The Politics of Education in University Teaching: A Reflection on Its Relevance and a Proposal on Its Content

Abstract

This article defends the need for the subject of Education Policy to be included in all university degrees in the field of education. It is based on the analysis of the subject and the problems that it has encountered in recent years of its development, including the great disaffection of young people for politics and the displacement of decision-making responsibility towards technical experts, who instrumentalize the educational purposes. To face these problems, it is proposed to rethink the notion of the political as content of that subject, in three determining aspects: as a relationship; the search for the common; and the proposal of an intelligent participation in the terms of a conversation about the two above. Politics arises within a relationship “between” individuals who talk about issues that are common to them, it addresses the discussion of what precedes decisions and must allow anyone to enter the conversation. In the case of Education Policy, this meeting should always be considered as a priority level of pedagogical analysis. Finally, some reflections on the specific value that the Education Policy classroom can bring to the training of future educators are included. Some conclusions are pointed out about the classroom space as the public space reserved to deal with the common and appropriate what as educators is our own, that is, the pedagogical analysis of the reality that happens to us.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
Alba Rico, S. (2011). Capitalismo y nihilismo. Dialéctica del hambre y la mirada. Akal.

Aldecoa, J. (1996). Historia de una maestra. Punto de Lectura.

Arendt, H. (1997). ¿Qué es la política? Paidós.

Arendt, H. (2009). La condición humana. Paidós.

Arendt, H. (2019). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios de reflexión política. Península.

Bárcena, F. (2006). Hannah Arendt: una filosofía de la natalidad. Herder.

Bárcena, F. (2012). Una pedagogía de la presencia. Crítica filosófica de la impostura pedagógica. Teoría de la educación. Revista interuniversitaria, 24(2), 25-57. https://doi.org/10.14201/10354

Bauman, Z. (2014). ¿La riqueza de unos pocos beneficia a todos? Paidós.

Biesta, G. (2011). Good Education in an Age of Measurement: Ethics, Politics, Democracy. Routledge.

Birulés, F. (2007). Una herencia sin testamento: Hannah Arendt. Herder.

Brown, W. (2015). El pueblo sin atributos. La secreta revolución del neoliberalismo. Malpaso.

Cabrera, B. (2016). La obediencia de las reformas educativas a las políticas educativas internacionales. Breve historia de cómo se hace camino desde la Ley Orgánica General del Sistema Educativo (LOGSE) de 1990 a la Ley Orgánica de Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE) de 2013. Historia y Memoria de la Educación, 3, 171-195. https://doi.org/10.5944/hme.3.2016.14991

Carbonell Sebarroja, J. (2019). La educación es política. Octaedro.

Díaz, A. (2003). Una discreta diferenciación entre la política y lo político y su incidencia sobre la educación en cuanto socialización política. Reflexión Política, 5(9), 48-58.

Fernández Soria, J. M. (2013). Problems and challenges for the Politics of Education before the change of prominence experienced by educational actors. Journal of New Approaches in Educational Research, 2(2), 63-71. https://doi.org/10.7821/naer.2.2.63-71

Fernández Soria, J. M. (2016). Reivindicación de la política en la formación de ciudadanos y alumnos de las Facultades de Educación. En A. Colom y C. Lisón (Eds.), Antropología, Cultura y Educación (pp. 357-380). Tirant lo Blanch.

Garcés, M. (2013). Un mundo común. Edicions Bellaterra.

Jiménez, A., Jiménez, J., y Palmero, C. (2006). La política educativa y la naturaleza compleja de la educación. Nuevos enfoques epistemológicos. Revista Española de Pedagogía, 64(234), 249–272.

Jover, G. (1999). La configuración de la Política de la Educación. En F. Bárcena, F. Gil y G. Jover, La escuela de la ciudadanía. Educación, ética y política (pp. 107-120) Desclée de Brouwer.

Jover, G., Prats, E., y Villamor, P. (2017). Educational Policy in Spain: Between Political Bias and International Evidence. En M. Y. Eryaman & B. Schneider (Eds.), Evidence and Public Good in Educational Policy, Research and Practice (pp. 63–78). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-58850-6_4

Larrosa, J., y Rechia, K. (2018). Aula. En Autores, P de profesor (pp. 58-61). Noveduc.

Larrosa, J. (2020) Impedir que el mundo se deshaga. En J. Larrosa, K. C. Rechia, y C. J. Cubas (Eds.), Elogio del profesor (pp. 77-120). Miño & Dávila.

Larrosa, J., y Venceslao, M. (2021). De estudiosos y estudiantes. Edicions de la Universitat de Barcelona.

Llorent Bedmar, V., y Cobano-Delgado, V. (2018). Reformas en la legislación educativa española durante el actual período democrático: Una perspectiva crítica. Archivos analíticos de políticas educativas, 26 (125), 1-23. https://doi.org/10.14507/epaa.26.2855

López, M. V. (2019). Sobre el Estudio: ocio, melancolía y cuidado. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 31(2), 69-86. https://doi.org/10.14201/teri.21145

Simons, M., y Masschelein, J.(2014). Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Miño y Dávila.

Oakeshott, M. (1991). Rationalism in Politics and other Essays. Liberty Press.

Ortega y Gasset, J. (1964). Ideas y creencias. Espasa Calpe.

Posca, M., y Bárcena, F. (2022). Ser profesor: una forma de vida. En B. Sáenz-Rico de Santiago y L. Rayón Rumayor (Coords.). Retos y desafíos de la formación pedagógica en las sociedades actuales (pp. 33-57). Graó.

Puelles Benítez, de M. (2007). ¿Pacto de estado?: la educación entre el consenso y el disenso. Revista de Educación, 344, 23-40.

Rancière, J. (2011). Universalizar las capacidades de cualquiera. En Autor, El tiempo de la igualdad. Diálogos sobre política y estética (pp. 233-244). Herder. https://doi.org/10.2307/j.ctvt9k53n.16

Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Paidós.

Vázquez, G. (2015). La necesidad educativa de lo político. En G. Vázquez Gómez, A. J. Colom Cañellas, J. L. García Garrido, P. M. Pérez Alonso-Geta, T. Rodríguez Neira, J. Sarramona López y J. M. Touriñán López, Política y Educación. Desafíos y propuestas (pp. 11–38). Dykinson.

Villamor Manero, P. (2009). Política y educación: una reflexión acerca de la invasión política de la pedagogía. En J. A. Ibáñez-Martín (Ed.), Educación, conocimiento y justicia (pp. 295-302). Dykinson.
Villamor Manero, P. (2023). The Politics of Education in University Teaching: A Reflection on Its Relevance and a Proposal on Its Content. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 35(2), 121–138. https://doi.org/10.14201/teri.31071

Downloads

Download data is not yet available.
+