Between Screens and Thoughts: Towards a Reflective Education in Digital Environments
Abstract The research question that has prompted this work is: what are the characteristics of the current lifestyle in Western societies that have led to the deficit of reflection in which we are immersed? My working hypothesis is that this decline in reflection proceeds from the constant state of alertness that contemporary society imposes. To demonstrate this, I have explored the factors that contribute to it and which, by converging, reinforce one another. These factors include: the hyperactivity inherent in digital life; the obligation that positive thinking imposes on us to achieve a happy and successful life; the pressure to increase our performance and strive for continuous improvement; the pandemic of narcissistic individualism; and changes in neural circuits due to cerebral plasticity caused by digital interruptions and the resulting changes in the structure of attention. The interplay of these factors is significantly influenced by the positivity–negativity dialectic, which is at the heart of the substitution of reflection with endless activity. None of this scenario is alien to the educational world, instead it permeates it from school to university. Therefore, the conclusion is a proposal to reclaim reflection in the educational realm and, along with it, cultural transmission and the ideal of an intellectual and contemplative life. Only in this way can we help our young people to overcome the isolation of individualism by integrating them into the community that is inherent in intellectual life.
- Referencias
- Cómo citar
- Del mismo autor
- Métricas
Abramowski, A. L., y Sorondo, J. (2023). La crítica a la escuela tradicional desde la perspectiva de la educación emocional: Una oportunidad para problematizar el discurso crítico en el campo educativo. Perfiles Educativos, 45(181), 161–178. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.181.60516
Aristóteles. (2018). Ética a Nicómaco. Alianza.
Azrak, A. (2020). El discurso psicológico en el campo educativo: una revisión crítica de su configuración histórica y su devenir actual. Foro de Educación, 18(2), 149-170. http://dx.doi.org/10.14516/fde.716
Becker, D., & Marecek, J. (2008). Dreaming the American Dream: Individualism and Positive Psychology. Social and Personality Psychology Compass, 2(5), 1767-1780. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2008.00139.x
Béjar, H. (2014). Los orígenes de la tradición del Pensamiento Positivo. Athenea Digital, 14(2), 227-253. http://dx.doi.org/10.5565/rev/athenea.1321
Bell, D. (2000). Internet y la nueva tecnología. Letras libres, 31 de enero, 56-61. https://letraslibres.com/revista-mexico/internet-y-la-nueva-tecnologia
Binkley, S. (2017). Happiness as resource and resilience: an emotion for neoliberal times. En J. Pykett, R. D. Jones & M. Whitehead (Eds.), Psychological governance and public policy (pp. 37-55). Routledge.
Blakemore, S.-J. (2018). La invención de uno mismo: la vida secreta del cerebro adolescente. Ariel.
Bornhauser, N., y Garay Rivera, J. M. (2023). La educación emocional: prácticas y discursos de subjetivación. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 35(1), 101–122. https://doi.org/10.14201/teri.28101
Cabanas, E. (2019). La felicidad como producto de consumo. Revista Ábaco, 2.ª Época, 99(1), 60-69. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26869098
Cabanas, E., y González-Lamas, J. (2021). Felicidad y educación: déficits científicos y sesgos ideológicos de la «educación positiva». Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 65-85. https://doi.org/10.14201/teri.25433
Cabanas, E., e Illouz, E. (2019). Happycracia: cómo la ciencia y la industria de la felicidad controlan nuestras vidas. Paidós.
Carr, N. (2011). Superficiales ¿Qué está haciendo internet con nuestras mentes? Taurus.
Carr, N. (2014). Atrapados: cómo las máquinas se apoderan de nuestras vidas. Taurus.
Conradty, C., & Bogner, F. X. (2016). Hypertext or Textbook: Effects on Motivation and Gain in Knowledge. Education Sciences, 6, 29. https://doi.org/10.3390/educsci6030029
Desmurget, M. (2021). La fábrica de cretinos digitales: los peligros de las pantallas para nuestros hijos. Península.
Di Martino, S., Eiroa-Orosa, F. J., & Arcidiacono, C. (2017). Community Psychology’s Contributions on Happiness and Well-being: Including the Role of Context, Social Justice, and Values in Our Understanding of the Good Life. En N. J. L. Brown, T. Lomas, & F. J. Eiroa-Orosa (Eds.), The Routledge International Handbook of Critical Positive Psychology (pp. 99–118). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315659794
Doctorow, C. (2009). Writing in the Age of Distraction. Locus, 7 de enero. http://www.locusmag.com/Features/2009/01/cory-doctorow-writing-in-age-of.html
Ecclestone, K., & Hayes, D. (2008). The Dangerous Rise of Therapeutic Education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203870563
Ehrenreich, B. (2011). Sonríe o muere: la trampa del Pensamiento Positivo. Turner.
Fernández Ríos, L. y Comes, J. M. (2009). Una revisión crítica de la historia y situación actual de la Psicología Positiva. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 5, 7-13. https://hdl.handle.net/11441/132672
Furedi, F. (2018). Qué le está pasando a la Universidad. Un análisis sociológico de su infantilización. Narcea.
Haidt, J., y Lukianoff, G. (2019). La transformación de la mente moderna. Planeta.
Han, B.-C. (2020). La sociedad del cansancio. Herder.
Han, B.-C. (2021). La sociedad paliativa. Herder.
Han, B.-C. (2023). Vida contemplativa: el elogio de la inactividad. Taurus.
Hayes, D. (2021). How the University Lost Its Way: Sixteen Threats to Academic Freedom. Postdigit Sci Educ 3, 7–14. https://doi.org/10.1007/s42438-019-00079-2
Held, B. (2002). The Tyranny of the Positive Attitude in America: Observation and Speculation. Journal of Clinical Psychology, 58(9), 965–992. https://doi.org/10.1002/jclp.10093
Helliwell, J., Layard, R., & Sachs, J. (2019). World Happiness Report 2019, Sustainable Development Solutions Network. https://worldhappiness.report/ed/2019/
Hitz, Z. (2022). Pensativos: el placer oculto de la vida intelectual. Encuentro.
Hu, B., Yu, Y., Yan, L.-F., Qi, G.-Q., Wu, D., Li, Y.-T., Shi, A.-P., Liu, C.-X., Shang, Y.-X., Li, Z.-Y., Cui, G.-B., & Wang, W. (2022). Intersubject correlation analysis reveals the plasticity of cerebral functional connectivity in the long-term use of social media. Human Brain Mapping, 43(7), 2262–2275. https://doi.org/10.1002/hbm.25786
Illouz, E. (2012). Intimidades congeladas: Las emociones en el capitalismo. Katz Editores. https://www-digitaliapublishing-com.ezproxy.unav.es/a/60582
Illouz, E. (2019). Introducción: emodities o la invención de los commodities emocionales. En E. Illouz (Comp.). Capitalismo, consumo y autenticidad. Las emociones como mercancía (pp. 7-41). Katz Editores.
Jackson, M. (2008). Distracted: the erosion of attention and the coming dark age. Prometheus Books.
Kovač, M., & Van der Weel, A. (2018). Reading in a post-textual era. First Monday, 23(10). https://doi.org/10.5210/fm.v23i10.9416
Lipovetsky, G. (1987). La era del vacío: ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Anagrama.
Madrid, R. I., Van Oostendorp, H., & Puerta Melguizo, M. C. (2009). The effects of the number of links and navigation support on cognitive load and learning with hypertext: The mediating role of reading order. Computers in Human Behavior, 25, 66–75. https://doi.org/10.1016/j.chb.2008.06.005
Martin, J., & McLellan, A.-M. (2013). The education of selves: how psychology transformed students. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199913671.001.0001
Marzano, M. (2011). Programados para triunfar. Nuevo capitalismo, gestión empresarial, y vida privada. Tusquets. https://philpapers.org/archive/BOUCYE.pdf
Mogollón García, I. (2019). Reflexiones sobre la economía colaborativa y el capitalismo de las emociones: nuevos retos en el análisis del conflicto Capital-Vida. Lan Harremanak, 41, 141-164. https://doi.org/10.1387/lan-harremanak.20928
Moskowitz, E. (2001). In therapy we trust. American obsession for self-fulfillment. John Hopkins University Press. https://doi.org/10.56021/9780801864032
Pérez Álvarez, M., Sánchez González, J. C., Cabanas, E. (2018). La vida real en tiempos de la felicidad. Crítica de la psicología (y de la ideología) positiva. Alianza.
Prieto Egido, M. (2018). La psicologización de la educación: Implicaciones pedagógicas de la inteligencia emocional y la Psicología Positiva. Educación XX1, 21(1), 303-320. https://doi.org/10.5944/educxx1.20200
Prieto-Ursúa, M. (2006). Psicología Positiva: una moda polémica. Clínica y Salud, 17(3), 319-338. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-52742006000300007
Richardson, F. C., & Guignon, C. B. (2008). Positive Psychology and Philosophy of Social Science. Theory & Psychology, 18(5), 605–627. https://doi.org/10.1177/0959354308093398
Robbins, B. D., & Friedman, H. L. (2017). The Unavoidable Role of Values in Positive Psychology: Reflections in Light of Psychology’s Replicability Crisis. En N. J. L. Brown, T. Lomas, & F. J. Eiroa-Orosa (Eds.), The Routledge International Handbook of Critical Positive Psychology (pp. 15–25). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315659794-4
Rose, D. H., & Gravel, J. W. (2012). Curricular opportunities in the digital age. Jobs for the future. https://www.researchgate.net/publication/265742229
Ruiz Sánchez, J. C. (2019). Posfelicidad: El planeta afectivo. Ábaco, 2.ª época, 99(1), 30-39. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26869095?seq=1&cid=pdfreference#references_tab_contents
Schüller-Zwierlein, A., Mangen, A., Kovač, M., & Van der Weel, A. (2022). Why higher-level reading is important. First Monday, 27(5). https://doi.org/10.5210/fm.v27i5.12770
Seligman, M. (2003). La auténtica felicidad. Vergara.
Seligman, M., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: An Introduction. The American Psychologist, 55(1), 5–14. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
Solé Blanch, J. (2020). El cambio educativo ante la innovación tecnológica, la pedagogía de las competencias y el discurso de la educación emocional. Una mirada crítica. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 101–121. https://doi.org/10.14201/teri.20945
Sugarman, J. (2020). Victim and therapeutic cultures and the contentious climate of universities. The Routledge International Handbook of Global Therapeutic Cultures (pp. 346-360). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429024764-32
Sugarman, J., & Thrift, E. (2020). Neoliberalism and the Psychology of Time. Journal of Humanistic Psychology, 60(6) 807–828. https://doi.org/10.1177/0022167817716686
Teba Fernández, E. (2021). Educando al homo digitalis: el papel de la educación y del digcomedu para paliar los efectos de los algoritmos, las fake news, la polarización y falta de pensamiento crítico. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 154, 71-92. http://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1378
Van der Weel, A., & Mangen, A. (2022). Textual reading in digitized classrooms: Reflections on reading beyond the internet. International Journal of Educational Research, 115, 102036. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2022.102036
Vassallo, S. (2020). Neoliberal Selfhood. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108769402
Wolf, M. (2008). Cómo aprendemos a leer: historia y ciencia del cerebro y la lectura. Ediciones B.
Wolf, M. (2020). Lector, vuelve a casa: cómo afecta a nuestro cerebro la lectura en pantallas. Planeta.
Aristóteles. (2018). Ética a Nicómaco. Alianza.
Azrak, A. (2020). El discurso psicológico en el campo educativo: una revisión crítica de su configuración histórica y su devenir actual. Foro de Educación, 18(2), 149-170. http://dx.doi.org/10.14516/fde.716
Becker, D., & Marecek, J. (2008). Dreaming the American Dream: Individualism and Positive Psychology. Social and Personality Psychology Compass, 2(5), 1767-1780. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2008.00139.x
Béjar, H. (2014). Los orígenes de la tradición del Pensamiento Positivo. Athenea Digital, 14(2), 227-253. http://dx.doi.org/10.5565/rev/athenea.1321
Bell, D. (2000). Internet y la nueva tecnología. Letras libres, 31 de enero, 56-61. https://letraslibres.com/revista-mexico/internet-y-la-nueva-tecnologia
Binkley, S. (2017). Happiness as resource and resilience: an emotion for neoliberal times. En J. Pykett, R. D. Jones & M. Whitehead (Eds.), Psychological governance and public policy (pp. 37-55). Routledge.
Blakemore, S.-J. (2018). La invención de uno mismo: la vida secreta del cerebro adolescente. Ariel.
Bornhauser, N., y Garay Rivera, J. M. (2023). La educación emocional: prácticas y discursos de subjetivación. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 35(1), 101–122. https://doi.org/10.14201/teri.28101
Cabanas, E. (2019). La felicidad como producto de consumo. Revista Ábaco, 2.ª Época, 99(1), 60-69. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26869098
Cabanas, E., y González-Lamas, J. (2021). Felicidad y educación: déficits científicos y sesgos ideológicos de la «educación positiva». Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 65-85. https://doi.org/10.14201/teri.25433
Cabanas, E., e Illouz, E. (2019). Happycracia: cómo la ciencia y la industria de la felicidad controlan nuestras vidas. Paidós.
Carr, N. (2011). Superficiales ¿Qué está haciendo internet con nuestras mentes? Taurus.
Carr, N. (2014). Atrapados: cómo las máquinas se apoderan de nuestras vidas. Taurus.
Conradty, C., & Bogner, F. X. (2016). Hypertext or Textbook: Effects on Motivation and Gain in Knowledge. Education Sciences, 6, 29. https://doi.org/10.3390/educsci6030029
Desmurget, M. (2021). La fábrica de cretinos digitales: los peligros de las pantallas para nuestros hijos. Península.
Di Martino, S., Eiroa-Orosa, F. J., & Arcidiacono, C. (2017). Community Psychology’s Contributions on Happiness and Well-being: Including the Role of Context, Social Justice, and Values in Our Understanding of the Good Life. En N. J. L. Brown, T. Lomas, & F. J. Eiroa-Orosa (Eds.), The Routledge International Handbook of Critical Positive Psychology (pp. 99–118). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315659794
Doctorow, C. (2009). Writing in the Age of Distraction. Locus, 7 de enero. http://www.locusmag.com/Features/2009/01/cory-doctorow-writing-in-age-of.html
Ecclestone, K., & Hayes, D. (2008). The Dangerous Rise of Therapeutic Education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203870563
Ehrenreich, B. (2011). Sonríe o muere: la trampa del Pensamiento Positivo. Turner.
Fernández Ríos, L. y Comes, J. M. (2009). Una revisión crítica de la historia y situación actual de la Psicología Positiva. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 5, 7-13. https://hdl.handle.net/11441/132672
Furedi, F. (2018). Qué le está pasando a la Universidad. Un análisis sociológico de su infantilización. Narcea.
Haidt, J., y Lukianoff, G. (2019). La transformación de la mente moderna. Planeta.
Han, B.-C. (2020). La sociedad del cansancio. Herder.
Han, B.-C. (2021). La sociedad paliativa. Herder.
Han, B.-C. (2023). Vida contemplativa: el elogio de la inactividad. Taurus.
Hayes, D. (2021). How the University Lost Its Way: Sixteen Threats to Academic Freedom. Postdigit Sci Educ 3, 7–14. https://doi.org/10.1007/s42438-019-00079-2
Held, B. (2002). The Tyranny of the Positive Attitude in America: Observation and Speculation. Journal of Clinical Psychology, 58(9), 965–992. https://doi.org/10.1002/jclp.10093
Helliwell, J., Layard, R., & Sachs, J. (2019). World Happiness Report 2019, Sustainable Development Solutions Network. https://worldhappiness.report/ed/2019/
Hitz, Z. (2022). Pensativos: el placer oculto de la vida intelectual. Encuentro.
Hu, B., Yu, Y., Yan, L.-F., Qi, G.-Q., Wu, D., Li, Y.-T., Shi, A.-P., Liu, C.-X., Shang, Y.-X., Li, Z.-Y., Cui, G.-B., & Wang, W. (2022). Intersubject correlation analysis reveals the plasticity of cerebral functional connectivity in the long-term use of social media. Human Brain Mapping, 43(7), 2262–2275. https://doi.org/10.1002/hbm.25786
Illouz, E. (2012). Intimidades congeladas: Las emociones en el capitalismo. Katz Editores. https://www-digitaliapublishing-com.ezproxy.unav.es/a/60582
Illouz, E. (2019). Introducción: emodities o la invención de los commodities emocionales. En E. Illouz (Comp.). Capitalismo, consumo y autenticidad. Las emociones como mercancía (pp. 7-41). Katz Editores.
Jackson, M. (2008). Distracted: the erosion of attention and the coming dark age. Prometheus Books.
Kovač, M., & Van der Weel, A. (2018). Reading in a post-textual era. First Monday, 23(10). https://doi.org/10.5210/fm.v23i10.9416
Lipovetsky, G. (1987). La era del vacío: ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Anagrama.
Madrid, R. I., Van Oostendorp, H., & Puerta Melguizo, M. C. (2009). The effects of the number of links and navigation support on cognitive load and learning with hypertext: The mediating role of reading order. Computers in Human Behavior, 25, 66–75. https://doi.org/10.1016/j.chb.2008.06.005
Martin, J., & McLellan, A.-M. (2013). The education of selves: how psychology transformed students. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199913671.001.0001
Marzano, M. (2011). Programados para triunfar. Nuevo capitalismo, gestión empresarial, y vida privada. Tusquets. https://philpapers.org/archive/BOUCYE.pdf
Mogollón García, I. (2019). Reflexiones sobre la economía colaborativa y el capitalismo de las emociones: nuevos retos en el análisis del conflicto Capital-Vida. Lan Harremanak, 41, 141-164. https://doi.org/10.1387/lan-harremanak.20928
Moskowitz, E. (2001). In therapy we trust. American obsession for self-fulfillment. John Hopkins University Press. https://doi.org/10.56021/9780801864032
Pérez Álvarez, M., Sánchez González, J. C., Cabanas, E. (2018). La vida real en tiempos de la felicidad. Crítica de la psicología (y de la ideología) positiva. Alianza.
Prieto Egido, M. (2018). La psicologización de la educación: Implicaciones pedagógicas de la inteligencia emocional y la Psicología Positiva. Educación XX1, 21(1), 303-320. https://doi.org/10.5944/educxx1.20200
Prieto-Ursúa, M. (2006). Psicología Positiva: una moda polémica. Clínica y Salud, 17(3), 319-338. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1130-52742006000300007
Richardson, F. C., & Guignon, C. B. (2008). Positive Psychology and Philosophy of Social Science. Theory & Psychology, 18(5), 605–627. https://doi.org/10.1177/0959354308093398
Robbins, B. D., & Friedman, H. L. (2017). The Unavoidable Role of Values in Positive Psychology: Reflections in Light of Psychology’s Replicability Crisis. En N. J. L. Brown, T. Lomas, & F. J. Eiroa-Orosa (Eds.), The Routledge International Handbook of Critical Positive Psychology (pp. 15–25). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315659794-4
Rose, D. H., & Gravel, J. W. (2012). Curricular opportunities in the digital age. Jobs for the future. https://www.researchgate.net/publication/265742229
Ruiz Sánchez, J. C. (2019). Posfelicidad: El planeta afectivo. Ábaco, 2.ª época, 99(1), 30-39. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26869095?seq=1&cid=pdfreference#references_tab_contents
Schüller-Zwierlein, A., Mangen, A., Kovač, M., & Van der Weel, A. (2022). Why higher-level reading is important. First Monday, 27(5). https://doi.org/10.5210/fm.v27i5.12770
Seligman, M. (2003). La auténtica felicidad. Vergara.
Seligman, M., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: An Introduction. The American Psychologist, 55(1), 5–14. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
Solé Blanch, J. (2020). El cambio educativo ante la innovación tecnológica, la pedagogía de las competencias y el discurso de la educación emocional. Una mirada crítica. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 101–121. https://doi.org/10.14201/teri.20945
Sugarman, J. (2020). Victim and therapeutic cultures and the contentious climate of universities. The Routledge International Handbook of Global Therapeutic Cultures (pp. 346-360). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429024764-32
Sugarman, J., & Thrift, E. (2020). Neoliberalism and the Psychology of Time. Journal of Humanistic Psychology, 60(6) 807–828. https://doi.org/10.1177/0022167817716686
Teba Fernández, E. (2021). Educando al homo digitalis: el papel de la educación y del digcomedu para paliar los efectos de los algoritmos, las fake news, la polarización y falta de pensamiento crítico. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 154, 71-92. http://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1378
Van der Weel, A., & Mangen, A. (2022). Textual reading in digitized classrooms: Reflections on reading beyond the internet. International Journal of Educational Research, 115, 102036. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2022.102036
Vassallo, S. (2020). Neoliberal Selfhood. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108769402
Wolf, M. (2008). Cómo aprendemos a leer: historia y ciencia del cerebro y la lectura. Ediciones B.
Wolf, M. (2020). Lector, vuelve a casa: cómo afecta a nuestro cerebro la lectura en pantallas. Planeta.
Conesa-Lareo, M.-D. (2025). Between Screens and Thoughts: Towards a Reflective Education in Digital Environments. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 37(1), 111–128. https://doi.org/10.14201/teri.31888
Downloads
Download data is not yet available.
Publication Facts
Metric
This article
Other articles
Peer reviewers
2
2.4
Reviewer profiles N/A
Author statements
Author statements
This article
Other articles
Data availability
N/A
16%
External funding
N/A
32%
Competing interests
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted
93%
33%
Days to publication
309
145
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad de Salamanca
+
−