Paths of Inclusion: Mutual Aid and Reconstruction of Youth Identities

Abstract

The situation of young people living at risk of social exclusion becomes more complicated when they leave the socio-educational institutions they have been a part of during their childhood and adolescence. The majority lack emotional and financial support from their parents, finding themselves in a state marked by loneliness and a sense of abandonment. Recognizing this reality, the qualitative research presented in this article here has been oriented towards designing a proposal that allows for the reconstruction and strengthening of the relationships of these young individuals in three dimensions: the relationship with oneself, the relationship with peers, and the relationship with adults. The hypothesis is based on the implementation and activation of three pedagogical dynamics – mutual aid, self-awareness strategies, and accompaniment processes by adults – which favor in young people the inclusion in the community, the reconstruction of identity, and the design of normalized life projects away from marginalization. Over twenty months, fieldwork was conducted with a group consisting of nine boys and two girls aged between seventeen and twenty-one. Forty-three sessions and eight individual tutorials were carried out. The analysis of the information has highlighted the formative impact of the experience. The results point to progress in the emergence of cooperative behaviors, reconciliation with the past, the creation of future projects away from marginalization, interest in academic training, and the development of social awareness.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Annacontini, G., Paiano, A., Cincinnato, F. y Koukakis, A. (2020). Yo soy yo: taller sobre los relatos digitales en un centro diurno para mayores con disabilidades. En J. L. Rodrígez-Illera y N. Molas-Castells (Coords.), El presente y el futuro de los relatos digitales. Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/168638

Bertaux, D. (2005). Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Edicions Bellaterra. https://doi.org/10.5944/empiria.11.2006.1115

Boroel, B., Santamaría, J., Morales, K., y Henríquez, P. (2018). Educación exitosa para todos: La tutoría como proceso de acompañamiento escolar desde la mirada de la equidad educativa. Revista Fuentes, 20(2), 91-104. http://doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v20.i2.06

Braun, V. y Clarke, V. (2008). Utilizando el análisis temático en psicología. Investigación Cualitativa en Psicología, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Calderón, I. (2016). Fracaso escolar y desventaja sociocultural. Una aproximación biográfica. Editorial UOC.

Cyrulnik, B. (2015). Las almas heridas. Gedisa.

Díez-Gutierrez, E. (2020). Otra investigación educativa posible: investigación-acción participativa dialógica e inclusiva. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1, 115-128. http://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7154

Domingo, E. (2022). Madera de eucalipto quemada. Navona.

El Hachmid, N. (2022). El lunes nos querrán. Booket.

Ferreira, S., Magalhães, E., & Prioste, A. (2020). Social support and mental health of young people in residential care: A qualitative study. Anuario de Psicología Jurídica, 30, 29-34. https://doi.org/10.5093/apj2019a12

Francés, J. (2016). Metodologías participativas para la investigación y la intervención social. Universidad de Alicante.

Gardner, H., y Davis, K. (2014). La generación APP. Cómo los jóvenes gestionan su identidad, su privacidad y su imaginación en el mundo digital. Paidós.

Goffman, E. (2006). Estigma. La identidad deteriorada. Amorrortu.

González-Moreno, A., y Molero-Jurado, M. (2023). Conductas prosociales y violencia escolar en la adolescencia: una revisión sistemática con enfoque cualitativo. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 35(1), 143-166. https://doi.org/10.14201/teri.28629

Gutiérrez, X. (2012). Manual sobre Grupo de Ayuda Mutua, Auto Apoyo y Adherencia al Tratamiento Anti Retroviral (TAR). https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PA00KRDM.pdf

Jacovkis, J., Prieto, M., & Rujas, J. (2022). The political construction of upper secondary transitions: comparing problematizations and solutions in two urban contexts. In A. Tarabini (Ed.), Educational transitions and social justice. Understanding Upper Secondary School Choices in Urban Contexts (pp. 25-44). Policy Press.

Londoño, G., y Rodríguez Illera, J. L. (Eds.). (2017). Relatos digitales en educación formal y social. Universitat de Barcelona. https://addi.ehu.es/bitstream/handle/10810/27404/RDP%202017%20%28Espa%C3%B1ol%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Louis, E. (2019). Qui a tue mon pere. Points.

Louis, E. (2021). Combats et métamorphoses d’une femme. Seuil.

Martín, X. (Coord.). (2018). Educarse es de valientes. Aprendizaje servicio con adolescentes en riesgo de exclusión social. Octaedro.

Martín, X. y López-Dóriga, M. (2022). Entornos que capacitan. Intervención con adolescentes y jóvenes en riesgo de exclusión. Narcea.

Martín, X., y Martínez, A. (2020). Grupo de ayuda mutua y relatos digitales. En J. L. Rodrígez-Illera y N. Molas-Castells (Coords.). El presente y el futuro de los relatos digitales. Universitat de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/168638/1/presente_futuro_relatos_digitales%20personales.pdf

Melazzini, C. (2022). Enseñar al príncipe de Dinamarca. Ediciones El Salmón.

Melendro, M. (2023). Las habilidades sociales en jóvenes en riesgo de exclusión social: una revisión sistémica. Aula Abierta, 52(2), 175-183. https://doi.org/10.17811/rifie.52.2.2023.175-183

Raggio, S., y Soukoyan, G. (2007). Grupos de autoayuda y ayuda mutua. Lugar editorial.

Rodríguez Illera, J. L., Martínez, F. y Galván, C. (2019). Los relatos digitales personales y las redes sociales en adolescentes. E-Curriculum, 17(1), 10-27. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i1p10-27

Rojas Marcos, L. (2022). Estar bien aquí y ahora. HaperCollins.

Ruiz-Román, C., y Herrera, D. (2020). La investigación de la resiliencia y el acompañamiento socioeducativo: situación, limitaciones y posibilidades desde la mirada de la desventaja social. En E. S. Vila Merino y I. Grana Gil (Eds.), Investigación educativa y cambio social (pp. 211-226). Octaedro.

Spade, D. (2020). Mutual aid. Building solidarity during the crisis (and the next). Verso.

Tarabini, A., y Jacovkis, (2019). ¿Qué conocimiento para quién? Itinerarios escolares, distribución del conocimiento y justicia escolar. Revista E-Curriculum, 17(3), 880-908. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p880-908

Tomasello, M. (2010). ¿Por qué cooperamos? Katz Editores.

Whitehead, C. (2020). Los chicos de la Nickel. Random House.
Martín García, X. (2025). Paths of Inclusion: Mutual Aid and Reconstruction of Youth Identities. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 37(1), 187–205. https://doi.org/10.14201/teri.31771

Downloads

Download data is not yet available.
+