Dear Cuadernos de Pedagogía. A glance from the yearning

Abstract

Cuadernos de Pedagogía has been the professional journal that has had the greatest impact and influence on Spanish education in the last forty years. The masthead is still on the market, but its makers and its spirit are no longer in the journal. This paper recalls its main promoters and the significant characteristics of the journal, as well as some of the content and initiatives that the publication set in motion. This is done from the necessarily subjective viewpoint of the author, who has been accompanied by the journal and recognises its influence in shaping his or her teaching identity. Today, in times of pandemic school, he longs for a journal that has among its achievements its contribution to educational renewal, to the definition of the hallmarks of the democratic state school, to the dissemination of pedagogical memory, to the approach of the theory and practice and pedagogical debate.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
CAIVANO, F. y CARBONELL, J. (1979). La Renovación Pedagógica ayer y hoy. Cuadernos de Pedagogía, 59, s. p.
CARBONELL, F. (2002). Palabras previas. En ¿Es pública la escuela pública? (pp. 13-28). Barcelona: Praxis.
CARBONELL, J. (2013). Aprendo muchísimo con las visitas a las escuelas/Entrevistado por Rafael Miralles. Cuadernos de Pedagogía, 430, 46-53.
DELVAL, J. (1997, 25 de febrero). Pedagogía sin ‘Cuadernos’. El País.
ESTEBAN, S. (2016). La renovación pedagógica en España: un movimiento social más allá del didactismo. Tendencias Pedagógicas, 27, 259-284.
JIMÉNEZ SÁNCHEZ, J. (2015). Cuadernos de Pedagogía y la escuela aragonesa. Forum Aragón, 14, 12-14.
LABORDETA, J. A. (1976). Rosa, rosae. En Cantes de la tierra adentro [LP]. Movieplay.
LÁZARO, L. M. (2003). Política y educación: la renovación pedagógica en España, 1970-1983 En E. CANDEIAS (coord.), Actas do Vº Encontro Ibérico de História da Educação. Renovação Pedagógica. Coimbra/Castelo Branco.
MARTÍ FONT, J. M. (2000, 21 de febrero). 25 años iluminando a enseñantes. El País.
PALACIOS, J. (1985). Introducción. En CUADERNOS DE PEDAGOGÍA (ed.). La educación en España según Cuadernos de Pedagogía (pp. 9-13). Barcelona: Laia.
PÉREZ OLIVA, M. (1997, 11 de marzo). Polémica nueva etapa de ‘Cuadernos de Pedagogía’. El País.
SALA, L. y SIMÓN, M. (2012). Escola rural: renovació, democratització i igualtat d’oportunitats. L’anàlisi de les transformacions de l’escola rural des de la revista «Cuadernos de Pedagogía» (1975-1995). En S. MARQUÈS (pres.), XX Jornades d’Història de l’Educació. Cohesió social i educació (pp. 141-162). Girona: Universitat de Girona.
SERRANO, F. (2015). La tramitación de la Ley General de Educación y Financiamiento del Sistema Educativo de 1970. Análisis desde una perspectiva político-educativa. [Tesis doctoral]. Valencia: CEU.
VÁZQUEZ MONTALBÁN, M. (1997, 10 de marzo). Pedagógico. El País.
Torrego Egido, L. (2021). Dear Cuadernos de Pedagogía. A glance from the yearning. Aula, 27, 49–59. https://doi.org/10.14201/aula2021274959

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Torrego Egido

,
Universidad de Valladolid
Luis Torrego Egido. Profesor titular del Departamento de Pedagogía en la Facultad de Educación de Segovia, de la Universidad de Valladolid. Coordinador del Máster Universitario en Innovación e Investigación Educativa. Ha ejercido como maestro, orientador y educador de personas adultas. Su función profesional actual es la formación inicial de maestros y maestras en materias de Organización Escolar y de Métodos de Investigación. Su ámbito de investigación es la educación inclusiva y la renovación pedagógica. Publicaciones recientes: Girbés, S.; Gairal, R. y Torrego, L. (2019). Participación de mujeres gitanas y marroquíes en la formación de familiares: beneficios educativos y psicosociales. Cultura y Educación, 31(4), 766-779. Ortiz, R.; Berzal, E. y Torrego, L. (2019). Un maestro renovador: David Bayón Carretero (1895-1981). Investigaciones Históricas, 39, 543-576. Código orcid: 0000-0002-2907-1158.
+