Dykinson.
Hamui, A., y Varela, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(5), 55-60. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8
Hart, R. (1992). La participación de los niños. De la participación simbólica a la participación auténtica. UNICEF.
INE (2024). Cifras oficiales de población de los municipios españoles. https://www.ine.es/dynt3/inebase/index.htm?padre=525
Lansdown, G. (2005). ¿Me haces caso? El derecho de los niños pequeños a participar en las decisiones que les afectan. Bernard van Leer Foundation.
Lawt, R., & Biesta, G. (2006). Citizenship-as-Practice: The Educational Implications of an Inclusive and Relational Understanding of Citizenship. British Journal of Educational Studies, 54(1), 34-50. https://doi.org/10.1111/j.1467-8527.2006.00335.x
Liebel, M. (2006). Los movimientos de los niños y niñas trabajadores. Un enfoque desde la Sociología. Política y Sociedad, 43(1), 15-123. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0606130105A
Liebel, M. (2021). Children’s cities. From pedagogical mise enscène to the appropiation of the city. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 38, 89-97. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.06
Lister, R. (2007a). Inclusive Citizenship: realizing the potential. Citizenship Studies, 11(1), 49-61. https://doi.org/10.1080/13621020601099856
Lister, R. (2007b). Why Citizenship: Where, When and How Children? Theoretical Inquiries in Law, 8(2), 693-718. https://www7.tau.ac.il/ojs/index.php/til/article/view/650
Llena, A., y Novella, A. (2018). El acompañamiento socioeducativo en la participación ciudadana. Los componentes pedagógicos en los consejos de infancia y adolescencia. En A. Llena & A. Novella (Coords.), Impulsar la participación infantil: Los consejos de infancia y adolescencia (pp. 97-120). Graò.
Mata, P., Ballesteros, B., y Padilla, M.T. (2013). Ciudadanía participativa y transformadora: análisis de discursos y propuestas de aprendizaje. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 25(2), 49-68. https://doi.org/10.14201/11573
Mata, P., Gil, I., y Aguado, T. (Coords.). (2018). Ciudadanías. Aprendizaje de la ciudadanía activa: discursos, experiencias y propuestas educativas. UNED.
Mateos, T., Sánchez, E., Gil, I., & Romero, C. (2022). Child‐Led Participation: A Scoping Review of Empirical Studies. Social Inclusion, 10(2), 32-42. https://doi.org/10.17645/si.v10i2.4921
Melero, H.S., Sánchez, E., Esteban, M.B., y Martínez, M. (2021). Infancia, adolescencia y participación ciudadana en los municipios. La mirada de figuras técnicas y cargos electos. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 38, 47-60. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.03
Murden, A., y Cadenasso, J. (2018). Una aproximación a los procesos de construcción de subjetividad. CEPAL-Fundación SM. https://bit.ly/2ZeaalB
Novella, A. (2008). Formas de participación infantil: la concreción de un derecho. Educación social, 38, 77-98. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/165587
Novella, A., Agud, I., Llena, A., y Trilla J. (2013). El concepto de ciudadanía construido por jóvenes que vivieron experiencias de participación infantil. Bordón, 65(3), 93-108. https://doi.org/10.13042/23166
Novella, A., Mateos, T., Crespo, F., y López, A. (2021a). Escenarios de participación de la infancia: oportunidades para la coproducción en los municipios. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 38, 61-76. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.04
Novella, A., Romero, C., Barba, M., & Quirós, A. (2023). Enablers, barriers and proposals for child participation in Spanish municipalities. Bordón, 75(2), 105-121. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.96430
Novella, A., Romero, C., Melero, H., y Noquera, E. (2021b). Participación infantil, política local y entorno digital: Visiones y usos en municipios españoles. Comunicar, 69(29), 33-43. https://doi.org/10.3916/C69-2021-03
Novella, A., y Sabariego, M. (Eds.) (2020). Infancia y participación. Por una ciudadanía activa e inclusiva. Informe de Resultados. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.13296335.v2
Pascual-Arias, C., Molina-Soria, M., López-Pastor, V., y Hortigüela-Alcalá, D. (2022). Participación del alumnado en la elaboración del examen teórico: análisis de resultados. Revista Complutense de Educación, 34(2), 379-388. https://doi.org/10.5209/rced.79327
Pauliina, K., Bronwyn, E., y Häkli, J. (2020). Ciudadanía vivida: conceptualizar un campo emergente. Citizenship Studies, 24(6), 713-729. https://doi.org/10.1080/13621025.2020.1739227
Pavez, I. (2014). Los derechos de la infancia en la era de Internet. América Latina y las nuevas tecnologías. Naciones Unidas. http://hdl.handle.net/11362/37049
Ramírez, M., y Contreras, S. (2014). Deconstruyendo la noción de infancia asociada a ciudadanía y participación. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 10(1), 91-105. https://bit.ly/3lXOF3j
Ramiro, J., y Alemán, C. (2016). ¿El surgimiento de un nuevo sujeto de ciudadanía? Aportaciones teóricas al debate contemporáneo sobre los derechos de los niños. Papers, 101(2), 169-193. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2218
Riádigos, X., & Gradaílle, R. (2023). The Forum for the participation of children and teenagers in Teo: A socio-educational context that enables children’s right to participation. Children and Youth Services Review, 153, 107112. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2023.107112
Ruiz, S. (2019). Infancia, derechos humanos y ciudadanía. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 30(2), 61-80. https://doi.org/10.15359/rldh.30-2.3
Sabariego, M., Pose, H., Sánchez, E., y Buxarrais, M. ª R. (2023). La participación de la infancia y la adolescencia en la municipalidad. Discursos y estrategias políticas en Andalucía, Catalunya y Galicia. Bordón, Revista de Pedagogía, 75(2), 123-141. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.96468
Saiz-Linares, Á., Ceballos-López, N., y Susinos-Rada, T. (2019). Voz del alumnado y mejora docente. Una investigación en centros educativos en Cantabria. Revista Complutense de Educación, 30(3), 713-728. https://doi.org/10.5209/rced.58883
Save the Children (2017). Condiciones básicas para la participación de la niñez efectiva, ética y significativa. Save the Children.
Seguro, V. (2016). Con voz: derechos de participación y autonomía en la niñez. [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Madrid. http://hdl.handle.net/10486/676769
Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Morata.
Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Sage Publications.
Tresseder, P. (1997). Empowering children and young people. Training manual. Save the Children.
Trilla, J., y Novella, A. (2001). Educación y participación social de la infancia. Revista Iberoamericana de Educación, 26, 137-164.
Trilla, J., y Novella, A. (2011). Participación, democracia y formación para la ciudadanía. Los consejos de infancia. Revista de Educación, 356, 23-43. http://hdl.handle.net/11162/92218
Twum-Danso, A. O. (2023). Adults in Charge: The limits of formal child participatory processes for societal transformation. En B. Sandin, J. Josefsson, K. Hanson, & S. Balagopalan (eds.), The Politics of Children’s Rights and Representation (pp. 59-80). Palgrave Macmillan. Advance online publication. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-04480-9_3
UNESCO (2019). Enseñando y aprendiendo para una participación transformadora. UNESCO. https://bit.ly/3aVOVev
UNICEF (2003). Estado Mundial de la infancia 2003. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. https://doi.org/10.18356/dc55dff3-es
UNICEF (2019). Child and Youth Participation: Options for Action. United Nations Children’s Fund. UNICEF.
UNICEF (2020). Ciudades Amigas de la Infancia. https://ciudadesamigas.org/municipioamigo-infancia/participacion-infantil/
Westheimer, J., & Kahne, J. (2004). What kind of citizen? The politics of educating for democracy. American Educational Research Journal, 41(2), 237-269. https://www.jstor.org/stable/3699366
Riádigos-Couso, X., & Gradaílle-Pernas, R. (2025). Active Child Citizenship: Creating Spaces for Participation. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 1–22. https://doi.org/10.14201/teri.31947
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
3
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
93%
33%
Days to publication
323
145
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Salamanca
+
−