Bosquescuela. A model for sustainable learning in nature

  • Philip Bruchner
    Centro Bosquescuela Cerceda, Cerrillo de Agustín, s/n 28412 Cerceda (Madrid) philip[at]bosquescuela.com
  • Antonio Aragón Rebollo
    Centro Bosquescuela Cerceda, Cerrillo de Agustín, s/n 28412 Cerceda (Madrid)

Abstract

Bosquescuela is an educational model where the curriculum is developed in nature and where nature provides the environment for learning. In other words, different pedagogical activities take place outside (forest, countryside, beach, urban areas). The two underlying ideas are that 1) The natural environment offers everything children require for an adequate and balanced development. 2) Curiosity is one of the main driving forces for learning. The organisation of the daily classes includes periods of psychomotor development in the form excursions where they can run, climb, get to know the environment, invent games, and get started in reading, writing and mathematics using naturally occurring elements such as stones, sticks, leaves, etc. The only infrastructure that is needed is a cabin to provide shelter. Lastly, it should be noted that the Bosquescuela Project is an example of a sustainable school in both it’s physical structure and in it’s running. As such it strives to implement the Sustainable Development Goals (sdgs) adopted by the United Nations. Bosquescuela contributes directly to sdg 4 concerning quality education, sdg 13 which considers climate action to be humanity’s biggest challenge for the 21st century, sdg 15 that pledges protection for terrestrial ecosystems and sdg 17 which states the need for creating partnerships to achieve the goals.
  • Referencias
  • Cómo citar
  • Del mismo autor
  • Métricas
AMERICAN INSTITUTES OF RESEARCH. (2005). Effects of Outdoor Education Programs for Children in California. Sacramento: California Department of Education.
ARAGÓN REBOLLO, T. (2014). Reconfiguración del paisaje desde lo común. Una perspectiva ético-estética. Enrahonar. Quaderns de Filosofia, 53, 43-61.
ARAGÓN REBOLLO, T. (2019). Aportes prácticos desde la filosofía, la psicología y la neurociencia para generar cultura de la sostenibilidad desde la Educación Ambiental en un contexto de ODS, emergencia climática y ciudadanía global. En A. BARRÓN RUIZ y J. M. MUÑOZ RODRÍGUEZ (coords.), Crear y hacer educación ambiental. XXI Seminario de Investigación en educación ambiental (pp. 40-62). Ed. Organismo Autónomo Parques Nacionales. Madrid: Ministerio para la Transición Ecológica y Cambio Demográfico.
AYRES, A. J. (2006). La integracio?n sensorial y el nin?o. Sevilla: Editorial Mad S.L.
BALL, D. J. (2002). Playgrounds – Risks, benefits and choices (vol. 426). Londres: Health and Safety Executive (HSE) contract research report, Middlesex University.
BENTSEN, P.; MYGIND, E. y RANDRUP, T. (2009). Towards an understanding of udeskole: Education outside the classroom in a Danish context. Education, 3(13), 37, 29-44. 10.1080/03004270802291780.
BJORKLUND, D. F. y PELLEGRINI, A. D. (2002). The origins of human nature: Evolutionary developmental psychology. Washington, D.C.: American Psychological Association.
BOSQUESCUELA CERCEDA. (2015a). Propuesta Pedagógica del Centro Bosquescuela Cerceda (PPC). Cerceda: Bosquescuela Cerceda.
BOSQUESCUELA CERCEDA. (2015b). Proyecto Educativo del Centro Bosquescuela Cerceda (PEC). Cerceda: Bosquescuela Cerceda.
BROWNING, M. y RIGOLON, A. (2019). Could nature help children rise out of poverty? Green space and future earnings from a cohort in ten U.S. Cities. Environmental Research, 176, 108449. https://doi.org/10.1016/j.envres.2019.04.016
BRUCHNER, P. (2012). Escuelas infantiles al aire libre. Cuadernos de Pedagogía, 420, 26-29.
BRUCHNER, P. (2017). Bosquescuela: Gui?a para la educacio?n infantil al aire libre. Cullera (Valencia): Ediciones Rodeno.
CHAWLA, L.; KEENA, K.; PEVEC, I. y STANLEY, E. (2014). Green schoolyards as havens from stress and resources for resilience in childhood and adolescence. Health Place, 28, 1-13. doi: 10.1016/j.healthplace.2014.03.001
CHEN, J. H. y MONROE, M. C. (2012). Connection to Nature: Children’s Affective Attitude Toward Nature. Environment and Behavior, 44(1), 31-49. https://doi.org/10.1177/0013916510385082
COATES, J. K.y PIMLOTT-WILSON, H. (2019). Learning while playing: Children’s Forest School experiences in the UK. British Educational Research Journal, 45(1), 21-40. doi: http://dx.doi.org/10.1002/berj.3491
COLS CLOTET, C. y FERNÀNDEZ QUILES, J. (Pitu). (2019). Patios inclusivos. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, (47), 107-115. https://doi.org/10.15366/tarbiya2019.47.008
COMISIÓN MUNDIAL DEL MEDIO AMBIENTE Y SEL DESARROLLO. (1988). Nuestro Futuro Común. Madrid: Alianza Editorial.
CORRALIZA, J. A. y COLLADO, S. (2016). Conciencia ecológica y bienestar en la infancia. Efectos de la relación con la naturaleza. Madrid: Editorial CSS.
Consejería de Educación. (2008, 12 de marzo). DECRETO 17/2008, de 6 de marzo, por el que se desarrollan para la Comunidad de Madrid las enseñanzas de la Educación Infantil. Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, n.º 61. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de http://www.madrid.org/wleg_pub/secure/normativas/contenidoNormativa.jsf?opcion=VerHtmlynmnorma=4922ycdestado=P#no-back-button.
DICKIE, I.; OZDERMIROGLU, E. y PHANG, Z. (2010). Assessing the benefits of learning outside the classroom in natural environments, Final Report for Natural England. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de https://ecosystemsknowledge.net/sites/default/files/wp-content/uploads/2013/03/Learning-in-Natural-Environments-report-280211.pdf.
ECOEMBES. (2020). Naturaliza. Nuestro proyecto. Madrid: Ecoembes. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de https://www.naturalizaeducacion.org/nuestro-proyecto/.
FEDERACIÓN NACIONAL ALEMANA DE LOS JARDINES DE INFANCIA EN EL BOSQUE (en alemán «Bundesverband der Natur- und Waldkindergärten in Deutschland e.V.»). (2019). Deutschland. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de https://bvnw.de/deutschland/.
FREIRE, H. (2011). Educar en verde. Ideas para acercar a niños y niñas a la naturaleza. Barcelona: GRAÓ de IRIF.
García González, E. y Schenetti, M. (2019). Las escuelas al aire libre como contexto para el aprendizaje de las ciencias en infantil. El caso de la Scuola nel Bosco Villa Ghigi. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(2), 2204.
HARTIG, T.; MITCHELL, R.; DE VRIES, S. y FRUMKIN, H. (2014). Nature and Health. The influence of nature on social, psychological and physical well-being. Annual Review of Public Health, 35:1, 207-228.
HERAS, F.; MARCÉN, C. y BENAYAS, J. (2019). Educación, ambiente y sostenibilidad: reflexiones y perspectivas. En J. BENAYAS y C. MARCÉN (coords.). Hacia una educacio?n para la sostenibilidad. 20 an?os despue?s del Libro Blanco para la educacio?n ambiental (pp. 385-399). Madrid: Red Espan?ola para el Desarrollo Sostenible y Ministerio para la Transicio?n Ecolo?gica-Gobierno de Espan?a. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/materiales/hacia-educacion-sostenibilidad_tcm30-496569.pdf.
IN NATURA. (2020). Directorio de Escuelas en la Naturaleza. Madrid: In Natura. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de https://escuelainnatura.com/directorio-escuelas-en-la-naturaleza-espana/.
JUUL, J. (2004). Su hijo una persona competente. Barcelona: Herder.
KAPLAN, S. (1995). The restorative benefits of nature: Toward and integrative framework. Journal of Environmental Psychology, 15, 169-182. https://doi.org/10.1016/0272-4944(95)90001-2
KIEWRA, C. y VESELACK, E. (2016). Playing with nature: Supporting preschoolers’ creativity in natural outdoor classrooms. The International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), 71-96.
KUCHARZ, D. y WAGNER, M. (2007). Jahrgangsübergreifendes Lernen. Eine empirische Studie zu Lernen, Leistung und Interaktion von Kindern in der Schuleingangsphase. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.
KUTXA EKOGUNEA. (2018). Proyecto Bosquescuela. Hernani: Fundación Kutxa Ekogunea. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de https://www.ekogunea.eus/es/ekogunea/hezkuntza-programa/basoeskola-proiektua/3-7-47/.
LAGAR, G. (2015). Patios y Parques Dinámicos. España: Trabe.
LARGO, R. H. (1999). Kinderjahre: Die Individualität des Kindes als erzieherische Herausforderung. München: Piper.
ESPAÑA. (10 de diciembre de 2013). Ley Orgánica (LOMCE) 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la educación. Boletín Oficial del Estado, n.º 295. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de https://www.boe.es/eli/es/lo/2013/12/09/8/con.
LIEBERMAN, G. A. y HOODY, L. (1998). Closing the Achievement Gap: Using the Environment as an Integrating Context for Learning. School, K-12. 64. USA: State Education and Environment Roundtable. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de http://www.seer.org/extras/execsum.pdf.
MIKLITZ, I. (2000). Der Waldkindergarten. Dimensionen eines pa?dagogischen Ansatzes. Neuwied, Berlin: Luchterhand.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE. (29 de enero de 2015). Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Boletín Oficial del Estado, n.º 25, 2015. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2015-738.
MINISTERIO DE MEDIO AMBIENTE. (1999). Libro Blanco de la Educación Ambiental en España. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente - Centro de Publicaciones.
MUELA, A.; LARREA, I.; MIRANDA, N. y BARANDIARAN, A. (2019). Improving the quality of preschool outdoor environments: getting children involved. European Early Childhood Education Research Journal, 27:3, 385-396. DOI: 10.1080/1350293X.2019.1600808
NISBET, E. K.; ZELENSKI, J. M. y MURPHY, S. A. (2011). Happiness is in our Nature: Exploring Nature Relatedness as a Contributor to Subjective Well-Being. Journal of Happiness Studies, 12(2), 303-322.
O’BRIEN, L. (2009). Learning outdoors: the Forest School approach. Education, 3-13, 37:1, 45-60. DOI:10.1080/03004270802291798
ORGANIZACIÓN NACIONES UNIDAS (ONU). (2015a). Objetivos de Desarrollo sostenible. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/.
ORGANIZACIÓN NACIONES UNIDAS (ONU). (2015b). Objetivo 4: Garantizar una educación inclusive, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/.
RADIOTELEVISIÓN ESPAÑOLA (RTVE). (2012). El proyecto Bosquescuela. En La Aventura del Saber. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de https://www.youtube.com/watch?v=R9nu5ANoAqM.
RADIOTELEVISIÓN ESPAÑOLA (RTVE). (2015). Philip Bruchner, Silvia Corchero y Ana Palomino. Bosquescuela. En La Aventura del Saber. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de https://www.rtve.es/alacarta/videos/la-aventura-del-saber/aventurabosqueescuela/2988782/.
RADIOTELEVISIÓN ESPAÑOLA (RTVE). (2016). Madrid: RTVE. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de https://www.youtube.com/watch?v=A2U1UJAvUCQ.
RODRÍGUEZ, H.; ARAGÓN, T. y MOYA, J. (2020). Proyecto Ciclos: Un nuevo currículo en la práctica educativa. En J. MOYA y A. ZUBILLAGA DEL RÍO, Un currículo para un mundo sostenible #ODS2030. Madrid: Anaya.
ROSENBERG, M. (2006). Comunicación No Violenta, un Lenguaje de Vida. Buenos Aires: Gran Aldea Ediciones.
SANDSETER, E. B. H. (2007). Categorizing risky play - How can we identify risk-taking in children’s play? European Early Childhood Education Research Journal, 15(2), 237-252.
SCHAFFERT, S. (2004). Der Waldkindergarten. Recuperado el 23 de noviembre de 2020, de https://www.kindergartenpaedagogik.de/fachartikel/paedagogische-ansaetze/moderne-paedagogische-ansaetze/1216.
SKAUGEN, R. y FISKUM, T. A. (2015). How Schools with Good Academic Results Justify Their Use of Outdoor Education. International Education Research, 3(4), 16-31. http://doi.org/10.12735/ier.v3i4p16
SOGA, M.; GASTON, K. J.; YAMAURA, Y.; KURISU, K. y HANAKI, K. (2016). Both Direct and Vicarious Experiences of Nature Affect Children’s Willingness to Conserve Biodiversity. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(6), 529. https://doi.org/10.3390/ijerph13060529
STREELASKY, J. (2019). A forest?based environment as a site of literacy and meaning making for kindergarten children. Literacy, 53, 95-101. https://doi.org/10.1111/lit.12155
WARD, C.; ASPINALI, P. y MONTARZINO, A. (2007). The Childhood Factor: Adult Visits to Green Places and the Significance of Childhood Experience. Environ. Behav, 40, 111-143. DOI:10.1177/0013916507300119
WELLS, N. M. y EVANS, G. W. (2003). Nearby nature: a buffer of life stress among rural children. Environ. Behav., 35, 311-330. https://doi.org/10.1177/0013916503035003001
WELLS, N. M. y LEKIES, K. S. (2006). Nature and the Life Course: Pathways from Childhood Nature Experiences to Adult Environmentalism. Children, Youth and Environments, 16, 1-24.
WISTOFT, K. y DYG, P. M. (2018). Wellbeing in school gardens: the case of the Gardens for Bellies food and environmental education program. Environmental Education Research, 24(8), 1177-1191. https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1434869
Bruchner, P., & Aragón Rebollo, A. (2021). Bosquescuela. A model for sustainable learning in nature. Aula, 27, 209–233. https://doi.org/10.14201/aula202127209233

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Philip Bruchner

,
Centro Bosquescuela Cerceda, Cerrillo de Agustín, s/n 28412 Cerceda (Madrid)
Philipp Bruchner. Fraunhoferstr. 8, A-86399 Bobingen. Alemania. Contacto Institución: Centro Bosquescuela Cerceda, Cerrillo de Agustín, s/n. 28412 Cerceda (Madrid).

Antonio Aragón Rebollo

,
Centro Bosquescuela Cerceda, Cerrillo de Agustín, s/n 28412 Cerceda (Madrid)
Antonio Aragón Rebollo. Calle Villafuerte, 15. 47008 Valladolid. Centro Bosquescuela Cerceda, Cerrillo de Agustín, s/n. 28412 Cerceda (Madrid).
+